داستان برند چینی کوپا در ایران به کجا خواهد رسید؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
داستان برند چینی کوپا در ایران به کجا خواهد رسید؟

با گذشت ماه ها از برپایی نمایشگاه خودرو تهران در سال گذشته و پیش فروش اولیه کوپا توربو ۲۱۰ یا همان ریگان توربو ۲۱۰ ، هم چنان خط تولید گروه ریگان خودرو شروع به کار نکرده و این کمپانی خودروهای خود را به صورت اجاره ای در خط تولید کرمان موتور مونتاژ می کند.

کوپا به عنوان یکی از برندهای زیر شاخه گروه زوتی چین با نوع طراحی خاص و مهندسی خود توانسته نوعی متفاوت از کراس اوورها را در این گروه خودروسازی چینی معرفی کند. کوپا توربو ۲۱۰ اولین محصول این نشان تجاری است که در ایران مونتاژ می شود و به پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو ۱۵۶ اسب بخار با گشتاور ۲۱۰ نیوتون متر مجهز است. همچنین طبق اعلام سایت رسمی ریگان خودرو، گیربکس شش سرعته AT قدرت را به چرخ های جلو می رساند. در بخشنامه فروش ریگان خودور اعلام شده که کوپا توربو ۲۱۰، گارانتی ۷ ساله دارد و امکاناتی نظیر سقف پانارومیک، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، استارت دکمه ای، صفحه آمپر تمام دیجیتال TFT، نمایشگر لمسی وسط، ترمزپارک برقی، سنسور پارک جلو و عقب، فرمان کمکی برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی های جلو برقی، تودوزی چرم مصنوعی، سنسور نور و باران، گرمکن صندلی های جلو، ستون فرمان تلسکوپی چهار حالته، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم تهویه دوگانه، کروزکنترل و… در این کراس اوور چینی وجود دارد. در شرایطی که کوپا، ریگان خودرو را به عنوان شریک تجاری خود برای عرضه محصولاتش در ایران برگزیده است، شاهد آن هستیم که این کمپانی در مراحل اولیه ضعیف ظاهر شده و حتی صنعت خودرو اصول اولیه کار را هم آنچنان تمام و کمال اجرا نکرده است. با وجود اینکه کوپا توربو ۲۱۰ قابلیت های بالایی برای ظاهر شدن به عنوان یک کراس اوور جذاب و پر فروش در بازار ایران داشت، اما به نظر می رسد که معرفی ضعیف ، بازاریابی و فروش نه چندان به روز این کمپانی موجب شده تا این خودرو بعد از گذشت ماه ها ناشناخته باقی بماند. از سوی دیگر در بخش سایت اصلی ریگان خودرو شاهد آن هستیم که این کمپانی بعد از سپری شدن ماه ها فقط موفق به راه اندازی گروه توزیع کننده خودرویی به عنوان تنها نماینده خود شده است. درحال حاضر ریگان خودرو فروش و خدمات پس از فروش خود را به کمپانی شهر خودرو سپرده است. شهر خودرو به عنوان یکی از بزرگترین عرضه کنندگان خودروهای مختلف به صورت نقدی و اقساطی شناخته می شود و در رده کمپانی هایی چون عظیم خودرو و… قرار می گیرد. از چند روز پیش تحویل سری اول کوپا توربو ۲۱۰ شروع  شد و نکته جالب توجه در سایت اصلی کمپانی نشان دهنده آن است که، خریداران از اقسای نقاط کشور، خدمات پس از فروش خود را فقط می توانند در شعبه مرکزی شهر خودرو دریافت کنند.

همکاری شهر خودرو به عنوان یک کمپانی واسپاری خودرو با ریگان خودرو تازه کار موجب شده تا با یک کمپانی خودروساز سنتی و ناآشنا به بازار مواجه شویم. کمپانی که می توانست به جای کپی کردن ناقص از الگوهای بازاریابی کمپانی های رقیب  مانند برپایی غرفه در اماکن شلوغ ،استفاده از بیلبورد برای معرفی محصول و ... از نیروهای متخصص در کارو برنامه ریزی درست استفاده کند تا امروز بعد از گذشت ماه ها، تنها تصویر مردم از خودروشان عکس از نمای بغل نباشد! وجود فرایند بازاریابی به نسبت قوی  و داشتن اهداف مهمی چون توسعه خدمات فروش و پس از فروش باعث شده است که کمپانی هایی چون مدیران خودرو، کرمان موتور، بهمن موتور، کارمانیا و… بتوانند امروز به سمت اهداف خود حرکت کنند. هر چند که روش بازاریابی و فروش همین کمپانی های نسبتا قوی هم هنوز با استانداردهای جهانی فاصله چشمگیری دارد و نمی توان با تمام وجود به آن ها افتخار کرد.

بعد از گذشت روزها از تحویل کوپا توربو ۲۱۰، هنوز هیچ اطلاعات دقیقی در باره سه تیپ این خودرو در دسترس مردم نیست و کسی نمی تواند با یک جست و جوی مجازی ساده قبل از خرید، قیمت این خودرو را بداند که همه این ها نشان از ضعف این دوکمپانی می باشد. در بهترین شرایط می توانید به این اطلاعات دست پیدا کنید که ریگان خودرو و شهر خودرو، کوپا توربو ۲۱۰ را در سه تیپ با بازه قیمتی ۱۱۰ تا ۱۴۷ میلیون تومان عرضه می کنند. در حالی که این دو کمپانی در توسعه این خودرو در کشور هنوزضعف دارند چرا که کوپا توربو ۲۱۰ ای که می تواند از نظر ظاهری، امکانات، موتورفنی، ویژگی های باطنی و… برای خریداران جذاب باشد و از سویی در بحث کیفیت و سایر موارد مربوط به خودرو با چری تیگو۷، بی وای دی S7، لوکسژن U6، هاوال H6 و… رقابت کند، هیچ معرفی درست و درخور خود را در ایران نداشته و شهر خودرو و ریگان خودرو هنوز موفق نشده اند برای خریداران و افرادی که شاید بتوانند این خودرو را خریداری کنند، یک تست درایو ساده در ناکجاآباد هم برگزار کنند.

اگر بخت با نشان کوپا و کراس اوور توربو ۲۱۰ یار بود و توسط یک کمپانی رده متوسط عرضه می شد، حتی در وضعیت کنونی بازارو گذشت چند ماه، می توانستیم شاهد فروش بهتر و مقبولیت بیشتر در مقایسه با رقبایی هم چون ادامای X5 و X7 از طرف مشتری ها شویم.

هر چقدر هم که کوپا توربو ۲۱۰ ظاهری زیبا، مناسب، متفاوت از رقبا و خوب داشته باشد، در حالی که سایت رسمی شهر خودرو و ریگان خودرو هنوز نتوانسته قابلیت دانلود کاتالوگ رسمی این خودرو را برای مشتریان فراهم کند و بعد از گذشت ماه ها فعالیت، درحال حاضر تنها یک نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش دارد، واضح است که نمی تواند بدون اصلاح ساختارهای درونی خود، به موفقیت حتی یک درصدی رقبای خود برسد.

یکی از رقبای کوپا توربو ۲۱۰، قرار است در صورت مساعد بودن وضعیت تا چند ماه دیگر وارد بازار ایران شود و از لحاظ نام کمپانی عرضه کننده ایرانی، کمپانی مادر خارجی و گروه فعال برای این خودرو، برای مردم و خریداران ناشناس می باشد. اما این یرند با آغاز پیش فروش محصولاتش ، قرار است ۵ نمایندگی فروش و خدمات پس از قروش در کشور راه اندازی کند که  امروز قرارداد برپایی این نمایندگی ها منعقد شده است. این ساختار مدیریتی و برنامه ریزی اصولی موجب می شود که رقیب کوپا توربو ۲۱۰ حتی با نداشتن آیتم های فنی، کیفی ، امکانات و ویژگی های ذاتی مناسب نسبت به این خودرو بتواند به مراتب بهتر از کوپا توربو ۲۱۰ ظاهر شده و با مقبولیت خریداران روبرو شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

5 دیدگاه ها برای "داستان برند چینی کوپا در ایران به کجا خواهد رسید؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
رضا
مهمان

*** توش دوساله ثبت نام کردیم کلاه بردارها هنوز مولمون رو هم نمیدن

Mst
مهمان

خدا پدر چینی هارو بیامرزه ک حداقل ماشینای به این خوبیو با قیمت مناسب عرضه میکنن،شما یه درصد فک کنید شرکت های ایرانی از این جور ماشینا بسازن،ببیند چقدر با قیمت های گزاف به مردم میدن..

Yas
مهمان

سلام منم این ماشینو توی نمایشگاه تهران دیدم،از نظر ظاهری فوق العاده زیبا و امکاناتش تقریبا فول!!!اون موقع میگفتن که قیمت فول امکاناتش ۱۱۰ میلیون و بدون دوربین ۳۶۰ درجه ۹۵ میلیون!!!همچین شیفته اش شده بودم که اگه میدادن همونجا حاضر بودم پولشو بدم و یکیشو بدن!!!!ولی متاسفانه این ماشینه عالیو حیف کردن!!!به راحتی میتونست جای ماشینایی مثل جک اس ۵ و تیگو ۵ رو بگیره و فروش خوبی داشته باشه!ولی نتونستن انگار!تو مملکت ما هیچ موقع همه چی یجا جمع نمیشه!!!ماشین بی کیفیتو امکانات کمو ی شرکت کله گنده میاره!!!ماشین خوبو با کیفیتو ی شرکت بی کیفیت!!!!

آریا
مهمان

من دیدمش ماشین خوبیه قبلاً هم یک ماشین از کرمان موتور داشتم ماشین خوبی بود و مورد جالب تر این بود اطلاعات خودرویی مسولیت فروشگاه بالا و خوب بود

ارش
مهمان

من از نزدیک دیدمش سوارش شدم واقعا خودرو عالی و خفنی هست حتی برای خریدش با قیمت بالاتر هم رازی شدم نزدیکه ۲۰۰ اما دیدم خدمات پس از فروشش رو هواست و کرمان موتور هم هیچ اصلا نمیناستش یعنی خرابی براش پیش بیاد داستان داری باهاش اما واقعا حیف این ماشی هیولاست از همه نظر