تاثیر ویروس کرونا بر بازار خودرو

بروزرسانی در: پنج شنبه 8 اسفند 98 ساعت 03:06
تاثیر ویروس کرونا بر بازار خودرو

ویروس کرونا که از هفته گذشته رسما ورودش به ایران تایید شد، به جان بازار خودرو نیز افتاد.

بنابه گفته فعالان بازار، طی هفته جاری و پس از اعلام رسمی ورود کرونا به ایران، خرید و فروش خودرو افت کرده، چه آنکه مراجعه شهروندان حتی برای تعویض پلاک هم کاهش  داشته است. از چهارشنبه گذشته که خبر ورود کرونا به ایران اعلام شد، بسیار از شهروندان به توصیه وزارت بهداشت، پیشگیری را در دستور کار قرار داده‌اند تا با رعایت هرچه بیشتر بهداشت فردی، خود را از ابتلا به این ویروس در امان نگه دارند. ازآنجاکه پی‌در‌پی توصیه می‌شود شهروندان تا حد امکان در منازل خود بمانند و بیرون نیایند، مراجعه به بازار خودرو هم کاهش یافته و بنابراین تقاضا روند نزولی پیدا کرده است.

آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، خیلی از شهروندان خرید و فروش خودرو را به خاطر آنکه نیاز به حضور فیزیکی در بنگاه‌ها و دفترخانه‌ها دارد، متوقف کرده و برخی حتی برای انجام امور مربوط به شماره‌گذاری خودروهای خود هم مراجعه نمی‌کنند. به گفته آنها، در کنار این موضوع، رشد شدید قیمت‌ها هم عامل دیگری در کاهش تقاضا به‌شمار می‌رود که موجب شده خیلی‌ها عملاً توان خرید در بازار نداشته باشند. در مجموع گفته می‌شود قیمت خودروهای داخلی اندکی افت داشته، اگرچه هنوز به دوران قبل از آغاز توفان گرانی بازنگشته است.

از حدود یک ماه پیش، موج جدید رشد قیمت در بازار خودرو آغاز و اگرچه در مقاطعی متوقف یا کند شد، با این حال در مجموع رکوردهایی جدید در بازار به ثبت رسید. گفته می‌شود روند عرضه محصول از طرف خودروسازان هم همچنان نسبتاً ضعیف است و واکنش ضدکرونایی مشتریان هم به نوعی تبدیل به توفیق اجباری برای گروه‌های خودروساز شده است. هم اکنون هیچ خبری مبنی بر تعطیلی موقت خطوط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان در راستای پیشگیری از ابتلای کارکنان آنها به کرونا منتشر نشده و ظاهراً تولید هم روندی عادی دارد. از آنجا که خودروسازان کلی تعهدات معوق داشته و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اصرار به رشد تولید دارد، بعید به نظر می‌رسد اقدامی در راستای تعطیلی موقت خطوط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان (در راستای کاهش شیوع کرونا) انجام شود. این در حالی است که پس از شیوع ویروس کرونا در چین، خیلی از خطوط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان با تعطیلی موقت رو به رو شد. این ویروس همچنین ضرر بزرگی به معاملات در بازار خودروی چین زد و فروش را با رکود کم‌سابقه‌ای رو به رو کرد، چون بسیاری از شهروندان چینی ترجیح می‌دهند فعلاً از منازل خود خارج نشوند.

در ایران هنوز آمار دقیقی در خصوص میزان افت معاملات خودرو منتشر نشده، اما آنچه معلوم است، خرید و فروش روندی کاهش داشته و دارد. قیمت‌ها هم کمی کاهش پیدا کرده‌اند، اگرچه تضمینی بابت پایدار ماندن این شرایط و ادامه نزول منحنی قیمت نیست. بنابر اخبار رسیده از بازار، هم اکنون پراید در مدل ۱۱۱ (هاچ بک) قیمتی برابر با ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که کاهش قیمت یک میلیون تومانی را نشان می‌دهد. پراید ۱۳۱ هم که کاهش قیمت داشته، در مقطع فعلی ۶۶ میلیون تومان قیمت دارد. فعالان بازار در مورد تیبا هم عنوان می‌کنند قیمت این محصول در مدل معمولی (صندوقدار) به ۷۷ میلیون تومان رسیده و مدل هاچ‌بک آن هم ۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز هم اکنون قیمتی برابر با ۱۰۶ میلیون تومان دارد و برای خرید تیپ ۵ این محصول باید ۱۲۵ میلیون تومان هزینه کرد. همچنین خرید پژو ۲۰۶ صندوقدار هم چیزی نزدیک به ۱۳۰ میلیون تومان آب می‌خورد و پژو ۴۰۵ معمولی هم ۹۶ میلیون تومان قیمت دارد.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "تاثیر ویروس کرونا بر بازار خودرو"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
نبی الله کبرنیا
مهمان

انشاالله کرونا قیمت خودرو واقعی میکند وانهایی که سو استفاده مکنند از حلقمشون بیرون بیاورد