افزایش قیمت خودروهایی که فاکتور نمی‌شوند

بروزرسانی در: چهارشنبه 24 مهر 98 ساعت 17:01
افزایش قیمت خودروهایی که فاکتور نمی‌شوند

فاکتور نشدن بعضی خودروهای داخلی موجب افزایش قیمت این خودروها در بازار شده است به صورتی که رشد قیمت ۲ تا ۵ میلیون تومانی پژو ۲۰۶ و پراید را شاهد هستیم.

در وضعیتی که بازار خودرو روزهای بی‌رمقی را پشت سر می‌گذارد و خرید و فروش در این بازار کم شده، فاکتور نشدن بعضی خودروها از طرف گروه‌های خودروساز موجب افزایش قیمت این محصولات در بازار شده است. در این خصوص می‌توانیم به رشد قیمت پراید، پژو ۲۰۶ و همچنین سمند اشاره کنیم.

به گفته فعالان بازار، این روزها معاملات بازار خودرو کاهش یافته و خرید و فروش زیادی انجام نمی‌شود، تنها افرادی که احتیاج فوری به خودرو دارند نسبت به خرید اقدام می‌کنند.

خودروسازان فاکتور نکردند، قیمت بالا رفت

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اظهار داشت: طی هفته گذشته اختلاف قیمت کارخانه و بازار برای چند مدل پژو ۲۰۶ و همچنین گروه سمند افزایش یافته که به عرضه کم خودروسازان برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: شرکت سایپا هم این روزها برای تحویل سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۱۱ فاکتور صادر نمی‌کند که این موضوع هم موجب افزایش قیمت این خودروها در بازار شده است.

مؤتمنی با ذکر اینکه این اتفاق موجب افزایش ۲ تا ۵ میلیون تومانی قیمت خودروهای فاکتورنشده در بازار شده است، گفت: قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ تا ۷۴ میلیون تومان پایین آمده بود که حالا به خاطر فاکتور نشدن از طرف کارخانه، در بازار به ۷۷ میلیون تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ فول هم به ۷۷ میلیون تومان رسیده بود که این روزها با قیمت ۸۱.۵ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم در روزهای گذشته در بازار با قیمت ۸۹ میلیون تومان عرضه می‌شد، ولی اکنون قیمت این خودرو به ۹۳ میلیون تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت سایپا ۱۳۱ در بازار به ۴۰ میلیون تومان رسیده بود، گفت: به خاطر فاکتور نشدن این خودرو از طرف کارخانه، قیمت آن در بازار با رشد ۳ میلیون تومانی به ۴۳ میلیون تومان رسیده است.

مؤتمنی تصریح کرد: در خصوص سایپا ۱۱۱ هم قیمت در بازار به ۴۶ میلیون تومان رسیده بود، اما به خاطر فاکتور نشدن این خودرو توسط کارخانه، قیمت آن در بازار به ۴۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد: در مقابل، عرضه تیبا از طرف سایپا بهتر شده و همین موضوع موجب شده تا قیمت تیبا در بازار از ۵۱ میلیون تومان به ۴۸.۵ میلیون تومان برسد.

ادامه روند کاهشی قیمتها در بازار و لزوم بازنگری در نرخ کارخانه

هم اکنون پژو ۴۰۵ مدل جی‌ال‌ایکس در بازار ۷۳ میلیون تومان است و سمند ال‌ایکس هم که تا ۲۰ روز پیش با قیمت ۷۳ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شد، اکنون با قیمت ۷۶.۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت رانا هم در بازار ۷۷ میلیون تومان است. در خصوص سراتو هم باید به قیمت ۲۸۱ میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم.  قیمت جک‌S5 هم در بازار ۲۶۰ میلیون تومان است و هر دستگاه سمند EF7 هم با قیمت ۸۱ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. قیمت ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک هم در بازار ۱۲۳ میلیون تومان و ایکس‌۲۲ اتومات ۱۸۰ میلیون تومان است.

فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند در صورت افزایش عرضه خودرو از طرف خودروسازان، روند قیمت خودروها در بازار همچنان کاهشی باشد.

عادل امیراحمدی، فروشنده خودرو در این خصوص گفت: با توجه به فرمولی که برای تعیین قیمت کارخانه‌ای خودروها اعلام شده، نرخ کارخانه باید ۵ درصد زیر قیمت بازار باشد و اصطلاحاً خودرو در حاشیه بازار قیمت‌گذاری شود ولی هم اکنون شاهد اجرای این مصوبه نیستیم.

وی ادامه داد: خودروسازان حاضر نیستند قیمت محصولاتشان را با این روش تعیین کنند و وقتی قیمت‌ها در بازار کاهشی می‌شود عرضه تولیداتشان را طوری مدیریت می‌کنند که روند کاهشی ادامه‌دار نباشد.

وی عقیده دارد بالا بودن قیمت خودروها موجب کسادی بازار فروشندگان خودرو شده و هم اکنون رکود بازار را شاهد هستیم.

نظارت بر روند عرضه خودرو از طرف خودروسازان یکی از وظایف اصلی وزارت صنعت است و این موضوع همچنان مورد مطالبه مردم و مشتریان بازار خودرو است.

فارس

قیمت روز خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar