کاپرا

بروزرسانی در: شنبه 14 بهمن 02 ساعت 11:46
کاپرا

بررسی کاپرا

کاپرا از جمله محصولات شرکت ZXAUTO چین است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ به بازار کشور سازنده عرضه شد. این پیکاپ کوچک که در ابتدا با نام گرند تایگر (Grand Tiger) در چین و برخی دیگر از بازارهای جهانی به فروش می‌رسید، از سال ۱۳۸۹ توسط بهمن موتور در بازار داخلی مونتاژ و عرضه گردید. مونتاژ وانت کاپرا در دو نمونه تک کابین و دو کابین تا سال ۱۳۹۵ ادامه داشت تا اینکه در این سال گروه بهمن موتور، نسخه فیس‌لیفت شده وانت کاپرا را با نام کاپرا ۲ به بازار معرفی کرد و در سال ۱۳۹۶ جایگزین نمونه قبلی نمود. با توجه به قیمت مناسب و توانایی چهارچرخ محرک کاپرا، این پیکاپ کوچک از ابتدای ورود خود به بازار داخلی توانست فروش مناسبی را تجربه کرده و نظر مشتریان بسیاری را به سوی خود جلب نماید.

وانت کاپرا چه در نمای جلو و چه بخش پشتی از طراحی بسیار ساده‌ای یرخوردار است و به ‌نوعی می‌توان طراحی آن را بسیار محافظه‌کارانه دانست. استفاده از یک جلوپنجره بزرگ به همراه چراغ‌های مستطیلی، نمای قابل قبولی را برای کاپرا خلق کرده است. در این میان شرکت ZXAUTO سعی داشته با بهره‌گیری از خطوط کشیده بدنه، رینگ‌های نسبتا بزرگ و رکاب استیل نمایی جوان پسندی را برای کاپرا به وجود بیاورد. نمای داخلی کاپرا نیز همچون نمای خارجی آن بسیار ساده بوده و متریال بی‌کیفیتی برای ساخت آن استفاده‌شده است.
وانت کاپرا به یک موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر ساخت میتسوبیشی مجهز شده است که با کد ۴G69 S4N شناخته می‌شود. پیشرانه کاپرا توان تولید قدرت ۱۲۵ اسب بخار در ۵۲۵۲ دور بر دقیقه و گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متر در ۳۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد. شرکت سازنده برای اینکه بتواند نیروی تولید شده توسط پیشرانه کاپرا را به دو یا هر چهارچرخ این خودرو منتقل کند، از یک گیربکس ۵ دنده دستی استفاده نموده است؛ ناگفته نماند که تمامی نمونه‌های تک کابین به صورت دیفرانسیل جلو (FWD) بوده و تنها نمونه‌های دو کابین دارای قابلیت ۴WD هستند.
این وانت که در نمونه‌های دو کابین ۱۷۶۵ کیلوگرم و در نمونه‌های تک کابین ۱۵۸۰ کیلوگرم وزن دارد، می‌تواند طی زمانی در حدود ۱۶ ثانیه سرعت خود را از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. در مقایسه‌ای کوتاه بین شتاب صفر تا صد کاپرا با سایر پیکاپ‌های بازار می‌توان به این نتیجه رسید که شاید کاپرا یکی از ارزان‌ترین پیکاپ‌های چهارچرخ موجود در بازار داخلی باشد، اما یکی از کندترین آن‌ها نیز محسوب می‌شود! طبق اعلام شرکت سازنده مصرف سوخت ترکیبی کاپرا برابر با ۱۲ لیتر در هر صد کیلومتر است. یکی از نقاط ضعف کاپرا این است که چرخ‌های عقب آن به ترمزهای کاسه‌ای مجهز شده‌اند و این ترمزهای کاسه‌ای در اغلب مواقع نمی‌توانند عملکرد مناسبی از خود نشان دهند.
در یک جمع‌بندی نهایی باید گفت که شاید کاپرا از ضعف نسبی سیستم ترمز، مصرف سوخت نسبتا بالا و شتاب کمی برخوردار باشد اما در مقابل قیمت مناسب، توانایی چهارچرخ محرک و پیشرانه ساخته شده توسط شرکت میتسوبیشی از ویژگی‌های نسبتا مثبت این خودرو محسوب می‌شوند که از یک پیکاپ چینی در این رده قیمتی بیشتر از این هم نباید انتظار داشت. بنابراین به نظر می‌رسد پیکاپ کاپرا تنها می‌تواند برای کسانی مناسب باشد که قصد دارند با قیمتی مناسب، یک پیکاپ دو دیفرانسیل خریداری نمایند.

امنيت کاپرا

کاپرا به عنوان یک وانت چینی ارزان قیمت همانند سایر هم‌وطنان خود ایمنی چندان بالایی ندارد. هرچند که کمپانی ZXAUTO در سایت خود ادعا کرده است که وانت کاپرا توانسته آزمون‌های ایمنی ANCAP استرالیا را با نمره قابل قبولی پشت سر بگذارد، اما در سایت ANCAP استرالیا هیچ اطلاعاتی در مورد امتیازات ایمنی کاپرا وجود ندارد؛ بنابراین نمی‌توان کاپرا را یک وانت ایمن و قابل اطمینان دانست. از معدود تجهیزات ایمنی پیکاپ کاپرا می‌توان به قفل مرکزی با ريموت کنترل، کیسه‌ هوا برای نمونه‌های دو کابین و سیستم ABS و EBD اشاره کرد.

ارزش خريد کاپرا

قیمت وانت کاپرا در بازار چین از 78 هزار یوان برای مدل‌های تک کابین و تک دیفرانسیل آغاز می‌شود و تا 102 هزار یوان برای نمونه‌های دو کابین جفت دیفرانسیل ادامه دارد. با در نظر گرفتن قابلیت‌های فنی ضعیف، مصرف سوخت بالا و سایر ضعف‌های این خودرو چنین قیمتی برای پیکاپ کاپرا چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.
در بازار داخلی شرکت بهمن موتور قیمت هوشمندانه‌ای را برای این پیکاپ چینی تعیین کرده است که باعث شده این پیکاپ به ‌عنوان یکی از به‌صرفه‌ترین پیکاپ‌های دو دیفرانسیل بازار کشور شناخته شود. شاید با توجه به ضعف‌های پیکاپ کاپرا نتوانیم ارزش خرید بالایی را برای این خودرو در نظر بگیریم اما از آنجایی که این خودرو یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید یک پیکاپ آفرود ارزان‌قیمت است نمی‌توان ارزش خرید بسیار کمی را هم برای آن تعیین کرد. در رنج قیمتی نمونه‌های کم کارکرد کاپرا (مدل 1395) می‌توان نمونه‌های صفرکیلومتر خودروهایی همچون چانگان CS35، لیفان X60 یا MVM X22 را نیز خریداری نمود!

10
0 4

رقبای کاپرا

در حال جاضر نمونه صفر کیلومتر پیکاپ کاپرا در بازار داخلی موجود نیست و در رنج قیمتی نمونه‌های کارکرده این خودرو می‌توان خودروهایی همچون نیسان پیکاپ، پیکاپ پاژن و حتی گریت وال وینگل5 را رقیب این خودرو دانست. از میان خودروهای نام برده مطمئنا اگر به دنبال یک پیکاپ آفرود تمام عیار هستید، پاژن با پیشرانه 3 لیتری 6 سیلندر می‌تواند پاسخگوی اغلب نیازهای شما باشد اما اگر می‌خواهید برای جابه‌جایی‌های روزمره خود یک پیکاپ دو دیفرانسیل و توانمند داشته باشید، قطعا خرید نمونه کم کارکرد یا صفر کیلومتر پیکاپ ریچ می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد.


مشخصات فنی کاپرا

نام لاتین خودرو Grand Tiger
کلاس بدنه وانت/پیکاپ
سگمنت جهانی p- وانت متوسط
کشور سازنده چین
سال طراحی 2006
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده بهمن موتور
حجم موتور 2378 سی سی
نوع موتور 4G69 S4N
محور محرک دو دیفرانسیل
گیربکس 5 دنده دستی
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 125 اسب بخار در 5252 دور بر دقيقه
گشتاور 200 نيوتن متر در 2500-3000 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 140 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 16 ثانيه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی انژکتور پاشش چند نقطه ای
سیستم تعلیق جلو جناقي-با ميله پيچشی
سیستم تعلیق عقب فنر تخت
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 5330 میلیمتر
عرض 1750 میلیمتر
ارتفاع 1775 میلیمتر
فاصله محوری 3100 میلیمتر
وزن 1765 کیلوگرم
رینگ و لاستیک جلو 265/65R16
رینگ و لاستیک عقب 265/65R16
مصرف سوخت ترکیبی 12 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 73 لیتر
پیمایش 617 کيلومتر
استاندارد آلایندگی يورو 2
ستاره ایمنی بررسي نشده
سیستم تهویه مطبوع کنترل دستی
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا رادیو- CD- mp3
غربیلک فرمان فرمان قابل تنظیم
سیستم صندلی های جلو تنظیم دستی صندلی
سیستم روشنایی جلو مه شکن جلو
سیستم روشنایی عقب مه شکن عقب
سنسورهای پیش فعال سنسور دنده عقب
سیستم آینه ها تنظیم برقی آینه ها
سیستم شیشه ها شیشه بالابر برقی
سایر موارد گارد استیل مخصوص محفظه بار- شاسی نردبانی
کیسه های هوا دو عدد راننده و سرنشین
سیستم های امنیتی و حفاظتی قفل مرکزی با ريموت کنترل و با قابليت بالا رفتن شيشه ها پس از قفل شدن
ترمزهای جلو: دیسکی
ترمزهای عقب کفشکی
سیستم های ترمز و پایداری ABS-ESP

عکس کاپرا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "کاپرا"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
حمید
مهمان

سلام
وقت بخیر
آخر نفرو دید نقاط ضعف و قوت این خودرو چیه؟
اصلا میشه بهش اعتماد کرد؟
آیا از لحاظ ایمنی و .. بررسی شده؟