چری آریزو ۵

بروزرسانی در: سه شنبه 24 بهمن 02 ساعت 15:33
چری آریزو 5

بررسی چری آریزو ۵

آریزو ۵ یکی از سدانهای کمپانی چری می‌باشد که در سال ۲۰۱۵ رونمایی و معرفی شد و از سال ۲۰۱۶ رسما به برخی بازارهای جهانی عرضه شد. مدیران خودرو در سال ۱۳۹۴ تصمیم به تولید و مونتاژ این خودرو با همکاری کمپانی چینی چری گرفت و در سال ۱۳۹۵ بود که چری آریزو ۵ را این بار با نشان چری و نه نشان ام وی ام روانه بازار ایران کرد. چری آریزو ۵ در سال ۱۳۹۵ با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی در دو تیپ اکسلنت و لاکچری در نسخه های اتوماتیک و دنده‌ای عرضه شد. نامگذاری خودروهای مدیران خودرو به این صورت است که تیپ اکسلنت نسخه فول به حساب می آید و نسخه لاکچری با آپشنهای کمتری عرضه شده است و تفاوت این دو تیپ در آپشنهایی نظیر ایربگهای جانبی و پرده‌ای، سیستم کنترل کشش و پایداری، سانروف ، سیستم کمکی حرکت در سربالایی یا HAC و ... خلاصه میشود. عرضه عرضه آریزو ۵ تنفس طبیعی اتوماتیک تا سال ۱۳۹۷ ادامه داشت اما نسخه دنده‌ای تا سال ۱۳۹۹ نیز به تولید رسید. البته علت اینکه عرضه آریزو ۵ تنفس طبیعی اتوماتیک در سال ۹۷ متوقف شد این بود که مدیران خودرو نسخه توربو این خودرو را در سال ۱۳۹۶ صرفا در یک تیپ و در نسخه اتوماتیک روانه بازار کرد.

جالب است بدانید آریزو ۵ بر پایه پلت فرم خودروی ام وی ام ۳۱۵ ساخته شده هست و باید به مصاف رقبایی نظیر  ام جی ۳۶۰، بسترن B30 ، دنا پلاس، برلیانس H330 و... برود. در این مقاله صرفا میخواهیم به نقد و بررسی نسخه تنفس طبیعی آریزو ۵ بپردازیم پس با Z4Car همراه باشید.

در بخش نمای ظاهری متوجه میشویم که طراحی خودروهای چری به یک زبان مشترک رسیده است و طبق ادعای مهندسان شرکت چری، در طراحی آریزو ۵ از حرکات آب الهام گرفته شده و به همین دلیل این خودرو نسبت به سایر هم‌رده‌های خود از آیرودینامیک بسیار خوبی برخوردار است. در بخش نمای جلویی شاهد چراغهای نسبتا کشیده و دی لایت هستیم که در کنار جلو پنجره نسبتا بزرگ آن جلوه خوبی به نمای جلویی داده اند.

آریزو 5

در بخش نمای جانبی شاهد ۳ خطی هستیم که ۲تا از آنها در قسمت پایینی و روی دربها هستند و دیگری که در قسمت بالایی می باشد از گلگیر عقب شروع شده و روی گلگیر جلو محو شده است و همین خطها و برآمدگی های روی بدنه به جذابیت بیشتر خودرو کمک کرده است. رینگهای ۱۶ اینچی آریزو ۵ تنفس طبیعی طراحی زیبایی دارد و برای خودرویی در این ابعاد و اندازه مناسب ارزیابی میشود. تا وقتی به عقب آریزو ۵ نگاه نکرده بودیم همه چیز خوب بود اما وقتی به نمای عقبی خودرو نگاه میکنیم هارمونی زیادی را با دیگر اجزای این خودرو نمیبینیم اما به صورت کلی قابل قبول ارزیابی میشود و البته که بحث طراحی امری سلیقه ای می‌باشد، حالا به نظر شما نمای عقبی آریزو ۵ زیباست یا خیر؟

نمای عقبی آریزو 5

آریزو ۵ در بخش طراحی داخلی نسبت به سال طراحی خودرو که برای سال ۲۰۱۵ می‌باشد هارمونی خوبی دارد و بسیار شبیه به کراس اوور همین کمپانی یعنی تیگو ۵ است و به صورت کلی با ورود به کابین آریزو ۵ حس ارزان بودن و کیفیت پایین به شما دست نخواهد داد که این نکته مثبتی در این رنج قیمتی است.

نمای داخلی چری آریزو 5

این خودرو شامل امکاناتی نظیر کیلس استارتر، ۴ شیشه بالابر برقی، کروز کنترل، روکش چرم صندلی ها و سنسور عقب می‌باشد و از آپشنهای اضافه تر تیپ اکسلنت (فول) و تیپ لاکچری(نیمه فول) در نسخه اتوماتیک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۶ ایربگ به جای ۲ ایربگ
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • سامانه کنترل کشش و پایداری
  • سنسور فشار باد تایر
  • ترمز کمکی
  • سانروف

بنابرین اگر قصد خرید نسخه اتوماتیک این خودرو را دارید و آپشنهای فوق برایتان اهمیت دارید صرفا به سراغ تیپ اکسلنت آریزو ۵ بروید!

جالب است بدانید بعد از توقف عرضه آریزو ۵ اتوماتیک در سال ۱۳۹۷ اکثر آپشنهای بالا در نسخه دنده‌ای این خودرو نیز قرار داده شد یعنی تولیدات دنده ای سال ۹۵ و ۹۶ فاثد آپشنهای بالا هستند اما از تولیدات ۹۷ شاهد اکثر آپشنهای ذکر شده در نسخه دنده ای این خودرو هستیم. همانطور هم که در ابتدای بررسی اشاره کردیم نسخه دنده ای این خودرو از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ در بازار موجود است اما نسخه اتوماتیک تنفس طبیعی را در سالهای ۹۵ تا ۹۷ میتوان یافت.

متاسفانه سیستم تهویه این خودرو در تمام تیپها دستی می باشد و تنظیم صندلی ها نیز صرفا به صورت دستی انجام میشود همینطور این خودرو دارای فرمان برقی نمی باشد که شاید چندان به مذاق خریداران آن خوش نیاید!

بررسی مشخصات چری آریزو ۵

در بخش فنی، آریزو ۵ تنفس طبیعی از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری بهره میبرد که قادر به تولید ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۱ نیوتن متر گشتاور است که این نیرو را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا اتوماتیک CVT به چرخهای جلو منتقل میکند. شتاب صفر تا صد نسخه اتوماتیک حدود ۱۱.۸ ثانیه اعلام شده است که در عمل خیلی بیشتر از این حرفهاست و شتاب صفر تا صد نسخه دنده‌ای نیز معادل ۱۰.۵ ثانیه اعلام شده است که در عمل چیزی در حدود ۱۳ ثانیه می‌باشد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود ۶ الی ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و گنجایش باک آن نیز ۴۸ لیتر می باشد. طول، عرض و ارتفاع خودرو معادل ۴۵۳۲ میلی‌متر، ۱۸۱۴ میلی‌متر و ۱۴۸۷ میلی‌متر است و فاصله محوری آن نیز ۲.۶۵ متر است که برای خودرویی در این سگمنت قابل قبول است و فضای پای سرنشینان عقب بسیار خوب است و فضای سر نیز صرفا برای افرادی بلند قد شاید کمی اذیت کننده باشد.

تجربه رانندگی با چری آریزو ۵ و مزایا و معایب آن

پیشرانه آریزو ۵ تنفس طبیعی چندان قوی نیست و شتاب اولیه مناسبی خصوصا در نسخه اتوماتیک ندارد. اوضاع درنسخه دنده‌ای برای شروع حرکت کمی بهتر هست و در حرکت اولیه خودرو و شتابگیری از صفر بسیار بهتر از نسخه اتوماتیک آن هم با گیربکس CVT عمل میکند اما به طور کلی کمبود قدرت در این خودرو احساس میشود و اگر شتاب و کشش خودرو جزو موارد اولویت دار است و حساسیتهای نگهداری توربو و حساسیت خودرو به بنزین برایتان چندان دردسر ساز به نظر نمی آید بهتر است به سراغ نسخه اتوماتیک توربو آریزو ۵ بروید که در بحث کشش و قدرت شما راضی نگه خواهد داشت.

آریزو 5

البته باید بگوییم نسخه دنده‌ای این خودرو مشابه تمام خودروهای دنده ای این رده قیمتی می‌باشد و چندان نمیتوان به آن خرده‌ای گرفت. عملکرد نسخه اتوماتیک این خودرو نسبت به نسخه دنده ای صرفا در شروع حرکت ضعیف است و در دور موتورهای بالا و مثلا سرعتهای بیشتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت عملکرد و کشش این دو نسخه تقریبا یکسان میشود و حتی در مواردی با توجه به اینکه در گیربکس CVT حداکثر گشتاور در لحظه در دسترس قرار میگیرد حتی عملکرد بهتری دارد. یکی از نقاط ضعف نسخه دنده ای این است که ضرایب دنده سبک در نظر گرفته شده است و این سبک بودن ضرایب به منظور کاهش مصرف سوخت اعمال شده است و متاسفانه وقتی در مسیرهای با شیب تند هستید مداوم مجبور میشوید دنده را سبک کنید یا اینکه با دنده سنگین حرکت کنید که در مناطق کوهستانی این مورد ممکن است کمی آزار دهنده باشد. کابین خودرو نسبتا آرام است و سر و صدای اضافی به آن وارد نمیشود و یکی از نکات مثبت آریزو ۵ نیز همین مورد است. در بخش هندلینگ نیز نسبت به هم رده های خودش قابل قبول است و نه خیلی خوب است و نه خیلی بد و اما یکی از معایب آن سواری خشک آن است که تقریبا تمامی دارندگان این خودرو از آن می نالند!

امنيت چری آریزو ۵

آریزو 5 در نسخه ای که دارای 6 ایربگ بوده است موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از C-NCAP چین شده است و از این حیث میتوان به امنیت این خودرو خوش بین بود هر چندکه ستاره ایمنی موسسه چینی به اندازه موسسه اروپایی یورو انکپ چندان سختگیرانه نیست!

ارزش خريد چری آریزو ۵

ارزش خرید آریزو 5 تنفس طبیعی چه در مدل اتوماتیک و چه در نسخه دنده‌‌ای با توجه به مزایا و معایب ذکر شده و باتوجه به بازار خرید وفروش ضعیف تر نسبت به خودروهایی مثل برلیانس و دنا چندان بالا نمی باشد و در عین حال به واسطه مزایی نظیر طراحی مناسب داخلی و کابین و هندلینگ مناسب و ... نمیتوان ارزش خرید پایینی نیز برای آن متصور بود و ارزش خرید آن یک چیز بینابینی هست و به طور مثال نسبت به خودرویی مثل ام جی 360 تنفس طبیعی خدمات پس از فروش گسترده تر و بازار خرید و فروش بهتری دارد و مناسب تر ارزیابی میشود.

10
0 5

رقبای چری آریزو ۵

آریزو 5 تنفس طبیعی در مقایسه با رقبای خودش از طراحی بهتر و کابین زیباتر برخوردار است اما از معایبی نظیر خشکی سواری و کندی حرکت در نسخه اتوماتیک رنج میبرد. در این رده قیمتی در میان خودروهای اتوماتیک، بسترن B30  با توجه به گیربکس 6 سرعته اتوماتیکش و سیستم تعلیق نرم‌ترش انتظارات شما را بهتر برآورده میکند. در بین خودروهای دنده ای نیز آریزو 5 دنده‌ای میتواند انتخاب مناسبی باشد و نیازهای شما را نسبت به رقبای خودش نظیر دنا پلاس، برلیانس H330 و... شاید تا حدی بهتر برآورده کند.

 


مشخصات فنی چری آریزو ۵

نام لاتین خودرو CHERY Arrizo 5
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی B
کشور سازنده چین
سال طراحی 2016
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده مدیران خودرو
حجم موتور 1499 سی سی
نوع موتور تنفس طبیعی
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 5 دنده دستی
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 116 اسب بخار در 6150 دور بر دقيقه
گشتاور 141 نيوتن متر در 3800 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 185 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 10.5 ثانيه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی تزریق غیر مستقیم چند نقطه ای
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب پبچشی نیمه مستقل
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4532 میلیمتر
عرض 1814 میلیمتر
ارتفاع 1487 میلیمتر
فاصله محوری 2650 میلیمتر
وزن 1355 کیلوگرم
حجم صندوق 430 ليتر
رینگ و لاستیک جلو 205/55R16
رینگ و لاستیک عقب 205/55R16
مصرف سوخت ترکیبی 5.7 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 48 لیتر
استاندارد آلایندگی يورو 5
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا اسپیکرهای جلو و عقب-usb ipod sd mp3
غربیلک فرمان روکش چرم - دکمه‌های کنترلی
سیستم صندلی های جلو صندلی‌ راننده و سرنشین جلو 4 حالته دستی-روکش پارچه ای
سیستم صندلی های عقب تاشو یک‌تکه-روکش پارچه ای
سیستم روشنایی جلو هالوژن-دی‌لایت
سیستم روشنایی عقب مه‌شکن
سیستمهای کمکی راننده کروز کنترل-سنسور عقب
سیستم آینه ها آینه جانبی با تنظیم برقی
سیستم شیشه ها 4 شیشه برقی
سایر موارد چراغ بدرقه
کیسه های هوا 2 عدد - راننده و سرنشین جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتی ایموبلایزر،کمربندهای ایمنی 3 نقطه ای دارای پیش کشنده
ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده
ترمزهای عقب دیسکی
سیستم های ترمز و پایداری سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نام لاتین خودرو CHERY Arrizo 5
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی B
کشور سازنده چین
سال طراحی 2016
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده مدیران خودرو
حجم موتور 1499 سی سی
نوع موتور تنفس طبیعی
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس CVT اتوماتیک
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 116 اسب بخار در 6150 دور بر دقيقه
گشتاور 141 نيوتن متر در 3800 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 180 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 11.8 ثانيه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی تزریق غیر مستقیم چند نقطه ای
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب پبچشی نیمه مستقل
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4532 میلیمتر
عرض 1814 میلیمتر
ارتفاع 1487 میلیمتر
فاصله محوری 2650 میلیمتر
وزن 1387 کیلوگرم
حجم صندوق 430 ليتر
رینگ و لاستیک جلو 205/50R16
رینگ و لاستیک عقب 205/50R16
مصرف سوخت ترکیبی 6 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 48 لیتر
استاندارد آلایندگی يورو 5
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا اسپیکرهای جلو و عقب-مانیتور 7 اینچی لمسی-USB - MP3 - iPod - MirrorLink - SD card-نمایش خطوط کمکی پارک
غربیلک فرمان روکش چرم - دکمه‌های کنترلی
سیستم صندلی های جلو صندلی‌ راننده 6 حالته دستی-سرنشین جلو 4 حالته دستی-روکش چرم
سیستم صندلی های عقب تاشو یک‌تکه-روکش چرم
سیستم روشنایی جلو هالوژن-دی‌لایت
سیستم روشنایی عقب مه‌شکن
سیستمهای کمکی راننده کروز کنترل-سنسور عقب-دوربین عقب-ورود بدون کلید - استارت دکمه‌ای
سیستم آینه ها آینه جانبی با تنظیم برقی
سیستم شیشه ها 4 شیشه برقی
سایر موارد 1 حالت رانندگی-چراغ بدرقه
کیسه های هوا 2 عدد - راننده و سرنشین جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتی ایموبلایزر،کمربندهای ایمنی 3 نقطه ای دارای پیش کشنده-ریموت کنترل یدکی
ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده
ترمزهای عقب دیسکی
سیستم های ترمز و پایداری سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

عکس چری آریزو ۵

آینه بغل چری آریزو 5

آینه بغل چری آریزو 5

نمای عقب چری آریزو 5

نمای عقب چری آریزو 5

نمای جانبی چری آریزو 5

نمای جانبی چری آریزو 5

نمای داخلی چری آریزو 5

نمای داخلی چری آریزو 5

فضای ردیف عقب چری آریزو 5

فضای ردیف عقب چری آریزو 5

نمای داخلی درب عقب چری آریزو 5

نمای داخلی درب عقب چری آریزو 5

دسته دنده چری آریزو 5

دسته دنده چری آریزو 5

صندلی های جلو چری آریزو 5

صندلی های جلو چری آریزو 5

تنظیمات چراغ های جلو چری آریزو 5

تنظیمات چراغ های جلو چری آریزو 5

صفحه آمپر و کیلومترشمار چری آریزو 5

صفحه آمپر و کیلومترشمار چری آریزو 5

نمای جلو چری آریزو 5

نمای جلو چری آریزو 5

arrizo 5 chery

arrizo 5 chery

پیشرانه چری آریزو 5

پیشرانه چری آریزو 5

نمای عقب چری آریزو 5

نمای عقب چری آریزو 5

تنظیمات صندلی جلو چری آریزو 5

تنظیمات صندلی جلو چری آریزو 5

نمای داخلی درب جلو چری آریزو 5

نمای داخلی درب جلو چری آریزو 5

آپشنهای چری آریزو 5

آپشنهای چری آریزو 5

آپشنهای چری آریزو 5

آپشنهای چری آریزو 5

دکمه های فرمان چری آریزو 5

دکمه های فرمان چری آریزو 5

دکمه های فرمان چری آریزو 5

دکمه های فرمان چری آریزو 5

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "چری آریزو ۵"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مرتصی
مهمان

این ماشین صاحبش کیه؟ میخام بدونم کیت اگزوز انداخته یا سر اگزوزی تزئینیه؟