قیمت خودرو برخلاف پیش ‌بینی کارشناسان روند صعودی به خود گرفت

پنج شنبه 2 آبان 98 ساعت 01:00
قیمت خودرو برخلاف پیش ‌بینی کارشناسان روند صعودی به خود گرفت

برخلاف پیش ‌بینی فعالان بازار، خیلی از خودروها در هفته جاری با افزایش قیمت همراه شد. هفته پیش همزمان با تخلیه حباب قیمتی بسیاری از خودروها، بعضی از کارشناسان و فعالان بازار این روند را ادامه‌دار پیش‌بینی کرده بودند که در هفته جاری هم کاهش قیمت‌ها تداوم خواهد داشت این در وضعیتی است که برخلاف پیش ‌بینی این کارشناسان، نه تنها قیمت‌ها در بازار افت نکرد بلکه نسبت به هفته پیش قیمت بسیاری از محصولات خودروسازان روند صعودی به خود گرفت.

بازار خودروی کشور برخلاف روزهای آرام تابستانی در نخستین ماه از فصل پاییز با روند صعودی قیمت‌ها رو به رو شد. افزایش  قیمت‌ها در وضعیتی اتفاق افتاد که دیگر بازارها مانند سکه و ارز طبق روال یک ماه اخیر در آرامش به سر می‌بردند و تغییر و تحول قیمتی چندانی به خود ندیدند. آنچه مشخص است بازار خودرو برمبنای رویه یک ‌سال اخیر با تأثیرپذیری از دو بازار سکه و ارز با نوسان همراه می‌شد به صورتی که با هر تغییری در این دو بازار، خودرو هم با تحولاتی همراه می‌شد. ریشه این موضوع هم تا حدودی به سرمایه‌گذاری دلالان در بازار خودرو مرتبط می‌شد.با این حال در هفته اخیر، حباب قیمتی خیلی از محصولات تخلیه و بازار به ثبات نسبی رسید و بعضی از فعالان بازار هم این روند را ادامه دار خواندند، حال آنکه ظاهراً ثبات بازار دوامی نداشت.

آنچه معلوم است بازار خودرو در فصل پاییز به خزان نشسته و به عقیده خیلی از فعالان بازار خرید و فروش در این فصل به ویژه در مهر و آبان به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد این در وضعیتی است که به گفته این کارشناسان قیمت‌ها هم در این فصل به خاطر کاهش تقاضا افت می‌کند. ولی امسال در کنار تمام تغییراتی که زنجیره خودروسازی کشور به واسطه تحریم‌ها تجربه کرد، بازار هم شرایط جدیدی را پیش روی خود می‌بیند. به صورتی که افزایش قیمت در نخستین ماه پاییز پس از گذشت تابستانی آرام، پدیده جدیدی بود که امسال بازار به خود دید. در این زمینه یک فعال بازار خودرو ضمن تأیید افزایش قیمت بسیاری از محصولات خودروسازان تاکید می‌کند که روند افزایشی، بیشتر مربوط به خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان است.وی در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل صعودی شدن قیمت‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کند ضمن اینکه یاددآور می‌شود عرضه خودرو به بازار مناسب است و حتی شاهد بهبود عملکرد خودروسازان در این زمینه هستیم.

با توجه به اظهارات این کارشناس خودرو، این سؤال مطرح است که چرا بازار بار دیگر قیمت‌های حبابی را به خود می‌بیند؟ در این زمینه اظهار‌نظر‌های متفاوتی از طرف فعالان بازار شنیده می‌شود به صورتی که برخی عقیده دارند خودروسازان بار دیگر مدیریت بازار را بر عهده گرفتند و مشغول فراهم کردن زمینه‌ای مناسب برای فروش خودروهای جایگزین هستند و برخی دیگر هم از موج جدید دلالی در بازار خبر می‌دهند. درهمین حال برخی دیگر از کارشناسان عنوان می‌کنند که اخبار مربوط به حذف تولید خودروهای پرتیراژ خودروسازان که همزمان با اجرای استانداردهای ۸۵ گانه از طرف وزیر صنعت معدن و تجارت مطرح شده در افزایش قیمت‌ها بی‌تأثیر نبوده است.

به بازار خودرو برویم و ببینیم منحنی قیمت طی هفته جاری چه تغییراتی را تجربه کرده است. بنابر اطلاعات رسیده از بازار، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم اکنون ۹۵ میلیون تومان قیمت دارد که در مقایسه با هفته پیش ۲ میلیون تومان صعود را نشان می‌دهد. تیپ ۲ این خودرو هم که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته، هم اکنون ۷۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز هم اکنون ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از افزایش قیمت ۲ میلیون تومانی آن حکایت می‌کند.

در بین دیگر مدل‌های پژو، ۲۰۷ اتومات قیمتی برابر با ۱۶۴ میلیون تومان دارد که نسبت به هفته پیش نردیک به ۴ میلیون تومان جهش کرده است. همچنین پژو ۲۰۰۸ هم که نزدیک به ۵ میلیون تومان رشد قیمت داشته، هم اکنون با ۳۰۵ میلیون تومان قابل خرید است. از طرف دیگر ولی برای پژو ۴۰۵ مدل SLX، قیمت ۸۴ میلیون تومانی پیشنهاد می‌شود که نشان از رشد ۳ میلیون تومانی این خودرو در هفته جاری و نسبت به هفته پیش دارد. پژو ۴۰۵ مدل GLX هم با توجه به افزایش قیمتی که داشته، ۷۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. طبق گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت این محصول تا چند ماه دیگر از رده تولید خارج خواهد شد، بنابراین باید منتظر ماند و دید این موضوع چه تاثیری بر آینده قیمتی ۴۰۵ خواهد داشت.

اما از بازار دیگر خودروهای داخلی هم خبر افزایش قیمت به گوش می‌رسد. در این بین، دنا به مرز ۱۰۸ میلیون تومان رسیده و این یعنی خودروی موردنظر نسبت به هفته پیش ۳ میلیون تومان رشد را به خود می‌بیند. برای خرید مدل پلاس این خودرو هم با توجه به افزایش قیمتی که داشته، باید ۱۶۵ میلیون تومان هزینه کرد. فعالان بازار اما در خصوص رانا و سمند EF۷ هم خبر از افزایش قیمت می‌دهند. رانا که نزدیک به ۴ میلیون تومان رشد قیمت داشته، هم اکنون خودرویی ۸۰ میلیون تومانی به شمار می‌رود. سمند EF7 هم با توجه به رشد قمیت در هفته جاری، هم اکنون ۸۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

سری هم به محصولات سایپا بزنیم و ببینیم منحنی قیمت آنها چه تغییراتی را به خود دیده است. بنابر گفته فعالان بازار، پراید ۱۳۱ قیمتی برابر ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که نشان می‌دهد خودروی موردنظر بیش از ۲ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. مدل ۱۱۱ پراید هم که از موج افزایش قیمت هفته جاری در امان نبوده، با حدود ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل خرید است. دیگر محصول سایپایی‌ها به نام ساینا هم قیمتی برابر با ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول ۲ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. در نهایت ولی تیبا هم که افزایش قیمت را تجربه کرده، در مدل صندوقدار قیمتی برابر با ۵۱ میلیون تومان دارد و مدل هاچ بک این محصول هم هم اکنون محصولی ۵۷ میلیون تومانی به حساب می‌آید.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar