بازار خودرو به کما رفت

بروزرسانی در: پنج شنبه 1 اسفند 98 ساعت 14:30
بازار خودرو به کما رفت

بازار خودرو از اوایل هفته جاری روند صعودی قیمت را تجربه کرد. به عقیده فعالان بازار،عامل اثرگذار در این زمینه افزایش نرخ ارز بود.

به این ترتیب در وضعیتی شاهد صعودی شدن قیمت‌ها در بازار خودرو هستیم که دو هفته پیش با انتشار اخبار مربوط به مالیات‌ستانی از نقل و انتقالات خودرو بسیاری از فروشندگان ترجیح دادند، محصولات خود را به بازار عرضه کنند که همین موضوع منجر به کاهش قیمت‌ها شد، اما این اقدام چندان دوام نداشت.آنچه معلوم است بازار خودرو پس از اعمال تحریم‌ها به شدت متأثر از دیگر بازارها بخصوص ارز پیش رفته است.

اما در روزهای پایانی هفته، بازار تحت تأثیر برگزاری انتخابات مجلس یازدهم و همچنین نشست FATF  به کما رفته است.

البته دست اندرکاران بازار همچنان عقیده دارند عرضه کم خودروسازان در وضعیتی که بازار وارد آخرین ماه سال شده می‌تواند مهم‌ترین علت افزایش قیمت‌ها باشد.

بازار خودرو به طور سنتی در ماه‌های پایانی سال پر جنب‌و‌جوش‌تر از همیشه است. از این رو شاهد هستیم که تقاضا در بازه زمانی یاد شده بیش از گذشته است و همین اتفاق بر منحنی قیمتی تاثیر‌گذار بوده است. بنابراین افزایش تقاضا در کنار جایگزینی نگاه مصرفی با نگاه سرمایه‌ای موجب می‌شود که تقاضا از این ناحیه هم تأثیر بپذیرد. هم اکنون شاهد هستیم که بعضی دارندگان سرمایه به منظور تبدیل نقدینگی خود به کالا از جمله خودرو در بازار حضور پیدا کرده و همین اتفاق هم رشد قیمت‌ها را تشدید می‌کند. 

همان‌طور که اشاره شد برگزاری انتخابات مجلس و همچنین تصمیم سازمان FATF در قبال ایران که روز جمعه مشخص می‌شود، موجب شده بازار به کما برود. به عقیده خیلی از دست اندرکاران بازار، فروشندگان تا مشخص شدن نتایج انتخابات و نشست FATF عرضه‌ای به بازار نخواهند داشت چون که بیم آن دارند نتایج نشست FATF محدودیت‌های نقل و انتقال مالی را تشدید کند و همین مساله روی بازار ارز تأثیر منفی بگذارد و نمودار نرخ ارز را صعودی کند.

در هر صورت آنچه معلوم است با وجود رشد قیمت‌ها، بازار همچنان در کما است و خرید‌و‌فروشی انجام نمی‌شود.در این زمینه یک دست‌اندرکار بازار می‌گوید که رشد روز‌افزون قیمت‌ها در بازار بسیاری از مشتریان را از خرید خودرو ناامید کرده، این در وضعیتی است که در کنار عوامل فزاینده قیمت‌ها، آنچه می‌تواند در آینده نزدیک به افت قیمت منجر شود نبود خریدار در بازار است.

حال به بازار برویم و ببینیم خودروهای موجود در بازار چه قیمت‌هایی را به خود دیده‌اند.

ابتدا سراغ پژو ۲۰۶ در بازار می‌رویم. ۲۰۶ تیپ ۲ (فول) در بازار با قیمت ۱۰۶ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. همین خودرو در تیپ ۵ (فول) به قیمت ۱۳۲ میلیون تومان از طرف فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود.

پراید ۱۱۱ هم روند صعودی به خود دیده و در بازار ۶۷ میلیون تومان قیمت خورد. دیگر پراید حاضر در بازار یعنی مدل ۱۳۱ هم در قبال پرداخت ۶۳ میلیون تومان قابل خریداری است.

سری هم به بازار تیبا بزنیم. هم اکنون تیبا با دو مدل صندوق دار و هاچ بک در بازار موجود است. تیبا صندوق‌دار ۷۷ میلیون تومان قیمت دارد این در حالی است که تیبا ۲ با قیمت ۷۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

پژو پارس ۱۲۴ میلیون تومان قیمت خورد و سمند EF۷ هم وارد محدوده ۱۲۰ میلیون تومانی شد.

ساینا با جعبه دنده معمولی با قیمت ۷۹ میلیون تومان در بازار موجود است.

از بازار پژو SLX ۴۰۵ هم خبر می‌رسد این خودروی پرتیراژ هم اکنون با قیمت ۱۱۳ میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar