معایب سایپا کوییک اتومات (۴ دلیل برای نخریدن کوییک)

بروزرسانی در: جمعه 6 دی 98 ساعت 11:25
معایب سایپا کوییک اتومات (4 دلیل برای نخریدن کوییک)

سایپا کوییک اتوماتیک مجهزترین عضو خانواده X200 است که بر اساس دسته بندی‌های جهانی در کلاس هاچبک‌های شهری جمع و جور قرار می‌گیرد. با وجود تبلیغات فراوان شرکت سایپا، کوییک تا به امروز نتوانسته آن طور که انتظار می‌رفت، مورد توجه خانواده‌های ایرانی قرار گیرد.

کوییک اولین خودرو تولید ملی با گیربکس اتوماتیک است که اولین بار در سال ۱۳۹۵ از آن رونمایی شد. این خودرو که به نوعی نمونه هاچبک سایپا ساینا محسوب می‌شود، همچون ساینا و تیبا بر روی همان پلتفرم X200 بنا شده است. در حال حاضر کوییک در سه تیپ پایه (SE)، فول (SE-A) و پلاس (SE-A LUX) روانه بازار شده است که در این میان هیچ کدام از این تیپ‌ها از لحاظ مشخصات فنی تفاوتی با هم نداشته و تنها از لحاظ سطح امکانات و برخورداری از گیربکس اتوماتیک یا دستی با هم تفاوت دارند؛ البته نسخه پایه سایپا کوییک برخلاف دو تیپ دیگر فاقد دریچه گاز برقی است. شرکت سایپا علاقه فراوانی دارد تا این هاچبک کوچک را در دسته خودروهای کراس اوور یا حداقل هاچبک‌های کراس جای دهد. حتی در عکس‌هایی که در ابتدا از این خودرو منتشر شده بود لوگو کراس (CROSS) روی بدنه سایپا کوییک مشاهده می‌شد.
در این مقاله از سری مقالات «مشاوره خرید» سایت Z4CAR، قصد داریم از میان تمامی نقاط ضعف سایپا کوییک اتوماتیک شما را با پنج مورد از مهم‌ترین معایب کوییک اتوماتیک آشنا کنیم. ناگفته نماند که سایپا کوییک در رنج قیمتی خود پرآپشن‌ترین محصولات تولید داخل محسوب می‌شود و مطمئنا چنین خودرویی در کنار تمامی معایب خود، از مزایایی نیز برخوردار است که بزودی در مقاله‌ای جداگانه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

گیربکس ناکارآمد


در نمونه‌های فول و پلاس سایپا کوییک یک گیربکس CVT مسئولیت انتقال نیروی پیشرانه خودرو به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد. بنابر ادعای شرکت سایپا این گیربکس توسط شرکت پانچ بلژیک ساخته شده و از عملکرد بسیار بی نقصی برخوردار است، اما پس از یک رانندگی چند ساعته بخوبی می‌توانید به تمامی مشکلات این گیربکس اتوماتیک پی ببرید.
به دلیل ضعف سیستم خنک کنندگی گیربکس CVT سایپا کوییک، دمای گیربکس این خودرو در ترافیک‌های سنگین به شدت افزایش یافته که در بسیاری از مواقع سبب توقف عملکرد گیربکس و از کار افتادن خودرو شما خواهد شد. علاوه بر این به دلیل عدم هماهنگی دریچه گاز برقی خودرو با پدال گاز، پیشرانه و گیربکس خودرو نسبت به فشردن پدال گاز عکس‌العمل ضعیفی از خود نشان می‌دهد. مطمئنا چنین مشکلی در مواقعی که به افزایش سرعت ناگهانی نیاز دارید می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

پیشرانه ضعیف و قدیمی


موتور M15 سایپا کوییک

سایپا برای این هاچبک تازه نفس یک موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ در نظر گرفته که از حجم  ۱۵۰۳ سی‌سی برخوردار است. این پیشرانه‌ که با کد M15 شناخته می‌شود در واقع همان پیشرانه پراید است که برخی اصلاحات در آن انجام شده است. توان خروجی این موتور، ۸۷ اسب بخار  در ۵۳۰۰ دور در دقیقه و گشتاور آن برابر با ۱۲۸ نیوتون متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه است که برای به حرکت در آوردن یک هاچبک ۱۱۰۵ کیلوگرمی چندان کافی به نظر نمی‌رسد. با وجود تمامی اطلاحاتی که در این پیشرانه قدیمی انجام شده است، چالاکی آن بسیار کمتر از  مقداری است که می‌توان از آن انتظار داشت. بر اساس بررسی‌های میدانی انجام شده، سایپا کوییک مجهز به گیربکس اتوماتیک برای اینکه بتواند سرعت خود را از حالت سکون به صد کیلومتر بر ساعت افزایش دهد، به حدود ۱۴ ثانیه زمان نیاز دارد. مطمئنا زمانی که ظرفیت سرنشینان سایپا کوییک تکمیل باشد یا چنانچه بخواهید کولر خودرو را روشن کنید، اوضاع از آن چه هست بدتر هم خواهد شد.

 مشکلات برقی فراوان


مشکلات برقی سایپا کوییک

مطمئنا مزیتی که می‌تواند بیش از هر چیز دیگری مشتریان را به خرید سایپا کوئیک تحریک ‌کند آپشن‌های متنوع این خودرو است، اما نکته‌ای که در این میان از دید همه پنهان مانده این است که تجهیزات به کار رفته در این خودرو از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند. براساس تحقیقات به عمل آمده اغلب این تجهیزات توسط کشور چین ساخته شده‌اند و به دلیل کیفیت پایین ساخت، مرتبا دچار نقص‌های مختلف می‌شود. از جمله قطعاتی که اغلب دارندگان این خودرو از خرابی‌‌های زودهنگام آن‌ها ناراضی هستند می‌توان به کیلس استارتر، لمس مانتیور، فیوز فن رادیاتور و همچنین روشن شدن‌های بی‌دلیل چراغ چک خودرو اشاره کرد.

طراحی ناموزون


طراحی ناموزون کوییک

سایپا کوییک همچون ساینا و تیبا بر روی پلتفرم X200 شکل گرفته است. این پلتفرم که در واقع نمونه ارتقا یافته پلتفرم پراید محسوب می‌شود، ظرفیت چندانی برای ایجاد تغییرات اساسی ندارد. به همین دلیل تمامی محصولاتی که روی این پلتفرم ساخته شده‌اند از مشکلات مشترکی برخوردارند که یکی از آن‌ها طراحی ناموزونی نمای ظاهری است.
در نمای کلی سایپا کوییک شباهت‌های فراوانی میان این خودرو و ساینا به چشم می‌خورد، به همین دلیل بسیاری از کارشناسان این خودرو را نمونه هاچبک ساینا می‌دانند. بخش جلویی این خودرو کاملا مشابه ساینا طراحی شده است و تنها در بخش‌هایی همچون سپر و جلو پنجره با هم تفاوت دارند، البته چراغ‌های کوییک از داخل دودی شده‌اند! در نمای جانبی با نگاه به ستون‌ها و درب‌های این خودرو به وضوح می‌توان شاهد اجزای مشترک میان کوییک، ساینا و تیبا خواهیم بود که سعی شده با قطعاتی همچون رکاب تیره رنگ، باربند سقفی، زه پلاستیکی اطراف گلگیر به خودروهای کراس شباهت پیدا کند. نمای پشتی کوییک تا حدودی امیدوار کننده‌تر از سایر بخش‌های این خودرو به نظر می‌رسد، اما به هر حال چراغ خودرو کمی بیش از حد بزرگ بوده و ممکن است برای بسیاری از افراد چندان جذاب به نظر نرسد.

کابین خودرو


فضای داخلی سایپا کوییک

همانطور که می‌توان انتظار داشت کابین کوییک از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است و از لحاظ طراحی نیز دقیقا مشابه ساینا طراحی شده است و هیچگونه ابتکاری در آن دیده نمی‌شود. تنها تفاوتی که میان کابین این دو خودرو به چشم می‌خورد مانیتور بالای کنسول میانی و طرح جدید فرمان این خودرو است. حتی صندلی‌های سایپا کوییک نیز کاملا مشابه ساینا طراحی شده‌اند و شرکت سایپا برای پوشش آن‌ها از رویه پارچه‌ای مشکی‌ رنگی استفاده کرده که از دوخت قرمز برای زیبایی و تفاوت هرچه بیشتر آن نسبت به صندلی‌های ساینا استفاده ‌شده است.
علاوه بر بحث طراحی یکی دیگر از مشکلات مربوط به کابین سایپا کوییک، عایق بندی ضعیف آن است. عایق بندی ضعیف کابین کوییک در کنار سر و صدای موتور قدیمی این خودرو باعث شده تا صدای موتور سایپا کوییک مخصوصا در دورهای بالا به طور کاملا واضح وارد کابین شود که مطمئنا در مسافت‌های طولانی می‌تواند برای سرنشینان آزاردهنده باشد.

کلام آخر


در یک نگاه کلی به این شاهکار شرکت سایپا باید گفت که کوییک یک هاچبک کوچک شهری است که نسب به تمامی خودروهای همرده خود از امکانات رفاهی و تجهیزات متنوع‌تری برخوردار است، اما در حال حاضر مشکلات مربوط به گیربکس و پیشرانه ضعیف این خودرو از یک طرف و کیفیت پایین قطعات آن از طرف دیگر باعث شده تا اغلب کسانی که برای رفت و آمدهای روزمره خود به دنبال یک هاچبک کوچک و کم استهلاک هستند، گیربکس اتوماتیک کوییک را نادیده گرفته و به سوی محصولات شناخته شده‌تری همچون پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که از گیربکس دستی و امکانات بسیار کمتری برخوردار است روی آورند. تمامی مشکلات و معایب گفته شده در این مقاله دست به دست هم داده‌اند تا سایپا کوییک از ارزش خرید نسبتا پایین برخوردار باشد و ما به ندرت بتوانیم یک سایپا کوییک اتوماتیک را در خیابان‌های کشورمان ملاقات کنیم! در پایان اگر نظری در مورد موارد مطرح شده در این مقاله دارید یا اگر مالک کوییک اتوماتیک هستید، لطفا ما و دیگر مخاطبان وب‌سایت Z4CAR را از تجربیات خود آگاه کنید.

نویسنده: سعید رنجبر

بیشتر بخوانید :

کوییک r

تیبا ۲ پلاس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

81 دیدگاه ها برای "معایب سایپا کوییک اتومات (۴ دلیل برای نخریدن کوییک)"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سعید
مهمان

سلام
من هم ال نود بلاس سوار میشم هم ساینا اتومات
از ال نود خیلی بهتره البته معایب هم داره

آرمین
مهمان

ضمنا در تکمیل صحبتهام بگم که گیربکسش خیلی هم گیربکس خوبیه و ماشین خیلی نرم و آروم راه میفته و تو کفی و سرازیری صدایی هم نداره .
شتاب خوبی نداره ولی عوضش بدنه محکمی نسبت به پراید و تیبا داره و جلوبندی و زیر بندی قابل قبولی داره
مهمترین مزیتش قیمت مناسبش هستش و دست آدم رو برای هزینه کردن برای خرابی های احتمالی بعدیش باز میزاره
سه سال یا ۶۰ هزار کیلومتر گارانتی داره
با خیال راحت بخرید و شک نکنید

آرمین
مهمان
سلام من یک سال و نیم هستش که دارم و فقط یکبار خداب شده و اونم کوئل ماشین نیم سوز شده بود که گارانتی داد و دیگه با سی هزار تا کارکرد مشکل دیگه ای نداشتم. هفته ای سه روز تو ترافیک اتوبان تهران کرج میمونم ولی تا حالا چیزی از داغ کردن و از کار افتادن ندیدم و به نظر کارشناس محترم یخورده تسویه حساب شخصی با کوئیک اتومات یا سایپا داشته. موتور با گیربکس هماهنگی خوبی نداره و گاز الکی میخوره تا راه بیفته . صدای موتور تو سربالایی های با شیب زیاد خیلی زیاد میشه و آزار… بیشتر
آزاده
مهمان

کاملا موافقم.

سردار
مهمان
مزایا (در واقع آپشنها) : *لوکس ترین ، فول آپشن ترین خودری اتوماتیک با نشان داخلی.حدس میزنم ساخت پارس خودرو در مونتاز بهتر باشه در کل میتونمبگم کیفیت موونتاژ خوبی نسبت به خودرهای ایرانی داره * کیفیت و دقت در ساخت به مراتب بالاتر از خودروهای هم رده ( موکت کاری مرتب و تمام نواحی صندوق عقب به نحوی که هیچ فلزی دیده نمیشود . پشت چراغهای خطرو صندوق به صورت کامل و روش ارویگامی موکت کاری شده است که به راحتی قابل برداشتن و جا زدن است. استفاده از مواد پلاستیک نرم در نمدها و پوشش پلاستیکی پادری صندوق… بیشتر
سعید
مهمان

با سلام خدمت دوستان.
من کوییک اتومات مدل ۱۴۰۰ دارم. و قبلش هم پژو ۲۰۶ تیپ ۳ داشتم ۱۲ سال.
ماشین نرم و سواری خوبی داره. موتور قوی و جوندار. یه سر و گردن اژ پژو قوی تر و نرم تره و فول امکاناته. فقط لختی شروع حرکت رو داره که واسم مهم نیست. درکل راضیم ازش.

آرش
مهمان

با سلام
من کوئیک اتومات آر پلاس دارم
در یک کلام فقط میگم عالی عالی هست
من تو اینترنت خودم گشتم هزار تا چرند نوشته بودن
اساسا کسایی که نظر می دهند حتی سوار نشدن
تفاوت بسیار فاحشی بین اتومات و دنده ای هست و قابل مقایسه نیستند
گیربکس خوب و هوشمندی داره
رانندگی نرم داره و امکانات فول و دارای کیفیت مناسب
از خریدش با این قیمت مناسب حدود ۴۰۰ راضی خواهد بود
چون اتومات کم مصرف و اقتصادی هست

M
مهمان

من دارم فوق العاده آشغاله نمیدونم به چه دلیل طرفداری میکنی از یک ماشین اشغال

آرش
مهمان
در تکمیل گزارشم که برای کسانی که دنبال خودروی اتومات هستند این خودرو اتاق خوبی برای چهار نفر داره ، صندلی های چرم موبله و راحتی داره که مسافت طولانی بسیار مهمه ، فضای پای خوب بر خلاف ۲۰۷ و دنا داره و صندوق عقب خوب بر خلاف هاچبک بودن که ضعف ۲۰۷ است ، امکانات خوب از ورود بدون کلید ، سیستم کی لس ، مونیتور ، فرمان برقی ، سیستم کنترل سرعت و … با کیفیت و امکانات مناسب داره نقاط بسیار قوت این ماشین گیربکس و همخوانی خوب با موتور و بی صدا بودن ماشین و شتاب… بیشتر
z4car
مدیر

سلام آرش جان
ممنون از اینکه تجربیاتتون رو با ما و همراهان Z4Car به اشتراک گذاشتید.

z4car
مدیر

سلام آرش جان
ممنون از اینکه تجربتونو با ما و همراهان Z4Car به اشتراک گذاشتید.

مسعود
مهمان

دوستان من دنده ایشو دارم تو ذهنم هست اتومات بگیرم و اینکه بگم بهتون دوستان باید ریمپ کنید اونم اصولی و همه ی اینا که من خوندم اصلی ترینش برند کامپیوتر ماشینه که باید بهترین برند استفاده شده باشه مثل زیمنس بعدم یه ریمپ اصولی و برید لذت ببرید

نیما
مهمان

داداش اگر تهران هستی میشه بگی کجا ریمپ اصولی انجام میدن؟

حمید
مهمان

کاراکال تیونینگ های مرکزی(اصلی) هم خوبن ، گارانتی کتبی میدن

کیوان
مهمان

تاپ کار کلاب ببرید معتبره ولی جای دیگه هم رفتید مهم اینه رو داینو ریمپ بشه حتی اگر تکنسین گفت نیازی نیست شما رو داینو ریمپ کنید

سعید
مهمان

گیربکس پاورترین بلژیک بی کیفیت ترین گیربکس دنیاست

مهران
مهمان

پاورتربن نیست پانچ بلژیک است اصلاً پاورتربن چیه ؟ از خودت درآوردی

علی ارایام
مهمان

من یکسال کوییک اتومات پلاس دارم خیلی نرم راحته خدا شکر فعلا مشکلی نداشته چند مرتبه شمال رفتم بدون مشکل سواری نرم و راحتی داره البته قبلا ۲۰۶ تیپ دو داشتم ولی سواری کوییک اتومات نرم تر از ۲۰۶ تیب دو/ در حد ۳۰۰ میلیون بازار چیز دیگه ای نداریم

حیدر بشارتی
مهمان

دروسط اتوبان گازش قفل کرد خیلی ترسیدم الان اتوبان یا پل زیر گذر نمیروم یعنی ماشین مرگ افرین است سایپا از خدا بترسد همه را فراخوان کند وپولشون بده اسم این ماشین موش ازمایشگاه است

سردار
مهمان

حیدر بشارتی همه دریچه های برقی میتونن قفل کنند بدون استثنا.. ولی از نفرین ناله ات برای ساپا خندم گرفت. :))