گزارش نشست خبری معاون وزیر صنعت در مورد خودرو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
گزارش نشست خبری معاون وزیر صنعت در مورد خودرو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ثبت سفارش ۲۰ میلیارد دلاری در دو ماه امسال خبر داد و گفت: از این میزان فقط ۶.۸ میلیارد دلار ترخیص شده است که نسبت به مدت مشابه سال اخیر شاهد رشد نیم درصدی بوده است.

مجتبی خسروتاج از رشد واردات نیم درصدی در دوماه امسال خبر داد و گفت: تراز تجاری در این مدت با احتساب میعانات گازی به ۹۴۲ میلیون دلار رسید.

وی افزود: قطعات منفصله ماشین آلات راهسازی، خودرو و بیشتر ماشین آلات در دو ماه امسال با ۶۷۶ میلیون دلار در ردیف دوم جدول واردات قرار گرفت.

خسروتاج در تشریح تفکیک کالاهای مصرفی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای گفت: سهم کالاهای واسطه‌ای در واردات دو ماه امسال ۶۳.۵ درصد، سرمایه‌ای ۱۵.۴ درصد و مصرفی ۱۵.۳ بوده است.

وی در تشریح سیاست‌های دولت در مورد شیوه تأمین ارز کالاهای وارداتی اظهار کرد: استفاده از منابع ارزی ناشی از صادرات نفت خام، برای واردات قسمتی از کالاها از طریق سیستم بانکی اولین سیاست اتخاذ شده در این خصوص است. همینطور استفاده از منابع ارزی ناشی از صادرات فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی و اقلام معدنی فلزی که در سامانه نیما فروخته می‌شود که در فاز اول نزدیک به ۷۰ درصد صادرات غیرنفتی را پوشش می‌دهد و تا سقف ۸۰ درصد قابل افزایش است از دیگر سیاست‌های اجرایی است.

خسروتاج ادامه داد: تأمین ارز واردات قسمت دیگری از کالاها از طریق واگذاری اظهارنامه صادراتی کالاهای غیربرآورد شده در بند ۲ به خواهان واردات گروهی که نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ درصد صادرات غیرعمده ایران را پوشش می‌دهد هم به عنوان سومین سیاست پیش بینی شده در این مورد است.

وی در مورد تخلف انجام شده در خصوص واردات خودرو هم گفت: بررسی ۶۴۰۰ خودرو در گمرکات نشان داد که این شمار خودرو به دست شخصی وارد شده که در آن دوره زمانی، امکان واردات نداشته و با وجود اظهارنامه و پرداخت هزینه‌های گمرکی اجازه ترخیص برای این خودروها وجود نداشت.

خسروتاج ادامه داد: واردات این خودروها مصداق قاچاق نداشت و فقط تخلف اداری در این باب انجام شده بود که ۶ ماه پیش طول اطلاعیه‌ای این تخلف به تعزیرات، گمرکات و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اعلام شد.

خسروتاج جواب به سؤال مبنی براینکه با توجه به افزایش دو تا سه برابری قیمت خودروهای وارداتی و به تبع داخلی، آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌پذیرد که این شیوه به علت تصمیم‌های ارزی گذشته این وزارتخانه بوده است؟ گفت: هم اکنون در قسمت تجارت خودرو مقررات ویژه‌ای وضع نشده و همانند گذشته امکان ثبت سفارش برای نمایندگی‌های رسمی وجود دارد و محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

وی با ذکر اینکه قسمتی از قیمت‌ها و بالا رفتن آن‌ها متأثر از نظام عرضه و تقاضا است، افزود: قسمت دیگری از نوسانات قیمتی و نگرانی در این باب به اخبار سیاسی و اجتماعی باز می‌گردد که منجر به تقاضای کاذب و در عین حال عرضه کاذب می‌شود.

رییس هیات عامل سازمان توسعه تجارت ادامه داد: هم اکنون سرمایه‌های سرگردانی که توان فعالیت در خصوص ارزی را ندارند و بازار جذابی برای آن‌ها به شمار نمی‌رود به بازار خودرو وارد شده‌اند.

او خاطرنشان کرد: محدودیت‌های موجود در خصوص واردات خودرو رفع شده و مشکلات در این مورد با برگزاری نشست‌هایی رفع شده و حتی تصمیماتی در خصوص خودروهای دپو شده در گمرک کسب شد ولی چیزی کخ هم اکنون منجر به بالا رفتن قیمت خودروها در بازار شده فقط به علت تقاضای کاذب است. ضمن آن که تا به حال وقت بررسی بازار و شیوه قیمت‌ها را نداشته‌ام.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آخر از ۹.۷ میلیارد دلار ارز اختصاص یافته از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: از این میزان تا به حال ۷.۵ میلیارد دلار تأمین شده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar