معایب سایپا کوییک اتومات (۴ دلیل برای نخریدن کوییک)

بروزرسانی در: جمعه 6 دی 98 ساعت 11:25
معایب سایپا کوییک اتومات (4 دلیل برای نخریدن کوییک)

سایپا کوییک اتوماتیک مجهزترین عضو خانواده X200 است که بر اساس دسته بندی‌های جهانی در کلاس هاچبک‌های شهری جمع و جور قرار می‌گیرد. با وجود تبلیغات فراوان شرکت سایپا، کوییک تا به امروز نتوانسته آن طور که انتظار می‌رفت، مورد توجه خانواده‌های ایرانی قرار گیرد.

کوییک اولین خودرو تولید ملی با گیربکس اتوماتیک است که اولین بار در سال ۱۳۹۵ از آن رونمایی شد. این خودرو که به نوعی نمونه هاچبک سایپا ساینا محسوب می‌شود، همچون ساینا و تیبا بر روی همان پلتفرم X200 بنا شده است. در حال حاضر کوییک در سه تیپ پایه (SE)، فول (SE-A) و پلاس (SE-A LUX) روانه بازار شده است که در این میان هیچ کدام از این تیپ‌ها از لحاظ مشخصات فنی تفاوتی با هم نداشته و تنها از لحاظ سطح امکانات و برخورداری از گیربکس اتوماتیک یا دستی با هم تفاوت دارند؛ البته نسخه پایه سایپا کوییک برخلاف دو تیپ دیگر فاقد دریچه گاز برقی است. شرکت سایپا علاقه فراوانی دارد تا این هاچبک کوچک را در دسته خودروهای کراس اوور یا حداقل هاچبک‌های کراس جای دهد. حتی در عکس‌هایی که در ابتدا از این خودرو منتشر شده بود لوگو کراس (CROSS) روی بدنه سایپا کوییک مشاهده می‌شد.
در این مقاله از سری مقالات «مشاوره خرید» سایت Z4CAR، قصد داریم از میان تمامی نقاط ضعف سایپا کوییک اتوماتیک شما را با پنج مورد از مهم‌ترین معایب کوییک اتوماتیک آشنا کنیم. ناگفته نماند که سایپا کوییک در رنج قیمتی خود پرآپشن‌ترین محصولات تولید داخل محسوب می‌شود و مطمئنا چنین خودرویی در کنار تمامی معایب خود، از مزایایی نیز برخوردار است که بزودی در مقاله‌ای جداگانه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

گیربکس ناکارآمد


در نمونه‌های فول و پلاس سایپا کوییک یک گیربکس CVT مسئولیت انتقال نیروی پیشرانه خودرو به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد. بنابر ادعای شرکت سایپا این گیربکس توسط شرکت پانچ بلژیک ساخته شده و از عملکرد بسیار بی نقصی برخوردار است، اما پس از یک رانندگی چند ساعته بخوبی می‌توانید به تمامی مشکلات این گیربکس اتوماتیک پی ببرید.
به دلیل ضعف سیستم خنک کنندگی گیربکس CVT سایپا کوییک، دمای گیربکس این خودرو در ترافیک‌های سنگین به شدت افزایش یافته که در بسیاری از مواقع سبب توقف عملکرد گیربکس و از کار افتادن خودرو شما خواهد شد. علاوه بر این به دلیل عدم هماهنگی دریچه گاز برقی خودرو با پدال گاز، پیشرانه و گیربکس خودرو نسبت به فشردن پدال گاز عکس‌العمل ضعیفی از خود نشان می‌دهد. مطمئنا چنین مشکلی در مواقعی که به افزایش سرعت ناگهانی نیاز دارید می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

پیشرانه ضعیف و قدیمی


موتور M15 سایپا کوییک

سایپا برای این هاچبک تازه نفس یک موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ در نظر گرفته که از حجم  ۱۵۰۳ سی‌سی برخوردار است. این پیشرانه‌ که با کد M15 شناخته می‌شود در واقع همان پیشرانه پراید است که برخی اصلاحات در آن انجام شده است. توان خروجی این موتور، ۸۷ اسب بخار  در ۵۳۰۰ دور در دقیقه و گشتاور آن برابر با ۱۲۸ نیوتون متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه است که برای به حرکت در آوردن یک هاچبک ۱۱۰۵ کیلوگرمی چندان کافی به نظر نمی‌رسد. با وجود تمامی اطلاحاتی که در این پیشرانه قدیمی انجام شده است، چالاکی آن بسیار کمتر از  مقداری است که می‌توان از آن انتظار داشت. بر اساس بررسی‌های میدانی انجام شده، سایپا کوییک مجهز به گیربکس اتوماتیک برای اینکه بتواند سرعت خود را از حالت سکون به صد کیلومتر بر ساعت افزایش دهد، به حدود ۱۴ ثانیه زمان نیاز دارد. مطمئنا زمانی که ظرفیت سرنشینان سایپا کوییک تکمیل باشد یا چنانچه بخواهید کولر خودرو را روشن کنید، اوضاع از آن چه هست بدتر هم خواهد شد.

 مشکلات برقی فراوان


مشکلات برقی سایپا کوییک

مطمئنا مزیتی که می‌تواند بیش از هر چیز دیگری مشتریان را به خرید سایپا کوئیک تحریک ‌کند آپشن‌های متنوع این خودرو است، اما نکته‌ای که در این میان از دید همه پنهان مانده این است که تجهیزات به کار رفته در این خودرو از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند. براساس تحقیقات به عمل آمده اغلب این تجهیزات توسط کشور چین ساخته شده‌اند و به دلیل کیفیت پایین ساخت، مرتبا دچار نقص‌های مختلف می‌شود. از جمله قطعاتی که اغلب دارندگان این خودرو از خرابی‌‌های زودهنگام آن‌ها ناراضی هستند می‌توان به کیلس استارتر، لمس مانتیور، فیوز فن رادیاتور و همچنین روشن شدن‌های بی‌دلیل چراغ چک خودرو اشاره کرد.

طراحی ناموزون


طراحی ناموزون کوییک

سایپا کوییک همچون ساینا و تیبا بر روی پلتفرم X200 شکل گرفته است. این پلتفرم که در واقع نمونه ارتقا یافته پلتفرم پراید محسوب می‌شود، ظرفیت چندانی برای ایجاد تغییرات اساسی ندارد. به همین دلیل تمامی محصولاتی که روی این پلتفرم ساخته شده‌اند از مشکلات مشترکی برخوردارند که یکی از آن‌ها طراحی ناموزونی نمای ظاهری است.
در نمای کلی سایپا کوییک شباهت‌های فراوانی میان این خودرو و ساینا به چشم می‌خورد، به همین دلیل بسیاری از کارشناسان این خودرو را نمونه هاچبک ساینا می‌دانند. بخش جلویی این خودرو کاملا مشابه ساینا طراحی شده است و تنها در بخش‌هایی همچون سپر و جلو پنجره با هم تفاوت دارند، البته چراغ‌های کوییک از داخل دودی شده‌اند! در نمای جانبی با نگاه به ستون‌ها و درب‌های این خودرو به وضوح می‌توان شاهد اجزای مشترک میان کوییک، ساینا و تیبا خواهیم بود که سعی شده با قطعاتی همچون رکاب تیره رنگ، باربند سقفی، زه پلاستیکی اطراف گلگیر به خودروهای کراس شباهت پیدا کند. نمای پشتی کوییک تا حدودی امیدوار کننده‌تر از سایر بخش‌های این خودرو به نظر می‌رسد، اما به هر حال چراغ خودرو کمی بیش از حد بزرگ بوده و ممکن است برای بسیاری از افراد چندان جذاب به نظر نرسد.

کابین خودرو


فضای داخلی سایپا کوییک

همانطور که می‌توان انتظار داشت کابین کوییک از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است و از لحاظ طراحی نیز دقیقا مشابه ساینا طراحی شده است و هیچگونه ابتکاری در آن دیده نمی‌شود. تنها تفاوتی که میان کابین این دو خودرو به چشم می‌خورد مانیتور بالای کنسول میانی و طرح جدید فرمان این خودرو است. حتی صندلی‌های سایپا کوییک نیز کاملا مشابه ساینا طراحی شده‌اند و شرکت سایپا برای پوشش آن‌ها از رویه پارچه‌ای مشکی‌ رنگی استفاده کرده که از دوخت قرمز برای زیبایی و تفاوت هرچه بیشتر آن نسبت به صندلی‌های ساینا استفاده ‌شده است.
علاوه بر بحث طراحی یکی دیگر از مشکلات مربوط به کابین سایپا کوییک، عایق بندی ضعیف آن است. عایق بندی ضعیف کابین کوییک در کنار سر و صدای موتور قدیمی این خودرو باعث شده تا صدای موتور سایپا کوییک مخصوصا در دورهای بالا به طور کاملا واضح وارد کابین شود که مطمئنا در مسافت‌های طولانی می‌تواند برای سرنشینان آزاردهنده باشد.

کلام آخر


در یک نگاه کلی به این شاهکار شرکت سایپا باید گفت که کوییک یک هاچبک کوچک شهری است که نسب به تمامی خودروهای همرده خود از امکانات رفاهی و تجهیزات متنوع‌تری برخوردار است، اما در حال حاضر مشکلات مربوط به گیربکس و پیشرانه ضعیف این خودرو از یک طرف و کیفیت پایین قطعات آن از طرف دیگر باعث شده تا اغلب کسانی که برای رفت و آمدهای روزمره خود به دنبال یک هاچبک کوچک و کم استهلاک هستند، گیربکس اتوماتیک کوییک را نادیده گرفته و به سوی محصولات شناخته شده‌تری همچون پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که از گیربکس دستی و امکانات بسیار کمتری برخوردار است روی آورند. تمامی مشکلات و معایب گفته شده در این مقاله دست به دست هم داده‌اند تا سایپا کوییک از ارزش خرید نسبتا پایین برخوردار باشد و ما به ندرت بتوانیم یک سایپا کوییک اتوماتیک را در خیابان‌های کشورمان ملاقات کنیم! در پایان اگر نظری در مورد موارد مطرح شده در این مقاله دارید یا اگر مالک کوییک اتوماتیک هستید، لطفا ما و دیگر مخاطبان وب‌سایت Z4CAR را از تجربیات خود آگاه کنید.

نویسنده: سعید رنجبر

بیشتر بخوانید :

کوییک r

تیبا ۲ پلاس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

80 دیدگاه ها برای "معایب سایپا کوییک اتومات (۴ دلیل برای نخریدن کوییک)"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
امین
مهمان

یک هفته هست تحویل گرفتم کوییک اتومات هستش. قفل مرکزی کار نمیکنه فقط باز میکنه ولی نمیبنده بعدش درها رو خودم باید یکی یکی قفل کنم بعدش هم باتری ماشین میخوابه …

علی
مهمان
سلام منم سه ماهه کوییک اتومات ۱۴۰۲ دارم تا چند روز پیش ازش راضی بودم سفر راه دور هم رفتم البته توی سربالایی شتاب کمتری از پراید داره بایددنده دستی استفاده بشه الان چند روز پیش دنده اتومات شروع به خلاص کردن و آف کرد بعد مرتب چراغ گیربکس و چک موتور روشن شد چندبار توی ترافیک خاموش کرد حتی توی سرازیری دنده خلاص شد با سختی و ترس ماشین کنترل کردم الان هم تحویل نمایندگی دادم هنوز مشکل اصلی اون مشخص نشده امیدوارم مشکل مهمی نداشته باشه وگرنه باید بزودی شوهرش بدم ….بیشتر نمایندگی ها هم کوییک اتومات را… بیشتر
علی
مهمان

سلام داداش منم دقیقا همین مشکلو پیدا کردم شمارتو میتونم داشته باشم زنگ بزنم صحبت کنیم با هم؟

محمد
مهمان
سلام من پای چپم مشکل داره مجبورم همیشه اتوماتیک برانم رنو داستر هم دارم یکدستگاه کوییک آر اتوماتیک۱۴۰۲ اخیرا پنجماه هست خریدم برای داخل شهر علیرغم اینکه شتاب اولیه پایین هست و صدای موتور داخل کابین بالا اما حقیقتش اینه که داخل شهر وترافیک چون نرم وجمع و جور هست از داستر هم بیشتر ازش خوشم میاد البته عرض کردم داخل شهر. یک بار شهرستان رفتم با چهار سرنشین سربالاییها خیلی ازش انتظار نداشتم ولی راضی بودم بیش از انتظارم خوب بود به نسبت قیمت ومقایسه با خودروهای داخلی ماشین خوبی هست این کارشناسا این ماشین رو با ماشین خارجی… بیشتر
مجید
مهمان
سلام من هم کوئیک اتومات فول پلاس سفید سقف مشکی مدل ۱۴۰۲ دارم قبلش کوئیک دنده ای سفید سقف مشکی داشتم قبلترش mvm550 داشتم قبل از همه اینها پراید داشتم. باید بگم که از لحاظ شتاب و سرعت و بی صدا بودن خودرو. Mvm550 از همه این ماشینهایی که داشتم سرتر بود، از کوئیک اتومات خیلی راضی هستم و ترافیک تهران رو برام قابل تحمل کرده و کلا ماشین بی آزاری هست تو این مدت ۸ ماه که زیر پام بود این ماشین اصلا اذیتم نکرد و خیلی ازش راضی هستم در کل خوراک ترافیک تهران هست کم هزینه و… بیشتر
کورش
مهمان
سلام دوستان. بنده حدود یک سالی هست که این ماشین رو خریدم خواستم چند مورد ذکر کنم: اول اینکه در کل نسبت به قیمت سایر خودروها و کاری که از ماشین میگیرید به نظرم گزینه بدی نیست. این رو بگم که شتاب اولیه قابل قبولی داره یعنی در بدو حرکت با دور موتور زیر ۲۰۰۰ به راحتی و با شتاب خوبی سرعت رو به ۶۵ تا ۷۰ میرسونه که تو خودروهای دنده ایی باید ۳ بار دنده عوض بشه و کلی دور موتور بگیری و.. چیزی که به عنوان نقطه ضعف تو همه کارشناسی ها میگن صدای موتور هست. این… بیشتر
شریفی
مهمان

بنظرم نویسنده از کادر فروش سایپا و اطلاعات دریافتی از R&D شرکت باشند ،بهتر است بازخورد را از تعمیر گاه های گیربکس اتومات دریافت کنیم

صحرا
مهمان

سلام ، من تازه رانندگی یاد گرفتم و کوییک دنده ای با گیربکس معمولی تیپ da سال ۱۴۰۲ دارم ، به خاطر اینکه راحت رانندگی کنم و استرس نداشته باشم در نظر داشتم کوییک اتومات بگیرم ، به نظرتون ارزشش رو داره تعویض کنم ؟ نظرتون راجب کوئبک اتومات چیه ؟

آزاده
مهمان

سلام. رانندگی با اتومات آرامش خیلی بیشتری رو به شما در حین رانندگی میده. عملا خود ماشین همه چیزو تنظیم می‌کنه و شما حواست به گاز و ترمزت و آیینه هاته. من که دیگه بعد از تجربه کوییک اتوماتم هیچ وقت سمت دنده ای نخواهم رفت.

اکبر
مهمان

سلام من کوییک اتومات دارم قبلش تیبا ۲
دو دل بودم کدوم نگه دارم
که کوییک رو سوار شدم مسافرت هم رفتم کلا اتومات یه چیز دیگست و نباید با دنده ای مقایسه بشه
خلاصه بگم حز اتومات دیگه حاضر نیستم ماشین دیگه ای سوار بشم
من خیلی راضیم

آزاده
مهمان

سلام. من هم اتومات فول پلاس دارم و خیلی راضیم. دیگه هرگز به خودروی دنده ای برنخواهم گشت چون رانندگی با خودروی دنده اتومات تجربه ای کاملا متفاوت و آرامش‌بخش بود برای من بخصوص در ترافیک تمام روز در تهران.

امیرعلی چنداری
مهمان
سلام من از سال ۱۴۰۰ کوئیک اتومات دارم و حدود نود هزلر کیلومتر در یک سال و نیم کار کرده و میخوام تجربیاتم رو صادقانه بگم. ضمناً کارشناس محترمی که این مقاله رو نوشته فکر کنم حتی یک بار هم سوار کوئیک اتوماتیک نشده. ۱- من قبل از کوئیک یه ۲۰۶ تیپ دو داشتم که این ماشین از نظر سواری و نرمی حرکت به ۲۰۶ برتری داره. ۲- من هر روز صبح از کرج میام تهران و برمیگردم و آخر هفته ها میرم چالوس و جمعه شب در بدترین شرایط ترافیک برمیگردم و گیربکس ماشین تا حالا حتی گرم هم… بیشتر
زهره
مهمان

من ۱۴۰۱ کوییک اتومات خریدم. برای من مشکلاتی تا بحال داشته که واقعا ناامیدم کرده و بماند که نمایندگی هم خیلی از اتومات اطلاعی ندارن و عیبوش رو نمی فهمن. به تازگی مشکلی که پیدا کرده اینکه که مرتب تمسه دینام پاره میکنه. واقعا نمیدونم مشکلش کجاس. اگر راهنمایی کنید ممنون میشم.

شمس
مهمان

علت پاره کردن تسمه دینام یا فاسد بودن اونه یا بلبرینگ ها و سفت کن ها یا غلطک ها ایراد دارند که تسمه پاره می کنند .

احمد
مهمان

باسلام کوییک اتومات دارم همینو بگم کسی یکبارسواربشه سراغ ماشین دستی نمیره بسیارعالیه

آزاده
مهمان

سلام. من هم در پیام قبلی به این نکته اشاره کردم. دیگه محاله سمت ماشین دنده ای برم. تجربه با اتومات اون هم در ترافیک خسته کننده شهری واقعا عالیه.

محمدی
مهمان

سلام من کوییک اتومات ۱۴۰۰دارم خیلی هو راضیم ۱۱۰تا کارکرده تا حالا مشکلی نداشته

مظفر مولایی
مهمان
کوییک شبیه ساینا نیست ، کوییک داخلش کاملاً ام وی ام ۱۱۰ هست از داشبورد و کیلومتر گرفته تا پنل های جلوی راننده حتی در کاپوت موتور را باز کنید هم قرارگیری موتور و تمام قطعات دور موتور ام وی ام ۱۱۰ هست کلاً می گن خودرو ساز چین سر سایپا کلاه گذاشته کیو کیو si رو با موتور یورو پنج در چین تولید کرد و در ایران یه مدل ضعیف ترش همین کوییک رو به سایپا فروخت که وقتی کیو کیوسه با نام ام وی ام ۱۱۰ توسط مدیران خودرو بفروش رسید دیگه هیچکی سایناو و کوییک رو نگاه… بیشتر
اعتماد الدوله
مهمان

بیا پایین سرمون درد گرفت