چاره‌ای جز اجرای استانداردهای اجباری ۸۵ گانه وجود ندارد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
چاره‌ای جز اجرای استانداردهای اجباری 85 گانه وجود ندارد

زمان خودروسازان برای اجرای استانداردهای ۸۵ گانه دی ماه به پایان می‌رسد و با وجود زمزمه‌هایی در خصوص احتمال تعدیل این موارد به جهت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام، سازمان ملی استاندارد هرگونه تغییر زمانی و کیفی را رد می‌کند.

خروج یک طرفه آمریکا از توافق هسته‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) در هفته‌های قبل شائبه‌هایی در خصوص خارج شدن تدریجی خودروسازان اروپایی از بازار کشور و عقب افتادن اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی مدنظر سازمان ملی استاندارد ایجاد کرد. بعضی افراد و فعالان صنعتی از تعدیل این استانداردها یا تعویق وقت اجرای کامل آنها سخن به میان می‌آوردند. در این پیوند، سرپرست معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد: اجرای استانداردهای خودرویی با قوت و مطابق برنامه زمان بندی اجرا می‌شود و هنوز برای تغییر در طرح‌ها هیچ تصمیمی گرفته نشده است. «وحید مرندی مقدم» خاطرنشان کرد: با وجود همه مشکلات پیش آمده و احتمال خروج بعضی خودروسازان اروپایی از بازار ایران، خودروسازان داخلی در حال اجرای طرح‌های استانداردسازی‌اند؛ تا جایی که مسوولان شرکت سایپا- سیتروئن مدعی شده‌اند یک خودرو تولید این شرکت توانسته است همه استانداردهای مذکور شده را پاس کند. اشاره مرندی مقدم به گفته‌های چند وقت قبل مدیرعامل شرکت سایپاست. «محسن جهرودی» اعلام کرده بود برای اولین بار خودرو «سی ۳» تولید شرکت مشترک سایپا- سیتروئن کاشان قادر به پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی شده است.وی ادامه داده بود: خودروهای تولید داخل «کوییک» و «ساینا» اتوماتیک هم استانداردهای قانونی ۸۵ گانه را پاس می‌کنند.

یک مدل اتوبوس، وانت و سواری در نوبت پاس کردن استانداردها

سرپرست معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران گفت: با تلاش خودروسازان، حالا یک مدل اتوبوس، وانت و سواری هم در حال پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه اند که بعد از قطعی شدن، نام این خودروها اعلام می‌شود.

چن وقت قبل «نیره پیروزبخت» مدیر سازمان ملی استاندارد ایران، تاکید کرده بود: آنچه برای این سازمان ارزش و اهمیت دارد، حفظ جان و سلامت مردم است و به همین علت استانداردهای ۸۵ گانه خودرو تعدیل نمی‌شود.

با اجرای مرحله اول استانداردهای تازه اجباری خودرو از نخست دی ماه ۱۳۹۶، تولید و واردات بعضی خودروهای غیر استاندارد از دستور کار خودروسازان خارج شد.

تا ابتدای دی ماه پارسال خودروسازان باید مدارک استاندارد ۵۵ گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل می‌دادند و همه خودروهایی که قادر به پاس کردن این استانداردها نبودند، از دور خارج شدند.

از این تاریخ به بعد، هر خودرو برای بازگشت مجدد به خط تولید باید استانداردهای ۶۳ گانه را پاس کند؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین، هشت استاندارد دیگر هم اضافه شده است.

این مهلت تا نخست دی ماه سال ۱۳۹۷ برای این خودروها باقی است ولی از شروع زمستان پیش رو پشت سر گذاشتن ۸۵ استاندارد الزامی و ۲۲ استاندارد دیگر هم اضافه می‌شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar