بسترن B50F

بروزرسانی در: سه شنبه 28 فروردین 03 ساعت 11:33
بسترن B50F

بررسی بسترن B50F

بسترن B50F یکی از محصولات کمپانی FAW است که اولین‌بار در سال ۲۰۰۹ به معرض نمایش درآمد. شرکت FAW یکی از باتجربه‌ترین کمپانی‌های چینی است که فعالیت‌های خود را از سال ۱۹۵۳ آغاز کرده است. شرکت فاو که در ابتدا تنها به تولید کامیون و خودروهای سنگین اشتغال داشت، در دهه ۶۰ میلادی تولید خودروهای سواری را هم در دستورکار خود قرار داد.
یکی از زیرشاخه‌های اصلی این کمپانی چینی، برند بسترن است که پیش‌تر مدل‌هایی همچون B30 و B50 را به بازار کشورمان عرضه کرده بود. بسترن B30 از سال ۱۳۹۵ توسط بهمن موتور در بازار کشورمان حضور یافت اما به دلیل ناشناخته بودن برند، طراحی نامتعارف و کمبود قطعات یدکی فروش بسیار ضعیفی را تجربه نمود. این بازار ضعیف باعث شد تا سرانجام در سال ۱۳۹۶ تولید بسترن B50F متوقف شد و شرکت بهمن موتور بسترن B30 را جایگزین آن نمود. کمپانی FAW برای ساخت و طراحی تکنولوژی این خودرو از کمپانی فولکس واگن و برای مشخصات فنی آن از کمپانی مزدا الگوبرداری کرده است و در کل این خودرو را بر روی پلتفرم Mazda 6 نسل قدیم ساخته است.

بسترن B50F توسط استودیو ایتالیایی ایتال دیزاین طراحی شده به همین دلیل در مقایسه با بسیاری از خودروهای چینی موجود در بازار داخلی از طراحی متفاوت‌تر و جذاب‌تری برخوردار است.در طراحی بیرونی بسترن B50F از بزرگنمایی و زرق و برق های بیهوده چینی خبری نیست و در کل نمایی ساده و زیبایی دارد. در نمای جلوی بسترن B50F متوجه تفاوت آن با بسترن B50 می شوید؛ جلوپنجره با خط های کرومی افقی، طراحی جدید چراغ های جلو، سپر و مه شکن های جلو، از تغییراتی هستند که در نمای جلوی خودرو مشاهده می شود. در نمای کناری و پشتی خودرو هیچ تفاوت خاصی بغیر از رینگ ها و اگزوز دیده نمی شود. در بسترن B50 از رینگ هایی با طراحی مدرن استفاده نشده بود اما در بسترن B50F از رینگ های ۱۶ اینچی آلومینیومی با روکش کروم استفاده شده که نمای زیبایی را به خودرو می بخشد. در B50F از ۲ خروجی اگزوز استفاده شده است که باعث تقویت تنفس پیشرانه خودرو می شود.

با ورود به کابین بسترن B50F متوجه تغییرات نسبت به نسخه قبلی می شویم؛ طراحی زیباتر داشبورد، فرمان جدید، سردنده جدید، سیستم چند رسانه ای بلوتوث‌دار، روکش فرمان و کیفیت خوب داشبورد از جمله تغییرات آن است. اغلب آپشن های بسترن B50F مشابه نسخه‌ی قبلی است اما  امکاناتی مانند ESP، TCS و ایربگ جانبی جلو اضافه شده اند. از آپشن های بسترن B50F می توان به TPMS، سنسور عقب، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل، گردش مه شکن همراه به راهنما در سرعت های پایین، ۸ عدد اسپیکر، مانیتور ۸ اینچی (سفارشی)، دوربین عقب (سفارشی)، تهویه اتوماتیک، دریجه تهویه عقب، صندلی راننده ۶ حالته برقی، صندلی سرنشین جلو ۴ حالته دستی، روکش صندلی چرم مشکی یا کرم، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی با تنظیم برقی گرمکن دار، سانروف و شیشه بالابر آنتی ترپ راننده اشاره کرد.

بسترن B50F بر روی پلتفرم مزدا ۶ شکل گرفته و پیشرانه آن نیز حاصل همکاری شرکت فاو با مزدا ژاپن است. طبق اعلام شرکت سازنده، بسترن B50F فاقد تسمه تایم بوده و به جای آن به زنجیر تایم مجهز شده است، همچنین پیشرانه B50F به منظور کاهش هرچه بیشتر صدای تولید شده به سیستم NVH (کاهنده صدا و لرزش) مجهز است. پیشرانه بسترن B50F توان تولید ۱۴۲ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۷۲ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را دارد که خروجی مناسبی برای یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱.۸ لیتری به نظر می‌رسد. نیروی تولید شده توسط این پیشرانه دورگه، بوسیله یک گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک ساخت ASIN ژاپن، به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که در مجموع باعث می‌شود این سدان ۱۳۹۵ کیلوگرمی در عرض ۱۰.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. لازم به ذکر است که پیشرانه ی بسترن B50 معمولی از نوع ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری  ۸ سوپاپ است که نسبت به B50F بسیار ضعیف تر و کم توان تر است! یکی دیگر از نقاط قوت این خودرو سیستم تعلیق آن محسوب می‌شود که در واقع این سیستم نیز متعلق به مزدا ۶ بوده و از عملکرد بسیار نرم و دقیقی برخوردار است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در حدود ۸ لیتر در هر صد کیلومتر است که مصرف چندان بهینه‌ای برای یک سدان خانوادگی جمع و جور به نظر نمی‌رسد؛ طبق بررسی‌های عملی انجام شده مصرف سوخت شهری این خودرو نیز در حدود ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر است.
در مجموع به نظر می‌رسد که بسترن B50F یک سدان جمع‌وجور شهری با امکانات متنوع، کیفیت مناسب و توان حرکتی قابل قبول است که مطمئنا اگر از ظاهر کمی عجیب و بازار دست دوم ضعیف آن چشم‌پوشی کنید، در رنج قیمتی خود می‌تواند تمامی نیازهای شما را برطرف نماید.

امنيت بسترن B50F

بسترن B50F پس از پشت سر گذاشتن تست تصادف ایمنی کشور سازنده خود (CNCAP) موفق به کسب 4 ستاره ایمنی شد که نتیجه نسبتا مناسبی برای یک سدان چینی به نظر می‌رسد. از جمله تجهیزات ایمنی که در این خودرو به کار رفته می‌توان به چهار کیسه هوا (دو کیسه هوای جانبی، شاگرد و راننده)، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS،EBD و TCS، TPMS، سنسور پارک عقب و... اشاره کرد.

ارزش خريد بسترن B50F

نسخه فول بسترن B50F در بازار کشور سازنده با قیمتی در حدود 120 هزار یوآن عرضه می‌شود که قیمت مناسبی برای خودرویی با این سطح امکانات و توان فنی به نظر می‌رسد. در مقایسه بین قیمت جهانی این خودرو با سایر سدان‌های چینی موجود در بازار کشور و همچنین با در نظر گرفتن تمامی قابلیت‌های B50F می‌توان ارزش خرید مناسبی را برای این خودرو در نظر گرفت. با وجود تمامی ویژگی‌های مثبت B50F، این خودرو نتوانست بازار مناسبی را در داخل کشور تجربه کند به‌طوری‌ که حتی نمونه‌های کارکرده این خودرو نیز در حال حاضر از بازار خریدوفروش بسیار ضعیفی برخوردارند.

10
0 4.7

رقبای بسترن B50F

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم تولید این خودرو در سال 1396 به‌طور کامل متوقف شد؛ بنابراین اگر در حال حاضر بخواهیم با توجه به رنج قیمتی نمونه‌های دست‌دوم بسترن B50F، رقیبی را برای این خودرو تعیین کنیم، می‌توانیم از نمونه‌های کارکرده کیا سراتو 1.6 یا پژو 301 نام ببریم. البته در این رنج قیمتی می‌توان سدان‌های صفر کیلومتری همچون ام جی 360 توربو، چری آریزو 5 توربو یا بسترن B30 را نیز خریداری نمود. از میان خودروهای نام‌برده شده شاید پژو 301 یا کیا سراتو از کیفیت بالاتری برخوردار باشند، اما اگر چالاکی و امکانات رفاهی برای شما مهم‌ترین اولویت به شمار می‌رود مطمئنا چری آریزو 5 توربو بهترین گزینه خواهد بود.


مشخصات فنی بسترن B50F

نام لاتین خودرو ASA B50F
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی C - شدان خانوادگی جمع و جور
کشور سازنده چین
سال طراحی 2009
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده بهمن موتور
حجم موتور 1798 سی سی
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 142 اسب بخار در 6500 دور بر دقيقه
گشتاور 172 نيوتن متر در 4000 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 180 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 10.5 ثانيه
ضريب تراکم 10±0.2
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی انژکتوری
سیستم تعلیق جلو طبق دوبل همراه ميل موجگير و فنر لول
سیستم تعلیق عقب چند بازو E شکل به همراه ميل تعادل و فنرلول
طول 4615 میلیمتر
عرض 1785 میلیمتر
ارتفاع 1435 میلیمتر
فاصله محوری 2675 میلیمتر
وزن 1395 کیلوگرم
حجم صندوق 450 ليتر
رینگ و لاستیک جلو 205/55R16
رینگ و لاستیک عقب 205/55R16
مصرف سوخت ترکیبی 8 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 58 لیتر
پیمایش 725 کيلومتر
استاندارد آلایندگی يورو 4
سیستم تهویه مطبوع تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه سنسور نور آفتاب
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا سيستم صوتي MP3 با ورودي USB و با قابليت كنترل از روي فرمان به همراه 6 عدد بلندگو
سیستم صندلی های جلو روکش چرمی، حركت صندلي ‌راننده بصورت برقي(6 حرکته)
سیستم روشنایی جلو چراغ های جلو هالوژن، مه شکن جلو، چراغ های جلو با قابلیت تنظیم زاویه با افق بصورت دستی
سیستم روشنایی عقب مه شکن عقب
سنسورهای پیش فعال سنسور پارک روی سپر عقب
سیستمهای کمکی راننده سيستم تثبيت كننده سرعت خودرو،
سیستم آینه ها آینه جانبی برقی با گرمکن
سیستم شیشه ها شیشه بالابر جلو و عقب برقی
سیستهای سقف سقف شیشه ای (sun roof)
سایر موارد قطب نما، کامپیوتر سفری، نشانگر دمای داخل و خارج کابین
کیسه های هوا کیسه هوا (جلو وجانبی) 4 عدد،
سیستم های امنیتی و حفاظتی مجهز به آژير دزدگير و سيستم ضد سرقت (IMMOBILIZER)
ترمزهای جلو: دیسکی
ترمزهای عقب دیسکی
سیستم های ترمز و پایداری ضد قفل (ABS+EBD+TCS)
سایر موارد سیستم کنترل میزان فشار باد لاستیکها TPMS

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

4 دیدگاه ها برای "بسترن B50F"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مایکل
مهمان

من مخالف سرسخت ماشین‌های چینی بودم،ولی بعد اینکه خیلی اتفاقی و سر یه معامله بسترن B50F گرفتم تازه فهمیدم مردم چقد اشتباه میکنن ک ماشین ایرانی سوار میشن،با توجه به اینکه واردات خودرو در حد ماشینای چینیه،باید بگم ک خیییییلی بهتر از ماشینای ایرانی هستن،
رانندگی تو حالت اسپرت با بسترن خیلی لذت بخشه،
در یک کلام من خیلی ازین ماشین خوشم اومد و بعید میدونم فعلن عوضش کنم،هم خوشگله،هم اینکه واقعن اپشنای خوبی داره،بنظرم تواین رنج قیمت بهتر از بسترن چیزی نداریم

Hr
مهمان
خوشبحالت برادر که میتونی همچین ماشیمی سوار بشی ما که اخرش ارزو بدل از این دنیا میریم…. لعنت بر باعث بانی این وضع مملکت که با یک حقوق کارمندی نتونی ماشین کارکرد چینی بخری. ژاپنی و چینی کره ای اروپایی بماند… تو ایرانیش موندیم… همیشه میکفتم کارمند بشم سخت کار کنم ماشین مزدا ۳ قدیم بخرم اسپرتش کنم.. بزرگ شدیم کارمند شدسم سخت کار کردیم نتونستیم گفتیم عیب نداره چینی بسترن یا لیفان ۶۲۰ یا جیلی و جک میخریم ماشینایی که اسپرت بشن خشگلتر میشن.. هی تلاش کردیم نگو قیمت ماشین از ما زورش بیشتر بود رفت بالا ما موندیم… بیشتر
احسان
مهمان
من خودم همین ماشینو دارم دوستم اریزو داره هردورو نشستم و حتی سراتو فول سایپا هم نشستم.از لحاظ راحتی نرمی جلوبندی قوی موتور قوی فثط بسترن..از لحاظ سرعت موتور سراتو دو هزار.از لحاظ آروم بودن موتور اریزو چون سی وی تی هست..از لحاظ آپشنای الکی اریزو.از لحاظ آپشنای بدرد بخور و کار امد بسترن مثل سنسور باد و سنسور ضد لغزش و کلی سنسور خوب دیگه.مالتی مدیای اورجینال بسترن صداش عالیه ولی بدیش اینه ک مانیتور نداره باید بندازین.. از لحظا قیمت قطعات بسترن تو لول خوبیه و عمر قطعاتش واقعا بالاست میتونم بگم من ۸۰ تا رفتم هنوز جز… بیشتر
شهاب
مهمان

بد نبود شما که میخواستی بررسی کنی این ماشینو حداقل یه بار پشت فرمونش مینشستی
فوق العادست در یک کلام