تفاوت پراید و تیبا از لحاظ ایمنی

بروزرسانی در: شنبه 28 دی 98 ساعت 13:30
تفاوت پراید و تیبا از لحاظ ایمنی

یک کارشناس خودرو گفت: تیبا از لحاظ ایمنی و شرایط پاس کردن استاندارد دارای یک سری ظرافت‌هایی است که باعث می‌شود وضعیت بهتری نسبت به پراید داشته باشد.

بتازگی تولید پراید ۱۳۲ متوقف شد و مدیرعامل سایپا اعلام کرد که تا چند ماه آینده مدل‌های دیگر این خودرو هم از خط تولید خارج می‌شوند. اما چرا پراید دیگر تولید نمی‌شود؟ تفاوت پراید با جایگزین آن یعنی تیبا از لحاظ ایمنی چقدر است؟ برای یافتن پاسخ این ۲ پرسش گفت‌و‌گویی با امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو انجام گرفته است که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

کاکایی ابتدا به تفاوت ایمنی میان پراید و تیبا پرداخت و گفت: بخشی از استانداردهای ۸۵ گانه مربوط به ایمنی خودروها می‌شود. ایمنی پراید و تیبا تا حدودی با یکدیگر فرق می‌کند. ۲ موضوع مهم در این زمینه وجود که در مورد خودرویی مثل پراید دیگر از آن‌ جواب نمی‌گیریم؛ یکی برخورد با عابر پیاده است. طراحی خودروها در خصوص نحوه برخورد با عابر پیاده بر ایمنی آن‌ها تأثیر دارد بدین صورت که شکل ظاهری پراید به طوری است که در زمان برخورد با عابر، فرد به زیر خودرو می‌رود. در حالت صحیح فرد باید روی کاپوت خودرو پرتاب شود. یکی از تفاوت‌های پراید و تیبا در نحوه طراحی آن‌هاست که اگر بخواهیم پراید هم ایمنی مناسب در این زمینه را کسب کند باید شکل آن عوض شود.

وی ادامه داد: نکته دیگر تست ضربه از بغل است که بیش از این نمی‌توان آن را در پراید تقویت کرد ولی تیبا این امکان را دارد. باید تاکید کرد که تغییرات و ظرافت‌های پراید و تیبا بسیار کم است اما همین مقدار کم موجب می‌شود که تیبا امکان پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه را داشته باشد.

کاکایی در خصوص شرایط ایمنی خودروهای داخلی گفت: خودروهای موجود در ایران از لحاظ ایمنی و کیفی مورد بررسی قرار می‌گیرند. شرکت isqi ستاره کیفی به خودروها می‌دهد اما در خصوص ایمنی آن را یورو انکپ می‌دهد. در ایران یک سری خودروهای مونتاژی هستند که سه ستاره ایمنی دارند و متناسب با سال رده‌بندی آن‌ها تغییر می‌کند. به عنوان مثال خودرویی که چند سال قبل به ایران آورده شده در آن زمان ۳ ستاره ایمنی داشته اما اگر همان خودرو را هم اکنون تست کنند ممکن است ستاره ایمنی کمتری بگیرد چون مسئله امنیت خودروها روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شود. هم اکنون کف استانداردی مبنای ما است که خودروهایی مثل پراید و پژو ۴۰۵ نمی‌توانند آن‌ را پاس کنند.

وی در پایان به ایمن‌ترین خودروهای داخلی اشاره و اظهار کرد: در بین خودروهای داخلی و تولیدات کنونی سمند، دناپلاس و سراتو بیشترین ایمنی را دارند. روی خودرویی مثل دناپلاس آخرین استانداردها اجرا می‌شود اما اطلاعاتی از تعداد ستاره‌های ایمنی آن‌ها ندارم. استانداردها ۲ مدل هستند که یک سری از موارد ظریف باید رعایت شوند ولی در بعضی مواقع تغییرات اساسی نیاز است. به عنوان مثال تبدیل خودروی یورو ۳ به یورو ۴ با اندکی تغییر در کاتالیست انجام می‌پذیرد. اما تغییر یورو ۴ به یورو ۵ نیازمند تغییر در بخش‌های پیشرانه و همچنین آیرودینامیک خودرو است. در خصوص ایمنی هم چنین شرایطی قرار دارد.

گسترش نیوز

قیمت محصولات سایپا

پیش بینی قیمت تیبا در سال ۹۹

واکنش سایپا به مشکل دنده عقب تیبا

دردسرهای پلاک جعلی برای راننده تیبا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "تفاوت پراید و تیبا از لحاظ ایمنی"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Behnam
مهمان

خخخخخ
تفاوت پراید و تیبا از لحاظ‌ایمنی ؟!!!!!
چقدر مسخره