دستاورد قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار

شنبه 15 دی 97 ساعت 11:06
دستاورد قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار

یک فعال بازار خودرو گفت: با فرض عرضه مناسب از طرف خودروسازان، قیمت گذاری در حاشیه بازار می‌تواند در طولانی مدت ضمن حذف واسطه‌ها از بازار به نفع تولید کننده و مصرف کننده باشد.

کاظم محمدی نیکخواه با تاکید بر این که تعیین قیمت خودرو ۵ درصد پایین‌تر از حاشیه بازار، انگیزه دلالی را از بین خواهد برد، تصریح کرد: با این اقدام فاصله بین قیمت کارخانه و بازار به پایین‌ترین حد ممکن خواهد رسید و در چنین وضعیتی اگر خودروسازان موظف به کاهش قیمت خودرو همزمان با کاهش قیمت‌ها در بازار شوند، سفته بازان برای پیشگیری از ضرر ریسک خرید خودرو را نمی‌پذیرند.

این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: بر این اساس بساط دلالی از بازار خودرو برچیده می‌شود و از طرف دیگر تولید کننده هم محصول خود را با ضرر نخواهد فروخت و در عین حال مصرف کننده هم از این فضا منتفع خواهد شد.

محمدی نیکخواه با تاکید بر این که آزادسازی قیمت در صنعت خودرو به معنای حرکت به سمت اقتصاد منطق محور است، افزود: با آزادسازی قیمت چند دستاورد ایجاد خواهد شد که اول، حذف تقاضاهای کاذب که بیشترین آسیب را می زند از گردونه تقاضاها است در این وضعیت بخشی از تقاضا که واقعی بوده و مصرف کننده نهایی است در عرصه تقاضا باقی می‌ماند پس سفته بازی، رانت، دلالی و اختلاف قیمت بازار و کارخانه از بین می‌رود.

وی ادامه داد: فاصله قیمت کارخانه تا بازار باید به اندازه‌ای باشد که ایجاد جذابیت کند و این جذابیت باید به طوری ای باشد که نه تنها خرید کارخانه‌ای را از بین نمی‌برد بلکه در عین حال جذابیت دلالی را هم از بین ببرد.

محمدی نیکخواه با اشاره به ضرورت عرضه به میزان مناسب هم گفت: البته باید به این نکته توجه کرد قیمت گذاری در حاشیه بازار در صورتی می‌تواند موفقیت آمیز باشد که عرضه از طرف خودروسازان به درستی انجام شود چون که اگر قیمتی تعیین ولی عرضه به درستی انجام نشود، قیمت‌ها مجدد اوج خواهند گرفت.

وی با تاکید بر این که خودروساز باید نسبت به مدیریت عرضه خودرو اقدام کرده و در میان مهندسی عرضه را از دستور کار خارج کند، تصریح کرد: باید نسبت به کنترل قیمت حاشیه بازار و کارخانه اقدام کرده و این حاشیه سود رقمی نباشد که منجر به سفته بازی و هجوم دلالی شود پس لازم است این فاصله قیمتی روی عددی تعریف شود که انگیزه دلالی را به حداقل برساند تا مصرف کننده واقعی تمایل به خرید از کارخانه داشته باشد.

عصر خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar