رنو ساندرو استپ وی

بروزرسانی در: شنبه 14 بهمن 02 ساعت 11:52
رنو ساندرو استپ وی

بررسی رنو ساندرو استپ وی

رنو ساندرو استپ وی (Sandero Stepway) یکی از محصولات کمپانی فرانسوی رنو محسوب می‌شود که اولین بار در نمایشگاه بارسلونا سال ۲۰۰۹ در معرض دید عموم قرار گرفت. این خودرو که در برخی کشورهای اروپایی با نام «داچیا ساندرو استپ وی» عرضه می‌شود، در واقع همان رنو ساندرو هاچبک است که شرکت سازنده سعی داشته با افزایش ارتفاع و اضافه نمودن برخی تغییرات در ظاهر این خودرو، آن را به یک کراس‌اوور کوچک تبدیل کند!
در سال ۲۰۱۲ نسل دوم این خودرو به بازار جهانی عرضه شد که از لحاظ طراحی و امکانات در سطح بالاتری نسبت به نسل اول قرار داشت. در سال ۱۳۹۴ شرکت پارس‌خودرو توانست نسل اول آن را به بازار داخلی عرضه کند و این هاچبک کراس را در کنار رنو ساندرو معمولی به فروش برساند. هم اکنون این خودرو در دو تیپ دنده دستی و اتوماتیک و با پایین‌ترین سطح امکانات بر روی خط تولید شرکت پارس‌خودرو قرار دارد.

از نظر ظاهری ساندرو استپ وی از تفاوت‌های بسیار کمی با ساندرو هاچبک برخوردار است که از میان آن‌ها می‌توان به ضربه‌گیرهای اطراف گلگیر، باربند روی سقف، دفیوزر کرومی سپرها، چراغ‌های دودی جلو و... اشاره کرد. شاید استفاده از این قطعات جدید جذابیت بیشتری را برای ساندرو استپ وی به همراه داشته، اما بازهم نمی‌توان ساندرو استپ وی را به عنوان یک خودرو جوان‌پسند و زیبا در ذهن تداعی کرد. فضای داخلی استپ وی نیز نسبت به ساندرو هاچبک کاملا بدون تغییر بوده و هیچ تفاوتی میان فضای ساده و کسل کننده کابین این دو خودرو مشاهده نمی‌شود.
رنو ساندرو استپ وی از یک پیشرانه ۱۵۹۸ سی‌سی ۴ سیلندر بهره می‌برد که پیش‌ازاین در خودروهایی همچون رنو ساندرو هاچبک، تندر ۹۰ و تندر ۹۰ پلاس به کار گرفته شده بود. این پیشرانه که با کد K4M 696 شناخته می‌شود، در مقایسه با پیشرانه استفاده شده در اغلب خودروهای هم‌رده (TU5، EF7 و XU7) از توان بالاتر و استهلاک کمتری برخوردار است و این موضوع یکی از نقاط قوت رنو ساندرو استپ وی محسوب می‌شود.
توان تولید موتور رنو ساندرو استپ وی برابر ۱۰۵ اسب بخار قدرت در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه و ۱۴۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۳۷۵۰ دور بر دقیقه است که برای به حرکت در آوردن این هاچبک کراس ۱۱۵۰ کیلوگرمی مناسب به نظر می‌رسد. ساندرو استپ وی نیز همچون ساندرو هاچبک در ابتدا با دو گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک (AL4) و ۵ سرعته دستی (JH3) به بازار عرضه می‌شد، اما پس از مدتی در اواخر سال ۱۳۹۶ شرکت پارس خودرو تصمیم گرفت به منظور کاهش هزینه‌های نگهداری، تعویض دنده راحت‌تر و همچنین کاهش استهلاک قطعات، گیربکس ۵ سرعته دستی JHQ را جایگزین نمونه‌ دستی سابق (JH3) نماید. رنو ساندرو استپ وی همچون سایر محصولات رنو (مونتاژ شده) در داخل کشور، از کیفیت بالایی در رنج قیمتی خود برخوردار است به طوری که طبق آخرین بررسی‌های سازمان بازرسی و کیفیت استاندارد ایران، این خودرو توانسته ۴ ستاره کیفیت را دریافت کند.
یکی از نکات منفی موجود در ساندرو استپ وی ترمزهای کاسه‌ای چرخ‌های عقب این خودرو است. این ترمزها شاید در سرعت‌های پایین و خیابان‌های شهری عملکرد خوب داشته باشند، اما مطمئنا در سرعت‌های بالا یا جاده‌های بارانی و لغزنده می‌تواند نتایج نامطلوبی داشته باشد.
براساس اطلاع رسمی منتشر شده، رنو ساندرو استپ وی در یک سیکل ترکیبی از مصرف سوخت ۶.۷ لیتر در نمونه‌های دنده دستی و ۸ لیتر در نمونه‌های دنده اتوماتیک برخوردار است؛ البته ناگفته نماند که مصرف سوخت نمونه‌های اتوماتیک این خودرو در اغلب مواقع به راحتی تا ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر هم افزایش خواهد یافت!
در یک جمع‌بندی نهایی می‌توان گفت که ساندرو استپ وی در واقع همان رنو ساندرو هاچبک است که تنها از ارتفاع بیشتری نسبت به آن برخوردار است. مطمئنا در قبال این ارتفاع بیشتر نباید تصور کنید که ساندرو استپ وی از عملکردی شبیه به یک کراس‌اوور یا شاسی‌بلند واقعی برخوردار است! استپ وی در واقع تنها یک خودرو باکیفیت در کلاس هاچبک‌های کراس است که می‌تواند برای رانندگی در جاده‌های ناهموار خارج شهری انتخاب نسبتا مناسبی در رنج قیمتی خود باشد.

امنيت رنو ساندرو استپ وی

از تست تصادف رنو ساندرو استپ وی نسل اول هیچ نتیجه‌ای در دسترس نیست، اما چون این خودرو کاملا براساس رنو ساندرو شکل گرفته تا حدودی می‌توان نتیجه تست امنیت ساندرو هاچبک را برای نمونه استپ وی نیز معتبر دانست؛ رنو ساندرو در سال 2008 توانست سه ستاره ایمنی را از موسسه ایمنی EURONCAP دریافت کند. از میان تجهیزات ناچیز امنیتی ساندرو استپ وی می‌توان به مواردی همچون2 کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)، ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) اشاره کرد.

ارزش خريد رنو ساندرو استپ وی

رنو ساندرو استپ وی در بازارهای جهانی با قیمتی در حدود 11 هزار دلار عرضه می‌شود که قیمت نسبتا مناسبی برای یک به اصطلاح کراس‌اوور اقتصادی محسوب می‌شود؛ این موضوع تا جایی ادامه دارد که نسل جدید ساندرو استپ وی (UrbanEdition) به عنوان ارزان‌ترین کراس‌اوور جهان شناخته می‌شود.
متأسفانه این خودرو در بازار ایران یک کراس‌اوور اقتصادی و ارزان‌قیمت محسوب نمی‌شود و به دلیل قیمت کاملا غیرمنطقی و امکانات بسیار ضعیف از ارزش خرید نسبتا کمی برخوردار است؛ شاید ساندرو استپ وی کراس‌اوور باکیفیت و با اصالت باشد اما مطمئنا از لحاظ زیبایی و امکانات در مقابل کراس اوورهای خوش قدوقامتی همچون MVM X22 یا لیفان X60 حرفی برای گفتن ندارد. اگر در رنج قیمتی که ساندرو استپ وی درحال حاضر در آن قرار دارد به خودروهای سدان علاقه‌مند هستید، می‌توانید سدان‌های همچون دنا پلاس توربو یا بسترن B30 را خریداری نمایید.

10
0 5.2

رقبای رنو ساندرو استپ وی

در رنج قیمتی ساندرو استپ وی، کراس‌اوورهایی همچون MVM X22، لیفان X60 یا چانگان CS35 قرار دارند که شاید به عنوان رقیب این خودرو شناخته شوند، اما مطمئنا از لحاظ قیمتی و سگمنت، اصلی‌ترین رقیب ساندرو استپ وی، برلیانس C3 کراس خواهد بود. از میان تمامی خودروهای نام برده شاید ساندرو استپ وی از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، اما اگر امکانات و تجهیزات جز اولویت اول شما برای خرید یک کراس‌اوور کوچک محسوب می‌شود بهتر است X22 را خریداری نمایید.


مشخصات فنی رنو ساندرو استپ وی

نام لاتین خودرو Sandero Stepway
کلاس بدنه هاچبک کراس
سگمنت جهانی J- شاسی بلند جمع و جور
کشور سازنده فرانسه
سال طراحی 2009
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده پارس خودرو
حجم موتور 1598 سی سی
نوع موتور K4M A6
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 5 سرعته دستی
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 105 اسب بخار در 5750 دور بر دقيقه
گشتاور 140 نيوتن متر در 3750 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت ۱۷۵ کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 10.5 ثانيه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی انژکتور
سیستم تعلیق جلو مستقل مك فرسون با بازوي جناقي
سیستم تعلیق عقب مدل پيچشي با مقطع H و فنر مارپيچ
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4024 میلیمتر
عرض 1753 میلیمتر
ارتفاع 1584 میلیمتر
فاصله محوری 2588 میلیمتر
وزن 1158 کیلوگرم
فاصله زیر خودرو تا زمین 180 میلیمتر
حجم صندوق 320 ليتر
رینگ و لاستیک جلو 185/65R15
رینگ و لاستیک عقب 185/65R15
مصرف سوخت ترکیبی 6.7 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 50 لیتر
پیمایش 746 کيلومتر
استاندارد آلایندگی يورو 4
ستاره ایمنی بررسي نشده
سیستم تهویه مطبوع دستی
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا سيستم صوتي(راديو + سي دي + USB + بلوتوث) به همراه 4 بلندگو/ كنترل سيستم صوتي زير فرمان
سیستم روشنایی جلو چراغ مه شكن جلو
سیستم آینه ها آينه هاي جانبي برقي بهمراه گرمكن
سیستم شیشه ها شيشه بالابر برقي جلو و عقب/ برف پاك كن و شيشه شور عقب به همراه مه زدا
سایر موارد كامپيوتر سفري/ ريل سقفي و ركاب جانبي
کیسه های هوا 2 عدد (كيسه هواي راننده و سرنشين جلو)
سیستم های امنیتی و حفاظتی سيستم ضد سرقت (Immobilizer)/ قفل مركزي بهمراه كنترل از راه دور
سیستم های ترمز و پایداری ترمز ضدقفل ABS بهمراه توزيع الكترونيكي ترمز EBD

عکس رنو ساندرو استپ وی

تنظیمات تهویه مطبوع رنو ساندرو استپ وی

تنظیمات تهویه مطبوع رنو ساندرو استپ وی

آپشنهای رنو ساندرو استپ وی

آپشنهای رنو ساندرو استپ وی

نمای عقب رنو ساندرو استپ وی

نمای عقب رنو ساندرو استپ وی

نمای جانبی رنو ساندرو استپ وی

نمای جانبی رنو ساندرو استپ وی

پیشرانه رنو ساندرو استپ وی

پیشرانه رنو ساندرو استپ وی

نمای جلو رنو ساندرو استپ وی

نمای جلو رنو ساندرو استپ وی

نمای داخلی رنو ساندرو استپ وی

نمای داخلی رنو ساندرو استپ وی

آپشنهای رنو ساندرو استپ وی

آپشنهای رنو ساندرو استپ وی

صفحه آمپر و کیلومترشمار رنو ساندرو استپ وی

صفحه آمپر و کیلومترشمار رنو ساندرو استپ وی

دکمه های فرمان رنو ساندرو استپ وی

دکمه های فرمان رنو ساندرو استپ وی

دسته دنده رنو ساندرو استپ وی

دسته دنده رنو ساندرو استپ وی

چراغ سقفی رنو ساندرو استپ وی

چراغ سقفی رنو ساندرو استپ وی

sandero-stepway

sandero-stepway

نمای عقب رنو ساندرو استپ وی

نمای عقب رنو ساندرو استپ وی

تنظیمات صندلی جلو رنو ساندرو استپ وی

تنظیمات صندلی جلو رنو ساندرو استپ وی

نمای داخلی درب عقب رنو ساندرو استپ وی

نمای داخلی درب عقب رنو ساندرو استپ وی

فضای ردیف عقب رنو ساندرو استپ وی

فضای ردیف عقب رنو ساندرو استپ وی

نمای داخلی درب جلو رنو ساندرو استپ وی

نمای داخلی درب جلو رنو ساندرو استپ وی

صندلی های جلو رنو ساندرو استپ وی

صندلی های جلو رنو ساندرو استپ وی

دریچه تهویه مطبوع رنو ساندرو استپ وی

دریچه تهویه مطبوع رنو ساندرو استپ وی

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "رنو ساندرو استپ وی"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
M.salehi
مهمان
سلام خدمت عزیزان به طور کلی شرکت رنو بهتر از چینی ها هست شکی نیست اما ما اینجا نمیخوایم ماشین لوکس رنو رو بخریم! چون (سیمبل و لوگان و داستر و ساندرو) محصولات اقتصادی این شرکت هستن و شرکت های بزرگ برای اینه که تو کل جهان ((علی الخصوص کشور های فقیر و بدبخت)) سود بکنن از اینجور ماشین های بی دردسر (fast car) تولید میکنن که هیچ آپشن و چیز جالبی ندارن که خراب شه و فنی اش هم خوب و معمولی میزنن که هر کشوری بتونه مومتاژش کنه.. ولی محصولات لوکس و جدید رنو اصلا قابل قیاس با… بیشتر
عماد
مهمان

من سه ساله که استپ وی سوار میشم با توجه به امکانات ضعیفش از لحاظ فنی عالیه.

سعید
مهمان

عالیه