نگاهی به وضعیت بازار خودرو در ۱۷ آبان ۹۹

بروزرسانی در: شنبه 17 آبان 99 ساعت 16:59
نگاهی به وضعیت بازار خودرو در 17 آبان 99

با ریزش قیمت دلار در بازار، قیمت خودرو هم روندی کاهشی پیدا کرده، به صورتی که به تعبیر فعالان این حوزه، بازار خودرو دچار سکته شده است. در این وضعیت شاهد سرازیر شدن آگهی فروش خودرو به فضای مجازی هستیم.

بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد، با کاهش یک باره قیمت ارز، قیمت خودروها هم روندی کاهشی در پیش گرفته به صورتی که در خصوص بعضی خودروها شاهد کاهش ۳۰ تا ۵۰  ملیون تومانی قیمت نسبت به روزهای پیش هستیم.

امروز قیمت هر دستگاه سایپا ۱۳۱ در بازار به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده هرچند حتی با قیمت ۹۰ میلیون تومان هم به سختی امکان فروش این خودرو وجود دارد. قیمت پراید در بازار تا ۱۳۰ میلیون تومان هم بالا رفته بود. همچنین قیمت هر دستگاه پژو۲۰۶ تیپ ۲ که قبلا تا ۲۶۰ میلیون تومان هم بالا رفته بود اکنون به ۲۰۸ میلیون تومان رسیده است. البته قیمت این خودرو اواسط شهریورماه که دلار ۲۲ هزار تومان بود به ۱۲۲ میلیون تومان رسیده بود و حالا باز هم برای کاهش بیشتر قیمت جا دارد.

در خصوص سمند ال ایکس هم که قیمت آن چند روز پیش تا ۲۱۰ میلیون تومان بالا رفته بود حالا باید به قیمت ۱۹۶ میلیون تومان اشاره کرد. قیمت پژو۴۰۵ هم که تا ۲۲۰ میلیون تومان افزایش یافته بود، امروز در بازار به ۲۰۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت تیبا صندوق دار هم که در روزهای اخیر تا ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته بود، امروز در بازار به ۱۳۴ میلیون تومان رسیده و تیبا ۲ هم با قیمت ۱۵۱ میلیون تومان عرضه می‌شود. قیمت ساینا هم در بازار به ۱۴۵ میلیون تومان رسیده و برای پژو پارس معمولی قیمت ۲۲۵ میلیون تومانی اعلام می‌شود، هر چند این خودرو چند روز پیش تا ۲۶۰ میلیون تومان هم به مشتریان عرضه می‌شد. قیمت پژو پارس معمولی اواخر شهریورماه که دلار نزدیک به ۲۲ هزار تومان بود، به حدود ۱۹۰ میلیون تومان رسیده بود و در نتیجه همچنان جای کاهش قیمت برای این خودرو نیز وجود دارد.

گره بازار خودرو باز می شود

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در خصوص وضعیت بازار خودرو گفت: همانطور که قبلا پیش بینی کرده بودیم با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو هم دچار ریزش شد به صورتی که حالا شاهد سکته بازار خودرو هستیم.

وی تصریح کرد: ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو از سه هفته پیش آغاز شده بود و ادامه یافت تا حالا که با کاهش قیمت دلار، افت بازار خودرو هم شدیدتر شده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با ذکر اینکه کاهش قیمت خودرو در دو سه روز گذشته شدت بیشتری پیدا کرده است، گفت: پیش بینی می‌شود با کاهش قیمت دلار، قیمت خودروها هم کاهش بیشتری داشته باشد و در صورتی که نرخ ارز ثبات پیدا کند، خرید و فروش در بازار خودرو هم رونق خواهد گرفت.

مؤتمنی با ذکر اینکه تاکنون نمایشگاه‌داران خودرو به خاطر نوسان نرخ ارز با مشکل قفل بودن معاملات بازار مواجه بودند، گفت: اگر صاحب یک نمایشگاه قصد داشت ویترینش را خالی کند، روز بعد باید پول بیشتری بابت جایگزینی خودروها در ویترینش پرداخت می‌کرد که همین مسأله موجب رکود بازار شده بود، اما اگر نرخ ارز ثابت باشد،‌ گره رکود بازار هم باز می‌شود و معاملات رونق می‌گیرد.

فروشندگان منتظر رشد دوباره؛ مشتریان در انتظار افت بیشتر قیمت‌ها

اکبر خدابخش، یکی از فعالان بازار خودرو هم در خصوص وضعیت بازار گفت: عده‌ای که خودرو را با قیمت بالا خریداری کرده‌اند حالا برای فروش دست نگه داشته‌اند و منتظرند تا شاید قیمت‌ها در بازار دوباره افزایش یابد. در عین حال، مشتری زیادی در بازار وجود ندارد و خریداران هم منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

وی ادامه داد: قیمت‌ها در بازار خودرو به شدت کاهشی است و مسائل سیاسی بر این بازار و بازار ارز تأثیر می‌گذارد.

خدابخش با ذکر اینکه افزایش قیمت دلار و خودرو یک پدیده روانی بود، گفت: هم اکنون اتفاق خاصی برای گشایش اقتصادی انجام نگرفته، اما جو روانی همانطور که حباب قیمتی ایجاد کرده بود موجب کاهش قیمت‌ها شده است.

وی پیش بینی کرد اگر قیمت ارز ثابت بماند، بازار خودرو هم شاهد کاهش قیمت‌ها و رونق داد و ستد خواهد بود.

اهمیت افزایش عرضه خودرو

در کنار تاثیر ریزش قیمت دلار بر بازار خودرو باید به اهمیت عرضه خودرو از طرف خودروسازان هم توجه ویژه ای شود چون که یکی از ابزار اصلی کنترل بازار، عرضه متناسب با تقاضا است.

از ابتدای امسال تا ۹ آبان ماه ۲۸۷ هزار و ۱۳۱ دستگاه خودرو توسط شرکت صنعتی ایران خودرو تولید شد که ۲۴۰ هزار و ۹۵۰ دستگاه از آن به مشتریان تحویل داده شده است. تا آن تاریخ موجودی خودروهای تجاری در پارکینگ فروش ایران خودرو صفر بوده و تعداد خودروهای ناقص این گروه خودروسازی معادل ۵۶ هزار و ۵۱۹ دستگاه است.

در خصوص شرکت خودروسازی سایپا هم باید به تولید ۲۴۱ هزار و ۵۲۰ دستگاه خودرو از ابتدای سال تا ۷ آبان ماه اشاره کنیم که ۲۰۸ هزار و ۲۸۴ دستگاه از آن به مشتریان تحویل داده شده است. در عین حال، موجودی خودروهای تجاری در پارکینگ فروش سایپا ۶ هزار و ۱۰۲ دستگاه بوده و ۴۰ هزار و ۵۴۶ دستگاه از تولیدات سایپا ناقص هستند.

تکمیل خودروهای ناقص و افزایش تیراژ تولید خودروسازان موجب تعادل بخشی بیشتر به بازار خودرو خواهد شد.

فارس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "نگاهی به وضعیت بازار خودرو در ۱۷ آبان ۹۹"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
حسن
مهمان

پایین میاد اما زیاد پایین نمیاد …