سریال کاهش قیمت‌ خودرو در بازار همچنان ادامه‌ دارد

شنبه 23 شهریور 98 ساعت 11:09
سریال کاهش قیمت‌ خودرو در بازار همچنان ادامه‌ دارد

ارزیابی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی نشان می‌دهد که سریال کاهش قیمت‌ها در بازار همچنان ادامه‌ دارد. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که قیمت خودروهای پرطرفدار در بازار ایران، نسبت به هفته پیش چهار تا پنج میلیون تومان کاهش را تجربه کرده است.

طی هفته اخیر در بازار خودرو شاهد کاهش قیمت بعضی از خودروهای پرتیراژ ساخت داخل بودیم. ولی این کاهش از کجا نشات می‌گیرد؟ فعالان بازار خودرو عقیده دارند در کنار «ثبات بازار ارز» و «بهبود عرضه»، اتفاق دیگری که تأثیر مثبتی روی قیمت‌ها در بازار داشته و توانسته روند قیمت‌ها را کاهشی کند، «توقف عرضه عمده محصولات گروه‌های خودروساز به چند نمایندگی خاص» بوده است.

اشاره فعالان به شیوه عرضه محصولات خودروسازان است که در اصطلاح به آن «فروش سبدی» می‌گویند. پیش‌تر خودروسازان محصولات تولیدی خود را به چند نمایندگی مشخص تحویل می‌دادند و خودروها توسط آنها به بازار تزریق می‌شد. به‌طور مثال خودروسازان شمار دو هزار خودرو را در اختیار یک نمایندگی قرار می‌دادند و آن نمایندگی محصولات را در بازار توزیع می‌کرد. ولی این شیوه توزیع هم اکنون متوقف شده و خودروسازان به طور مستقیم خودرو را توزیع می‌کنند.

اکنون به سراغ بازار خودرو می‌رویم و شرایط قیمتی محصولات موجود در بازار را طی هفته‌ای که گذشت را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

شیب نزولی خانواده پراید

مطابق با ارزیابی‌ها آرامش بر بازار خودرو حاکم شده و هم اکنون قیمت بعضی محصولات شیب نزولی به خود گرفته است. طبق اظهارات فعالان بازار، پراید ۱۱۱ هم اکنون با قیمت ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. این خودرو هفته پیش با قیمت ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار موجود بود.

دیگر خودروی خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ هم که هفته پیش با قیمت ۴۴ میلیون تومانی در بازار حضور داشت، این هفته با دو میلیون تومان کاهش به قیمت ۴۲ میلیون تومان رسیده است.

از بازار تیبای صندوق‌دار هم خبر می‌رسد این محصول در شرایط حاضر با قیمت ۴۹ میلیون از طرف فروشندگان عرضه می‌شود؛ بنابراین تیبای صندوق‌دار نسبت به هفته‌های گذشته حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خود را از دست داده است.

دیگر خودروی خانواده تیبا، یعنی تیبا۲ هم  با قیمت ۵۵ میلیون تومان در بازار حضور دارد. این خودروی هاچ‌بک هم به تبعیت از مدل سدان خود در مدت مشابه کاهش قیمتی را تجربه کرده است.

ساینا با جعبه دنده دستی هم در هفته‌جاری با قیمت ۵۵ میلیون تومان معامله شد. از بازار کوییک با جعبه دنده دستی هم خبر می‌رسد این خودرو با پرداخت ۶۲ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

از شیرها چه خبر؟

در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات هم اکنون با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان در بازار موجود است. همین خودرو با جعبه دنده معمولی با قیمت ۱۱۶ میلیون عرضه می‌شود. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ۲ و تیپ ۵ طی هفته‌ای که گذشت به ترتیب با قیمت ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شدند. البته این قیمت‌ها مربوط به مدل‌هایی از ۲۰۶ است که بدون آپشن به بازار عرضه شده‌اند. این خودروها  سنسور دنده عقب و ضبط ندارند. از این رو با قیمت پایین‌تر در بازار خرید و فروش می‌شوند. همچنین قیمت پژو ۲۰۶ صندوق‌دار که همواره اندکی از قیمت ۲۰۶ تیپ ۵ بیشتر بود، هم اکنون با قیمت ۹۱ میلیون تومان از طرف فروشندگان عرضه می‌شود. این مساله نشان‌دهنده قرار گرفتن قیمت پژو صندوقدار زیر قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار است. قیمت این خودرو هم بدون داشتن آپشن ۹۱ میلیون است.

پژو ۴۰۵ معمولی هم اکنون با قیمت ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار حضور دارد. مدل SLX این خودرو هم به قیمت ۷۹ میلیون تومان، در دسترس خریداران قرار دارد. سمند LX هم با قیمت ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از طرف فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. همین خودرو با مدل EF7 هم ۷۹ میلیون تومان قیمت خورده است.

مظنه قیمت رنو

اکنون سراغ محصولات رنو در بازار می‌رویم. طی هفته‌ای که گذشت، ساندرو استپ ‌وی اتومات  ۱۷۸ میلیون در بازار قیمت خورد. ساندرو هم با جعبه دنده اتومات ۱۶۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد و ۱۱۷ میلیون تومان قیمتی است که فعالان بازار برای پارس ‌تندر در نظر گرفته‌اند. تندر E2 هم با قیمت ۱۱۳ میلیون تومان قابل خریداری است. رانا هم طی هفته‌ای که گذشت ۷۶ میلیون تومان قیمت خورد. این خودرو طی در هفته اخیر با قیمت ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار حضور داشت.

بررسی قیمت دنا در بازار نشان می‌دهد در وضعیتی که دنا معمولی در بازار با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان موجود است. دنا پلاس ۱۴۶ میلیون تومان معامله می‌شود.

نرخ مونتاژی‌ها

اکنون سراغ دو محصول مونتاژی ایران ‌خودرو یعنی پژو ۲۰۰۸ و دانگ ‌فنگ H30کراس می‌رویم. خودروی مونتاژی فرانسوی ایران‌خودرو در بازار ۳۱۰ میلیون تومان قیمت دارد و محصول چینی این خودروساز هم با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان قابل خریداری است. همچنین نگاهی به قیمت سه محصول مونتاژی سایپا می‌اندازیم.

چانگان محصول مونتاژی چینی این خودروساز هم اکنون با قیمت ۱۷۲ میلیون تومان از طرف فروشندگان عرضه می‌شود. سراتو محصول مونتاژی کره‌ای سایپا هم با پرداخت ۲۹۶ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. سیتروئن C33 هم اکنون با قیمت ۳۵۰ میلیون تومان در بازار داد و ستد می‌شود.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar