نگاهی به عملکرد سایپا و برنامه های آتی شرکت

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نگاهی به عملکرد سایپا و برنامه های آتی شرکت

آمار و ارقام تولیدی مجموعه خودروسازی سایپا نشان گر شروع شتاب تولید از واپسین روزهای آبان ماه ۹۶ است و در حالی که مجموعه سایپا در سال ۹۶ توانسته بود ۱۰۰ درصد برنامه خود را محقق نموده و ۶۶۶۶۶۶ دستگاه خودرو تولید کند (۱۷ درصد بیشتر از سال ۹۵ و ۷۹ درصد افزایش به نسبت سال ۹۴)، تا تاریخ ۱۹ خرداد ماه سال ۹۷ نیز توانسته ۱۲۷۴۵۷ دستگاه خودرو تولید نماید که این به معنای شکستن رکورد تولید در همین بازه زمانی از شش سال اخیر و همچنین افزایش ۲۹۵۰۷ دستگاهی تولید نسبت به زمان مشابه سال ۹۶ (رشد ۳۰ درصدی تولید) است. لازم به تاکید است مجموعه سایپا با این میزان تولید توانسته است ضمن دستیابی به نرخ تحقق ۱۰۳ درصدی برنامه تولید (۳۴۶۱ دستگاه بیشتر از برنامه)، بیشترین میزان تولید خودرو در کشور را در همین مدت (فروردین، اردیبهشت و خرداد ۹۷) داشته باشد.

بهبود کیفیت محصولات (با برند سایپا) و محصولات مشترک با شرکا نیز از آذر ماه سال ۹۶ مورد توجه مجموعه سایپا قرار گرفت و این مجموعه خودروسازی توانست ضمن ارتقا سطح کیفیت محصولات خود موفق به بالابردن یک ستاره کیفی برای محصولات خانواده تیبا و پراید ۱۳۱ سایپا در بهمن ماه ۹۶ بشود، همچنین افزایش ۱.۵ درصدی میانگین رضایت مشتریان تر محصول در سال ۹۶ از جمله موفقیت های سایپا در حوزه کیفیت محصول است، علاوه بر این، شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش نیز با رشدی در حدود ۱۴ درصد به نسبت سه ماهه پایانی سال ۹۴ به عدد ۷۱۳ در سه ماهه چهارم سال ۹۶ رسیده است. در ضمن مجموعه سایپا توانسته زمان رسیدگی به درخواست های مشتریان را در سال ۹۶ به نسبت سال ۹۵ به میزان ۱۵ درصد بهبود بخشد و این موضوع بیانگر کاهش ۴ روزه مدت زمان پاسخگویی (از ۲۶.۱ روز به ۲۲.۱ روز) در این مجموعه خودروسازی می باشد. همچنین با هدف بهتر کردن خدمت رسانی به خریداران و براساس برنامه ریزی های انجام گرفته تعداد نمایندگی های رتبه ۱ با ۲۸۰ درصد افزایش به نسبت سال ۹۵ به نوزده نمایندگی رسیده و شاهد رشد ۱۱۸ درصدی نمایندگی های رتبه ۲ و رشد ۱۹ درصدی تعداد نمایندگی های رتبه ۳ را در زنجیره نمایندگی های مجموعه سایپا هستیم. اشاره به این نکته مهم است که در این مدت تعداد نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش این مجموعه خودروسازی از ۹۰۹ نمایندگی به ۹۳۳ نمایندگی رسیده است.

بیشترین سهم بازار کسب شده در ۷ سال اخیر نیز یکی از مهم ترین موفقیت های مجموعه خودروسازی سایپا است که محقق شده است. با توجه به گزارش های تولید مجموعه سایپا در حالی که متوسط فروش ماهانه تا آذر ماه ۹۶، ۴۲۲۹۷ دستگاه بوده به کمک همت جهادی پرسنل و تزریق تفکر جدید مدیریتی، متوسط فروش ماهانه ازآذر ماه ۹۶ تا خرداد ۹۷ به ۵۹۹۰۹ دستگاه رسیده است. همچنین بر اساس گزارش های ارائه شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایپا توانسته در فروردین ماه سال ۹۷ بیش از ۴۶% سهم بازار خودرو را به خود اختصاص دهد. درضمن مقایسه فروش (تعدادی) نسبت به زمان مشابه سال های گذشته تا تاریخ ۹/۳/۹۷ نشان گر افزایش ۴۰ درصدی تعداد فروش است و این امر به معنای فروش ۱۰۵۴۲۹ دستگاه خودرو در این مدت است که افزایش ۳۰۲۳۱ دستگاهی فاکتور فروش نسبت به زمان مشابه سال ۹۶ و افزایش ۳۶۶۵۷ دستگاهی فاکتور فروش نسبت به زمان مشابه سال ۹۵ را نشان می دهد.

بیشترین ارزش فروش محصولات در ۴ سال اخیر نیز نتیجه همین افزایش تولید است. مقایسه فروش (ارزشی) نسبت به زمان مشابه سالهای اخیر تا تاریخ ۹/۳/۹۷ نشان گر افزایش ۵۰ درصدی ارزش فروش است و این یعنی ۳۷۲۷ میلیارد تومان فروش انواع خودرو در این مدت که افزایش ۱۲۳۸ میلیارد تومان فاکتور فروش نسبت به زمان مشابه سال ۹۶ و افزایش ۱۸۱۳ میلیارد تومانی فاکتور فروش نسبت به زمان مشابه سال ۹۵ را بیان می کند.

اسفند ماه سال ۹۶، ماه ثبت رکوردها در مجموعه سایپا بود، چرا که بیشترین تعداد فروش ماهانه به میزان ۹۱۶۰۰ دستگاه دراسفند ماه سال ۱۳۹۶ اتفاق افتاد و شکست رکورد فروش ماهانه (ارزشی) به میزان ۳۵۶۳ میلیارد تومان نیز در اسفند ماه سال نود و شش ثبت شد، همچنین ثبت رکورد فروش اینترنتی با فروش ۷۵۰۰ دستگاه ساندرو استپ وی در ۲.۵ ساعت در اسفند ماه سال نود و شش نشان گر به بارنشستن همه در تلاش های پرسنل سایپا در یک سوم پایانی سال بود. لازم به تاکید است بر اساس گزارش های ارائه شده، افزایش نسبت فروش اینترنتی به کل از ۱۲% به ۲۲% که از آبان ماه سال ۹۶ اتفاق افتاده باعث کاهش هزینه ۲۰ میلیارد تومانی برای مجموعه خودروسازی سایپا شده است.

مجموعه سایپا علاوه بر تمرکز بر تولید و فروش محصولات در این مدت با به کار گرفتن تمام امکانات و قابلیت های خود اقدامات دیگری صورت داده که از جمله میتوان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

تمرکز بر پرداخت نقدینگی به قطعه سازان ضعیف تر

  • کاهش مطالبات قطعه سازان
  • تامین ۱۰۰ درصد نقدینگی از طریق فروش محصولات
  • ساماندهی مجدد شبکه نمایندگی ها و سعی برای اجرای عدالت
  • شکستن رکورد فروش محصولات و به طبع آن ورود نقدینگی به کمپانی
  • آغاز مذاکرات با برندهای برتر جهانی جهت تولید محصولات مشترک
  • شفافیت و تعامل مناسب با بورس و سهام داران
  • بازنگری برنامه توسعه محصول مجموعه
  • تمرکز بر توسعه ساخت داخل به جای خرید های خارجی
  • تمرکز بر توسعه سیستم های فروش جهت از بین بردن ناعدالتی و بعضا رانت
  • جانمایی مناسب محصولات براساس ماموریت کمپانی ها
  • گسترده کردن مشارکت در تصمیم گیری های استراتژیک از چند فرد به یک تیم چند تخصصه
  • کرامت نیروی انسانی و پرداخت عدالت محور بر اساس شایستگی در عملکرد

همه موارد اشاره شده بالا نشان دهنده عزم مدیران و تلاشگران عرصه صنعت در مجموعه خودروسازی سایپا است برای عرضه کالای ایرانی با کیفیت و در شآن ملت شریف ایران و همچنین توسعه اشتغال و کارآفرینی برای جوانان این مرز و بوم و تحقق اهداف مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar