تیارا مکث موتور

بروزرسانی در: سه شنبه 24 بهمن 02 ساعت 15:43
تیارا مکث موتور

کراس اوور تیارا محصول جدید مکث موتور است که در سال 2021 توسط کمپانی چینی Ruixiang (زیرمجموعه تازه تاسیس بایک) به برخی بازارها با نام رویژیانگ X5 عرضه شده است. در این مقاله با بررسی تیارا مکث موتور و مشخصات تیارا مکث موتور با Z4Car همراه باشید.

بررسی تیارا مکث موتور

کراس اوور تیارا محصول جدید مکث موتور است که در سال ۲۰۲۱ توسط کمپانی چینی Ruixiang (زیرمجموعه تازه تاسیس بایک) به برخی بازارها با نام رویژیانگ X5 عرضه شده است. در این مقاله با بررسی تیارا مکث موتور و مشخصات تیارا مکث موتور با Z4Car همراه باشید.شرکت مکث موتور که زیرمجموعه ماموت خودرو به حساب می آید مسئولیت عرضه خودروهای چینی را برعهده دارد و تا به امروز پیکاپ کلوت را به بازار عرضه کرده است و در آینده ای نزدیک قصد دارد سبد محصولات خود را با خودروهایی نظیر کراس اوور تیام و... کامل تر کند. این خودرو برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ رونمایی شد و در اواخر همان سال نیز تعدادی خودرو به مشتریان عرضه شد.

رونمایی تیارا مکث موتور

تیارا مکث موتور هم به صورت ۵ نفره و هم به صورت ۷ نفره در بازار چین عرضه شده است اما کمپانی مکث موتور صرفا نسخه ۷ نفره را به ایران آورده است. تیارا با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو ۱۵۵ اسب بخاری عرضه شده است که برای وزن ۱۶۰۰ کیلوگرمی آن بهتر بود از پیشرانه قوی تری استفاده میشد، البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که خوشبختانه تیارا با گیربکس CVT عرضه نشده است و بر روی آن یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نصب است که تا حدی از پس این جثه بر می آید و جای گله و شکایتی را باقی نمیگذارد البته برای کسانی که عاشق شتاب و سرعت نیستند و صرفا یک رانندگی آرام و بدون هیجان دارند!

تیارا مکث موتور

یکی از آپشنهای جالب تیارا مکث موتور که در این رده قیمتی کمتر دیده میشود صندلی های برقی ردیف دوم است که آپشنی بسیار کاربردی برای راحتی ردیف دوم می‌باشد اما هر چقدر که سرنشینان ردیف دوم راحت هستند سرنشینان ردیف سوم از کمبود فضا و نبود دریچه تهویه مطبوع رنج میبرند!

در این رده قیمتی، خودروهای صفرکیلومتر زیادی هستند که تیارا باید به رقابت با آنها بپردازند و همین امر باعث میشود که کار برای نماینده ماموت خودرو یعنی مکث موتور سخت شود! از جمله رقبای صفر کیلومتر تیارا میتوان به فیدلیتی، هایما S7 توربو پلاس، جک S5 نیو ، ام وی ام X55 پرو ، فردا T5 و تیگو ۷ اشاره کرد که تیارا نسبت به همه آنها ابعاد بزرگتری دارد و البته ۷ نفره نیز هست و باید دید تیارا با توجه به امکاناتی که در چنته دارد از پس این رقبا که بازار خرید و فروششان نیز بهتر است برخواهد آمد یا خیر. در ادامه با جزئیات بیشتری تیارا را زیر ذره بین زوم فور کار قرار میدهیم.

سقف پانوراما تیارا

طراحی تیارا 

تیارا در زبان فارسی به معنای چشم نواز و زیبا می‌باشد که انتخاب این اسم برای این کراس اوور ۷ نفره چندان هم بی راه نیست، چرا که با نگاه به نمای ظاهری تیارا شاهد صلابت و سنگینی خاصی هستیم و هارمونی خوبی بین اجزای آن دیده میشود اگرچه که این طراحی نسبت به سال ۲۰۲۱ کمی قدیمی تر به نظر میرسد! تیارا در نمای جلویی در عین سادگی زیباست و از یک جلو پنجره نسبتا بزرگ بهره مند است که بسیار ما را به یاد محصولات از یاد رفته بورگوارد نظیر BX5 و BX7 می اندازد. چراغهای جلو گرافیک جذابی دارند و روی چراغها و در قسمت بالایی دی لایت قرار گرفته است و به طور کلی نمای جلویی تیارا با ابهت و مردانه دیده میشود و سنگینی خاصی در چشمانش می باشد!

تیارا مکث موتور

وقتی به نمای جانبی تیارا نگاه میکنیم متوجه میشویم با یک کراس اوور بزرگ طرف هستیم و این را میتوان از شیشه لچکی بزرگ عقب متوجه شد. نمای جانبی بسیار محافظه کارانه طراحی شده است و چندان نکته خاصی جز استفاده از کروم کاری های دور شیشه ندارد.

تیارا مکث موتور

وقتی به نمای عقبی خودرو میرسیم کمی ناپختگی در طراحی را ملاحظه میکنیم، چراغها با گرافیکی نسبتا ساده به وسیله یک خط کرومی که در وسط آنها لوگوی مکث موتور دیده میشود نمایان هستند و ۲ اگزوز نسبتا بزرگ در دو سمت سپر میبینیم که تا حدودی بر جذابیت نمای عقبی خودرو افزوده است که متاسفانه این سراگزوزها واقعی نیستند! به طور کلی در این رده قیمتی طراحی تیارا قابل قبول ارزیابی میشود و همانطور که اشاره شد سنگینی و صلابت را خصوصا در نمای جلوی آن میتوان دید.

تیارا مکث موتور

داخل تیارا 

وقتی به کابین تیارا وارد میشویم اگرچه طراحی قابل قبولی دارد اما متریال به کار رفته در کابین چندان چنگی به دل نمیزند و در اکثر قسمتها پلاستیک خشک به کار رفته است. در روی داشبورد و وسط آن یک مانیتور  افقی ۱۰.۲۵ اینچی را مشاهده میکنیم و پشت آمپر یا همان کیلومتر شمار نیز از یک صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی بهره مند است. تزئینات کرومی به کار رفته کمی حس و حال کابین را بهتر کرده است و اگر این تزئینات کرومی هم نبودند با یک کابین سرتاسر تیره و دلگیر کننده سر و کار داشتیم!

داخل تیارا

در تیارا بر خلاف خودروهای امروزی که اکثرا دارای تنظیمات لمسی هستند دکمه های فیزیکی زیادی مشاهده میشود و برای نگارنده مطلب این دکمه ها و کنترلرهای فیزیکی اتفاق جذابی است. همانطور که اشاره شد فضای ردیف اول و دوم بسیار جادار و خوب است اما ردیف سوم صرفا برای بچه ها یا افراد کوتاه قامت مناسب است و حتی دریچه تهویه مطبوع نیز ندارد، همچنین اگر ردیف سوم در حال استفاده باشد عملا صندوق عقب خودرو بلا استفاده خواهد بود و کاربرد زیادی نخواهد داشت اما با خواباندن ردیف سوم فضای صندوق عقب به حدود ۱۳۸۰ لیتر افزایش می یابد.

ردیف سوم تیارا

امکانات تیارا 

تیارا مکث موتور در بخش امنیتی امکاتات خوبی دارد که از جمله آنها میتوان به ترمزهای ضد قفل ABS مجهز به EBD و سیستم کمکی BA، کنترل پایداری الکترونیکی خودرو ESP، سیستم نمایش تصویری نقطه کور، ۶ ایربگ، دوربین ثبت وقایع رانندگی و کمربند ایمنی سه نقطه‌ای ردیف سوم اشاره کرد و در بخش امکانات رفاهی تیارا نیز میتوان موارد زیر را نام برد:

  • درب صندوق برقی با سامانه محافظت برخورد با مانع
  • سقف پانوراما با پرده جمع‌شونده برقی و سانروف
  • سنسور نور،
  • رینگ‌های ۱۸ اینچی آلومینیومی
  • نمایشگر ۱۲.۳ اینچی پشت‌آمپر
  • سیستم مالتی‌مدیا مجهز به صفحه نمایش ۱۰.۲۵ اینچی به همراه موس برای تنظیمات داخلی
  • ۶ عدد بلندگو،
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • دوربین ثبت وقایع در هنگام رانندگی
  • تهویه مطبوع اتوماتیک با نشانگر دیجیتال و دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب (ردیف دوم)
  • آینه داخلی الکتروکرومیک
  • تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت
  • گرمکن صندلی‌های جلو 

امکانات تیارا

مشخصات تیارا 

تیارا مکث موتور از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو بهره میبرد که قادر به تولید ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور است که این نیرو را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میکند و قادر است در حدود ۱۲ الی ۱۳ ثانیه جثه ۱۶۰۰ کیلوگرمی تیارا را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند که برای این وزن فقط میتوان گفت بد نیست! مصرف سوخت ترکیبی تیارا در حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است که در عمل این عدد به حدود ۸ الی ۸.۵ میرسد و ظرفیت باک این خودرو نیز ۵۵ لیتر است که انتظار داشتیم با توجه به ابعاد بزرگش حجم بیشتری داشت.

مشخصات تیارا مکث موتور

طول، عرض و ارتفاع تیارا به ترتیب ۴۷۸۸ میلیمتر، ۱۸۷۵ میلیمتر و ۱۷۳۰ میلیمتر است و فاصله محوری آن نیز در حدود ۲.۸۱ متر است و فضای بسیار عالی را در اختیار سرنشینان ردیف دوم قرار میدهد . تیارا مکث موتور علی رغم اینکه یک خودروی جادار و با آپشنهای رفاهی مناسب است اما سواری نسبتا خشکی خصوصا در ردیف عقب دارد، هندلینگش ضعیف است و شتاب خوبی ندارد و البته مهم تر از همه خدمات پس از فروش آن محدود است و به طبع آن بازار خرید و فروشش نیز جالب نیست!

امنيت تیارا مکث موتور

با توجه به بررسی های انجام شده این خودرو در هیچ موسسه ای مورد تست قرار نگرفته است و وضعیت امنیت این خودرو در هاله ای از ابهام قرار دارد!

ارزش خريد تیارا مکث موتور

متاسفانه برند ناشناخته Ruixiang در ایران، محدود بودن خدمات پس از فروش این خودرو و بازار خرید و فروش ضعیف آن علی رغم ویژگی های مثبت تیارا باعث میشود ارزش خرید چندان بالایی برای این خودرو در نظر نگیریم. هر چند که این خودرو در ابتدا قرار بود با خودروهایی نظیر فیدلیتی و تیگو 7 پرو و... به رقابت بپردازد و به دلیل عدم اقبال عمومی به این کراس اوور قیمت آن افت نسبتا زیادی کرد و علی رغم افت قیمت نیز باز هم بازار خرید و فروشش ضعیف است.

10
0 4.3

رقبای تیارا مکث موتور

اصلی ترین رقیب تیارا مکث موتور را میتوان فیدلیتی 7 نفره نامید که البته فیدلیتی در حال حاضر قیمتی گران‌تر از تیارا دارد اما به طور کلی خرید فیدلیتی با بودجه‌ای بیشتر به دلیل بازار خرید و فروش بهتر و گسترده تر بودن خدمات پس از فروش نسبت به خودرویی نظیر تیارا توجیه بیشتری دارد.


مشخصات فنی تیارا مکث موتور

نام لاتین خودرو Ruixiang x5
کلاس بدنه کراس اوور
سگمنت جهانی J
کشور سازنده ایران
تعداد سرنشین 7
شرکت عرضه کننده مکث موتور
حجم موتور 1500 سی سی
نوع موتور توربو
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 155 اسب بخار در 5600 دور بر دقيقه
گشتاور 215 نيوتن متر در 2000-4000 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 180 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 12.5 ثانيه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی تزریق مستقیم
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4788 میلیمتر
عرض 1875 میلیمتر
ارتفاع 1730 میلیمتر
فاصله محوری 2815 میلیمتر
وزن 1610 کیلوگرم
حجم صندوق 145/1380 ليتر
مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی يورو 5
سیستم تهویه مطبوع نمایشگر دیجیتالی- اتوماتیک با دریچه خروجی برای سرنشینان عقب
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا پشت آمپر 12.3 اینچی دیجیتال-صفحه نمایش 10.25 اینچی لمسی- ماوس کنترل سیستم مولتی مدیا-6 عدد بلندگو
غربیلک فرمان دسترسی به کلیدهای مولتی مدیا
سیستم صندلی های جلو تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت-گرمکن صندلی های جلو
سیستم صندلی های عقب گیره اتصال صندلی کودک (ISOFIX)- تاشوندگی صندلی های ردیف دوم و سوم
سنسورهای پیش فعال سنسور نور
سیستمهای کمکی راننده دوربین 360 درجه-سیستم هوشمند ورود بدون کلید + استارت دکمهای-ترمز پارک برقی-سیستم توقف خودکار )Hold Auto)-م نمایش تصویری نقطه کور
سیستم آینه ها آینه داخلی الکتروکرومیک-آینه های جانبی تاشو برقی با گرمکن
سیستم شیشه ها سیستم Windows Power-شیشه بالابر اتوماتیک برای چهار درب
سیستهای سقف سانروف پانوراما به همراه پرده جمع شونده برقی
سایر موارد تشخیص محل پارک خودرو-درب صندوق عقب برقی با سیستم محافظ برخورد با مانع-دوربین ثبت وقایع
کیسه های هوا 6 کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو - جانبی - پردهای)
سیستم های امنیتی و حفاظتی کمربند ایمنی سه نقطه ای- سیستم ضد سرقت- سیستم ایمنی برخورد با مانع شیشه بالابر و سان روف
سیستم های ترمز و پایداری سیستم کنترل پایداری- سیستم کمکی ترمز (BA + EBD + ABS)

عکس تیارا مکث موتور

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "تیارا مکث موتور"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Hamidreza
مهمان
سلام.من مدل ۱۴۰۱ دارم.رانندگی با این ماشین حس خوب وخاص بودن به راننده میده.عملکرد نسبتا خوبی داره نسبت به گیربکس cvt ودابل کلاچ ها گیربکس atداره وتعویض دنده نرم انجام‌میشه وصدای تقه نداره.نمایندگی ۲۸ تا درکل کشور داره ودرحال افزایش نمایندگی هست.کیفیت متریال خوب و نسبت به رقبا کمی بالاتره.تا سرعت ۱۸۰ رو میره.از نظر قدرت موتور مثل سایر همرده هاش تیگو۷پرو فیدلیتی ودیگنیتی وجک وt5 وkmc k7 شتاب عالی نداره وهمه اینها از موتور ۱۵۰۰این خودروهاست که نیاز به افزایش حجم موتور آنها داره.تیارا خودروی جادار وخاص وشیک وطراحی جدیدتری از اکثر رقبا داره.وقیمت مناسبتر وپایین ت. از رقبا… بیشتر
sobhan
مهمان

مفتش هم گرونه این ماشین
نه قطعه داره
نه بازار داره
بخری مشتری اول اخرش خودتی