چرا بازار خودرو آرام نمی‌گیرد؟

بروزرسانی در: یکشنبه 3 آذر 98 ساعت 15:53
چرا بازار خودرو آرام نمی‌گیرد؟

در حالی که اتفاق خاصی از نظر اقتصادی در کشور نیفتاده است، ولی پس از ماه‌ها بازار خودرو در حال بازگشت به دوران هیجانی است.

در حالی که در طول چند ماه اخیر بازار خودرو روز‌های آرامی را پشت سر گذاشته است اما، در طول چند روز گذشته قیمت‌ها علی رغم پیش‌ بینی‌ها در این بازار روند افزایشی به خود گرفته است و لازم است دستگاه‌های نظارتی که به طور شبانه روزی در حال رصد بازار هستند به حوزه خودرو هم ورود کنند تا قیمت‌ها هیجانی رشد نکند و مانع سوءاستفاده بعضی افراد شوند.

بررسی بازار خودرو حاکی است در روز‌های گذشته قیمت بعضی از خودرو‌ها افزایش چند میلیونی داشته است.

بر این اساس از ابتدای هفته قیمت سمند LX با ۳ میلیون رشد به ۸۴ میلیون تومان، پژو پارس با رشد ۴ میلیون تومانی ۱۰۳ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ دو با رشد ۷ میلیون تومانی به ۹۰ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ ۵ با رشد ۹ میلیون تومانی به ۱۰۸ میلیون تومان رسیده است.

همچنین قیمت پراید ۱۱۱ هم با رشد یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی به ۵۴ میلیون ۱۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱ با رشد یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی به ۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، تیبا با رشد ۲ میلیون تومانی به ۵۷ میلیون تومان و ساینا با رشد یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی به ۶۳ میلیون تومان رسیده است.

این افزایش در حالی انجام گرفته که اتفاق خاصی در خصوص خودرو نیفتاده است.

در این خصوص امرالله امینی کارشناس خودرو با ذکر اینکه در خصوص خروجی خودروساز‌ها به بازار اطلاعی نداریم، اظهار کرد: خروجی خودروساز‌ها بر بازار اثرگذار است اگر به هر دلیل این خروجی کم باشد قیمت افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: علت دیگر سیگنال‌های است که از سوی مردم در خصوص گرانی بعضی کالا‌ها دریافت می‌شود که می‌تواند بر قیمت خودرو تأثیر بگذارد و یکی از مهم‌ترین علت همین است.

همچنین در همین خصوص امیرحسن کاکایی اظهار کرد: هم اکنون عمده خرید و فروش در بازار بر مبنای خرید و فروش مصرف‌کننده و تولیدکننده نیست بلکه فروش سرمایه‌گذار و تولیدکننده و افرادی است که خودرو از قبل خریداری کردند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: هیجانی که در بازار وجود دارد به خاطر همین مسئله است در حالی که تولید کم نشده، قیمت مواد اولیه افزایش نیافته و قیمت ارز هم تغییری نداشته است، ولی قیمت پراید افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: این افزایش تنها به خاطر هیجانی است که عده‌ای به آن دامن می‌زنند.

کاکایی تصریح کرد: در وضعیت کنونی تولید خودروسازان توانایی افزایش ندارند و دارندگان پول‌های سرگردان این موضوع را به خوبی متوجه می‌شوند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در حالی که پول‌های سرگردان تا مدت‌ها در بورس فعال بودند و سود خوبی هم دریافت می‌کردند با کاهش این سود به دنبال سرمایه‌گذاری کوتاه مدت جدید هستند تا سود ببرد بنابراین به بازار خودرو رفتند.

وی با ذکر اینکه هم اکنون در زمان هیجان زده هستیم، افزود: تنها راه این است که دولت برای رفع موانع تولید کمک کند تا تیراژ تولید افزایش و قیمت‌ها کنترل شود.

میزان

رکود بی سابقه اسقاط خودرو

جو روانی بازار به خوبی کنترل شده است

تکلیف ۲۲۷ خودرو دپو شده اروندی چیست؟

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "چرا بازار خودرو آرام نمی‌گیرد؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Mehdi
مهمان

از ماست که بر ماست