فرمان قیمت در دست خودروسازان است

بروزرسانی در: یکشنبه 27 مرداد 98 ساعت 16:09
فرمان قیمت در دست خودروسازان است

بررسی قیمت حاشیه بازار خودرو در طول چند ماه اخیر بیانگر توقف شیب نزولی قیمت‌ها در بازاری است که مشتری چندانی ندارد. در وضعیتی که قیمت ارز سیر نزولی داشته یا تثبیت‌شده است، بعضی مقاومت خودروسازان در مقابل کاهش قیمت‌ها را عامل اصلی مدیریت حاشیه بازار و تثبیت یا افزایش نسبی قیمت بعضی محصولات می‌دانند.

واقعیت آن است که دو خودروساز مطرح کشور هرچند از افزایش قیمت‌های اخیر خود عقب‌نشینی کرده‌اند ولی مرور عملکرد آن‌ها نشان می‌دهد که در طول چند ماه اخیر قیمت محصولات آن‌ها افزایش‌یافته است. در طول چند هفته اخیر، ایران ‌خودرو و سایپا، قیمت محصولات خود را افزایش داده ولی بلافاصله از این تصمیم عقب نشسته و افزایش قیمت‌ها را سهوی یا مرتبط با افزودن آپشن ها عنوان کردند. ابتدا سایپا قیمت یکی از محصولات خود (ساینا) را افزایش داد و وقتی با واکنش‌هایی منفی رو به رو شد، اعلام کرد قیمت جدید مربوط به مدل آپشن دار ساینا است. هفته پیش هم ایران خودرویی‌ها قیمت چهار محصول خود را تا مرز ۸ میلیون تومان بالا بردند، ولی چند ساعت بعد اعلام کردند این ماجرا سهوی و ناشی از اشتباه نرم‌افزاری بوده است. درواقع به نظر می‌رسد واکنش‌های منفی به افزایش قیمت رسمی خودروها موجب شد دو خودروساز مطرح کشور تصمیم خود مبنی برافزایش قیمت محصولاتشان را اجرایی نکنند و تا رسیدن فرصتی مناسب دست نگه‌دارند. این در حالی است که ایران‌ خودرو و سایپا در طول چند ماه اخیر قیمت محصولات خود را افزایش داده و از تصمیمشان هم عقب‌نشینی نکرده‌اند. بر این اساس، افزایش قیمت‌های اخیر هم به‌احتمال فراوان مورد تائید وزارت صنعت و نهادهای نظارتی بوده، ولی به دلایلی به ویژه واکنش منفی افکار عمومی و صعود قیمت خودرو در بازار، به مرحله اجرا نرسید. با سعید مؤتمنی ، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

خبرهای متفاوتی در خصوص ریزش قیمت خودرو مطرح می‌شود ،شرایط فعلی بازار خودروهای داخلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در بازار خودروهای داخلی رویه‌های متفاوتی بنا بر شیوه عرضه گروه های خودروسازی حاکم است. به طوری که قیمت محصولات سایپا در طول دو هفته اخیر ثابت مانده و حتی در برخی خودروها کاهش قیمت ۵۰۰ هزار تا یک‌میلیون تومانی را شاهد بوده است. درواقع قیمت محصولات سایپا یا تثبیت ‌شده و یا این‌که کاهش داشته و هیچ افزایش قیمتی نداشته است. مثلاً قیمت پراید ۱۱۱ که در ابتدای مردادماه جاری ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود به ۴۸ میلیون و ۲۰۰ هزار ، قیمت پراید ۱۳۱ از ۴۴ میلیون تومان به ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار، تیبا صندوقدار از ۵۲ میلیون به ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار، تیبا۲  و ساینا از ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار به ۵۷ میلیون تومان کاهش داشته است. درواقع قیمت محصولات سایپا پس از کاهش، در طول چند روز گذشته تثبیت ‌شده است که دلیل اصلی آن افزایش تحویل خودروهای ثبت‌نامی به مشتریان توسط نمایندگی‌های فروش این گروه خودروسازی و فروش فوری اعتباری با موعد تحویل یک‌ماهه پراید ۱۱۱ به شیوه اینترنتی بوده است. ولی قیمت محصولات ایران‌ خودرو که قبلاً کاهش‌یافته بود با اعلام این گروه مبنی برافزایش چند میلیون تومانی قیمت خودروهای پیش‌فروش شده به مشتریان، سیر صعودی قیمت‌ها را شاهد بوده است هرچند این شرکت این افزایش قیمت را ناشی از اشتباه نرم‌افزاری در دعوت‌نامه‌های فروش تلقی کرد ولی این اعلام قیمت موج افزایش قیمتی را به راه انداخت که بازگشت آن به قیمت‌های پیش از آن روزها و هفته‌ها زمان می‌برد. باید توجه کرد همواره چسبندگی قیمت خودرو به بالا زیاد است و نمی‌توان انتظار داشت با افزایش قیمت‌ها شاهد بازگشت سریع آن باشیم. با این روند قیمت کارخانه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۸۸ به ۹۵ میلیون، پژو ۴۰۵ از ۷۱ به ۷۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۷۷ به ۸۱ میلیون تومان افزایش یافت و بازگشت قیمت این خودرو زمان‌بر خواهد بود. این وضعیت موجب شد تا قیمت حاشیه بازار این خودروها باوجود سیر نزولی چند روز گذشته همچنان بالا بماند به طوری که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵  به ۹۹ تا ۹۷ میلیون و پژو ۴۰۵ به ۷۴ میلیون تومان رسیده و اصلاح این قیمت‌ها دو تا سه هفته زمان می‌برد. از طرف دیگر قیمت بازار تابع شرایط عرضه در گروه های خودروسازی و ایران‌خودرو که هفته پیش تحویل چندانی نداشت در هفته منتهی به ۱۵ مردادماه افزایش یافت. همچنین با توجه به تأکید وزارت صنعت ایران‌ خودرو تلاش برای تکمیل و عرضه خودرو را افزایش داده است.

با این روند شرایط معاملات در بازار خودرو چگونه است ، آیا خریداری برای خودرو وجود دارد؟

اگر کسی نیاز به خودرو داشته باشد می‌خرد این شرایط باعث شده است تا برخلاف گذشته دیگرکسی به‌قصد کسب سود نسبت به خرید خودرو اقدام نکند و تنها مشتریان واقعی نسبت به خریدوفروش خودرو اقدام می‌کنند. وقتی گروه خودروسازی مثلاً قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ثبت‌نامی مشتریان در مهرماه سال اخیر را مطابق باقیمت حاشیه بازار زمان تحویل مثلاً خردادماه بیش از ۷۶ میلیون تومان تعیین می‌کند، مشتری رغبتی به خرید این خودرو نخواهد داشت چون که قیمت این خودرو رشد ۱۰۰ درصدی در طول یک سال را تجربه کرده است.

شرایط قیمت و عرضه خودروهای وارداتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در بازار خودروهای وارداتی ثبات قیمت‌ها را شاهد هستیم و تا نیمه مردادماه امسال  اتفاق خاصی در بازار خودروهای خارجی نیفتاده و قیمت‌ها همان قیمت‌های ابتدا تا ۱۵ مردادماه امسال است. اکنون خریدوفروش در بازار خودروهای خارجی بیش از ۶۰۰ میلیون تومان به‌ندرت انجام می‌شود ولی در بازار خودروهای خارجی رده قیمتی ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان صفرکیلومتر و دست ‌دوم خریدوفروش انجام می‌شود. بااین‌وجود باید توجه کرد که قیمت خودروهای خارجی در بازار تأثیرپذیری مستقیمی از قیمت ارز داشته و بیش از عرضه تابع قیمت‌های جهانی این خودروهاست که بر مبنای نرخ دلار بازار آزاد به‌اضافه هزینه‌های تعرفه واردات شماره‌گذاری و ... تعیین می‌شود. وقتی تقاضای چندانی برای خودروهای بالای ۶۰۰ میلیون تومان وجود ندارد و خریدوفروش خودروهای خارجی به خودروهای رده قیمتی کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان محدودشده است، تثبیت نرخ ارز باعث خواهد شد تا بار روانی منفی به بازار خودروهای خارجی تحمیل نشود.

سیر تحول قیمت خودروهای داخلی در بازار طی ۴ ماه اخیر و دلیل توقف موج کاهش قیمت‌ها چه بوده است؟

بررسی قیمت خودروهای داخلی در حاشیه بازار بیانگر آن است که از ۲۵ فروردین تا اوایل خردادماه امسال، قیمت‌ها نزدیک به ۷۰ تا ۱۰۰ درصد رشد کرده است. ولی از خرداد تا ۳۰ تیرماه امسال قیمت‌ها، نسبت به فروردین‌ماه امسال نزدیک به ۳۰ درصد ریزش داشته است. این وضعیت باعث کاهش قیمت پژو ۴۰۵ به ۷۰ میلیون تومان شد ولی گروه های خودروسازی با مدیریت بازار از طریق تعیین قیمت‌های نزدیک به حاشیه بازار زمان تحویل برای خودروهای پیش‌فروش شده ، بازار را مدیریت می‌کنند. وقتی گروه خودروساز قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با موعد تحویل خردادماه را ۷۶ میلیون تومان تعیین می‌کند به بازار این سیگنال را می‌دهد که قیمت خودرو یاد شده با توجه به وضعیت عرضه افت بیشتری را نخواهد داشت. این عمل باعث می‌شود تا روند کاهش قیمت خودرو متوقف شود. از طرف دیگر خودروسازان با حذف بعضی آپشن های خودروهای پیش‌فروش شده یا در چارچوب طرح‌های فروش فوری اعتباری درواقع به‌نوعی از کاهش قیمت خودرو جلوگیری می‌کنند به‌طور مثال اکنون قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ فول آپشن در بازار آزاد نزدیک به ۸۱ میلیون تومان است و قیمت نوع معمولی این خودرو ۸۰ میلیون تومان است یا پژو ۲۰۶ تیپ ۵  با ضبط و حس‌گر دنده‌عقب ۹۷ میلیون و قیمت نوع  معمولی این خودرو نزدیک به ۹۴ میلیون تومان است این عمل بدان معنا است که حذف آپشن ها توسط گروه های خودروسازی به‌عنوان راهکاری برای مقابله با کاهش قیمت خودرو، تأثیر خود را در بازار آزاد خودرو می‌گذارد. باید خودروسازان یک‌بار برای همیشه قیمت تمام‌شده و مصرف‌کننده خودرو را مشخص کنند، وقتی چنین اقدامی انجام نمی‌گیرد نمی‌توان انتظار داشت تا قیمت‌های حاشیه بازار خودرو به ثبات برسد.

برخی بازگشت سایت‌های فضای مجازی به درج قیمت خودرو را عامل توقف سیر نزولی قیمت‌ها می‌دانند، نظر شما چیست؟

باید بپذیریم که اگر محدودیت عرضه نداشته باشیم و ورودی بازار خودرو بسته نشود حتی نمایشگاه‌ها هم نمی‌توانند قیمت‌های غیرواقعی را برای خودرو تعیین کنند ولی وقتی محدودیت عرضه خودرو را شاهد هستیم و حجم تقاضا افزایش می‌یابد، زمینه برای سودجویی در بازار خودرو در فضای مجازی از طریق تبانی برخی افرادی که خودرو را در اختیاردارند، فراهم می‌شود. چون که این افراد خواستار فروش خودرو به قیمت بالا هستند نباید دنبال ورودی خودرو به بازار را بسته و به دنبال مقصر بگردیم اگر ورودی خودرو به بازار مسدود نباشد عرضه و تقاضا متعادل شده و اتفاقی نمی‌افتد وقتی عرضه کاهش یابد، قیمت‌ها نزولی می‌شود ولی اکنون باوجود نبود تقاضا در بازار خودرو شاهد افزایش یا تثبیت قیمت بعضی خودروهای داخلی هستیم.

خبر  توقف تولید کیا سراتو در شرکت سایپا چه تأثیری بر قیمت این خودرو در بازار گذاشته است؟

هفته پیش سایپا سراتو را به قیمت ۲۹۵ میلیون تومان ثبت‌نام می‌کرد ولی به خاطر قیمت ۲۹۰ میلیون تومانی این خودرو در بازار حتی یک نفر هم ثبت ‌نام نکرد این در حالی است که پس از اعلام قطع همکاری سایپا و کیا، بار روانی آن به بازار تحمیل و قیمت حاشیه بازار آن به ۳۰۵ میلیون تومان افزایش یافت از طرف دیگر ثبت‌نام این خودرو توسط سایپا که تا پیش از آن متقاضی نداشت با اقبال رو به رو شد و نمایندگی‌های به ثبت‌نام این خودرو روی آوردند واقعیت آن است که فروشنده‌ای خواستار فروش محصول خود با تبلیغات است و این کار با عناوین مختلف انجام می‌گیرد. این موضوع هم به ابزاری برای فروش خودرو سراتو تبدیل ‌شده است.

عصر خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar