دلیل توقف روند کاهشی قیمت خودروها در بازار چیست؟

بروزرسانی در: سه شنبه 8 مرداد 98 ساعت 13:13
دلیل توقف روند کاهشی قیمت خودروها در بازار چیست؟

در حالی که قیمت‌ها در بازار خودرو روندی کاهشی را طی می‌کرد، حالا شاهد توقف این روند و افزایش قیمت‌ها در بازار هستیم. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو عقیده دارد افزایش قیمت کارخانه‌ای بعضی خودروها و بازگشت قیمت خودرو به سایت‌ها علت رشد قیمت‌ها در بازار است.

قیمت خودرو در بازار در طول روزهای اخیر روندی کاهشی داشت و تقاضای کم برای خرید خودو در حال تشدید این روند بود ولی اکنون مشاهده می‌کنیم که قیمت‌ها روندی افزایشی به خود گرفته و آشفتگی در بازار خودرو باز هم در حال شکل‌گیری است.

سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این خصوص به فارس گفت: اقدام ایران خودرو و سایپا برای افزایش قیمت بعضی تولیداتشان موجب شد تا روند کاهشی قیمت خودرو در بازار متوقف شود و شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار باشیم.

وی تصریح کرد: کاهش قیمت ارز و پایین آمدن تقاضای خرید خودرو موجب شده بود تا بازار در طول روزهای اخیر آرام باشد و قیمت‌ها هم روندی کاهشی را طی کند. در این وضعیت اقدام خودروسازان برای افزایش قیمت بعضی محصولات موجب شد تا بازار خودرو مجدداً روندی افزایشی به خود بگیرد.

وی ادامه داد: اگر خودروسازان قیمت محصولاتشان را افزایش نمی‌دادند، روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ادامه می‌یافت.

مؤتمنی با ذکر اینکه خودروسازان، بازار خودرو را مدیریت می‌کنند، گفت: در وضعیتی که قیمت ارز پایین آمده و تقاضایی برای خرید خودرو هم وجود ندارد، دلیلی برای افزایش قیمت خودروسازان نمی‌بینیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون شورای رقابت نقشی در قیمت‌گذاری خودروها ندارد و خودروسازان بدون آنالیز قیمتی نسبت به افزایش قیمت محصولاتشان اقدام می‌کنند که تأثیر نامطلوبی بر بازار دارد.

وی ادامه داد: کاهش تقاضا برای خرید خودرو در میزان تقاضا برای خرید مواد اولیه صنعت هم تأثیرگذار است و نباید افزایش قیمت مواد اولیه را بهانه‌ای برای رشد قیمت خودرو عنوان کرد.

بازگشت قیمت خودرو به سایت‌های فروش اینترنتی

همزمان با افزایش قیمت کارخانه‌ای بعضی خودروها، شاهد بازگشت قیمت‌ خودروها به سایت‌های فروش اینترنتی هستیم. این در حالی است که درج قیمت خودرو در این سایت‌ها به این دلیل که عاملی برای شکل‌گیری بازار سیاه خودرو بود، به دستور قوه قضاییه متوقف شده بود.

مؤتمنی در این خصوص با اشاره به اینکه افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها در کنار درج قیمت‌ها در سایت‌های اینترنتی موجب آشفته شدن بازار خودرو می‌شود، گفت: نزدیک به دو ماه بود که بازار خودرو به ثبات نسبی رسیده بود، اما با اقدام خودروسازان برای افزایش قیمت بعضی محصولات در کنار باز شدن امکان درج قیمت در سایت‌های اینترنتی، مجدداً هرج و مرج و نابسامانی به بازار خودرو برمی‌گردد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو همچنین در خصوص پیش‌فروش خودروهای خارجی گفت: هم اکنون واردات ممنوع است و در این شرایط پیش‌فروش خودرو معنی ندارد.

وی ادامه داد: مردم مراقب کلاهبرداران باشند و برای خرید خودرو فقط از طریق نمایشگاه‌های دارای پروانه کسب اقدام کنند. در عین حال، پول خودرو باید به حساب شرکت واریز نشود نه به حساب افراد.

رشد قیمت بازاری خودرو در پی افزایش نرخ کارخانه‌ای خودروها

ایران خودرو جدیداً قیمت پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس را با افزایش ۸ میلیون تومان، ۷۶ میلیون و ۱۲ هزار تومان تعیین کرده است.همچنین قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای را با رشد ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی معادل ۹۹ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان اعلام کرده است.

شرکت خودروسازی سایپا هم قیمت سراتو را افزایش داد که این موضوع هم موجب شد قیمت این خودرو در بازار رشد داشته باشد،. این در حالی است که قیمت سراتو سایپا در بازار به ۲۹۰ میلیون تومان رسیده بود، اما این شرکت خودروسازی قیمت جدید ۲۹۵ میلیون تومانی را برای سراتو در پیش‌ فروش این محصول اعلام کرد.

در این وضعیت قیمت خودروهای داخلی در بازار یک تا ۳ میلیون تومان و قیمت خودروهای مونتاژی نیز نزدیک به ۵ میلیون تومان افزایش داشته است.

بر این اساس، قیمت پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس در بازار از ۷۸ میلیون تومان به ۸۲ میلیون تومان رسیده است. قیمت پژو ۴۰۵ مدل جی‌ال‌ایکس هم در بازار از ۷۱.۵ میلیون تومان به ۷۳.۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم با افزایش یک و نیم میلیون تومانی طی روزهای گذشته به ۷۹.۵ میلیون تومان رسیده است. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز از ۸۸ میلیون تومان به ۹۳ میلیون تومان افزایش یافته است.

در خصوص رانا هم باید به رشد ۳ میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار اشاره کنیم که اکنون با قیمت ۷۸ میلیون تومان معامله می‌شود. سمند ال‌ایکس هم یک میلیون تومان گران‌ شده و امروز با قیمت ۷۶ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

قیمت پژو پارس هم از ۹۱ میلیون تومان به ۹۵ میلیون تومان در بازار رسیده است.

در خصوص قیمت محصولات سایپا هم باید به قیمت ۴۸ میلیون تومانی سایپا ۱۱۱ در بازار اشاره کنیم. سایپا ۱۳۱ با قیمت ۴۴ میلیون تومان و سایپا ۱۳۲با قیمت ۴۵ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

قیمت سایپا ۱۵۱ هم به ۴۴ میلیون تومان رسیده و هر دستگاه تیبا صندوق‌دار با قیمت ۵۱ میلیون تومان و تیبا ۲ هم با قیمت ۵۶.۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

قیمت ساینا هم در بازار ۵۷.۵ میلیون تومان است و سراتو هم با قیمت ۲۹۲ میلیون تومان معامله می‌شود.

فارس

کاهش ۲۶ درصدی تولید خودرو در تابستان

بازار داغ خرید و فروش خودروهای تصادفی!

ایران خودرو آرامش بازار خودرو را به هم ریخت

دستگیری کلاهبرداران فروش اقساطی خودرو در تهران

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "دلیل توقف روند کاهشی قیمت خودروها در بازار چیست؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
saman
مهمان

همین دوتا لگن ساز بزرگه که مارو روز به روز بدبخت تر میکنه
حتی اگه قیمتم بخواد بیاد پایین اینا نمیزارن
تو بهترین حالت ممکن قیمتا داشتن کاهشی میشدن که سایپا و ایرانخودرو خراب کردن دوباره بازارو
خاک تو سر اون بی لیاقت و بی غیرتی که از ایرانخودرو و سایپا خودرو ثبت نام کنه…
من نمیدونم بالاخره کی باید ارزونیو با چشممون ببینیم