رنو فلوئنس مدل ۲۰۱۲-۲۰۱۴

بروزرسانی در: شنبه 14 بهمن 02 ساعت 11:51
رنو فلوئنس مدل 2012-2014

بررسی رنو فلوئنس مدل ۲۰۱۲-۲۰۱۴

رنو فلوئنس که در سال ۲۰۰۹ معرفی شد، اساسا همان نسل سوم رنو مگان است و به نوعی نسخه سدان اسکالا می باشد. رنو فلوئنس در سال ۲۰۱۲ یک فیس لیفت جزئی شد و در سال ۲۰۱۵ به صورت جدی تری فیس لیفت دوم را تجربه کرد که عمده این تغییرات در نمای جلو بود. رنو فلوئنس که در کره جنوبی با نام رنو سامسونگ SM3 شناخته میشود از پلتفرم مشترک C نیسان و رنو بهره میبرد در کشورهای مختلفی از جمله آرژانتین، هند، مالزی، روسیه، کره جنوبی و ترکیه مونتاژ شده است که نسخه های وارداتی به ایران عمدتا مونتاژ ترکیه و بعضا کره جنوبی می باشند. بیشترین سالی که تولید و مونتاژ فلوئنس ادامه داشت کشور آرژانتین بود که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ در این کشور به تولید رسید.

رنو فلوئنس از سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ در بازار ایران موجود است که مدلهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ با دو جلوپنجره متفاوت در ایران موجود است و مدلهای ۲۰۱۴ صرفا با یک نوع جلو پنجره موجود است و در مدلهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، که نسخه های فیس لیفت هستند اوضاعشان بسیار بهتر از قبل شده است که علاوه بر نسخه اتوماتیک، در نسخه های ۶ دنده دستی نیز موجود است که شتابگیری و کشش بسیار خوبی به واسطه موتور ۲ لیتری خود دارند. رنو فلوئنس در نسخه های اتوماتیک در دو تیپ E2 و E4 موجود هستند که E4 تیپ فول آپشن می باشد و برخی تجهیزات نظیر سانروف، آینه های تاشو برقی، ترمز پارک برقی ، سنسورهای جلو و عقب و ... را نسبت به تیپ E2 اضافه تر دارند. ما در این نقد و بررسی به فلوئنس ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ که همگی در نسخه های اتوماتیک موجود هستند خواهیم پرداخت که همانطور که اشاره شد مدلهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ تغییرات جزئی نسبت به ۲۰۱۲ دارند.

به طور کلی رنو فلوئنس علی رغم اینکه در بازه قیمتی خوبی نسبت به رقبای کره ای خود قرار دارد، بواسطه طراحی نه چندان جذاب و همینطور خدمات پس از فروش ضعیف و قطعات نسبتا گرانش از بازار خرید و فروش ضعیفی برخوردار است. به طور کلی نمای ظاهری فلوئنس چندان ایرانی پسند نیست و کسانی که در این رنج قیمتی قصد خرید خودروی کارکرده دارند به سراغ رقبای کره ای این خودرو که حتی ممکن است از لحاظ سال، مدل پایین تر از فلوئنس نیز باشند میروند. رنو فلوئنس ۲۰۱۲-۲۰۱۴ باید به مصاف رقبایی نظیر کیا سراتو ۲۰۱۰-۲۰۱۳ ، کرولا ۲۰۰۸، لنسر ۲۰۱۴ و مزدا ۳ نیو در مدلهای ۸۹ و ۹۰ برد که بازار خرید و فروش تمام رقبا بهتر از فلوئنس است!

در بخش نمای ظاهری و در نمونه های با جلو پنجره بسیار کوچک که تعدادشان نیز بسیار کم است شاهد یک جلو پنجره بسیار باریک هستیم و شما را تا حدی یاد یک حیوان زبان بسته می اندازد و اگر بخواهیم رک بگوییم طراحی عقب مانده ای در سال ۲۰۱۲-۲۰۱۳ به حساب می آید اما در نسخه های با جلو پنجره بزرگتر اوضاع بهتر است و در برخی مدلها شاهد جلوپنجره پلاستیکی با رنگ مشکی هستیم که فقط یک نوار کرومی در بالای جلو پنجره دارد و در برخی مدلهای دیگر دارای جلو پنجره تمام کروم می باشد و علاوه بر آن، چراغهای جلو خودرو اسپرت و دودی شده اند و کمی احساس به روزتری میدهند. در نمای جانبی طراحی ساده اما موزونی را شاهد هستیم که یک خط نسبتا صاف از چراغ جلو شروع شده و تا صندوق عقب کشیده شده است. در نمای عقب با کمی دقت متوجه میشویم ارتفاع عقب خودرو به شکل محسوسی بالاتر است و از همین حیث تا حدودی یاد کمری گرند ۲۰۰۶ میفتیم! چراغ های عقب خودرو شاید در نگاه اول کمی بزرگ به نظر برسد اما با توجه به حجم بدنه و چراغهای نسبتا بزرگ در نمای جلویی آن طراحی نسبتا هماهنگی می باشد.  به طور کلی رنو فلوئنس یک طراحی اروپایی هماهنگ و موزون را ارائه میدهد اما به مذاق خیلی از ایرانی ها خوش نمی آید و بسیار سلیقه ای است تا حدی که برخی ها فلوئنس را خودروی زشتی میپندارند!

در نمای داخلی اوضاع بسیار بهتر از نمای بیرون است و نسبت به بسیاری از رقبای هم رده خود طراحی شکیل تر و حتی باکیفیت تری ارائه میدهد خصوصا در نمونه کرم رنگ این خودرو که میتوان آن را دوست داشتنی نامید! خوشبختانه شرکت وارد کننده یعنی نگین خودرو در بحث ایمنی و امکانات رفاهی خصوصا در نسخه E4 چیزی کم نگذاشته است و رنو فلوئنسهای وارد شده به ایران دارای ۶ ایربک می باشند و در نسخه های فول E4 تقریبا از امکانات مشابه رنو اسکالا E4 بهره میبرد که از جمله آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم صوتی Arkamys با ۸ اسپیکر- ورودی USB و iPod، فرمان متغیر برقی، فعال شدن اتوماتیک فلاشرها در هنگام ترمز ناگهانی، سنسور هشدار دهنده موانع عقب ، سیستم کمکی پارک خودرو (سیستم هشدار دهنده موانع عقب خودرو)،  پشت سری ایمنی جهت جلوگیری از آسیب دیدگی گردن، پشت سری عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع در سه نقطه ، قفل مرکزی اتوماتیک درها هنگام حرکت، برف پاک‌کن خودکار مجهز به سنسور باران، سیستم استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید - سانروف - فرمان برقی فوق‌العاده نرم و حساس به سرعت - صندلی‌های چرمی (در برخی مدلها)،  صندلی عقب با سیستم ایزوفیکس - آینه‌های جانبی برقی - چراغ چشمک زن (راهنما) بر روی آینه‌های جانبی، سیستم مدیریت پیمایش، سیستم کروز کنترل، سیستم محدود کننده سرعت،  سیستم نمایش میزان باد لاستیک (در برخی مدلها)،  سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، چراغهای زنون همراه با شیشه‌شور چراغ (در برخی مدلها).

فرمان فلوئنس بسیار خوش دست و نرم است و باتوجه به اینکه فرمان برقی و حساس به سرعت می باشد در سرعتهای پایین نرم و در سرعتهای بالا سفت میشود که حس امنیت و اسپرتی بیشتر به شما خواهد داد. صندلی های جلو شاید از کناره ها چندان در برگیرندگی خوبی نداشته باشند ولی نسبتا راحت ارزیابی میشوند. صندلی ها در ۶ جهت به صورت دستی قابل تنظیم هستند و صندلی راننده در برخی مدلها قابلیت تنظیم گودی کمر را نیز دارد که آپشن رفاهی خوبی به شمار می آید. در ردیف عقب فلوئنس نیز اگرچه فضای کافی برای سر و پا می باشد اما صندلیها چندان راحت نیستند و شاهد مواردی نظیر زیر آرنجی، کاپ هولدر و دو دریچه تهویه مطبوع می باشیم.

رنو فلوئنس ۲۰۱۲-۲۰۱۴ از یک پیشرانه ۲ لیتری ۱۶ سوپاپ و ۴ سیلندر بهره میبرد که قادر به تولید ۱۴۳ اسب بخار قدرت (در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه) و ۱۹۵ نیوتن متر گشتاور (در ۳۷۵۰ دور بر دقیقه) است که این نیرو را از طریق یک گیربکس CVT (با قابلیت تعویض ۶ دنده مصنوعی) به چرخهای جلو منتقل میکند و جثه حدودا ۱۳۵۰ کیلوگرمی رفلوئنس را طبق کاتالوگ در حدود ۱۰.۴ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند، البته در شهری مثل تهران که ارتفاع از سطح دریا نیز دارد این عدد در حدود ۱۳ الی ۱۴ ثانیه می باشد. مصرف سوخت فلوئنس به صورت ترکیبی ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است که در عمل چیزی در حدود ۸.۵ الی ۹ می باشد.

اگرچه فلوئنس در شتابگیری اولیه ضعف دارد اما در مجموع هماهنگی گیربکس و موتور بسیار خوب ارزیابی میشود و شتاب ثانویه خوبی از سرعتهای ۶۰-۷۰ کیلومتر بر ساعت در اختیار شما قرار میدهد. تعویض دنده های فلوئنس با توجه به CVT بودن گیربکس اصلا مشخص نیست و اگر خواستار یک رانندگی در کمال آرامش هستید این خودرو نیازهای شما را برآورده خواهد کرد. سواری رنو فلوئنس را نه میتوان خشک نامید نه خیلی نرم، اما نسبت به بسیاری از رقبای خود در این سگمنت سواری نرم تری دارد و هندلینگ آن اگرچه مناسب ارزیابی میشود اما به پای نسخه هاچبک آن یعنی اسکالا نمیرسد. صندلیها دربرگیرندگی چندان خوبی ندارند اما قابل قبول هستند و در مدلهای ۲۰۱۵ به بعد (فیس لیفت دوم) صندلی های به نسبت راحت تری را در فلوئنس شاهد هستیم.

اگر تجربه رانندگی با فلوئنس را بخواهیم به صورت متن در بیاوریم به این شکل میشود! ابتدا کارت رنو را درجایگاه مخصوص قرار میدهیم، پدال ترمز را فشار میدهیم و دکمه استارت را میزنیم تا خودرو روشن شود، در صورتی که شیشه ها بالا باشد صدای کمی از پیشرانه به گوش میرسد که نشان از عایق بندی خوبی کابین دارد. گیربکس را از P در حالت D قرار میدهیم و پدال گاز را فشار میدهیم، در ابتدای حرکت اگر تا بحال با خودروهای دارای گیربکس CVT کار نکرده باشید شاید کمی تو ذوقتان بخورد چرا که شروع حرکت کندی دارند و به صورت کلی رانندگی با این تیپ گیربکس ها قلق مخصوص به خود را دارند و در سرعتهای اولیه خیلی نباید حسابی روی فلوئنس باز کنید. سرعت که از حدود ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر رد میشود اوضاع کمی بهتر میشود و وقتی از سرعتهای حدود ۶۰-۷۰ کیلومتر بر ساعت عبور میکنید تازه آن روی دیگر فلوئنس را خواهید دید چرا که در سرعتهای بالاست که فلوئنس شما را سورپرایز میکند و آن هم بخاطر این است که در گیربکس CVT، حداکثر قدر و گشتاور با توجه به دور موتوری که در آن قرار دارد در لحظه در دسترس قرار میگیرد و همین باعث میشود در دورهای بالا و سرعتهای بالای ۶۰-۷۰ کیلومتر بر ساعت کمتر خودروی ۲ لیتری تنفس طبیعی رقیب فلوئنس شود. اگر بخواهید شتابگیری یا سبقتی عالی را در سرعتهای بیش از ۵۰-۶۰ کیلومتر بر ساعت تجربه کنید کافی است پدال گاز را تا انتها فشار دهید، تاکید میکنم تا انتها نه کمتر ! و آن موقع است که توانایی های های فنی این خودرو نمایان میشود خصوصا اگر بعد از اینکه پدال گاز را تا انتها فشار دادید دسته دنده را در حالت دستی قرار دهید تا بیشترین راندمان را داشته باشید و شاهد تاختن این سدان اروپایی باشید.

طول، عرض و ارتفاع فلوئنس به ترتیب ۴.۶۲ متر ، ۱.۸۱ متر و ۱.۴۸ متر می باشد و فاصله محوری آن ۲.۷ متر می باشد که از نظر فضای کابین و راحتی سر و پای سرنشینان عقب شرایط به مراتب بهتر و سخاوتمندانه تری از مزدا ۳ هاچبک، لنسر و سراتو دارد. نسخه های E2 که دارای رینگهای ۱۶ اینچی هستند به مراتب نرم تر از نسخه E4 که دارای رینگ ۱۷ اینجی می باشد هست که البته رینگ کوچکتر از حال و هوای اسپرتی خودرو تا حدی میکاهد. 

همانطور که میدانید اکثر خودروهای اروپایی بواسطه آب و هوای این قاره از نظر سرمایش کولر به مراتب ضعیف تر از خودروهای آسیایی کره ای و ژاپنی هستند و این قضیه در رابطه با فلوئنس نیز صدق میکند.

اگر بخواهیم خلاصه کنیم از نقاط قوت و مزایای رنو فلوئنس ۲۰۱۲-۲۰۱۴ میتوان به شتاب ثانویه خوب،سیستم صوتی خوب، ترمزهای قوی ، طراحی داخلی خوب با امکانات رفاهی مناسب در نسخه E4، ارزش خرید خوب در برابر مبلغ پرداختی اشاره کرد و از معایب و نقاط ضعفی نظیر  طراحی نه چندان عامه پسند، شتاب اولیه ضعیف، بازار خرید و فروش ضعیف ، کولر ضعیف و به سر و صدا افتادن کابین در کارکردهای بالا نام برد.

امنيت رنو فلوئنس مدل ۲۰۱۲-۲۰۱۴

رنو فلوئنس بنزینی مورد بررسی موسسه یورو انکپ قرار نگرفته است اما نمونه برقی رنو فلوئنس که با نام فلوئنس ZE شناخته میشود و از نظر ظاهری اشتراکات زیادی با فلوئنسهای موجود در ایران دارد در سال 2011 موفق به کسب 4 ستاره ایمنی از یوروانکپ شده است و با توجه به این موضوع میتوان به امنیت نسبتا بالای این خودروی اروپایی پی برد.

ارزش خريد رنو فلوئنس مدل ۲۰۱۲-۲۰۱۴

در رابطه با ارزش خرید رنو فلوئنس باید گفت، شما با پرداخت بودجه یک خودروی چینی صفرکیلومتر نظیر برلیانس h320، جک S3 و ... خودرویی اروپایی و با کیفیت ساخت بالا خریداری میکنید که از هیچ جهت قابل مقایسه با آنها نیست. به طور کلی اگر کیفیت ساخت بالا، قیمت مناسب نسبت به رقبا و موارد مثبتی که فلوئنس در اختیار شما قرار میدهد که پیشتر نیز به آن اشاره شد را در کنار بازار خرید و فروش ضعیف آن قرار دهیم میتوانیم ارزش خرید نسبتا خوبی برای فلوئنس در نظر بگیریم. در این رده قیمتی نیز خودروهای با کیفیت صفر یا در حد صفر غیر چینی نظیر ساندرو نیز وجود دارند که اگر از آن دسته افرادی هستید که حوصله برخی دردسرهای خودروی کارکرده را ندارید انتخاب مناسبی می باشد و بازار خرید وفروش آن نیز عالی است اما تقریبا از هیچ نظری قابل مقایسه با فلوئنس نیستند و ساندرو صرفا یک جعبه اقتصادی متحرک بدون هیچ امکاناتی است!

10
0 6.5

رقبای رنو فلوئنس مدل ۲۰۱۲-۲۰۱۴

در سگمنت C و این رده قیمتی و سن سال خودروهای زیادی هستند که میتوانند با فلوئنس 2012-2014 به رقابت بپردازند که از مهمترین آنها میتوان به مزدا 3 نیو 89 تا 91 و کیا سراتو 2010-2013 که هر دوی آنها هم از نظر بازار خرید و فروش و هم از نظر لذت رانندگی در رده بالاتری نسبت به فلوئنس قرار میگیرند. به طور کلی اگر بازار خرید و فروش برایتان مهم نیست فلوئنس با توجه به سال ساخت بالاتر، امکانات و کیفیت رانندگی و فضای جاداری که دارد انتخاب مناسبی می باشد در غیر این صورت باید به سراغ رقبای این خودرو بروید که در بین آنها کیا سراتو پر رونق ترین بازار خرید و فروش را دارد. به عنوان پیشنهاد نیز در این رده قیمتی اگر خودروی سال بالاتر با کارکرد کمتر نسبت به فلوئنس 2012-2014 میخواهید سراتو آپشنال سایپا گزینه مناسبی می باشد.


مشخصات فنی رنو فلوئنس مدل ۲۰۱۲-۲۰۱۴

نام لاتین خودرو Renault Fluence
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی C
کشور سازنده فرانسه
سال طراحی 2009
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده نگین خودرو
حجم موتور 1997 سی سی
نوع موتور تنفس طبیعی
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس اتوماتیک CVT
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 143 اسب بخار در 6000 دور بر دقيقه
گشتاور 195 نيوتن متر در 3750 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 195 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 10.1 ثانيه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی تزریق غیرمستقیم چند نقطه ای
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب اکسل نیمه صلب
نوع فرمان برقی/ حساس به سرعت
طول 4623 میلیمتر
عرض 1808 میلیمتر
ارتفاع 1478 میلیمتر
فاصله محوری 2700 میلیمتر
وزن 1406 کیلوگرم
رینگ و لاستیک جلو 205/55R17
رینگ و لاستیک عقب 205/55R17
مصرف سوخت شهری 10.5 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 7.7 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت جاده ای 6.2 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 60 لیتر
استاندارد آلایندگی يورو 4
ستاره ایمنی 4 ستاره ایمنی از یورو انکپ
سیستم تهویه مطبوع اتومات دوگانه - دریچه تهویه عقب
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا 9 اسپیکر - سیستم پخش BOSE - هندزفری- Bluetooth - USB - MP3 - AUX - iPod-نمایشگر 7 اینچی -نویگیشن
غربیلک فرمان روکش چرم-دکمه‌های کنترلی
سیستم صندلی های جلو روکش چرم - پشت‌سری فعال- 6 حالته دستی - سرنشین جلو 4 حالته دستی
سیستم صندلی های عقب روکش چرم - تاشو دوتکه - 3 پشت‌سری عقب-ایزوفیکس
سیستم روشنایی جلو زنون-دی‌لایت-اتولایت-ارتفاع نور اتوماتیک-مه‌شکن
سیستم روشنایی عقب مه‌شکن -LED
سنسورهای پیش فعال سنسور باران-سنسور فشار باد تایر
سیستمهای کمکی راننده ورود بدون کلید-استارت دکمه‌ای-دوربین عقب-کروز کنترل-کنترل ایستایی در سربالایی-سنسور عقب-ترمز پارک برقی
سیستم آینه ها آینه عقب الکتروکرومیک-آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن
سیستم شیشه ها شیشه دودی
سیستهای سقف سانروف
سایر موارد صندوق برقی با جک
کیسه های هوا 6 عدد- راننده و سرنشین جلو، پرده‌ای و جانبی جلو
ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده
ترمزهای عقب دیسکی
سیستم فرمان و هدایت پذیری الکتریکی و حساس به سرعت
سیستم های ترمز و پایداری کنترل کشش-کنترل پایداری-توزیع نیرو ترمز- ترمز ضدقفل-ترمز کمکی

عکس رنو فلوئنس مدل ۲۰۱۲-۲۰۱۴

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar