قیمت گذاری خودروهای پرتیراژ باید توسط دولت انجام شود

بروزرسانی در: سه شنبه 13 آذر 97 ساعت 17:18
قیمت گذاری خودروهای پرتیراژ باید توسط دولت انجام شود

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس عقیده دارد برای کاستن از التهابات بازار خودرو، قیمت گذاری خودروهای پرتیراژ باید توسط دولت انجام شود و قیمت‌گذاری دیگر خودروها مانند گذشته در بازار آزاد انجام شود.

ولی ملکی گفت: یکی از مشکلاتی که صنعت خودروسازی ایران با آن مواجه است ناتوانی از عمل به وعده پیش فروش هزاران خودروی پرتیراژی است که به خاطر نداشتن قطعه است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس ادامه داد: اگر پژو، پراید، تیبا و سمند مشمول نظام قیمت‌گذاری باقی بمانند و دیگر خودروها از این قاعده مستثنی شوند بخش قابل توجهی از مشکلات خودروسازان و قطعه‌سازان برطرف خواهد شد و نارضایتی مردم به حداقل کاهش خواهد یافت البته با فروش بخشی از دارایی گروه‌های خودروساز که نقدشوندگی خوبی دارد سرمایه در گردش شرکت‌های خودروساز بهبود قابل توجهی می‌یابد. پیش بینی می‌کنم در صورت عمل به این پیشنهاد هم تیراژ تولید قطعه‌سازان افزایش می‌یابد و به خودروساز قطعه می‌دهند، هم تولید خودروسازان افزایش می‌یابد و به تعهدات‌شان عمل می‌کنند و سرمایه در گردش‌شان بهتر می‌شود و هم التهابات قیمتی بازار فروکش می‌کند.

وی ادامه داد: آنچه که مشکل ایجاد کرده است خودروهای پرتیراژی است که خودروسازان آنها را در بازاری انحصاری تولید می‌کنند. به نظر من قیمت این چهار خودرو باید به طور پلکانی در یک دوره معلوم افزایش یابد. این قیمتها باید به طوری افزایش یابد که هم سود پول متقاضیانی که ثبت نام کرده‌اند لحاظ شود و هم قیمت این خودروها یکباره نزدیک به قیمت بازار آزاد نشود تا این دسته از متقاضیان هم متضرر نشود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: از طرفی سقف اعتباری خودروسازان و قطعه‌سازان در نظام بانکی باید بیشتر شود تا بتوانند از تسهیلات بانکی برای تأمین کسری سرمایه در گردش اقدام کنند. سرمایه در گردش خودروسازان به خاطر افزایش نرخ ارز و مواد اولیه به شدت کاهش یافته به همین خاطر پولی برای بازپرداخت مطالبات قطعه‌سازان ندارند به همین علت قطعه سازان هم دچار مشکل شده و نمی‌توانند قطعه تولید و در دست شرکتهای خودروسازی قرار دهند. این چرخه معیوب باید اصلاح شود.

ملکی خاطرنشان کرد: سراتو، پژو ۲۰۰۸، تندر ۹۰، ام وی‌ام، مزدا و تولیدات کرمان خودرو و خودروهای در این کلاس هیچ وقت توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری نمی‌شد چون تولید هر کدام از این خودروها به تنهایی بیش از یک درصد کل تولید بازار نبود ولی وضع خودروهای پرتیراژ فرق می‌کند به همین خاطر این خودروها باید همچنان شامل نظام قیمت‌گذاری باقی بمانند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس تاکید کرد: تلاش می‌کنم که پیشنهادات یاد شده را برای مدیران اجرایی جا بیندازم تا در آخر تصمیم مناسبی برای بازار خودرو اتخاذ شود و از التهابات بازار خودرو کاسته شود.

 

لینک های مفید :

قیمت روز خودرو

قیمت محصولات ایران خودرو

قیمت محصولات سایپا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar