تیگو ۸ پرو هیبرید

بروزرسانی در: پنج شنبه 12 بهمن 02 ساعت 02:20
تیگو 8 پرو هیبرید

فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس یا همان تیگو 8 پرو پلاگین هیبریدی PHEV که در حقیقت اولین محصول کراس اوور پلاگین هیبریدی مونتاژی کشور است در تابستان 1402 توسط مدیران خودرو معرفی شد.

بررسی تیگو ۸ پرو هیبرید

نسخه بنزینی تیگو ۸ پرو توسط کمپانی چری در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و در کشور های مختلفی همچون ایران، مکزیک، چین، برزیل، اندونزی، مالزی و پاکستان مونتاژ شده و حتی به ایتالیا نیز صادر شده است. چری تیگو ۸ پرو در حقیقت جزو یکی از موفق ترین محصولات این شرکت چینی محسوب می شود و توانسته توجه خریداران را چه در ایران و چه در کشور های دیگر به خودش جلب کند. تیگو ۸، کراس اووری سایز متوسط با استایلی شبیه به یک SUV می باشد که بر روی پلتفرم T1X ساخته شده است. از این پلتفرم در خودروهایی همچون تیگو ۷ پرو، Exceed LX، Omoda 5، MVM X55 و چری تیگو ۵ استفاده شده است.

تیگو 8 پرو

این خودرو که در بازار های خارجی به تیگو ۸ پلاس نیز شناخته می شود، در سال ۲۰۲۲ فیس لیفت شد اما نسخه فیس لیفت آن تا به امروز توسط مدیران خودرو عرضه نشده است. چری تیگو ۸ پرو در بازار های جهانی با موتور های متعددی مانند ۲ مدل ۲.۰ لیتری، ۱.۶ لیتری و ۲ مدل ۱.۵ لیتری بنزینی و هایبرید که همگی توربو هستند تولید شده است و دارای گیربکس های متعددی مانند ۶ سرعته دستی، ۶ سرعته دو کلاچه، ۷ سرعته دوکلاچه، ۹ سرعته CVT و ۳ سرعته DHT بوده است. تیگو ۸ در بازار های جهانی هم به صورت دیفرانسیل جلو هم به صورت دو دیفرانسیل عرضه شده است اما تیگو ۸ پرو e پلاس در ایران با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو و گیربکس DHT که قدرت موتور را به چرخ های جلو روانه می کند، به بازار عرضه شده است.

فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

طراحی تیگو ۸ هیبرید

در نمای ظاهری تیگو ۸ پرو PHEV تفاوتی با تیگو ۸ پرومکس مشاهده نمی شود و همچون پرومکس در نمای جلو، یک حالت قاب مانند برای جلوپنجره وجود دارد که در تیگو ۸ پرو موجود نیست و لیپ سپر جلو نیز با پرو متفاوت است و کاملا شبیه به پرومکس است.

فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

در نمای جانبی تفاوت خاصی بین پرو، پرومکس و PHEV وجود ندارد و فقط در نسخه ی هیبریدی به علت قرار گیری باتری در زیر خودرو، ارتفاع کف خودرو از زمین کمتر شده و به علت تغییر مسیر لوله های اگزوز، اگزوز ها از نمای جانبی مشخص هستند. نکته ی دیگر این است که علاوه بر درب باک، پورت شارژر باتری موتور نیز بر روی گلگیر جلو سمت راننده قرار دارد.

فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

در نمای عقب خودرو، دیفیوزر و خروجی های اگزوز مشابه تیگو ۸ پرو است و تفاوت دیگری با نسخه پرومکس ندارد. در کل اگر یک تیگو ۸ دیدید که از نمای جلو پرومکس و از نمای عقب پرو بود، تیگو ۸ PHEV است!

فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

داخل تیگو ۸ هیبرید

کابین تیگو ۸ پرو پلاگین هیبریدی در نسخه ی معرفی شده همچون پرو و پرومکس است و تنها تریم آن به مشکی - طوسی تغییر پیدا کرده است. نسخه ی نمایشی، لو آپشن است اما طبق گفته های مدیران خودرو قرار است در نسخه ی تحویلی، کابین مشابه به تیگو ۸ پرو و پرومکس باشد و از نظر تجهیزات همانند تیگو ۸ پرومکس IE باشد.

فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

یکی از تفاوت های کابین تیگو ۸ پرو e پلاس، وجود یک لوزی با نور آبی است که نشان دهنده ی پلاگین هیبریدی بودن آن است. در کنسول مرکزی نیز ۲ کلید برای رانندگی به صورت تمام برقی (EV) و هیبریدی (HEV) تعریف شده است. پشت آمپر نیز به علت نشان دادن اطلاعات میزان شارژ باتری، میزان پیمایش با شارژ موجود و غیره از نظر گرافیکی تغییراتی داشته است. نمایشگر مالتی مدیا نیز تغییراتی در اپلیکیشن و کنترلر ها داشته است.

فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

امکانات تیگو ۸ هیبرید

تیگو ۸ پرو هیبریدی پلاگین همچون نسخه ی عادی دارای تجهیزات و امکاناتی نظیر کروز کنترل هوشمند، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل ایستایی در سر بالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری، دستیار حرکت در ترافیک، نگهدارنده بین خطوط، سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری، سنسور نور، سنسور باران، چراغ چرخشی، اتو هلد، فرمان برقی D Cut، تریم چرمی کابین، صندلی های تنظیم شونده برقی با تهویه، دوربین عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم صوتی دارای ۸ بلندگو قدرتمند سونی، تهویه مطبوع ۲ کاناله، آینه الکتروکرومیک، سیستم خودران، استارت دکمه ای، TPMS، دستیار تشخیص صدا، ۶ عدد کیسه هوا، کول باکس، شارژر بی سیم، گرم کن و سرد کن صندلی و سانروف پانورامیک است.

فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

مشخصات تیگو ۸ هیبرید

تیگو ۸ پرو PHEV پلاگین هایبرید دارای یک موتور توربو شارژ ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱.۵ لیتری است که همانند اغلب موتور های خودرو های دیگر چینی است و قادر به تولید توانی به میزان ۱۵۶ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور است. اما در این خودرو ۲ موتور برقی نیز موجود است که اولی ۵۵ کیلووات معادل ۷۳ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور و دومی ۷۰ کیلووات معادل ۹۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. در کل تیگو ۸ پرو با سیستم پلاگین هیبرید در بهترین حالت و باتری فول شارژ، قادر به تولید ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور است و می توان آن را قدرتمند ترین نسخه ی تیگو دانست.

فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

گیربکس این خودرو نیز کاملا جدید است و از نوع DHT سه سرعته است و قدرت هر ۳ موتور را به چرخ های جلو منتقل می کند و به گونه ای طراحی شده که متوجه تعویض دنده ها نمی شوید. باتری تیگو ۸ پرو پلاگین هایبرید، ۱۹.۷ کیلووات بر ساعت است و با ساختار الکتریکی ۳۵۰ ولتی خود، اگر به شارژ سریع متصل شود، ظرف ۳۰ تا ۴۰ دقیقه کاملا شارژ می شود؛ اما اگر به شارژ خانگی سطح ۱ متصل شود حدود ۳ تا ۴ ساعت طول می کشد.  باتری ها علاوه بر شارژر، از طریق نیروی ترمز و چرخش چرخ ها نیز شارژ می شوند. لازم به ذکر است که مدیران خودرو برای باتری ها، گارانتی ۷ ساله در نظر گرفته است.

فونیکس تیگو 8 پرو e پلاس

تیگو ۸ پرو پلاگین هیبریدی طبق کاتالوگ شتابی ۷.۶ ثانیه ای دارد و می تواند ۷۵ کیلومتر را به صورت تمام برقی و ۹۵۰ کیلومتر را به صورت برقی و بنزینی بپیماید و نکته ی جالب اینجاست که مصرف آن در بهترین حالت فقط ۱.۵۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می باشد! ابعاد کابین در این نسخه از تیگو ۸ هیچ تفاوتی با نسخه های دیگر ندارد و همچون پرو و پرومکس در نسخه های ۵ نفره و ۷ نفره عرضه خواهد شد. فضای صندوق در e پلاس تنها ۱۹۳ لیتر ظرفیت دارد اما با خواباندن ردیف سوم صندلی ها ۱۱۷۹ لیتر و با خواباندن ردیف دوم صندلی ها ظرفیتی معادل ۲۱۰۱ لیتر دارد!

متاسفانه هنوز تجربه ی خاصی از سواری این خودرو موجود نیست اما به علت اینکه تمام قدرت و گشتاور هر سه موتور این خودرو فقط به چرخ های جلو منتقل می شود، میتوان انتظار داشت کمی کم فرمانی در شتابگیری ها حس شود. از مزایای این خودرو می توان به مصرف خیلی کم، آلایندگی پایین، فناوری بالای ساخت و از معایب آن می توان به نبود زیرساخت خودرو های هیبریدی در کشور، قیمت بالا و پیچیدگی زیاد خودرو اشاره کرد.

انواع مدل ها

امنيت تیگو ۸ پرو هیبرید

تیگو 8 پرو موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین شده است و از این جهت می توان پیش‌بینی کرد نسخه پلاگین هیبرید آن نیز در صورتی که در این تست شرکت کند موفق به کسب 5 ستاره ایمنی خواهد شد. تیگو 8 e پلاس دارای امکانات ایمنی مناسبی همچون ترمز های ABS، TCS، EBD، ESC، کنترل حرکت در سرپایینی و سربالایی، دستیار حرکت در ترافیک، نگهدارنده بین خطوط، سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری، اتو هلد، سیستم خودران و 6 کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی و پرده ای است. در کل با وجود این امکانات ایمنی فعال و غیرفعال، می توان امنیت این خودرو را مناسب تلقی کرد.

ارزش خريد تیگو ۸ پرو هیبرید

تیگو 8 پرو e پلاس PHEV هنوز به صورت رسمی به بازار کشورمان عرضه نشده است و قیمت دقیقی از آن مشخص نیست، اما به طور کلی با توجه به در نظر گرفتن مزایایی نظیر مصرف سوخت مناسب، گارانتی 7 ساله باطری، آپشنهای رفاهی و امنیتی مناسب و خروجی قدرتمند پیشرانه و معایبی نظیر نبود زیر ساخت های هیبرید در کشور، مشکلات موجود برای شارژ کردن باتری ها، آشنا نبودن تعمیرکاران با خودروهای با تکنولوژی‌های پیچیده، در صورتی که با اختلاف قیمتی کمی نسبت به تیگو 8 پرومکس به بازار عرضه شود می‌توان به ارزش خرید آن خوشبین بود و هرچه این فاصله قیمتی نسبت به نسخه پرومکس دو دیفرانسیل بیشتر شود از ارزش خرید آن کاسته خواهد شد.

10
0 5.5

رقبای تیگو ۸ پرو هیبرید

شنیده ها حاکی از آن است که قیمت این خودرو در مرز 3 میلیارد تومان خواهد بود و برای یک خودروی چینی کمی زیاد است و همانطور که گفته شد در صورتی که در نزدیکی قیمت پرومکس عرضه شود به پاشنه آشیل آن تبدیل خواهد شد. در این رده قیمتی رقیب مستقیم صفرکیلومتری که هایبرید نیز باشد وجود ندارد اما کراس اوورهای بنزینی کارکرده کره‌ای، ژاپنی و حتی آلمانی مختلفی در این رده قیمتی وجود دارند که از جمله آنها میتوان به هیوندای سانتافه، تویوتا RAV4، نیسان ایکس تریل، بی ام و ایکس 1 اشاره کرد که در این بین اگر خودرویی بی دردسر و کم استهلاک می خواهید به سراغ نسخه‌های کم‌کار تویوتا RAV4 بروید. از نزدیک ترین رقبای هیبریدی تیگو 8 پلاگین هیبرید نیز میتوان به میتسوبیشی اوتلندر PHEV کارکرده 2018 اشاره کرد که از نظر کیفیت ساخت، ماندگاری و دوام در رده بسیار بالاتری نسبت به تیگو 8 چینی قرار می‌گیرد و البته که دیگر خبری از گارانتی چند ساله در میتسوبیشی نیست!


مشخصات فنی تیگو ۸ پرو هیبرید

نام لاتین خودرو Tiggo 8 phev
کلاس بدنه کراس اوور
سگمنت جهانی J
کشور سازنده چین
سال طراحی 2020
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده مدیران خودرو
حجم موتور 1498 سی سی
نوع موتور توربو
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس DHT سه سرعته
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 326 اسب بخار در دور بر دقيقه
گشتاور 510 نيوتن متر در دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 180 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 7.6 ثانيه
نوع سوخت هایبرید
سیستم سوخت رسانی تزریق غیرمستقیم
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب مستقل مولتی لینک
نوع فرمان برقی/ حساس به سرعت
طول 4722 میلیمتر
عرض 1860 میلیمتر
ارتفاع 1745 میلیمتر
فاصله محوری 2710 میلیمتر
وزن 1769 کیلوگرم
حجم صندوق 193 ليتر
رینگ و لاستیک جلو 235/55R18
رینگ و لاستیک عقب 235/55R18
مصرف سوخت ترکیبی 1.55 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 45 لیتر
استاندارد آلایندگی يورو 5
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک 3 منطقه ای با قابلیت تنظیم دمای جداگانه برای راننده-سرنشین و سرنشینان ردیف 2 و 3
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا صفحه نمایش دوگانه 12.3 اینچی برای مولتی مدیا و صفحه کیلومتر-رادیو-AUX / USB / Bluetooth-دارای 8 عدد بلندگو برند Sony
غربیلک فرمان سه شاخه دی کات با تنظیم ارتفاع - کلید های کنترلی سیستم صوتی و تنظیمات کامپیوتر سفری-روکش چرمی
سیستم صندلی های جلو روکش چرمی-تنظیم برقی صندلی ها(راننده 6 و سرنشین جلو 4 جهت)-مموری صندلی راننده و قابلیت تنظیم صندلی شاگرد توسط سرنشین عقب-سردکن صندلی های جلو و سیستم خوش آمد گویی راننده
سیستم صندلی های عقب روکش چرمی-ردیف سوم به صورت کاملا تاشو-صندلی های ردیف دوم با قابلیت تا شدن و تنظیم پشتی-اتصال آسان صندلی کودک ISOFIX
سیستم روشنایی جلو چراغ روشنایی روز-گردش چراغ در پیچ ها AFS-روشن و خاموش شدن خودکار چراغ ها ( Autolight )-چراغ های جلو فول LED به همراه سیستم هوشمند کنترل نور بالا
سیستم روشنایی عقب LED
سنسورهای پیش فعال سیستم هشدار دهنده فشار باد لاستیک ها-سنسور باران
سیستمهای کمکی راننده رانندگی نیمه خودران سطح 2 پلاس-اتو هلد-دوربین عقب-دستیار حرکت در ترافیک-رادار نقطه کور-نگهدارنده بین خطوط-دوربین 360 درجه-سنسور پارک دنده عقب و جلو-کروز کنترل هوشمند-کنترل سرعت در سرازیری-کنترل ایستایی در سر بالایی
سیستم آینه ها تنظیم برقی آینه های جانبی-آینه تاشوی برقی دارای گرمکن-آیینه های الکتروکرومیک
سیستم شیشه ها برقی-گرمکن شیشه عقب
سیستهای سقف سقف شیشه ای پانوراما
سایر موارد کولباکس-شارژر بی سیم تلفن همراه-خروجی 12 ولت
کیسه های هوا 6 عدد - راننده، سرنشین، جانبی و پرده ای
سیستم های امنیتی و حفاظتی آلارم کمربند سرنشین و راننده-سیستم ضد سرقت ایموبلایزر-ورود به خودرو بدون کلید و استارت دکمه ای
ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده
ترمزهای عقب دیسکی خنک شونده
سیستم فرمان و هدایت پذیری برقی
سیستم های ترمز و پایداری سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD-سیستم کنترل پایداری DSC-ترمزگیر ی در حالت اضطراریBAS-کنترل نیروی رانش TCS

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar