قراردادهای خودرویی پسابرجامی تحت نظارت مجلس امضا شدند

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
قراردادهای خودرویی پسابرجامی تحت نظارت مجلس امضا شدند

در قراردادهای جدید خودرویی که با نظارت مجلس انجام گرفت، تلاش شد تا در صورت بد قولی و خروج کمپانی‌های طرف قرارداد، ضرر مالی به ایران وارد نشود بطوریکه ضمانت‌هایی از طرف‌های خارجی قرارداد برای اجرای تعهدات گرفته شده است.

هفته گذشته بود که کمپانی پژو سیتروئن اعلام کرد که درپی خروج امریکا از برجام، فعلاً فعالیت‌های خود را در ایران به حالت تعلیق در می‌آورد. در واکنش به این تصمیم و قبل از هر گونه اظهار نظری از سوی دولت و خودروسازان، تعدادی از نمایندگان و البته کارشناسان، برداشت‌های مختلفی از این اقدام پژو-سیتروئن بیان کردند.

این اظهارات در خصوص تعلیق فعالیت پژو سیتروئن زمانی از سوی تعدادی از کارشناسان بیان می‌شود که هم پژو و هم سیتروئن در بخش جدید فعالیت‌های خود در ایران اقدام به سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه‌ای کرده‌اند. علاوه بر آن پژو نیز قبل از بازگشت دوباره به ایران مجبور به پرداخت غرامت چند صد میلیون یورویی شده بود. از این رو به نظر می‌رسد هر گونه خروج از ادامه فعالیت در ایران بیش از گذشته به ضرر این کمپانی‌ها تمام خواهد شد.

با توجه به این مساله، عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکته مهمی که در جریان توافقات اخیر خودرویی وجود دارد، سرمایه گذاری کمپانی پژو سیتروئن در ایران است چرا که تبعات تخلف کمپانی‌ها درادامه تعلیق فعالیت‌هایشان در ایران بیش از هر کسی به خود کمپانی ضرر خواهد زد و مطمئناً در پی این اقدام خسارت‌های سنگینی را تحمیل خواهند شد.

وی افزود: هر چند این موضوع قابل پیش بینی بود که پس از خروج امریکا از برجام، با توجه به میزان تجارت کمپانی‌های پژو سیتروئن با آمریکا، این کمپانی‌ها تلاش برتطبیق و مساعد کردن شرایطشان با آمریکا باشند نه با ایران.

رضیان تصریح کرد: با تعلیق فعالیت پژو سیتروئن امکان دارد آسیب چندانی به ایران وارد نشود اما با توجه به برنامه ریزی‌هایی که در تحویل برخی از خودروهای پسابرجامی در ماه‌های آینده وجود داشت به نظر می‌رسد این روند با مشکلاتی روبرو شود.

نماینده قائمشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین به ایجاد تعدادی از زیر ساخت‌ها برای تولید محصولات جدید طبق قراردادهای اخیر خودرویی اشاره نموده، تاکید کرد: با پذیرش برجام و ظرف دو سال اخیر کمپانی ایکاپ (کمپانی مشترک ایران خودرو و پژو) با

سرمایه گذاری مشترک دو طرف تشکیل شد، همچنین سایت سایپا کاشان با سرمایه گذاری ۵۰ درصدی سیتروئن برای تولید محصولات این کمپانی آماده و زیر ساخت‌ها در یک سال گذشته فراهم شد که اصولاً با تعلیق فعالیت این کمپانی‌ها در ایران، قسمتی از تعهدات برای تحویل خودروها با موانع روبرو خواهد شد اما بیش از همه این کمپانی‌ها به دلیل سرمایه گذاری و ورود تکنولوژی در این مدت، ضررهایی را متحمل خواهند شد.

رضیان با اشاره به این که کمپانی پژو در قرارداد گذشته به دلیل ترک ایران میلیون‌ها یورو خسارت پرداخت کرد، تاکید کرد: البته در قراردادهای جدید که با نظارت مجلس صورت گرفت سعی برآن بود تا در صورت بد قولی و خروج این کمپانی‌ها، آسیبی به ایران وارد نشود و البته ضمانت‌هایی از طرف‌های خارجی در این جریان قراردادهای جدید دریافت شده است.

وی خاطر نشان کرد: در جریان قراردادهای جدید، کمپانی پژو سیتروئن سرمایه نقدی و ورود تکنولوژی را داشت در حالی که سرمایه ایران زیر ساخت‌هایی است که بخش مهمی از آنها وجود داشته در نتیجه، از این جهت آسیب جدی به خودروسازان داخلی وارد نخواهد شد بلکه قسمت مهمی از این آسیب به این همکاران خارجی وارد می‌شود که در صورت تعلیق فعالیت‌ها باید این ضرر مالی را قبول کنند.

رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن، در عین حال انعقاد تمام قراردادهای خودرویی با فرانسوی‌ها را اقدامی غیر هوشمندانه دانست و اظهار داشت: گرچه خودروهای فرانسوی در ایران بازار خوبی دارند اما درپی مذاکرات اخیر خودرویی، قراردادن تمام تخم مرغ‌ها در یک سبد تصمیم نادرست و غیر هوشمندانه‌ای بود.

وجود برخی بی تدبیری‌ها در قراردادهای پسابرجامی

رضیان همچنین با اشاره به برخی از بی تدبیری‌های دولت در قراردادهای جدید خودرویی خاطرنشان کرد: البته ازهمان آغاز این دل نگرانی از بابت بی تعهدی این کمپانی‌ها به خودروسازان داخلی و وزارت صنعت و معدن گوشزد شد چرا که پیش بینی می‌شد با تکرار شرایط گذشته چنین رفتارهایی از این کمپانی‌ها رخ بدهد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar