تویوتا کرولا مدل ۲۰۰۸-۲۰۱۳

بروزرسانی در: پنج شنبه 12 بهمن 02 ساعت 13:08
تویوتا کرولا مدل 2008-2013

بررسی تویوتا کرولا مدل ۲۰۰۸-۲۰۱۳

دهمین نسل تویوتا کرولا در سال ۲۰۰۶ معرفی و تولید شد و تا سال ۲۰۱۲ نیز تولید آن ادامه داشت و در مدلهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ در بازارهای جهانی موجود است. تویوتا کرولا در دهمین نسل خود با مدلهای هاچبک و سدان با کد اتاق E140 و E150 که به ترتیب نمونه های قبل از فیس لیفت و فیس لیفت شده هستند روانه بازار شد. در این نسل از کرولا شاهد طراحی بسیار پخته تری نسبت به نسل قبلی کرولا هستیم و با مشاهده طراحی دهمین نسل کرولا متوجه میشویم این کمپانی ژاپنی کمی از طراحی های کاملا محافظه کارانه و بعضا تاریخ گذشته خود فاصله گرفته است.

البته هر چند که این نسل از کرولا نیز تقریبا ساده به نظر میرسد و جوان پسند نیست و به اصطلاح پیرمردی می باشد اما حداقل برخی از المانهای زیبایی در آن مشاهده میشود. تویوتا کرولا در سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ در بازار ایران در تیپهای مختلف XLI و GLI (دنده ای و اتومات) موجود است که نسخه GLI نمونه فول آپشن این خودرو محسوب میشود و طبق معمول نیز کرولا نسبت به رقبای هم قیمت خود از کمبود امکانات رفاهی رنج میبرد و در این رنج قیمتی و سگمنت باید باید به مصاف رقبایی نظیر رنو فلوئنس، کیا سراتو ، مزدا ۳ نیو (مدل ۸۹ تا ۹۳)، هوندا سیویک ۲۰۱۳ و هیوندای النترا ۲۰۱۳ برود. با Z4Car همراه باشید تا به نقد و بررسی بیشتر ۲۰۰۸-۲۰۱۳ بپردازیم.

در بخش نمای ظاهری و نمای جلو تویوتا کرولا ۲۰۰۸-۲۰۱۳،  متوجه میشویم که این خودرو از زبان طراحی کمری ۲۰۰۸ بهره میبرد و شباهتهای زیادی بین این دو خودرو دیده میشود که این شباهت شامل یک جلوپنجره پهن به همراه چراغهای کشیده می باشد که همچنان آن حس به روز بودن را القا نمیکند. در نمای جانبی نیز طراحی نسبتا ساده اما موزونی را شاهد هستیم که با رینگهای ۱۶ اینچی که در تیپ GLI موجود است هماهنگی خوبی دارد. در نمای عقب نیز در نسخه های فیس لیفت (مدلهای ۲۰۱۰-۲۰۱۳) که دارای چراغ های اسپرت هستند نمای به روزتر و نسبتا اسپرتی را شاهد هستیم که به عقیده نگارنده این مطلب جذاب تر و اسپرت تر از نمای جلویی این خودرو می باشد.

در بخش نمای داخلی همه چیز در عین سادگی، باوقار و ارگونومیک است و متریال داخلی اگر چه از پلاستیک خشک هستند اما ماندگاری بالایی می باشند به طوری که بعد از گذشت یک دهه از عرضه این خودرو به بازار ایران چندان سرو صدایی از قسمت داشبورد آن شنیده نمیشود و نشان از کیفیت ساخت و مونتاژ بالای این خودرو دارد. همچنین فضای پای سرنشیان عقب برای سه نقر با قد متوسط و نه قد بلند مناسب است و مشکلی از این بابت نمی باشد. البته اگر راننده قد بلند باشد ردیف عقب صرفا برای کوتاه قامتان مناسب است. فرمان تویوتا کرولا نیز بسیار نرم است و رانندگی با آن در ترافیکهای شهری و هنگام پارک خودرو بسیار آسان خواهد بود. پاشنه آشیل کرولا مطابق روال گذشته کمبود آپشنهای رفاهی و ایمنی آن می باشد به طوری که در سال ۲۰۱۳ نیز همچنان با ۲ ایربگ به بازار ایران عرضه شده است که نسبت به رقبای رده قیمتی خود چندان جالب نیست.

در بخش امکانات رفاهی کرولا میتوان به مواردی نظیر سیستم صوتی CD با ۶ اسپیکر، شیشه بالابر برقی مجهز به عملکرد بازگشت اتوماتیک شیشه در سمت راننده، شیشه‌ها با لایه ضد UV ، برف پاک‌کن‌های تناوبی قابل تنظیم ، آینه‌های بغل برقی تاشو و همرنگ بدنه، فرمان چهار پره چرمی به همراه دکمه‌های کنترل سیستم صوتی، مجهز به سرعت سنج ، تنظیم زاویه نور چراغ جلو (بالا و پایین)، تهویه اتوماتیک ، کروز کنترل، صندلی‌های عقب با قابلیت تاشو، سقف کشویی شیشه‌ای، رینگ اسپرت، بال عقب، چراغ مه‌شکن جلو ، سنسور پارک عقب، اسپویلر عقب اشاره کرد که برخی از این موارد نظیر کنترل تهویه اتوماتیک، سانروف، آینه تاشو برقی و... در نسخه XLI وجود ندارد و صرفا در نسخه فول آپشن GLI موجود است.

به دلیل اینکه برند تویوتا و خصوصا کرولا که پرفروش ترین خودروی تاریخ است و در بسیاری از کشورها به عنوان تاکسی می باشد، در ایران (و البته در دنیا) به خودرویی کم استهلاک و اقتصادی با مصرف سوخت مناسب معروف است همین باعث شده است که قیمت این سدان ژاپنی نسبت به آنچه واقعا باید باشد بیشتر باشد و اگر به قیمت جهانی خودروهای هم رده این خودرو نگاهی بکنیم، در کشورمان همیشه ۱۰ الی ۲۰ درصد نسبت به رقبای جهانی خود گرانتر می باشد و همین امر باعث شده است که بازار خرید و فروش آن نسبت به رقبای کره ای پرآپشنش چندان پررونق نباشد. 

در بخش فنی، تویوتا کرولا ۲۰۰۸-۲۰۱۳ از یک پیشرانه ۱.۸ لیتر ی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ بهره میبرد که قادر به تولید ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور است که این نیرو را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته که متاسفانه تیپ ترونیک هم نیست به چرخهای جلو منتقل میکند و جثه ۱۲۰۰ کیلوگرمی آن را طبق اعلام کارخانه در ۱۰.۴ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند که در عمل این عدد چیزی در حدود ۱۲ ثانیه می باشد. باک کرولا ۵۰ لیتر گنجایش دارد و مصرف سوخت ترکیبی اعلام شده برای کرولا ۲۰۰۸-۲۰۱۳ معادل ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. طول، عرض و ارتفاع کرولا به ترتیب ۴.۵۴ ، ۱.۵۶ و ۱.۴۶ متر می باشد و فاصله محوری آن ۲.۶ متر می باشد که اگر چه در این سگمنت نسبت به اکثر رقبای خود کمتر است اما قابل قبول است. به طور مثال در رنو مگان که بسیار ارزانتر و هم سگمنت کرولا می باشد فضای به مراتب جادارتری داریم.

سواری تویوتا کرولا ۲۰۰۸-۲۰۱۳ در این سگمنت و رده قیمتی نرم است و تعویض دنده های گیربکس فاقد تیپترونیک آن به نرمی انجام میپذیرد اما هندلینگ و ترمزهای آن چندان چنگی به دل نمیزند و در بحث هندلینگ و ترمز خودرویی مثل رنو فلوئنس یا مزدا ۳ به مراتب بهتر عمل میکنند.

به طور کلی تویوتا کرولا یک خودروی اقتصادی می باشد که با هدف خاصی طراحی و ساخته شده است و کارش این است که در عین سادگی و کم استهلاکی، کاربردی و بی دردسر باشد و تا سالیان سال شما را از تعمیرگاه دور نگه دارد و به قول معروف ساخته شده که کار شما را بی دردسر راه بیندازد و نباید به دنبال آپشنهای رفاهی عجیب، لذت رانندگی یا هندلینگ عالی باشید. البته خرید کرولایی که بیش از یک دهه از تولید آن میگذرد داستانهای خودش را دارد اما اگر نمونه سالم آن را پیدا کنید دردسرهای آن نسبت به رقبا کمتر باشد.

امنيت تویوتا کرولا مدل ۲۰۰۸-۲۰۱۳

تویوتا کرولا در سال 2007 در نسخه ای که دارای 7 ایربگ بود موفق به کسب 5 ستاره ایمنی یورو انکپ شد، اما متاسفانه نسخه های موجود در ایران با 2 ایربگ عرضه شده اند و احتمالا اگر کرولای 2 ایربگ در آن سال مورد تست یوروانکپ قرار میگرفت در خوشبینانه ترین حالت 4 ستاره ایمنی دریافت میکرد.

ارزش خريد تویوتا کرولا مدل ۲۰۰۸-۲۰۱۳

در بحث ارزش خرید همانطور که اشاره شد این خودرو اگر با 10 الی 20% قیمت کمتر در بازار ایران موجود بود ارزش خرید بالایی داشت ولی با توجه به امکانات ایمنی و رفاهی کم و قیمت غیر منطقی آن نمیتوان ارزش خرید چندان بالایی برای این سدان اقتصادی ژاپنی متصور بود. البته از بازار خرید و فروش ضعیف آن نیز نمیتوان گذشت چرا که بیشتر افراد میانسال به سراغ این خودرو می آیند و قشر جوان روی خوشی به آن نشان نمیدهند.

10
0 5

رقبای تویوتا کرولا مدل ۲۰۰۸-۲۰۱۳

از نزدیک ترین رقبای تویوتا کرولا 2008-2013 می توان به کیا سراتو در مدلهای 2010 الی 2014 و هیوندای النترا در مدلهای 2013 و 2014 و مزدا 3 نیو اشاره کرد که کرولا در بخش امکانات رفاهی، ایمنی و همینطور بازار خرید و فروش حرف خاصی برای گفتن در برابر آنها ندارد و اگر این ایتمها برایتان اولویت هست دور کرولا را خط قرمز بکشید. خودروهای دیگری نظیر فلوئنس و سیویک نیز از رقبای کرولا هستند که علی رغم امکانات رفاهی، ایمنی و فنی بالاتر از بازار خرید و فروش ضعیف تری برخوردار هستند. به طور کلی اگر در این رده قیمتی بازار خرید و فروش برایتان مهم نیست و به دنبال خودرویی با ارزش قیمتی بالا و در عین حال با امکانات رفاهی و ایمنی بالا هستید رنو فلوئنس خصوصا در نسخه E4 را در لیست انتخابهای خود قرار دهید. اگر هم بازار خرید و فروش برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است انتخاب شما باید سراتو یا النترا باشد! اگر هم خودرویی کم کارکردتر با سال ساخت بالاتر، پیشرانه پرتوان تر، با امکانات رفاهی بیشتر و هندلینگ بهتر از کرولا میخواهید سراتو مونتاژ آپشنال سایپا نیز انتخاب بدی نمی باشد.


مشخصات فنی تویوتا کرولا مدل ۲۰۰۸-۲۰۱۳

نام لاتین خودرو Toyota Corolla
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی C
کشور سازنده ژاپن
سال طراحی 2006
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده ایرتویا
حجم موتور 1798 سی سی
نوع موتور تنفس طبیعی
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 4 سرعته اتوماتیک
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 130 اسب بخار در 6000 دور بر دقيقه
گشتاور 175 نيوتن متر در 4200 دور بر دقيقه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی تزریق غیرمستقیم
سیستم تعلیق جلو مک فرسون مستقل برای هر چرخ
سیستم تعلیق عقب مستقل
نوع فرمان برقی/ حساس به سرعت
طول 4540 میلیمتر
عرض 1760 میلیمتر
ارتفاع 1470 میلیمتر
فاصله محوری 2600 میلیمتر
وزن 1275 کیلوگرم
حجم صندوق 450 ليتر
رینگ و لاستیک جلو 195/65R16
رینگ و لاستیک عقب 195/65R16
مصرف سوخت شهری 9 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 8.1 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت جاده ای 6.9 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 70 لیتر
استاندارد آلایندگی يورو 4
ستاره ایمنی 5 ستاره ایمنی از یورو انکپ
سیستم تهویه مطبوع دستی
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا قابلیت پخش CD ، دارای 6 بلندگو - دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable-نمایشگر چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده
غربیلک فرمان تنظیم تلسکوپی در 2 حالت - کنترل صوتی از روی غربیلک
سیستم صندلی های جلو سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف - صندلی راننده دارای تنظیم دستی
سیستم صندلی های عقب پشت سری فعال و هوشمند - دارای قابلیت تا شوندگی
سیستم روشنایی جلو چراغهای جلو هالوژن به همراه مه شکن جلو
سیستم روشنایی عقب مه شکن
سیستمهای کمکی راننده سنسور پارک عقب-کروز کنترل
سیستم آینه ها تنظیم دستی به همراه راهنمای LED
سیستم شیشه ها تنظیم دستی تمام پنجره ها
کیسه های هوا 2 عدد - راننده و سرنشین جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتی سیستم کلید هوشمند ضد سرقت - مجهز به ریموت کنترل
ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده
ترمزهای عقب دیسکی
سیستم فرمان و هدایت پذیری قدرت کمکی الکتریکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت
سیستم های ترمز و پایداری ABS - EBD - BA
نام لاتین خودرو Toyota Corolla
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی C
کشور سازنده ژاپن
سال طراحی 2006
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده ایرتویا
حجم موتور 1798 سی سی
نوع موتور تنفس طبیعی
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 4 سرعته اتوماتیک
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 130 اسب بخار در 6000 دور بر دقيقه
گشتاور 175 نيوتن متر در 4200 دور بر دقيقه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی تزریق غیرمستقیم
سیستم تعلیق جلو مک فرسون مستقل برای هر چرخ
سیستم تعلیق عقب مستقل
نوع فرمان برقی/ حساس به سرعت
طول 4540 میلیمتر
عرض 1760 میلیمتر
ارتفاع 1470 میلیمتر
فاصله محوری 2600 میلیمتر
وزن 1275 کیلوگرم
حجم صندوق 450 ليتر
رینگ و لاستیک جلو 195/65R16
رینگ و لاستیک عقب 195/65R16
مصرف سوخت شهری 9 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 8.1 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت جاده ای 6.9 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 70 لیتر
استاندارد آلایندگی يورو 4
ستاره ایمنی 5 ستاره ایمنی از یورو انکپ
سیستم تهویه مطبوع دستی
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا قابلیت پخش CD ، دارای 6 بلندگو - دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable-نمایشگر چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده
غربیلک فرمان تنظیم تلسکوپی در 2 حالت - کنترل صوتی از روی غربیلک
سیستم صندلی های جلو سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف - صندلی راننده دارای تنظیم دستی
سیستم صندلی های عقب پشت سری فعال و هوشمند - دارای قابلیت تا شوندگی
سیستم روشنایی جلو چراغهای جلو هالوژن به همراه مه شکن جلو
سیستم روشنایی عقب مه شکن
سیستمهای کمکی راننده سنسور پارک عقب-کروز کنترل
سیستم آینه ها تنظیم دستی به همراه راهنمای LED
سیستم شیشه ها تنظیم دستی تمام پنجره ها
کیسه های هوا 2 عدد - راننده و سرنشین جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتی سیستم کلید هوشمند ضد سرقت - مجهز به ریموت کنترل
ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده
ترمزهای عقب دیسکی
سیستم فرمان و هدایت پذیری قدرت کمکی الکتریکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت
سیستم های ترمز و پایداری ABS - EBD - BA

عکس تویوتا کرولا مدل ۲۰۰۸-۲۰۱۳

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar