معایب سایپا کوییک اتومات (۴ دلیل برای نخریدن کوییک)

بروزرسانی در: جمعه 6 دی 98 ساعت 11:25
معایب سایپا کوییک اتومات (4 دلیل برای نخریدن کوییک)

سایپا کوییک اتوماتیک مجهزترین عضو خانواده X200 است که بر اساس دسته بندی‌های جهانی در کلاس هاچبک‌های شهری جمع و جور قرار می‌گیرد. با وجود تبلیغات فراوان شرکت سایپا، کوییک تا به امروز نتوانسته آن طور که انتظار می‌رفت، مورد توجه خانواده‌های ایرانی قرار گیرد.

کوییک اولین خودرو تولید ملی با گیربکس اتوماتیک است که اولین بار در سال ۱۳۹۵ از آن رونمایی شد. این خودرو که به نوعی نمونه هاچبک سایپا ساینا محسوب می‌شود، همچون ساینا و تیبا بر روی همان پلتفرم X200 بنا شده است. در حال حاضر کوییک در سه تیپ پایه (SE)، فول (SE-A) و پلاس (SE-A LUX) روانه بازار شده است که در این میان هیچ کدام از این تیپ‌ها از لحاظ مشخصات فنی تفاوتی با هم نداشته و تنها از لحاظ سطح امکانات و برخورداری از گیربکس اتوماتیک یا دستی با هم تفاوت دارند؛ البته نسخه پایه سایپا کوییک برخلاف دو تیپ دیگر فاقد دریچه گاز برقی است. شرکت سایپا علاقه فراوانی دارد تا این هاچبک کوچک را در دسته خودروهای کراس اوور یا حداقل هاچبک‌های کراس جای دهد. حتی در عکس‌هایی که در ابتدا از این خودرو منتشر شده بود لوگو کراس (CROSS) روی بدنه سایپا کوییک مشاهده می‌شد.
در این مقاله از سری مقالات «مشاوره خرید» سایت Z4CAR، قصد داریم از میان تمامی نقاط ضعف سایپا کوییک اتوماتیک شما را با پنج مورد از مهم‌ترین معایب کوییک اتوماتیک آشنا کنیم. ناگفته نماند که سایپا کوییک در رنج قیمتی خود پرآپشن‌ترین محصولات تولید داخل محسوب می‌شود و مطمئنا چنین خودرویی در کنار تمامی معایب خود، از مزایایی نیز برخوردار است که بزودی در مقاله‌ای جداگانه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

گیربکس ناکارآمد


در نمونه‌های فول و پلاس سایپا کوییک یک گیربکس CVT مسئولیت انتقال نیروی پیشرانه خودرو به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد. بنابر ادعای شرکت سایپا این گیربکس توسط شرکت پانچ بلژیک ساخته شده و از عملکرد بسیار بی نقصی برخوردار است، اما پس از یک رانندگی چند ساعته بخوبی می‌توانید به تمامی مشکلات این گیربکس اتوماتیک پی ببرید.
به دلیل ضعف سیستم خنک کنندگی گیربکس CVT سایپا کوییک، دمای گیربکس این خودرو در ترافیک‌های سنگین به شدت افزایش یافته که در بسیاری از مواقع سبب توقف عملکرد گیربکس و از کار افتادن خودرو شما خواهد شد. علاوه بر این به دلیل عدم هماهنگی دریچه گاز برقی خودرو با پدال گاز، پیشرانه و گیربکس خودرو نسبت به فشردن پدال گاز عکس‌العمل ضعیفی از خود نشان می‌دهد. مطمئنا چنین مشکلی در مواقعی که به افزایش سرعت ناگهانی نیاز دارید می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

پیشرانه ضعیف و قدیمی


موتور M15 سایپا کوییک

سایپا برای این هاچبک تازه نفس یک موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ در نظر گرفته که از حجم  ۱۵۰۳ سی‌سی برخوردار است. این پیشرانه‌ که با کد M15 شناخته می‌شود در واقع همان پیشرانه پراید است که برخی اصلاحات در آن انجام شده است. توان خروجی این موتور، ۸۷ اسب بخار  در ۵۳۰۰ دور در دقیقه و گشتاور آن برابر با ۱۲۸ نیوتون متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه است که برای به حرکت در آوردن یک هاچبک ۱۱۰۵ کیلوگرمی چندان کافی به نظر نمی‌رسد. با وجود تمامی اطلاحاتی که در این پیشرانه قدیمی انجام شده است، چالاکی آن بسیار کمتر از  مقداری است که می‌توان از آن انتظار داشت. بر اساس بررسی‌های میدانی انجام شده، سایپا کوییک مجهز به گیربکس اتوماتیک برای اینکه بتواند سرعت خود را از حالت سکون به صد کیلومتر بر ساعت افزایش دهد، به حدود ۱۴ ثانیه زمان نیاز دارد. مطمئنا زمانی که ظرفیت سرنشینان سایپا کوییک تکمیل باشد یا چنانچه بخواهید کولر خودرو را روشن کنید، اوضاع از آن چه هست بدتر هم خواهد شد.

 مشکلات برقی فراوان


مشکلات برقی سایپا کوییک

مطمئنا مزیتی که می‌تواند بیش از هر چیز دیگری مشتریان را به خرید سایپا کوئیک تحریک ‌کند آپشن‌های متنوع این خودرو است، اما نکته‌ای که در این میان از دید همه پنهان مانده این است که تجهیزات به کار رفته در این خودرو از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند. براساس تحقیقات به عمل آمده اغلب این تجهیزات توسط کشور چین ساخته شده‌اند و به دلیل کیفیت پایین ساخت، مرتبا دچار نقص‌های مختلف می‌شود. از جمله قطعاتی که اغلب دارندگان این خودرو از خرابی‌‌های زودهنگام آن‌ها ناراضی هستند می‌توان به کیلس استارتر، لمس مانتیور، فیوز فن رادیاتور و همچنین روشن شدن‌های بی‌دلیل چراغ چک خودرو اشاره کرد.

طراحی ناموزون


طراحی ناموزون کوییک

سایپا کوییک همچون ساینا و تیبا بر روی پلتفرم X200 شکل گرفته است. این پلتفرم که در واقع نمونه ارتقا یافته پلتفرم پراید محسوب می‌شود، ظرفیت چندانی برای ایجاد تغییرات اساسی ندارد. به همین دلیل تمامی محصولاتی که روی این پلتفرم ساخته شده‌اند از مشکلات مشترکی برخوردارند که یکی از آن‌ها طراحی ناموزونی نمای ظاهری است.
در نمای کلی سایپا کوییک شباهت‌های فراوانی میان این خودرو و ساینا به چشم می‌خورد، به همین دلیل بسیاری از کارشناسان این خودرو را نمونه هاچبک ساینا می‌دانند. بخش جلویی این خودرو کاملا مشابه ساینا طراحی شده است و تنها در بخش‌هایی همچون سپر و جلو پنجره با هم تفاوت دارند، البته چراغ‌های کوییک از داخل دودی شده‌اند! در نمای جانبی با نگاه به ستون‌ها و درب‌های این خودرو به وضوح می‌توان شاهد اجزای مشترک میان کوییک، ساینا و تیبا خواهیم بود که سعی شده با قطعاتی همچون رکاب تیره رنگ، باربند سقفی، زه پلاستیکی اطراف گلگیر به خودروهای کراس شباهت پیدا کند. نمای پشتی کوییک تا حدودی امیدوار کننده‌تر از سایر بخش‌های این خودرو به نظر می‌رسد، اما به هر حال چراغ خودرو کمی بیش از حد بزرگ بوده و ممکن است برای بسیاری از افراد چندان جذاب به نظر نرسد.

کابین خودرو


فضای داخلی سایپا کوییک

همانطور که می‌توان انتظار داشت کابین کوییک از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است و از لحاظ طراحی نیز دقیقا مشابه ساینا طراحی شده است و هیچگونه ابتکاری در آن دیده نمی‌شود. تنها تفاوتی که میان کابین این دو خودرو به چشم می‌خورد مانیتور بالای کنسول میانی و طرح جدید فرمان این خودرو است. حتی صندلی‌های سایپا کوییک نیز کاملا مشابه ساینا طراحی شده‌اند و شرکت سایپا برای پوشش آن‌ها از رویه پارچه‌ای مشکی‌ رنگی استفاده کرده که از دوخت قرمز برای زیبایی و تفاوت هرچه بیشتر آن نسبت به صندلی‌های ساینا استفاده ‌شده است.
علاوه بر بحث طراحی یکی دیگر از مشکلات مربوط به کابین سایپا کوییک، عایق بندی ضعیف آن است. عایق بندی ضعیف کابین کوییک در کنار سر و صدای موتور قدیمی این خودرو باعث شده تا صدای موتور سایپا کوییک مخصوصا در دورهای بالا به طور کاملا واضح وارد کابین شود که مطمئنا در مسافت‌های طولانی می‌تواند برای سرنشینان آزاردهنده باشد.

کلام آخر


در یک نگاه کلی به این شاهکار شرکت سایپا باید گفت که کوییک یک هاچبک کوچک شهری است که نسب به تمامی خودروهای همرده خود از امکانات رفاهی و تجهیزات متنوع‌تری برخوردار است، اما در حال حاضر مشکلات مربوط به گیربکس و پیشرانه ضعیف این خودرو از یک طرف و کیفیت پایین قطعات آن از طرف دیگر باعث شده تا اغلب کسانی که برای رفت و آمدهای روزمره خود به دنبال یک هاچبک کوچک و کم استهلاک هستند، گیربکس اتوماتیک کوییک را نادیده گرفته و به سوی محصولات شناخته شده‌تری همچون پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که از گیربکس دستی و امکانات بسیار کمتری برخوردار است روی آورند. تمامی مشکلات و معایب گفته شده در این مقاله دست به دست هم داده‌اند تا سایپا کوییک از ارزش خرید نسبتا پایین برخوردار باشد و ما به ندرت بتوانیم یک سایپا کوییک اتوماتیک را در خیابان‌های کشورمان ملاقات کنیم! در پایان اگر نظری در مورد موارد مطرح شده در این مقاله دارید یا اگر مالک کوییک اتوماتیک هستید، لطفا ما و دیگر مخاطبان وب‌سایت Z4CAR را از تجربیات خود آگاه کنید.

نویسنده: سعید رنجبر

بیشتر بخوانید :

کوییک r

تیبا ۲ پلاس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

81 دیدگاه ها برای "معایب سایپا کوییک اتومات (۴ دلیل برای نخریدن کوییک)"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
BB..A
مهمان
ببینید دوستان بیاید منطقی نظر بدیم. اینکه این قوطی کبریت این قیمت نمی ارزه اونم با وضعیت درآمدی بیشتر مردم ما توش هیچ بحثی نیست. اما برای کسی که یک ماشین خانواده مطمئن برای مسافرت و جاده زیر پاش داره و میخواد یک ماشین دوم راحت برای توی شهر داشته باشه یا مثلا برای خانوم ها با استفاده کم انصافا گزینه بهتری از کوییک اتومات شاید پیدا نشه. من با همین رویکرد هرچی گشتم دیدم یا باید یک ماشین قدیمی مثل ۲۰۶ تیپ ۶ بخرم که هرچند ماشین با اصالت، پر قدرت و ایمنی هست اما الان دیگه عمدتا سالم… بیشتر
farnaz
مهمان

من یک ساله که کوییک اتومات دارم خیلی نرم و راحته و الان ماشین اتوماتی که قیمتش واقعا مناسب باشه همین کوییک هست و هم خیلی خوشگله کسی که این مطلبو نوشته خصومت شخصی داشته حتما با کوییک

امیر
مهمان

من بسیار رازی بوده و درصورت هرگونه مشکل حتما شما و دیگر دوستان در جریان میگذارم تا در خرید دقت کنند
کوییک با گیربکس cvt دارای مانیتور بلوتوس وای‌فای و دکمه استارت و کروز کنترل و صندلی راحت تنظیم پشت گردنی دوحالته و دکمه دنده سنگین برفی کنار دنده و شتاب عالی

امیر
مهمان

با سلام من یک خودرو کوییک با گیربکس cvt پارس خودرو خریداری کردهام باتوجه به قسمت و امکانات بسیار از خودرو پژو تیپ ۵ بهتر است و حماقت است که پژو ایرانی خریداری کنیم چون قیمت کوییک منصفانه و امکانات و تجهیزات از پژو بهتر است و پژو ۵ ۲۰۶ اصلا مثل قبل نیست روزانه کیفیت کمتری دارد در خط تولید قیمت بالا

مهدی
مهمان
بسیار مطلب خنده دار و بی پشتوانه ای بود سه ساله اتومات دارم به غیر ماه اول که مشکل جعبه فیوز داشت تا الان هیچ مشکلی نداشته کند هست که اونم ذات دریچه گاز برقی هست و اینکه داغ میکنه یا همچین چیزی اصلا نبود ه یک گروه هم داریم که همه اتومات دارن این مطلبو فرستادم خندشون گرفت شاید با این مطالب چیزی گیرتون میاد ولی خدمت مردم بگم تو این ولوشو قیمت ها بهترین قیمت برای یک خودرو اتومات همین کویبک هست که حداقل یک سرو گردن از هم تراز های چینی خودش بالاتره هم از نظر هزینه… بیشتر
Vahid
مهمان

سلام
میشه گروه رو به من هم معرفی کنید.؟منم حدوده ۱۰ ماهه که اتومات دارم و هیچ مشکلی نداشتم

محمد
مهمان

برلیانس با ۸۰ کارکرد هم قیمته کوییک هستش

رویا
مهمان

بیخودترین ماشینی بود ک تابحال دیدم
صد رحمت به پراید
همون روز اول دستگیره های درش شکست …بعد از سه ماه هنوز تنظیم موتور نشده

میثم
مهمان
سلام من یک ماه کوییک اتومات گرفتم از همون روز اول روی سرعت ۲۰ کیلومتر ریپ شدید میزنه چراغ تعلیق فرمان و چراغ گیربکسش روشن میشه حالا هم دادمش نمایندگی درستش کنن زیادم سر در نمیارن به نظر من اتوماتش به درد نمیخوره وسنگین دنده عوض میکنه اگر کسی هم میخواد بگیره برای یه کارمندی خوبه بره سر کار وبیاد مخصوصا خانمها اصلابرای بیرون شهر کسی روش حساب باز نکنه من برگروم به عقب شخصا دیگه نمیگیرم چون نمایندگی ها هم خودشون سر درنمیارم فقط بلدن یه دیاگ بذارن روی ماشین وخطاها را بگیرن فک کنم دستیشرخیلی بهتر باشه گول… بیشتر
سجاد
مهمان

با سلام و احترام .
من کوییک اتومات دارم .
یک مشکل عجیب پیدا کرده….
دنده عقب ماشین کار نمیکنه.
کسی میدونه علت چیه؟

هاله
مهمان

آب رفته توی روغن گیربکس

فرزاد
مهمان

با سلام. بنده کوییک دنده اتومات صفر خردیداری کردم و مواردی که نویسنده در این مطلب آورده را به عینه تجربه کردم. و صحت آن‌ها را تآیید می‌کنم. فوق‌العاده خودروی بی‌کیفیتی است. پیشنهاد می‌کنم فریب آپشن‌ها و اتومات بودن آن را نخورید

علی
مهمان
با سلام خدمت دوستان گرامی من نزدیک ۱ سال هست که کوییک آر دارم و تجربه خودم رابیان می کنم قبلن خودروهای پراید تیبا و ال ۹۰ هم داشتم (واین مقایسه با توجه به قیمت می باشد) ۱-قیافه زیبا نسبت به تیبا و ساینا(مخصوصن دو رنگ نقره ای مشکی) ۲-جاداربودن صندلیهای جلو وعقب مانند صندلیهای تیبا(از پژو۲۰۶ خیلی جادار تر می باشد) ۳-نرم بودن گیربکس (تا حدودی مانند تعوض نرم دنده های ال ۹۰ می باشد) ۴-کیفیت بالای مونتاژنمونه های دو رنگ که در پارس خودرو مونتاژ شده اند ۵-سرعت قابل قبول به خصوص در نده های بالا (در اتوبان… بیشتر
میلاد
مهمان

سلام،من تازه ثبتنام کردم و قراره تا دوماهه آینده ماشینم بیاد ولی از نوشته ها و اطلاعات حاضر مایوس شدم،واینکه ماشین رو برای مسافرتهای بیرون شهری میخوام انتخاب خوب یا بدی هست؟

کیوان
مهمان
مطالبی عرض میکنم که عزیزان با دلایل علمی لطفا نقض کنند نه اینکه بیان بگن ما دوساله داریم و فلانه و کسانی هم که سوار نشدن نظر ندن بهتره…..اولا خودرو بسیار از بابت آپشن جلب نظر میکنه و ظاهر زیبایی هم داره اما ماشین نرمی نیست یعنی در سفر خسته کننده هست چون از بابت تعلیق کمک عقب باتومی نداره و از عوامل مهم وزن هست که واضحه وزن کمی داره و قطعا سواری نرم و بدون کوبشی نداره…….دوما گیرباکسش شاید کاراآمد باشه ولی فقط زمانیکه دوسرنشین داره وقتی فول سرنشین باشه نسبت قدرت به وزن کاملا بازنده میشه و… بیشتر