قیمت محصولات خودروسازان افزایش یافت

سه شنبه 15 مرداد 98 ساعت 10:59
قیمت محصولات خودروسازان افزایش یافت

دو خودروساز مطرح ایران هرچند از افزایش قیمت اخیر خود عقب‌نشینی کردند، با این حال مرور عملکرد آنها نشان می‌دهد که در طول چند ماه اخیر قیمت محصولات آنها افزایش یافته است.

طی چند هفته اخیر، ایران خودرو و سایپا، قیمت محصولات خود را افزایش دادند، ولی بلافاصله از این تصمیم عقب نشسته و افزایش قیمت‌ها را سهوی یا مرتبط با افزودن آپشن‌ها عنوان کردند. ابتدا سایپا قیمت یکی از محصولات خود (ساینا) را افزایش داد و وقتی با واکنش‌هایی منفی رو به رو شد، اعلام کرد قیمت جدید مربوط به مدل آپشن دار ساینا است.

هفته پیش هم ایران خودرویی‌ها قیمت چهار محصول خود را تا مرز ۸ میلیون تومان بالا بردند، ولی چند ساعت بعد اعلام کردند این ماجرا سهوی و ناشی از اشتباه نرم‌افزاری بوده است. در واقع به نظر می‌رسد واکنش‌های منفی به افزایش قیمت رسمی خودروها موجب شد دو خودروساز مطرح ایران تصمیم خود مبنی بر افزایش قیمت محصولات‌شان را اجرایی نکنند و تا رسیدن فرصتی مناسب دست نگه دارند.

این در حالی است که ایران خودرو و سایپا طی چند ماه اخیر قیمت محصولات خود را افزایش داده و از تصمیم‌شان هم عقب نشینی نکرده‌اند.  به‌عنوان مثال، ایران خودرو برای تعهدات بهمن سال اخیر، پژو ۲۰۶ صندوقدار را ۶۵ میلیون و ۲۵ هزار تومان فاکتور کرده، ولی قیمت این خودرو در اسفند به ۷۲ میلیون و ۸۲۸ هزار تومان رسیده است. پس ایران خودرو بیش از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به قیمت پژو ۲۰۶ صندوقدار اضافه کرده، بی‌آنکه این جهش قیمتی سر و صدایی به پا کند.

یا مثلاً قیمت پژو ۴۰۵ برای تعهدات بهمن‌ماه ایران خودرو، ۵۶ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بوده، ولی در تعهدات اسفند ماه، قیمت این محصول با جهشی ۶ میلیون و ۸۳۴ هزار تومانی به ۶۳ میلیون و ۷۸۴ هزار تومان رسیده است. از آن طرف سایپایی‌ها هم جهش قیمتی را در طول چند ماه اخیر تجربه کرده‌اند. به‌عنوان مثال، قیمت تیبای صندوقدار این گروه در اسفند ماه، ۴۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده، ولی در فروش دیروز سایپا، تیبا ۴۳ میلیون و ۴۴۳ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. یا مثلاً قیمت پراید ۱۵۱ این گروه در اسفند و در قالب فروش فوری، ۳۸ میلیون تومان بوده، ولی در فروش دیروز، مشتریان ۴۰ میلیون و ۳۱۳ هزار تومان برای خرید آن پول پرداخت کرده‌اند.

ازآنجا که وزارت صنعت، معدن و تجارت و نهادهای زیرمجموعه‌اش یعنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار بر قیمت خودروهای داخلی نظارت دارند،به نظر می‌رسد  افزایش قیمت‌های یاد شده با نظر مثبت آنها انجام شده است. بر این اساس، افزایش قیمت‌های اخیر هم به احتمال زیاد مورد تأیید وزارت صنعت و نهادهای نظارتی بوده، ولی به دلایلی به ویژه واکنش منفی افکار عمومی و صعود قیمت خودرو در بازار، به مرحله اجرا نرسید.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar