هدف گذاری برای بهبود کیفیت محصولات ایران خودرو در سال ۹۷

بروزرسانی در: شنبه 6 مهر 98 ساعت 19:48
هدف گذاری برای بهبود کیفیت محصولات ایران خودرو در سال 97

معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو گفت: خودرو میوه صنعتی ایران است و در حالی که عملکرد همهٔ صنعت کشور و مخصوصاً صنعت خودرو نتوانسته است کیفیت مطلوب را ایجاد کند ولی در نهایت خودروسازان باید پاسخگو باشند.

مجتبی استاد رحیمی با اشاره به شاخص IQS در صنعت خودرو گفت: این شاخص نشان دهنده ایرادات اظهار شده از طرف مشتریان در سه ماهه نخست استفاده از خودرو است؛ عدد این شاخص در ۲ تا ۳ سال گذشته به ازای هر خودرو عدد ۲ بوده است که در حال حاضر این عدد در دنیا به ۱.۵ رسیده است یعنی ۲۵ درصد بهبود یافته است؛ در صنعت خودرو ایران هم در ۳ سال گذشته عدد این شاخص ۴۷۳ بوده یعنی به ازای هر خودرو ۴.۷۳ ایراد توسط مشتریان در سه ماهه اول اظهار شده است که به ۳۷۱ رسیده و رشد ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد. البته این عدد فقط به معنی ایراد نیست بلکه سلیقه مشتری هم در این رقم شریک است.

او در ادامه افزود: اگر نسل پیشین خودروها را در نظر نگیریم این شاخص در ۳ سال گذشته ۵۰ درصد بهبود داشته است به عبارتی شاخص IQS به عدد ۲۲۵ رسیده است و این امر نشان می‌دهد که در ۳ سال گذشته رشد خوبی داشته‌ایم و توانسته‌ایم محصولات خود را به شاخص‌های جهانی نزدیک کنیم البته هنوز فاصله وجود دارد اما رشد ۵۰ درصدی نشان می‌دهد قدم‌های خوبی در صنعت خودرو و صنایعی که خودروسازی را پشتیبانی می‌کنند برداشته‌ایم.

معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به شاخص C100 اظهار داشت: این شاخص نشان دهنده شمار قطعاتی است که در سه ماهه اول در ۱۰۰ خودرو تعویض شده است؛ این رقم در جهان زیر ۷ است و ما در مدت ۴ سال گذشته هر سال در این شاخص ۱۵ درصد رشد داشته‌ایم؛ در حال حاضر در کشور این رقم به ۱۸ رسیده است البته اگر از خودروهای قدیمی چشم پوشی کنیم رقم این شاخص میان ۱۱ تا ۱۲ است به نوعی در این شاخص با جهان حدود ۴ نمره فاصله داریم و این نشان می‌دهد که کوشش ما به ثمر نشسته است.

وی در ادامه افزود: در شاخص‌های آلایندگی نیز استانداردهای یورو ۴ همچنین استانداردهای ۵۵ گانه که واجب هستند را پاس کرده‌ایم.

استاد رحیمی تاکید کرد: مطابق نظرسنجی‌ها و تحلیل‌هایی که انجام شده انتظار مردم در ۵ سال گذشته بسیار افزایش یافته است و به همان اندازه که انتظار زیاد شده رضایت مشتریان هم افزایش یافته است به صورتی که با وجود افزایش انتظارات، رضایت از خودروسازان ۴۰ درصد رشد داشته است.

استاد رحیمی در خصوص ریشه بی کیفیتی خودروها گفت: چنانچه بخواهیم به خودروسازان نمره بدهیم نمره‌ها در حد کلاس جهانی است و خودروسازان داخلی می‌توانند خودروهایی در سطح کلاس جهانی تولید کنند همانند تولید محصولات جدید در ایران خودرو؛ در نتیجه از نظر سخت افزاری، امکانات موجود برای فرآیند تولید دانش و تکنولوژی کافی است.

وی در ادامه افزود: ۸۰ درصد ارزش افزوده خارج از صنعت خودروسازی است و خارج از این صنعت دانش و تکنولوژی همگی نیاز را ندارند به صورتی که در بخش‌هایی دانش بسیار ضعیف است و فقط حدود ۱۰ تا ۱۵ قطعه ساز از نظر تکنولوژی قوی هستند.

وی گفت: قطعه سازان در طی چند سال گذشته هیچ نوع سرمایه گذاری برای بالا بردن دانش فنی و تکنولوژی انجام نداده‌اند و حمایتی از آنها صورت نگرفته است البته قطعه سازان قسمتی از ۷۰ درصد صنایع پشتیبان خودروسازی هستند؛ رشد صنعت فولاد، علی رغم کارهای خوبی که در زمینه تولید ورق‌های پوشش دار صورت گرفته است، به نوعی نبوده است که انتظارات خودروسازان را برآورده نماید و خودروسازان مجبور هستند که قسمتی از خواسته‌های خود را از خارج کشور تأمین نمایند.

معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو اظهار داشت: بیشتر از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در ظرف ۳ تا ۴ سال گذشته در قسمت‌های مختلف سرمایه گذاری صورت گرفته است که از این مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان مختص بخش کیفی بوده است به طوریکه اقدامات مفیدی در فرآیندهای تولید مثل مکانیزه و اتوماسیون شدن سالن رنگ بخصوص بخش سیلیکونی و همچنین در قسمت پرس صورت گرفته است، به قسمت قطعه سازی هم کمک شده و صنعت ریخته گری تولید موتور هم بازسازی شده است و همچنین در قسمت جعبه دنده تغییرات زیادی انجام گرفته است.

وی تاکید کرد: دو اتفاق خوب در دست اقدام است یکی پلتفرمی است که چنانچه محقق شود جهش عظیمی در شاخص‌های کیفی و قیمت به همراه خواهد داشت؛ مورد دیگر این است که در طی ۲ تا ۳ سال آینده قسمتی از ناوگان قدیمی از رده خارج خواهند شد چنانچه بتوانیم این خودروها را به کمک شرکای خارجی جایگزین کنیم اتفاق خوبی خواهد بود.

استاد رحیمی در ادامه اذعان داشت: این عمل حدود ۶ ماه است که شروع شده است و در این زمینه متکی به دانش و تولید داخلی هستیم و به عنوان یک الزام شرکاء خارخی هم متعهد به این کار هستند.

او در بارهٔ هدف گذاری ایران خودرو در سال ۹۷ برای بهبود کیفیت گفت: هدف گذاری در محصولات مختلف متفاوت است؛ روی شاخص رضایت مشتری برای محصولات لوکس هدف گذاری کرده‌ایم که به رقم ۷۸۰ دست یابیم و همچنین در محصولات قدیمی هم قرار است که این رقم ۲۰ درصد افزایش یابد.

وی در ادامه افزود: در سال گذشته تمام محصولات تک ستاره به دو ستاره تبدیل شده‌اند و در حال حاضر ۵ محصول ایران خودرو ۴ ستاره است و در نظر داریم ۲ محصول ۳ ستاره را به ۴ ستاره تبدیل کنیم همچنین در سال جاری در نظر داریم ۷۰ درصد از محصولات ۲ ستاره را به ۳ ستاره تبدیل نماییم.

قیمت محصولات ایران خودرو

فروش فوری ایران خودرو

فروش نقدی ایران خودرو

فروش اقساطی ایران خودرو

ثبت نام پیش فروش ایران خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar