بازار خودرو و رکود این روزها

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
بازار خودرو و رکود این روزها

بازار خودرو و رکود این روزها تبدیل به دو همنشین جدا نشدنی شده‌اند. این بازار همچنان در رکود به سر می‌برد. نه خریداری به بازار مراجعه می‌کند، نه فروشندگان در پی فروش محصولات خود هستند.

به نوعی می‌توان گفت که در فضای مه‌آلود بازار، خریداران و فروشندگان ترجیح می‌دهند کمتر به داد و ستد بپردازند. آنچه معلوم است بازار خودرو، از آغاز التهابات تا کنون بیش از همه تحت تأثیر سه فاکتور قرار داشت. فاکتور نخست را می‌توان در نرخ ارز جست‌وجو کرد. نوسانات نرخ ارز تأثیر زیادی روی بازار، به ویژه وارداتی‌ها داشته است. کاهش عرضه گروه‌های خودروساز، فاکتور دیگری است که در این بین از اثرگذاری بالایی روی بازار، به ویژه بازار خودروهای داخلی، برخوردار است ولی این روزها بازار تحت تأثیر یک فاکتور دیگر هم قرار گرفته است و آن نزدیکی به ۱۳ آبان ماه و تکمیل حلقه تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه اقتصاد کشور است.

همین موضوع هم موجب شده تا داد و ستدی در بازار کمتر شود. در وضعیتی شاهد هستیم که عوامل بیرونی روی بازار خودرو تأثیر عمیقی به جا می‌گذارند که پیش از این و در وضعیتی که بازار حالت عادی داشت، در نخستین ماه پاییز آنچه موجب افت خرید و فروش در بازار می‌شد، پایان تعطیلات تابستانی و فروکش کردن تقاضا برای خودرو به این خاطر بود. آیتمی که این روزها تأثیر کمتری بر بازار خودرو از و همان طور که اشاره شد نوسان نرخ ارز، کاهش عرضه از طرف خودروسازان و تأثیر تحریم‌های جدید، بیشترین تأثیر را روی شرایط فعلی بازار خودرو، گذاشته است. یکی از فعالان بازار در این ارتباط گفت: نزدیک شدن به روز ۱۳ آبان موجب شده خریداران و فروشندگان رغبت چندانی به حضور در بازار و معامله از خود نشان ندهند و به نوعی منتظر رسیدن این روز و تبعات احتمالی آن هستند.

وی ادامه می‌دهد: تأثیر این مساله روی بازار خودروهای وارداتی بیشتر قابل مشاهده است. فروشندگان نگران این موضوع هستند که امروز خودروی خود را به بازار عرضه کنند و بعد از ۱۳ آبان به خاطر تأثیر تحریم‌های جدید روی بازار ارز، نمودار نرخ در آن بازار در مسیر صعودی قرار بگیرد و همین موضوع موجب شود تا فروشندگان ضرر کنند. این فعال بازار با اشاره به شرایط بازار ارز در دو هفته اخیر می‌گوید: خریداران هم با توجه به کاهشی شدن ناگهانی نرخ ارزهای بین‌المللی در بازار، نگران این موضوع هستند که امروز به بازار ورود کرده و خرید کنند. پس متقاضیان خودروهای وارداتی در این وضعیت منتظر می‌مانند تا نوسانات در بازار ارز و همچنین در دیگر بازارها به ثبات برسد و تلاطم‌های موجود کم شود. در حالی که شرایط بازار خودروهای وارداتی دستخوش تاثیرات احتمالی تحریم و نرخ ارز است، بازار خودروهای داخلی از ثبات بیشتر قیمتی در طول یک هفته گذشته برخوردار بوده و محصولات داخلی با همان قیمت‌های هفته گذشته به بازار عرضه شد.

فعالان بازار علت ثبات قیمتی در بازار خودروهای داخلی را به رغم افزایش قیمت در وارداتی‌ها ناشی از پیش فروش‌های انجام گرفته به دست دو خودروساز بزرگ کشور می‌دانند. آن‌ها عقیده دارند این پیش فروش‌ها تا اندازه‌ای توانسته عطش خریداران را برای محصولات پرتیراژ فروبنشاند. از طرف دیگر ولی سعید موتمنی تاکید کرده که قیمت‌ها اندکی کاهش یافته و رشد نرخ‌ها متوقف شده است. وی ادامه داد: با این حال به خاطر هدایت دلالان و تلاش برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها، خرید و فروش چندانی نمی‌شود. موتمنی وضعیت کنونی بازار را ناشی از فعالیت «دلالان بزرگ» برشمرد که در حقیقت «هدایت‌کننده بازار سرمایه‌اند» و تاکید کرده دلالان کوچک و مردمی که برای حفظ ارزش پول خود به خرید یک تا ۲ خودرو روی آورده‌اند، نمی‌توانند تأثیر زیادی بر آشفته بازار فعلی داشته باشند. وی تاکید کرد: در وضعیت کنونی، خودرو از کارخانه‌ها بیرون می‌آید، ولی به خاطر سوداگری واسطه‌ها، به متقاضیان واقعی نمی‌رسد.

ثبات نسبی در بازار داخلی‌ها

حال به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت‌ها چه تغییراتی داشته‌اند. طبق اظهارات فعالان بازار، قیمت پراید ۱۱۱ معادل ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و به نسبت هفته گذشته تغییر قیمتی را در ارتباط با این محصول شاهد نیستیم. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ هم ۳۲ میلیون در بازار قیمت خورد. از بازار تیبای صندوقدار هم خبر می‌رسد این خودرو با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی در بازار با قیمت ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه می‌شود. در این وضعیت تیبا ۲، با قیمت ۴۳ میلیون تومان در بازار موجود است. همچنین ساینا هم با همان قیمت هفته گذشته یعنی ۴۷ میلیون تومان در بازار قابل خریداری است. در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات، هم اکنون با ۱۰۵ میلیون تومان موجود است. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم در حال حاضر ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد و تیپ ۵ این خودرو هم با قیمت ۷۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در گروه رنو، ساندرو استپ وی اتومات با قیمت ۱۲۸ میلیون تومان گران‌ترین محصول این خانواده محسوب می‌شود. بعد از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۱۱ میلیون و فاصله ۱۷ میلیونی از استپ‌وی، در جایگاه دوم قرار دارد. تندر اتومات هم که خود را وارد رده خودروهای بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی کرده بود، همچنان این جایگاه را نگه داشته است. این خودرو هم اکنون در بازار با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان معامله می‌شود. تندر E2 پارس‌خودرو و پارس‌تندر هم به ترتیب ۸۶ و ۸۸ میلیون تومان قیمت دارند.

در بین دیگر خودروهای داخلی، دنا پلاس هم اکنون با قیمتی نزدیک به ۹۷ میلیون تومان از طرف فروشندگان عرضه می‌شود. به گفته فعالان بازار، رانا هم در حال حاضر ۴۸ میلیون تومان قیمت دارد. این خودرو به نسبت هفته گذشته یک میلیون تومان رشد قیمتی را تجربه کرده است. سمند EF7 هم با قیمت ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، قابل خرید است. در میان محصولات مونتاژی دو خودروساز بزرگ کشور یعنی کیاسراتو و پژو ۲۰۰۸، به ترتیب با قیمت ۲۰۳ میلیون و ۲۳۸ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه شده است.

افزایش قیمت؛ میهمان بازار وارداتی‌ها

سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم این روزها قیمت محصولات وارداتی کمی صعودی شده است. با توجه به تداوم ممنوعیت واردات خودرو به کشور، فروشندگان رغبتی برای عرضه محصولات خود نداشته و این موضوع به خاطر نزدیکی به ۱۳ آبان و شروع تحریم‌های جدید آمریکا تشدید شده است. از سوی دیگر، متقاضیان هم حضور کمرنگی در این بازار دارند. علت این حضور کمرنگ را باید در کاهش نرخ ارز در دو هفته گذشته جست‌وجو کرد. بعضی از خریداران همچنان منتظر کاهش بیشتر نرخ ارز و تأثیر آن روی محصولات وارداتی هستند از این رو به بازار ورود نمی‌کنند.

 با این وضعیت سانتافه با قیمتی نزدیک به ۵۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد، این خودرو افزایش ۱۰ میلیون تومانی را نسبت به هفته اخیر تجربه کرده است. توسان هم ۴۶۰ میلیون تومان قیمت دارد. سوناتای هیبرید و النترا هم به ترتیب ۵۳۰ و ۳۴۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. در خانواده کیا هم سورنتو ۵۷۰ میلیون تومان قیمت دارد و برای خرید اسپورتیج هم باید ۴۸۰ میلیون تومان هزینه کرد. سراتو هم با قیمت ۳۶۰ میلیون تومان عرضه و اپتیما هم ۵۲۰ میلیون تومان از طرف فروشندگان به بازار عرضه می‌شود. دو محصول برند تویوتا یعنی تویوتا RAV4 و کمری هیبرید هم به ترتیب ۶۷۰ و ۵۳۰ میلیون تومان قیمت خورده‌اند. لکسوس NX با افزایش ۲۰ میلیون تومانی هم اکنون با قیمت یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان عرضه شده و میتسوبیشی ASX، با ۴۱۵ میلیون تومان قابل خریداری است. رنو تالیسمان هم ۶۱۵ میلیون تومان در بازار قیمت دارد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar