بررسی وضعیت بازار خودرو پس از تحولات اخیر ایران خودرو

بروزرسانی در: پنج شنبه 31 مرداد 98 ساعت 12:59
بررسی وضعیت بازار خودرو پس از تحولات اخیر ایران خودرو

اگرچه مدت‌هاست که بازار خودروی ایران متأثر از هر رویداد و اتفاقی با نوسان همراه می‌شود، ولی این بار بازار واکنشی به تغییر و تحولات مدیریتی در گروه ایران خودرو نشان نداد و روند با ثبات خود را حفظ کرد. دوشنبه پیش علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه در وضعیتی از برکناری «هاشم یکه‌زارع» مدیرعامل ایران خودرو خبر داد که همان روز وی در دفتر کار خود بازداشت شد. سخنگوی دولت اعلام کرد، مدیرعامل ایران خودرو به طور عمدی و بدون هماهنگی قیمت محصولاتش را افزایش داده و به همین خاطر برکنار می‌شود. در این زمینه بعضی از فعالان بازار خودرو پیش‌بینی می‌کردند که بازار متأثر از بازداشت مدیرعامل ایران خودرو و همچنین بعضی از معاونان و مدیران وی با روند صعودی در قیمت‌ها رو به رو شود حال آنکه ثبات قیمتی که از چند هفته پیش شروع شده بود این هفته هم تداوم پیدا کرد.

در حالی که سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو عنوان کرده که هم اکنون روزهای تعطیلی را در خودروسازی کشور پشت سر می‌گذاریم این در وضعیتی است که خبر بازداشت مدیران ایران خودرو به‌طور حتم در هفته آینده تأثیر خود را بر بازار خودرو خواهد داشت. ولی بعضی کارشناسان در خصوص چرایی ثبات قیمت‌ها دلایل گوناگونی مطرح می‌کنند که به نظر می‌رسد عرضه مناسب از طرف خودروسازان بیشترین تأثیر را داشته است. در این زمینه یک فعال بازار عنوان می‌کند که تکمیل خودروهای ناقص از طرف خودروسازان شتاب گرفته و به موازات آن تحویل محصولات ثبت نامی در دستور کار تولید‌کنندگان قرار دارد که همین موضوع عامل تثبیت قیمت‌ها در بازار شده است. ولی در وضعیتی گروه‌های خودروساز روند عرضه محصولات خود به بازار را تسریع کرده‌اند که کارکنان این شرکت‌ها و همچنین قطعه سازان در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند. امسال برخلاف گذشته، در حالی که خطوط تولید خودروسازان به خاطر اورهال کردن مسدود بود، آن‌ها با تمرکز بر تکمیل خودروهای ناقص روند عرضه به بازار را بهبود بخشیدند. همین اتفاق توانست نه تنها روند افزایش قیمت را متوقف کند که شاهد بودیم که قیمت بعضی از محصولات در مسیر کاهشی حرکت کرد.

در کنار مساله افزایش عرضه توسط گروه‌های خودروساز، فعالان بازار تاکید دارند که نبود متقاضی و خروج از وضعیت هیجانی هم به سهم خود موجب شده تا بازار روند با ثبات خود را حفظ کند. در واقع این فعالان تاکید دارند که خروج بازار از وضعیت هیجانی باعث شده تا عرضه و تقاضا به نوعی به تعادل برسند. به سخن دیگر، خروج تقاضای کاذب از بازار از یک طرف و افزایش عرضه توسط گروه‌های خودروساز موجب رسیدن بازار به نقطه تعادلی شده است.به عقیده آنها آنچه در وضعت کنونی از اهمیت ویژه بر خوردار است حفظ شرایط موجود است. برای نگهداشتن بازار در این نقطه تعادل، جلوگیری از هیجانی شدن بازار و ورود مجدد تقاضای کاذب، در کنار حفظ روند فعلی عرضه محصولات توسط گروه‌های خودروساز باید در دستور کار سیاست گذاران کلان بخش خودرو قرار داشته باشد. چنانچه سیاست گذار ارشد بتواند به‌طور همزمان این دو مهم را مدیریت کند، می‌توان امیدوار بود که بازار روی موج ثبات به حرکت خود ادامه دهد. اکنون به‌سراغ بازار می‌رویم تا ببینیم قیمت محصولات طی هفته‌ای که گذشت چگونه بوده است.

کم‌تحرکی قیمت‌ها

همان‌طور که گفته شد آرامش بر بازار خودرو حاکم شده و هم اکنون قیمت‌ها در جاده ثبات حرکت می‌کند. طبق اظهارات فعالان بازار، پراید ۱۱۱ هم اکنون با قیمت ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. این خودرو پیش‌تر در قیمت ۵۰ میلیون تومان تثبیت شده بود، در چند وقت گذشته به تدریج روند کاهشی را طی کرده است و هم اکنون با قیمت ذکر شده در اختیار خریداران قرار دارد. دیگر خودروی خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ هم قیمت ۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی را به نام خود ثبت کرده است. این خودرو پیش‌تر در بازه ۴۵ تا ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نوسان داشت. سری هم به بازار تیبای صندوق‌دار بزنیم. این خودرو در وضعیت حاضر با قیمت ۵۲ میلیون از طرف فروشندگان عرضه می‌شود؛ پس تیبای صندوق‌دار نسبت به هفته‌های گذشته حدود  یک میلیون تومان از قیمت خود را از دست داده است. دیگر خودروی خانواده تیبا، یعنی تیبا۲ نیز هم اکنون با قیمت ۵۷ میلیون تومان در بازار حضور دارد. این خودروی هاچ‌بک هم به تبعیت از مدل سدان خود در مدت مشابه یک میلیون تومان از قیمت خود را از دست داده است. ساینا با جعبه دنده دستی هم در هفته‌جاری با قیمت ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. از بازار کوییک با جعبه دنده دستی هم خبر می‌رسد این خودرو با پرداخت ۶۴ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات هم اکنون  با قیمت ۱۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. همین خودرو با جعبه دنده معمولی با قیمت ۱۲۲ میلیون عرضه می‌شود. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ۲ و تیپ ۵ طی هفته‌ای که گذشت به ترتیب با قیمت ۸۲ میلیون و ۵۰۰ میلیون تومان و ۹۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شدند. همچنین قیمت پژو ۲۰۶ صندوق‌دار که همواره کمی از قیمت ۲۰۶ تیپ ۵ بیشتر بود، هم اکنون با قیمت ۹۵ میلیون تومان از طرف فروشندگان عرضه می‌شود. این موضوع نشان‌دهنده قرار گرفتن قیمت پژو صندوقدار زیر قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار است. پژو ۴۰۵ معمولی هم اکنون با قیمت ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار حضور دارد. مدل SLX این خودرو هم به قیمت ۸۳ میلیون تومان، در دسترس خریداران قرار دارد. سمند LX نیز هم اکنون  با قیمت ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از طرف فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. همین خودرو با مدل EF۷  هم ۸۱ میلیون تومان قیمت خورده است. اکنون سراغ محصولات رنو در بازار می‌رویم. طی هفته‌ای که گذشت، ساندرو استپ‌وی اتومات با قیمت ۱۸۳ میلیون در بازار موجود بود. ساندرو هم با جعبه دنده اتومات ۱۷۱ میلیون تومان در بازار قیمت دارد و ۱۲۷ میلیون تومان قیمتی است که فعالان بازار برای پارس‌تندر در نظر گرفته‌اند. تندر E۲ هم با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان قابل خریداری است. رانا هم طی هفته‌ای که گذشت ۷۷ میلیون تومان و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

بررسی قیمت دنا در بازار نشان می‌دهد در وضعیتی که دنا معمولی در بازار با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان موجود است. دناپلاس با پیشرانه توربوشارژ با قیمت ۱۷۵ میلیون تومان معامله می‌شود. اکنون سراغ دو خودروی مونتاژی ایران‌ خودرو یعنی پژو ۲۰۰۸ و دانگ‌فنگ H۳۰ کراس می‌رویم. خودروی مونتاژی فرانسوی ایران‌ خودرو در بازار ۳۱۶ میلیون تومان قیمت دارد و محصول چینی این خودروساز هم با قیمت ۱۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل خریداری است. همچنین نگاهی به قیمت دو محصول مونتاژی سایپا می‌اندازیم. چانگان خودروی مونتاژی چینی این خودروساز هم اکنون با قیمت ۱۷۷ میلیون تومان از طرف فروشندگان عرضه می‌شود. سراتو محصول مونتاژی کره‌ای سایپا نیز هم اکنون با پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

دنیای اقتصاد

مرور وقایع مهم چند ماه گذشته صنعت خودرو

۸ گزینه‌ برای جایگزینی مدیرعامل ایران خودرو

رویدادهای مهم خودرویی در آخرین هفته مرداد ماه ۹۸

بازداشت مدیران ایران خودرو یک ظاهرسازی تکراری است

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar