کیا سراتو مدل ۲۰۱۰-۲۰۱۳

بروزرسانی در: شنبه 14 بهمن 02 ساعت 11:32
کیا سراتو مدل 2010-2013

بررسی کیا سراتو مدل ۲۰۱۰-۲۰۱۳

دومین نسل از کیا سراتو که در اکثر بازارهای جهانی به کیا فورته (kia Forte) معروف است در سال ۲۰۰۸ معرفی شد و تولید آن تا سال ۲۰۱۲ ادامه داشت، البته کشورهایی نظیر چین و ایران مونتاژ این نسل از سراتو را به دلیل فروش بالای این خودرو به ترتیب تا سال ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰ ادامه دادند. کیا فورته نسل دوم در کلاسهای سدان، هاچبک و کوپه به بازارهای جهانی عرضه شدند که نسخه های سدان و کوپه این خودرو در مدلهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ توسط شرکت اطلس موتور و به صورت وارداتی در ایران حضور یافتند که هم با گیربکس ۴ سرعته و هم ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک در بازار موجودند که بیشتر آنها ۴ سرعته هستند و تعداد محدودی نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک هستند که صرفا در مدلهای ۲۰۱۱ به بعد روی سراتو موجود است. همچنین سراتو در مدلهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ با پیشرانه ۲ لیتری و در مدلهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ علاوه بر پیشرانه ۲ لیتری با پیشرانه ۱.۶ لیتری هم موجود هستند که از قابلیتهای فنی بسیار کمتری نسبت به نمونه ۲ لیتری برخوردارند.

در سال ۲۰۱۰ که سراتو نسل دوم وارد ایران شد خیلی زود خودش را در دل خریداران و عاشقان خودرو بواسطه طراحی خوب و پیشرانه پرتوان باز کرد و فروش خوبی را تجربه کرد، این فروش خوب تا آنجا ادامه یافت که گروه خودروسازی سایپا مونتاژ این خودرو را بر عهده گرفت و یک سال بعد از اخرین مدل سراتو نسل دوم در ایران یعنی دقیقا یک سال بعد از سال ۲۰۱۳، سراتو مونتاژی را با مدل ۹۳ و در تیپهای مختلف ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری و در ۲ نوع آپشنال و غیر آپشنال تا سال ۹۸ روانه بازار کرد. متاسفانه سایپا بسیاری از آپشنهای نمونه وارداتی را حذف کرد که از جمله آنها میتوان به تجهیزاتی مانند ESP، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، آینه تاشو برقی، استارتر و ترمزهای دیسکی عقب اشاره کرد.

کیا سراتو ۲۰۱۰-۲۰۱۳ با کد اتاق TD در بازار این روزهای ایران باید به مصاف رقبایی از سگمنت C نظیر مزدا ۳ نیو مدلهای ۸۹ تا ۹۱، تویوتا کرولا ۲۰۰۸-۲۰۱۰، رنو فلوئنس ۲۰۱۲-۲۰۱۴ و میتسوبیشی لنسر ۲۰۱۴ برود که با قطعیت میتوان گفت کیا سراتو هم از نظر دسترسی به قطعات و خدمات پس از فروش و هم از نظر بازار خرید و فروش نسبت به رقبا اوضاع بهتری دارد. با نقد و بررسی کیا سراتو TD با Z4Car همراه باشید.

نمای ظاهری کیا سراتو از یک طراحی نسبتا ساده اما جسورانه و شکیل بهره می‌برد که شباهت زیادی به هوندا سیویک ۲۰۰۷ دارد. طراحی کلی این خودرو به‌گونه‌ای است که آن را برای افرادی که به دنبال یک سدان شهری، تا حدودی اسپرت و حتی مسافرتی هستند مناسب ساخته است.نمای جانبی نیز نسبتا ساده بوده و جز طرح ذوزنقه‌ای که بالای رکاب‌ها قرار دارد و خطی که از زیر آینه‌ها تا چراغ عقب امتدادیافته، هیچ نکته خاصی ندارد؛ در بخش عقب خودرو چراغ‌هایی بزرگ و قرمزرنگی قرار دارد که بیش از سایر اجزای این بخش باعث جلب‌توجه می‌شود. در مجموع، طراحی ظاهری کیا سراتو بسیار عامه پسند است و بعد از گذشت یک دهه از تولید آن هنوز هم دوست داشتنی است.

در بخش نمای داخلی اگرچه همه چیز ارگونومیک و با رابط کاربری خوب طراحی شده است اما کیفیت کابین و ادوات داخلی سراتو چندان بالا نیست و در همه قسمتهای کابین از پلاستیک خشک استفاده شده و آن چنان حس کیفیت را القا نمیکنند و بعد از کارکردهایی نظیر ۱۰۰ هزار کیلومتر کیفیت و ماندگاری ادوات داخلی را بیش از پیش متوجه خواهید شد. به طور مثال در یکی از خودروهای رقیب این خودرو یعنی رنو فلوئنس کیفیت ادوات داخلی کابین و ماندگاری آن به مراتب بیشتر است. البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که کیفیت متریال داخلی سراتو وارداتی به میزان قابل توجهی از سراتو مونتاژی بالاتر است.

به طور کلی امکانات رفاهی و ایمنی سراتو، با توجه به سال ساخت در شرایط مطلوبی نسبت به رقبا قرار داد و با ۶ ایربگ به بازار ایران راه یافته است و از آپشنهای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد که البته برخی از موارد زیر در نمونه های غیر شرکتی وجود ندارد.

سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3 - رابط USB و iPod - کنترل سیستم صوتی روی فرمان- سیستم مدیریت پیمایش (کامپیوتر سفری) - شیشه های ضد اشعه - پشت آمپر فلورسنتی - سیستم کنترل خودکار روشنایی چراغها - سنسور پارک عقب با نمایشگر - کروز کنترل اتوماتیک - شیشه ها و آینه های برقی - قفل مرکزی - سیستم ورود بدون کلید - کیلس استارتر -  پدال شیفتر - کنترل پایداری (ESP) - دو گرمکن (جلو) - سانروف ۲ حالته

 

کیا سراتو ۲۰۱۰-۲۰۱۳ با دو پیشرانه ۲ لیتری و ۱.۶ لیتری در بازار ایران موجود است که مشخصات آن به شرح زیر است:

  • نمونه ۲ لیتر : ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ / ۱۵۶ اسب بخار قدرت / ۱۹۴ نیوتن متر گشتاور / شتاب ۰-۱۰۰ اعلامی : ۱۰.۵ ثانیه / گیربکس ۴ سرعته یا ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک / مصرف ترکیبی اعلامی : ۷.۸
  • نمونه ۱.۶ لیتر :  ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ / ۱۲۴ اسب بخار قدرت / ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور / شتاب ۰-۱۰۰ اعلامی : ۱۲ ثانیه / گیربکس ۴ سرعته یا ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک/ مصرف ترکیبی اعلامی : ۷.۱

طول، عرض و ارتفاع سراتو ۲۰۱۰-۲۰۱۳ به ترتیب ۴۵۳۰ میلیمتر، ۱۷۷۵ میلیمتر و ۱۴۶۰ میلیمتر می باشد و فاصله محوری آن ۲.۶۵ متر می باشد که از نظر فضای کابین و راحتی سر و پای سرنشینان عقب نسبتا قابل قبول است و فقط اگر قد بلند باشید ردیف عقب برایتان تنگ و دلگیر خواهد بود. فضای صندوق عقب سراتو نیز  بسیار جادار است و حدود ۴۲۰ لیتر گنجایش دارد که اگر اهل مسافرت هستید فضای خوبی در اختیارتان قرار میدهد. به طور خلاصه فضای صندوق سراتو از مزدا ۳ صندوقدار و کرولا ۲۰۰۸-۲۰۱۲ بیشتر و از فلوئنس کمتر است.

در بخش فنی، کیا سراتو ۲ لیتری از توان خوبی برخوردار است و یکی از ویژگی های مثبت سراتو همین پیشرانه پرتوان آن است که با گیربکس نیز هماهنگی خوبی دارد و نیازهای شهری و جاده ای را بخوبی برآورده میکند، به خصوص این که سراتو به دنده پشت فرمان نیز مجهز است و همین امر بر لذت رانندگی نیز خواهد افزود. کیا سراتو در بین رقبای خود از چالاکی خوبی برخوردار است و هندلینگ آن نیز نسبت به رقبا خوب ارزیابی میشود. یکی از ویژگهای منفی سراتو که شاید با یکبار رانندگی با آن به چشمتان بیاید بحث خشکی سواری است که آن هم بیشتر بخاطر رینگهای ۱۷ اینچی آن است، به طور مثال اگر مشابه سراتو مونتاژی با رینگهای ۱۶ اینچی عرضه میشد سواری تا حدی از خشکی سواری کاسته میشد.

اگر بخواهیم خلاصه کنیم از نقات قوت و مزایای کیا سراتو میتوان به طراحی عامه پسند، موتور گیربکس هماهنگ و کارامد خصوصا در نمونه ۶ دنده، شتابگیری خوب، قطعات در دسترس و خدمات پس از فروش مناسب اشاره کرد و از نقاط ضعف و معایبی نظیر سواری نسبتا خشک، کیفیت نسبتا پایین متریال کابین، صندلی های نه چندان راحت در رانندگی طولانی مدت نام برد.

امنيت کیا سراتو مدل ۲۰۱۰-۲۰۱۳

کیا سراتو در سال 2009 در تست موسسه ANCAP استرالیا موفق به کسب 4 ستاره ایمنی شد و از این حیث امنیت قابل قبولی دارد.

ارزش خريد کیا سراتو مدل ۲۰۱۰-۲۰۱۳

در بخش ارزش خرید باید گفت که اگرچه این روزها قیمت خودرو در ایران سربه فلک کشیده است و خودرویی که در اوایل ورود به ایران در سال 89 چیزی در حدود 35 میلیون تومان قیمت داشت و حالا در مهر 1401 قیمتی حداقل 600 میلیون تومانی دارد اما متاسفانه چاره ای نیست و اگر قصد خرید خودروی کارکرده غیر چینی داشته باشید احتمالا در این رده قیمتی سراتو جزء یکی از انتخابهایتان است. معایب سراتو به واسطه بازار خرید و فروش پررونق و قطعات در دسترس و مزایای دیگر آن تا حدودی قابل چشم پوشی است و میتوان ارزش خرید مناسبی را در این رده قیمتی برای آن در نظر گرفت خصوصا اگر هنگام خرید، نسخه های کم کارکرد و بکر را شکار کنید.

10
0 6

رقبای کیا سراتو مدل ۲۰۱۰-۲۰۱۳

تنها رقیب سراتو 1.6 لیتری اتوماتیک، لنسر 1.6 لیتری 2014 اتوماتیک می باشد که تقریبا از جهات زیادی خرید سراتو 1.6 لیتری 2012-2013 به صرفه تر واقتصادی تر است. از نزدیک تریب رقبای سراتو 2 لیتری 2010-2013 نیز میتوان به مزدا 3 نیو مدلهای 89 تا 91، تویوتا کرولا 2008-2010، رنو فلوئنس 2012-2014 و میتسوبیشی لنسر 2014 اشاره کرد که اگر از آن دسته اشخاصی هستید که زود به زود ماشین عوض میکنید سراتو برای شما بهترین گزینه است چرا که علاوه بر مزایایی که در اختیارتان قرار میدهد اگر قیمت منصفانه ای نیز برای فروش آن در نظر بگیرید به سرعت فروش خواهد رفت. اگر خودرویی با حس و حال اسپرتی تر و هندلینگ بهتر میخواهید مزدا 3 نیو را انتخاب کنید، اگر بازار خرید و فروش برایتان مهم نیست و خودرویی خانوادگی تر، به روزتر و با امکانات بیشتر میخواهید فلوئنس E4 گزینه مناسبی است.


مشخصات فنی کیا سراتو مدل ۲۰۱۰-۲۰۱۳

نام لاتین خودرو Kia Cerato
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی C
کشور سازنده کره جنوبی
سال طراحی 2009
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده اطلس موتور
حجم موتور 1591 سی سی
نوع موتور تنفس طبیعی
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 124 اسب بخار در 6300 دور بر دقيقه
گشتاور 157 نيوتن متر در 4200 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 190 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 11.5 ثانيه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی تزریق غیرمستقیم
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4530 میلیمتر
عرض 1775 میلیمتر
ارتفاع 1460 میلیمتر
فاصله محوری 2650 میلیمتر
وزن 1185 کیلوگرم
فاصله زیر خودرو تا زمین 150 میلیمتر
حجم صندوق 415 ليتر
رینگ و لاستیک جلو 215/45R17
رینگ و لاستیک عقب 215/45R17
مصرف سوخت شهری 9.5 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت جاده ای 5.6 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 52 لیتر
استاندارد آلایندگی يورو 4
ساير امتيازات ایمنی 4 ستاره ایمنی از ANCAP استرالیا
سیستم تهویه مطبوع دستی
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا 6 اسپیکر- USB - CD - MP3 - iPod - AUX
غربیلک فرمان روکش چرم - دکمه‌های کنترلی - پدال شیفتر
سیستم صندلی های جلو روکش چرم-پشت‌سری فعال-صندلی‌ راننده تنظیم دستی - صندلی سرنشین جلو تنظیم دستی
سیستم صندلی های عقب روکش چرم
سیستم روشنایی جلو هالوژن-مه‌شکن
سیستم روشنایی عقب مه‌شکن
سیستمهای کمکی راننده کروز کنترل-سنسور عقب
سیستم آینه ها آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن
سیستم شیشه ها برقی
سیستهای سقف سانروف
سایر موارد خروجی 12 ولت
کیسه های هوا 2 عدد-راننده و سرنشین جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتی ورود بدون کلید - استارت دکمه‌ای
ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده
ترمزهای عقب دیسکی
سیستم فرمان و هدایت پذیری هیدرولیکی
سیستم های ترمز و پایداری کنترل کشش - کنترل پایداری - ترمز ضدقفل - ترمز کمکی
نام لاتین خودرو Kia Cerato
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی C
کشور سازنده کره جنوبی
سال طراحی 2009
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده اطلس موتور
حجم موتور 1998 سی سی
نوع موتور تنفس طبیعی
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک با شیفت لاک
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 154 اسب بخار در 6200 دور بر دقيقه
گشتاور 194 نيوتن متر در 4300 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 200 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 10 ثانيه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی تزریق غیرمستقیم
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4530 میلیمتر
عرض 1775 میلیمتر
ارتفاع 1460 میلیمتر
فاصله محوری 2650 میلیمتر
وزن 1284 کیلوگرم
فاصله زیر خودرو تا زمین 150 میلیمتر
حجم صندوق 415 ليتر
رینگ و لاستیک جلو 215/45R17
رینگ و لاستیک عقب 215/45R17
مصرف سوخت ترکیبی 7.7 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 52 لیتر
استاندارد آلایندگی يورو 4
ساير امتيازات ایمنی 4 ستاره ایمنی از ANCAP استرالیا
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا 6 اسپیکر- USB - CD - MP3 - iPod - AUX-نمایشگر دنده عقب در آینه
غربیلک فرمان روکش چرم - دکمه‌های کنترلی - پدال شیفتر
سیستم صندلی های جلو روکش چرم-گرمکن-پشت‌سری فعال-صندلی‌ راننده تنظیم دستی - صندلی سرنشین جلو تنظیم دستی
سیستم صندلی های عقب روکش چرم-تاشو دوتکه-کنسول تاشو عقب
سیستم روشنایی جلو هالوژن-اتولایت-مه‌شکن-تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ جلو
سیستم روشنایی عقب مه‌شکن
سیستمهای کمکی راننده کروز کنترل-سنسور عقب-دوربین عقب
سیستم آینه ها آینه عقب الکتروکرومیک - آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن
سیستم شیشه ها برقی
سیستهای سقف سانروف
سایر موارد خروجی 12 ولت
کیسه های هوا 6 عدد-راننده و سرنشین جلو-پرده‌ای و جانبی جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتی ورود بدون کلید - استارت دکمه‌ای
ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده
ترمزهای عقب دیسکی خنک شونده
سیستم فرمان و هدایت پذیری هیدرولیکی
سیستم های ترمز و پایداری کنترل کشش - کنترل پایداری - توزیع نیرو ترمز - ترمز ضدقفل

عکس کیا سراتو مدل ۲۰۱۰-۲۰۱۳

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "کیا سراتو مدل ۲۰۱۰-۲۰۱۳"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
j...ros
مهمان

سلام مانیتور هم داره؟