ضد پنچر کردن تایر خودروها توسط مواد نانو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
ضد پنچر کردن تایر خودروها توسط مواد نانو

محققان کشور در شرایطی به دانش فنی پلیمرهای خود ترمیم شونده برای پیشگیری از پنچری تایرها دست یافتند که به گفته آن ها این طرح نیازی به حمایت مالی ندارد؛ ولی با درهای بسته برای حمایت از تبلیغات و معرفی این کالای دانشی ایرانی روبرو شدند.

مجید مهدی جبار، مجری طرح با بیان این که مطالعه و اجرای این طرح مدت ۷ سال به طول انجامید، گفت: زمینه پوشش های تولید شده پلمیری است که توسط مواد نانو بر روی تایر لایه نشانی می شود.

وی با بیان این که از این پوشش ها می توان برای تایرهای تیوب تایپ (tube type tire) و تایرهای تیوب لس (Tubeless Tire) استفاده کرد، خاطر نشان کرد: تا به امروز راه کاری برای بهبود مقاومت تایرهای تیوب تایپ در برابر پنچری ارائه نشده است، ولی نمونه های تایرهای تیوب لس مقاوم به پنچری موجود است اما، در این طرح پوشش های تولید شده کیفیت مناسب تری نسبت به نمونه های مشابه دارد.

مجری طرح با بیان نحوه اعمال این پوشش بر روی تایرها، اظهار کرد: نانو پلیمر تولید شده در تایر و یا تیوب به مقدار بسیار اندک تزریق می شود، به طوری که از ۵۰ گرم نانو پوشش تا ۳۰۰ تا ۳۵۰ گرم برای تایرهای بزرگ خواهد بود.

مهدی جبار خاطر نشان کرد: در تایرهای تیوب لس بر روی تایر و در تایرهای تیوب دار در مرحله ابتدایی لایه نشانی نانو در آن اتفاق می افتد و بعد از آن در داخل تیوب مواد مورد نظر تزریق خواهد شد. لایه نشانی این طرح طبق روش ابداعی خودمان بوده است.

وی با بیان این که این پوشش برای داخل و تا بیرون تایر و تیوب اعمال می شود، یادآور شد: با اعمال این پوشش با استفاده از کمپرسورهای هوا، باد به داخل تایر و یا تیوب وارد می شود و بعد از آن حتی اگر جسم خارجی مانند میخ به تایر برخورد کند، نه تایر پنچر می شود و نه باد آن کم می شود.

مجری طرح با تاکید بر این که با استفاده از پوشش ها نیازی به تزریق باد نیتروژن به تایرها نخواهد بود، ادامه داد: مکانیزم عملکردی این پوشش ها همانند مکانیسم انعقاد خون است، به این روش که هنگامی که خون ریزی در رگ ها اتفاق می افتد عوامل انعقادی یکی بعد از دیگری وارد عمل می شوند و از خون ریزی بیشتر جلوگیری می کنند.

وی با بیان این که در انعقاد خون نیاز به زمان است تا عمل انعقاد صورت گیرد، گفت: ولی این نانو پوشش ها در کسری از ثانیه از پنچری تایرها جلوگیری خواهند کرد و عمل ضد نشتی را انجام می دهند و باعث کنترل خروج باد از تایر می شوند.

مهدی جبار، در باره نحوه عملکرد این نانو پوشش های خود ترمیم شونده در زمان سوراخ شدن تایر و تیوب، توضیح داد: هنگامی که جسم خارجی به درون تایر و یا تیوب وارد می شود، سوراخی بوجود می آید و نانو پلیمرهای تولید شده از عمق این سوراخ اقدام به ترمیم تایر خواهند کرد.

وی با تاکید بر این که این پوشش عمل خود ترمیمی را در تایرها باعث می شود، اظهار کرد: این پوشش ها هم در بعد و هم پیش از پنچری می تواند در تایرها اعمال شود.

به گفته این محقق در شرایطی که پیش از پنچری این نانو پوشش ها در تایر اعمال شود، از پنچری آن ممانعت می کند و در شرایطی که بعد از پنچری اعمال شود علاوه بر آن که پنچری تایر را کنترل می کند، به گونه ای هم عمل می کند که پس از آن در تایر، پنچری اتفاق نیفتد.

این محقق با اشاره به این که این طرح در دانشگاه صنعتی امیرکبیر مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده است، ادامه داد: این طرح به ثبت رسیده است و با دریافت مجوز تولید از وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب یک برند به تولید انبوه رسیده است.

مجری طرح با تاکید بر این که برای طرح، کل زمان خود را بر تحقیق و توسعه این پروژه متمرکز کردیم، یادآور شد: ما در حوزه اطلاع رسانی با مشکل مواجه هستیم؛ چرا که تبلیغات و اطلاع رسانی در مورد یک کالا بسیار هزینه بر است و هیچ ارگان دولتی چون صدا و سیما با ما همکاری نکردند.

وی با تاکید بر این که برای معرفی کالاهای دانش پایه داخلی نیاز به معرفی آن به جامعه است، خاطر نشان کرد: لازم است در برنامه های صدا و سیما این محصول معرفی شود اما از این حمایت برخوردار نیستیم؛ در صورتی که صفر تا صد این طرح داخلی است و در هیچ بخش آن، چه در تولید متریال اولیه و چه دستگاه تولیدی آن وابستگی خارجی نداریم.

مهدی جبار، در باره استفاده از تخفیف های تبلیغاتی برای طرح های دانش بنیان در صدا و سیما، گفت: ما بارها برای استفاده از این حمایت ها به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراجعه کردیم، ولی رسیدگی نشد.

وی افزود: بنا به دلایلی ما علاقه ای به دانش بنیان شدن نداریم، حال اگر کسی فعالیت دانش بنیان دارد؛ ولی نمی خواهد دانش بنیان شود، چگونه از آن ها حمایت می شود؟ ما حتی نیاز به تسهیلات مالی و یا سرمایه گذار نداریم و از سرمایه بخش خصوصی هم کارهای تحقیقاتی این دستاورد صورت گرفته و هم تولید آن. تنها نیاز ما حمایت از تبلیغات این محصول دانشی است.

مجری طرح با اشاره به تقاضا صدا و سیما از پوشش اخبار مربوط به این دستاورد، گفت: از ما خواسته شده است که از کارگاه ها و آزمایشگاه های ما فیلم برداری کنند، ولی از آن جایی که همه مراحل این کار در داخل تولید شده است، ما تمایل به لو رفتن جزئیات این طرح نیستیم.

وی با بیان این که شروطی که در این خصوص برای ما در نظر گرفته شده است، فعالیت ما را با شکست روبرو می کند و مخل ادامه فعالیت های علمی است، یادآور شد: ما هیچ نیازی به حمایت مالی نداریم و تنها نیاز ما حمایت رسانه ای برای تبلیغ این کالای ایرانی است و اگر حمایت های لازم از این طرح شود، هم بازار خوبی برای این طرح در کشور بوجود می آید و هم شرایط صادرات این محصول فراهم خواهد شد.

مهدی جبار، از ارائه پیشنهاداتی برای ثبت کمپانی در خارج از کشور و واردات این محصول به کشور خبر داد و گفت: ما بر اساس باورهایی که داریم، در این حوزه وارد نشدیم.

وی با بیان این که این محصول برای پیشگیری از پنچری چرخ ویلچرها، انواع دوچرخه‌ه ا، موتورسیلکت‌ها ATV (موتور سیکلت های چهارچرخ)، لودر، بولدوزر و کامیون و انواع کشندها قابل استفاده است، خاطر نشان کرد: برای تایرهای تیوب لس این محصول به صورت کارتریچ تولید شده است و به تیوب تزریق می شود.

مجری طرح با بیان این که از سوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت های لازم از اجرای این طرح شد، اضافه کرد: علی رغم زمان بر بودن توانستیم مجوزهای لازم را کسب کنیم، اما معاونت علمی علی رغم ارائه جزئیات طرح، از ما هیچ حمایتی نکرد.

وی با بیان این که کمپانی کنتینانتال آلمان به عنوان یکی از غول های تایرسازی آلمان بر روی تولید مواد خود ترمیم شونده تایر مطالعات وسیعی انجام داده است، یادآور شد: این کمپانی با سرمایه عظیمی که در اختیار دارد، بعد از ۵ تا ۶ سال رسما شکست طرح خود را اعلام کردند و ما با بضاعت اندک به دانش فنی، به تولید این ماده دست یافتیم و این می تواند به ما در ارائه چهره جدیدی از صنعت تایرسازی کمک کند.

مهدی جبار با ابراز تاسف از این که در حوزه تبلیغات حمایتی از این طرح نشد، افزود: ما علاوه بر این طرح با استفاده از فناوری نانو و پلیمر موفق به تولید ماده ای برای جایگزین سیمان شدیم.

وی با تاکید بر این که سیمان مشکلات زیست محیطی زیادی به همراه دارد و یکی از عوامل آلودگی محیط زیست است، ادامه داد: از این رو ما در مطالعاتمان به جایگزینی پلیمری برای سیمان دست یافتیم که وزن آن یک سوم سیمان است و به لحاظ ضریب های مختلف مقاومتی و ضربه ای از سیمان هم قوی تر است.

به گفته این محقق، این جایگزین سیمان با اقلیم ایران سازگاراست و به هیچ عنوان آلودگی زیست محیطی ندارد و پس از مصرف نیز نخاله آن اختلالی در محیط زیست ایجاد نخواهد کرد.

وی کاربرد آن را در سد سازی، آسفالت و ساختمان دانست.

با پیگیری های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اضافه پخش تشویقی آگهی‌های صدا و سیما برای تبلیغات کالاها و خدمات دانش بنیان عملی می شود.

طبق ضوابط ابلاغی سازمان صدا و سیما، کمپانی های دانش بنیان برای تبلیغات در رسانه های "رادیو و تلویزیون سراسری"، "رادیو و تلویزیون شبکه های استانی"، "شبکه های برون مرزی"، "برنامه های مشارکتی" و "روزنامه جام جم" مشمول استفاده از اضافه پخش تشویقی (تخفیف) می شوند.

طبق ماده ۸ ضوابط ابلاغی سال ۹۵، محصولات دانش بنیان کلیه کمپانی های دانش بنیان اعم از کمپانی های تولیدی و نوپای نوع ۱ و ۲ می توانند از این امتیاز بهره مند شوند. این دسته از کمپانی ها با معرفی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از (۸۰) درصد اضافه پخش تشویقی برخوردار می شوند.

هم چنین طبق ماده (۱۰) ضوابط ابلاغی سال ۹۵، صاحبان کالاها و خدمات دانش بنیان در حوزه کاهش مصرف انرژی با معرفی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از (۳۰) درصد اضافه پخش تشویقی (تخفیف) برخوردار هستند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar