داستان اختلاف نظرهای قرارداد رنو به کجا خواهد رسید؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
داستان اختلاف نظرهای قرارداد رنو به کجا خواهد رسید؟

درحالی که بنا بود قرارداد رنو از آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی وارد فاز اجرایی شود، عوامل مختلفی دست به دست هم دادند تا رنویی‌ها نتوانند حضور جدید و متفاوت خود در خودروسازی و بازار کشور را کلید بزنند.

در حال حاضر حدود ۱۰ ماه از امضای قرارداد همکاری مشترک بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و رنو می‌گذرد، با این حال دو طرف هنوز وارد مرحله اجرا نشده‌اند. اینطور که منبع‌ها روشن می‌گویند، مشکل و مانع اصلی بر سر راه اجرایی شدن قرارداد رنو، حل نشدن کامل موضوع «بن‌رو» است. بن‌رو سایتی شهرستانی و متعلق به سایپا است که قرار بود در عوض بدهی سایپایی‌ها به ایدرو و به عنوان آورده این سازمان در قرارداد رنو، در اختیار خودروساز فرانسوی قرار بگیرد.

هرچند پایان سال گذشته رئیس سازمان گسترش گفت که بن رو به رنو سپرده شده، با این حال اخبار تازه‌ای از حل نشدن این موضوع حکایت دارد. ظاهراً سایپا و ایدرو و رنو بر سر سؤال‌های مالی مربوط به واگذاری بن رو، دچار اختلاف نظر شده؛ از این رو سایت موردنظر هنوز در دست رنویی‌ها قرار نگرفته است. در این وضعیت، یک منبع آگاه در ایدرو می‌گوید که با حال فعلی، قرارداد رنو به احتمال زیاد طول سال ۹۸ اجرایی خواهد شد. وی در عین حال تصریح می‌کند که اگر واگذاری بن‌رو به رنو در طول سال‌جاری نهایی نشود، ممکن است اجرای قرارداد موردنظر حتی به سال ۹۹ هم موکول شود. به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به‌طور جدی به مساله قرارداد رنو ورود کند تا هر چه سریعتر این قرارداد اجرایی شود. شکی نیست که اگر این وزارتخانه حمایت‌های لازم را از قرارداد رنو به عمل می‌آورد، خودروسازی کشور حالا شاهد واگذاری بن‌رو و حتی اجرایی شدن قرارداد مورد نظر بود. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلایلی (که خود می‌داند) حمایت‌های لازم را از قرارداد رنو انجام نداده است. در این وضعیت، رنو به نوعی در کشور تنها مانده و باید منتظر ماند و دید در نهایت موفق به اجرای هدف‌هایش در صنعت و بازار خودرو ایران خواهد شد یا نه؟

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar