افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت قطعات خودرو و کاهش مراجعه به تعمیرگاه‌ها

بروزرسانی در: چهارشنبه 6 شهریور 98 ساعت 11:44
افزایش 300 درصدی قیمت قطعات خودرو و کاهش مراجعه به تعمیرگاه‌ها

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران گفت: در یک سال و نیم اخیر لوازم یدکی خودروها به طور متوسط رشد ۳۰۰ درصدی را تجربه کرده که بیشتر شامل قطعات پرمصرف مثل دیسک و صفحه، لنت ترمز، سرسیلندر، سوپاپ‌ها و سیستم تعلیق و فرمان خودروهای داخلی می‌شود.

«علیرضا نیک آئین»‌ افزود:‌ در ماه‌های اخیر با گران شدن قیمت خودرو، قیمت قطعات یدکی هم رشد چند برابری را تجربه کرده که این موضوع به کاهش مراجعه صاحبان خودروها به تعمیرگاه‌ها منجر شده است.

وی گفت: در خیلی موارد بازدید خودروها از طرف کارشناسان نشان داده که سیستم فرمان یا ترمز خودرو حتی از مرحله بحرانی گذشته و افراد به خاطر گرانی قطعه به تعمیرگاه مراجعه نکرده‌اند؛ تداوم چنین شرایطی بر سلامت شهری صدمه و آسیب وارد می‌کند.

نیک آئین ادامه داد: با گران شدن قطعات و لوازم یدکی، صاحبان خودروها منتظر می‌مانند تا آن قطعه خاص مشکل دار به طور کامل از کار بیفتد و پس از آن خودرو را به تعمیرگاه منتقل می‌کنند و همین موضوع موجب هزینه‌های بیشتر شده و تأمین جانی خانواده‌ها را تحت تأثیر سوء قرار می‌دهد.

وی ادامه داد:‌ اگرچه این موارد به تشدید آلودگی هوا هم می‌انجامد، ولی به خاطر مطرح شدن آن در فصول سرد سال این روزها کمتر به آن پرداخته می‌شود، با این وجود از مقوله ایمنی خودرو نمی‌توان چشم پوشی کرد.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران، به عنوان نمونه به افزایش ۷۰ درصدی قیمت روغن موتور از آغاز امسال تاکنون اشاره کرد و گفت: قیمت این محصول پارسال هم رشد ۱۰۰ درصدی در قیاس با سال پیش از آن تجربه کرده بود و همین موضوع موجب عرضه زیاد روغن‌های تقلبی در بازار شده که آسیب زیادی به پیشرانه خودروها وارد می‌کند.

وی بیان داشت: اگرچه استفاده از روغن‌های تصفیه استاندارد هیچ مشکلی برای خودروها ایجاد نمی‌کند، ولی نوع تقلبی آن که از مواد اولیه نامرغوب و دستگاه‌های غیراستاندارد ساخته می‌شود، موتور خودرو را از بین برده و هزینه‌های زیادی به صاحبان آنها تحمیل می‌کند.

نیک آئین یادآور شد:‌ در بعضی خودروهای چینی که از کیفیت تولیدی پایین‌تری برخوردارند، قطعات بی کیفیت‌تری در بازار وارد شده و شرکت‌های سازنده این خودروها خدمات گارانتی چندانی ارائه نمی‌کنند.

افزایش شکایت‌ها از تعمیرکاران

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران با اشاره به افزایش مراجعه صاحبان خودروها به دادگاه‌های اتحادیه و طرح شکایت از نحوه تعمیرات یا قطعات یدکی به کار رفته، یادآور شد: شکایت‌ها به طور عمده از دو دسته تعمیرکاران و مکانیک‌های بامجوز و بدون مجوز قابل تقسیم بندی است که در خصوص نخست، بیشتر شکایت‌ها از قطعات بی کیفیت بوده و در مورد دوم، نداشتن دانش فنی لازم و نصب نشدن قطعات یدکی مورد نیاز عنوان می‌شود.

وی اضافه کرد:‌ خودروسازان داخلی هم از تأمین قطعات اصلی برای خودروها شانه خالی کرده‌اند و همین مساله همراه با افزایش قیمت‌ها، موجب افزایش قطعات یدکی تقلبی و بی کیفیت در بازار شده است.

نیک آئین تحریم‌های ظالمانه را یکی از عوامل اصلی وضعیت کنونی بازار قطعات یدکی در بازار عنوان کرد.

ایرنا

کسی خودرو اسقاط نمی‌کند

هدف از خصوصی‌سازی صنعت خودرو چیست؟

صنعت خودروسازی به اندازه یک جنگ به کشور خسارت می‌زند

تعطیلی ۹۰ درصد تولیدکنندگان قطعات موتورسیکلت به دلیل افزایش قیمت‌ها

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar