تخلف سایپا در اعلام قیمت های جدید

پنج شنبه 8 آبان 99 ساعت 12:58
تخلف سایپا در اعلام قیمت های جدید

مجوز افزایش قیمت در سه ماهه پاییز از طرف شورای رقابت به گروه های خودروسازی سایپا، ایران خودرو و پارس خودرو در حالی داده شد که در جدیدترین اقدام تنها در کوییک آر دنده‌ای میزان افزایش قیمت آن بیش از ۳۷ درصد بوده است.

هرچند به نظر می‌رسید خودروسازان مجاز به افزایش حداکثر ۲۵ درصدی در قیمت‌ محصولات خود در سه ماهه سوم سال جاری شده‌اند، اما همزمان با آغاز پیش‌فروش خودرو در سایپا، رئیس شورای رقابت در نامه‌ای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت، دستور افزایش قیمت کارخانه محصولات برای سه ماهه سوم سال ۱۳۹۹ را صادر کرد. پیش از این شورای رقابت برای این سازوکار دستورالعمل تنظیم قیمت صادر کرده و حداکثر تا سقف تورم بخشی اعلامی توسط بانک مرکزی را مجاز دانسته بود.

در نامه رئیس شورای رقابت، ملاک افزایش قیمت خودرو طبق نرخ تورم بخشی که بانک مرکزی اعلام کرده، در سه ماهه سوم امسال اعلام شده است. شنیده‌ها حاکی از این است که خودروسازان مجاز به افزایش حداکثر ۲۵ درصد در قیمت‌ محصولات خود در سه ماهه سوم سال جاری شده‌اند. با این حال، هرچند به نظر می‌رسید خودروسازان مجاز به افزایش حداکثر ۲۵ درصدی در قیمت‌ محصولات خود در سه ماهه سوم سال جاری شده‌اند، اما تنها در کوییک آر دنده‌ای میزان افزایش قیمت آن بیش از ۳۷ درصد بوده است.

سایپا، کوییک آر دنده‌ای در نسخه پایه را از قیمت ۱۰۱ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان به ۱۴۰ میلیون تومان رسانده و از این پس حواله داران این هاچ بک کراس اقتصادی، باید این عدد را جهت تکمیل وجه خود در نظر بگیرند.

در فهرست پیش‌فروش جدید ۵ خودرو مشترک وجود دارند که تمامی آنها در طرح آبان‌ماه بین ۲۱ تا ۳۸ درصد گران‌تر شده‌اند. براساس طرح جدید «ساینا دنده‌ای» در این مرحله نسبت به مرحله قبل رشد ۲۱٫۷ درصدی قیمت داشته، قیمت تیبا۲ هم ۲۲٫۶ درصد نسبت به مرحله قبل افزایش قیمت داشته است.این افزایش قیمت در مورد تیبا صندوقدار به ۲۲ درصد می‌رسد. رشد قیمت سایپا ۱۵۱ هم نزدیک به ۳۹ درصد است.

صدور دعوتنامه سایپا با قیمت جدید

شرکت خودروسازی سایپا بر خلاف تعهد، اقدام به صدور دعوتنامه برای تعهدات مهر ۹۹ با قیمت‌های جدید کرده است. سایپا باید در تاریخ ۳۰ مهرماه دعوتنامه تعهدات تحویل مهر را برای متقاضیان صادر می کرد که این کار انجام نشد و به دنبال آن قیمت جدیدی هم تا این تاریخ برای خودروهای پیش فروش شده اعلام نکرد. به نظر می رسد سایپا به این دلیل قیمت های جدید را اعلام نکرده است تا مجوز افزایش قیمت ها را در فصل پاییز از شورای رقابت دریافت کند. طبق تعهد قرارداد تحویل مهر ۹۹، تعهد معوق محسوب می‌شود و نباید افزایش قیمتی نسبت به قرارداد انجام گیرد و خودروها باید با قیمت قدیم به مشتریان عرضه شود اما شرکت سایپا خلاف این قانون عمل کرده است.

این در حالی است که «ایران خودرو» دعوتنامه تعهدات مهر ۹۹ را بدون افزایش قیمت برای مشتریان خود ارسال کرد. نکته جالب اینجاست که گروه «ایران خودرو» پژو ۲۰۷ دنده‌ای را بدون افزایش قیمت و با موعد تحویل مهر، به قیمت ۱۲۱ میلیون فاکتور کرده است، این در حالی است که خودرو کوئیک R، به قیمت ۱۴۰ میلیون فاکتور شده است.

صدور دعوتنامه جدید برای کوئیک R مهر ۹۹ با قیمت ۱۴۰ میلیون تومان، ساینا فولادی مهر ۹۹ باقیمت ۹۲.۹ میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای مهر ۹۹ با قیمت ۱۲۹.۷ میلیون تومان ، ساینا آپشنال مهر ۹۹ خودرو تحویلی ساینا فولادی با قیمت ۹۲.۹ میلیون تومان، ساینا S مهر ۹۹ خودرو تحویلی ساینا فولادی با قیمت ۹۲.۹ میلیون تومان، تیبا ۲ آپشنال شهریور ۹۹ خودروی تحویلی تیبا ۲ معمولی با قیمت ۷۷.۸ میلیون تومان است.

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

11 دیدگاه ها برای "تخلف سایپا در اعلام قیمت های جدید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
علی
مهمان

کوییک ۱۴۰ میلیون؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! واقعا سایپا باید خجالت بکشه ، در دیزی بازه حیا کجا رفته؟

محمد
مهمان

سلام تیبا اپشنال قیمت کارخانه چقد شد اخرش

حامد
مهمان

آقا اشتباه کردیم کوئیک r ثبت نام کردیم سایپا ما رو ببخش حداقل پولمون زود بده کدوم آدم عاقل ۱۴۰ملیون میده

zakiyan
مهمان

واقعا که خیلی مسخره هست و مسلما شورای رقابت و سایپا هر دو دزد و با هم شریک هستند و عملا دارند دزدی می کنند .رئیس شورای رقابت هم دستش تو کاسه دزدها هست و قوه قضائیه باید به این مسئله ورود کنه و اینا را به سزای اعمالشان برسانه. چون عمدا می خوا ن قیمت ها را بالا ببرند و در بازار خودرو هرج و مرج بوجود بیارن

محمد
مهمان

به کی باید شکایت کنیم یکی بدادمان برسه پوله افزایش رو از کجا بیاریم

محمد
مهمان

به کی باید شکایت کنیم یکی بدادمان برسه پوله افزایش رو از کجا بیاریم

م
مهمان

به نظر میرسه مافیای خودرو تو بدنه دولت نفوذ کرده، والا این حجم از ظلم و جور به این مردم بی دفاع و مظلوم صورت نمیگرفت

محمدرضا دوستی
مهمان

دمتون گرم که حرف مردم رو گفتین

اراس
مهمان

کشور بی درو پیکر وبی صاحب وبدون قانون هر که هر غلطی که دلش بخواد می کنه کسیم نیست بگه بالای چشمت ابروست

حمیرا
مهمان
دمتون گرم که گذاشتین .سلام شرکت سایپا دعوت نامه مهر ماه خودرو های پیش فروش شده بهمن سال ۹۸ را صادر نکرده با توجه به اینکه این شرکت قیمت های خودرو را در آبان ماه افزایش داده اما برخلاف بند مندرج در قرارداد که قیمت خودرو باید به قیمت روز تحویل باشه و روز تحویل ما مهر ماه هستش این کار خلاف است که بخوان به قیمت آبان بدهند و ایرانخودرو که همتای سایپا هست قیمتای خودروی مهر ماه و به همون قیمت مهر ماه به خریداران دعوتنامه صادر کردند ممنون میشم پیگیری کنید .واقعا ظلمه آشکاره و ما صدامون… بیشتر