فونیکس تیگو ۸ پرومکس

بروزرسانی در: سه شنبه 24 بهمن 02 ساعت 15:34
فونیکس تیگو 8 پرومکس

سال 2020 بود که شرکت چینی چری، مدل تیگو 8 پرومکس را معرفی کرد. این خودرو در بازار توسط شرکت مدیران خودرو و با برند فونیکس عرضه می‌شود. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این کراس‌اوور می‌توان به آپشن‌های بی‌شمار، موتور 250 اسب بخاری، گیربکس دو کلاچه تر، دو دیفرانسیل و ایمنی بالا اشاره کرد. در مقابل، برچسب قیمتی فوق‌العاده بالای این محصول باعث شده است تا حاشیه‌های بی‌شماری برای آن ایجاد شود. در این مطلب قصد داریم تا این چینی جذاب اما پرحاشیه را به صورت کامل و از زوایای مختلف بررسی کنیم. پس با بررسی تیگو 8 پرومکس و مشخصات تیگو 8 پرومکس با Z4Car همراه باشید.

بررسی فونیکس تیگو ۸ پرومکس

در سال ۱۴۰۰ بود که مدیران خودرو چری مدل تیگو ۸ را به بازار عرضه کرد. این ماشین به دلیل تک دیفرانسیل بودن و توانمندی آفرودی ضعیف پایین در کنار برچسب قیمتی بالا، بسیار حاشیه‌ساز شد. سپس مدیران خودرو تصمیم گرفت تا فونیکس تیگو‌ ۸ پرو‌مکس را به بازار عرضه کند که مشکلات نسخه قبلی را پوشش می‌داد. اما برچسب قیمتی فوق‌العاده بالا باعث شد تا حاشیه‌ها برای این کراس‌اوور چینی چند برابر شود. همچنین در زمستان و بهار سال گذشته که قیمت خودروها رو به افزایش بود و سپس روند قیمتی کاهشی شد، این ماشین تا نزدیک ۴۰ درصد در بازار افت قیمت پیدا کرد که این برای یک خودروی صفر کیلومتر مقدار فوق‌العاده بالایی است.

فونیکس تیگو 8 پرومکس

مهم‌ترین تفاوت‌ تیگو ۸ پرومکس با تیگو ۸ پرو در مشخصات فنی آن‌ها خلاصه می‌شود. انجینی که می‌تواند ۲۵۴ اسب بخار را تولید کند و گیربکس که نیرو را به چهار چرخ و آن هم به صورت AWD انتقال می‌دهد. تمام این موارد دست به دست هم دادند تا این محصول به بهترین چینی صفر کیلومتر بازار تبدیل شود البته که قیمت بالایی هم دارد!

خودروی تیگو‌ ۸ پرو‌مکس را می‌توان از زوایای مختلفی بررسی کرد. از جمله این بخش‌ها و زوایای می‌توان به طراحی داخلی و خارجی، آپشن‌ها، مشخصات فنی، کیفیت سواری و ابعاد ماشین اشاره کرد. در ادامه با نقد کارشناسی تیگو‌ ۸ پرو‌مکس با ما همراه باشید.

تیگو 8 پرومکس

طراحی بیرونی تیگو ۸ پرومکس

تیگو ۸ پرومکس از نظر طراحی خارجی تفاوت چندانی با نسخه تک دیفرانسیل یا همان پرو ندارد و به طور خلاصه کمی جلو پنجره آن تغییر کرده است و گرافیک چراغهای عقب نیز حالت اسپرت‌تری به خودر گرفته است و برچسب AWD در نمای عقبی خودرو نیز خودنمایی می‌کند و از همه جذاب تر برای ماشین بازها شاهد خروجی های دوبل اگزوز در دو طرف هستیم و جمعا ۴ اگزوز در نمای عقبی خودرو میبینیم که جذابیت بصری خوبی دارد.

این محصول چری از زبان طراحی جدید این برند برخوردار است. به این معنی که در تیگو ۸ پرومکس شاهد چراغ‌های کشیده و تیز، جلوپنجره با الگوی کهکشانی و ورودی‌های هوای بزرگ در بخش‌های کناری سپرها هستیم. به طور کلی، به زبان طراحی جدید چری و خودروی تیگو ۸ پرومکس می‌توان امتیاز عالی داد. 

داخل تیگو ۸ پرومکس

از نظر طراحی داخلی، تیگو ۸ پرومکس بسیار شبیه به نسخه پرو است. در کابین این کراس‌اوور تریم سه رنگ مشکی، مارون و نقره‌ای را می‌بینیم. وقتی که به داشبورد این ماشین نگاه می‌کنیم، صفحه نمایش عریض و فوق‌العاده بزرگ توجهمان را جلب می‌کند. این صفحه نمایش به دو بخش تقسیم شده است که یکی وظیفه کلاستر و دیگری وظیفه مالتی‌مدیا را بر عهده دارد.

داخل تیگو 8 پرومکس

داخل تیگو ۸ پرومکس

در بخش پایینی نمایشگر وسط، نمایشگری برای تهویه وجود دارد که کاملا دیجیتال است و با کلیدهای لمسی می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید. به طور کلی، تیگو ۸ پرومکس در بخش طراحی کابین امتیاز عالی را دریافت می‌کند و طراحی آن هر نگاهی را به خود جذب خواهد کرد. اگرچه طراحی داخلی تیگو ۸ پرومکس جذاب و قابل قبول است و انبوهی از آپشنهای رفاهی عرضه شده است اما کیفیت چرم صندلی ها چندان با دوام به نظر نمیرسد و مشابه تیگو ۸ پرو می‌باشد.

امکانات تیگو ۸ پرو

تیگو ۸ پرومکس در بحث آپشنها غیر از دو دیفرانسیل بودن تفاوت خاص دیگری با تیگو ۸ پرو ندارد و مهم‌ترین برگ برنده تیگو‌ ۸ پرو‌مکس نسبت به رقبای کره‌ای و ژاپنی هم‌قیمتی خود، آپشن‌ها و امکانات رفاهی است. سیستم صوتی مورد استفاده برای این کراس‌اوور دارای مانیتور ۱۲.۳ اینچی است که صدا را به ۸ بلندگوی شرکت سونی انتقال می‌دهد.

از جمله برخی امکانات تیگو‌ ۸ پرو‌مکس عبارتند از:

  • ترمز پارک
  • اتوهلد
  • رینگ ۱۸ اینچی
  • دوربین ۳۶۰ اینچی
  • دوربین دنده عقب داینامیک
  • سنسور نور و باران
  • سنسور پارک جلو و عقب
  • سیستم کنترل باد لاستیک‌ها
  • سقف پانوراما
  • سیستم ADAS یا همان رانندگی خودکار
  • کروز کنترل
  • سیستم کنترل خروج از خط
  • چراغ‌های جلو LED از نوع AFS
  • تنظیم ارتفاع خودکار چراغ‌های جلو
  • فرمان برقی
  • تنظیم برقی صندلی‌ها در ۶ جهت
  • گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو
  • کول باکس
  • سیستم ورود و استارت بدون کلید
  • باز شدن برقی درب صندوق عقب
فضای داخلی تیگو 8 پرومکس

فضای داخلی تیگو ۸ پرومکس

ابعاد کابین و فضای داخلی تیگو ۸ پرومکس

از نظر ابعاد، تیگو ۸ پرومکس به عنوان یک کراس‌اوور سایز متوسط شناخته می‌شود. نزدیک‌ترین رقبای این خودرو از نظر ابعاد، هیوندای سانتافه است. همچنین این ماشین در دسته‌بندی کراس‌اوورهای هفت نفره قرار می‌گیرد. به طور کلی، در ردیف اول و دوم فضای پا بسیار عالی است و در طول سفرهای طولانی‌مدت نیز هیچ‌گونه احساس خستگی نخواهید داشت. اما ردیف عقب تیگو ۸ پرومکس بیشتر مناسب کودکان و افراد با جثه کوچک آن هم برای سفرها و جابه‌جایی کوتاه‌مدت است.

مشخصات تیگو‌ ۸ پرو‌مکس

مهم‌ترین تفاوت تیگو‌ ۸ پرو‌مکس با نسخه پرو، ویژگی‌ها و مشخصات فنی است. در این کراس‌اوور، برخلاف نسخه پرو که تک دیفرانسیل بود، شاهد استفاده از دو دیفرانسیل آن هم از نوع AWD هستیم. انجین این خودرو از نوع دو لیتری توربوشارژ از نوع GDI است که می‌تواند حداکثر ۲۵۴ اسب بخار را در کنار ۳۹۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. در حالی که نسخه قبلی، توانایی تولید ۲۰۰ اسب بخار و تقریبا ۲۹۷ نیوتن متر گشتاور را داشت.

تیگو 8 پرومکس

گیربکس استفاده شده در تیگو ۸ پرومکس از نوع ۷ سرعته دو کلاچه تر است که انتقال قدرت را روی چهار چرخ انجام می‌دهد. همین موضوع باعث شده است تا این ماشین طبق اعلام شرکت، شتابی در حدود ۸ ثانیه داشته باشد که در عمل همچنین عددی میسر نخواهد بود و و در بهترین حالت ۸.۵ ثانیه را ثبت میکند که تقاوت زیادی با نسحه پرو ندارد. میانگین مصرف سوخت ترکیبی این کراس‌اوور با ابعاد متوسط، حدودا ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است که این عدد برای رانندگی معمولی و بدون هر گونه گاز اضافی است چرا که اگر پرگاز با این ماشین رانندگی کنید مصرف سوخت آن تا صدی ۱۵ تا ۲۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر هم افزایش خواهد داشت!

تجربه رانندگی با تیگو ۸ پرومکس و بررسی تیگو ۸ پرومکس

تیگو‌ ۸ پرو‌مکس به دلیل برخورداری از سنسورهای مختلف و رانندگی خودکار، لذت رانندگی قابل قبولی دارد و البته که به پای یک ژاپنی یا آلمانی نمیرسد! همچنین به دلیل پیشرانه قوی‌تر، این ماشین شتاب‌گیری مناسبی دارد و در سرعت‌های بالا در صورت رانندگی نرمال هندلینگ آن مناسب ارزیابی میشود. از نظر سیستم تعلیق نیز درست مانند کراس‌اوورهای دیگر، این ماشین نیز خشکی خاص خود را دارد. اما به نسبت رقبا، مقدار آن آزاردهنده نیست.

تیگو 8 پرومکس

یکی از معایب فونیکس تیگو ۸ پرومکس یا پرو که بسیاری از دارندگان این خودرو نیز با ان دست و پنجه نرم میکنند عملکرد کولر خودرو می باشد که هنگام فشار و تخته گازهای شدید از مدار خارج میشود و این باعث میشود تا مدتی که دوباره به مدار برگردد در گرمای ۴۰ درجه تابستان کمی اذیت شوید! این خودرو علی رغم اینکه ۶ حالت رانندگی مختلف نرمال، اسپرت، برفی، گل آلود، مسیر ناهموار و اکو دارد اما همچنان برای آفرود واقعی مناسب نیست و علت آن هم این است که این خودرو به صورت شاسی مستقل عرضه نشده است و صرفا یک کراس اوور هست و هیچ وقت به پای خودروهای شاسی مستقلی نظیر تویوتا پرادو ، تویوتا FJ و حتی خودروهای کره ای نظیر سانگ یانگ رکستون G4 در آفرود نخواهد رسید.

ترمزها عملکرد قابل قبولی دارند اما این عملکرد قابل قبول تا زمانی است که خودرو تحت فشار نبوده باشد و در حین فشار بعد از مدتی عملکرد ترمزها کارایی اولیه را از دست میدهند. گیربکس خودرو در بعضی مواقع تاخیر دارد و همینطور برخی اوقات توربو دیر وارد مدار میشود اما به محض اینکه وارد مدار شد میتوانید از شتابگیری فوق العاده و کشش مناسب این خودرو خصوصا در سربالایی ها لذت ببرید. البته هنگام رانندگی با برادر کوچکتر این خودرو یعنی فونیکس FX که پیشرانه ضعیف تری نیز داشت چالاکی بیشتری را شاهد بودیم چرا که وزن سبک تری نسبت به تیگو ۸ پرومکس دارد.یکی دیگر از ضعف های این خودرو که در تیگو ۸ پرو نیز دیده میشد این است که سیستم برقی آن با تاخیر همراه است و به طور مثال وقتی شما دنده را تعویض میکنید با تاخیر روی کلاستر نمایش داده میشود یا مثلا وقتی با مانیتور آن کار میکنید کمی تاخیر دارد که در بلند مدت شاید این مورد آزار دهنده باشد. 

مانیتور تیگو 8 پرومکس

به طور خلاصه تیگو ۸ پرومکس خودرویی با آپشنهای فراوان، پیشرانه توانمند و طراحی مناسب است اما به هیچ وجه نباید انتظار آفرود سنگین از آن را داشت و هیچ وقت نمیتوانید عملکرد یک خودروی ژاپنی را در آفرود از آن انتظار داشته باشید و اینکه این خودرو همچنین اسب بخار و گشتاوری را تولید میکند و دو دیفرانسیل است دلیل برا این نیست که از پس آفرودهای سنگین بر می آید.

مزایا و معایب تیگو‌ ۸ پرو‌مکس به صورت خلاصه

به طور کلی، آپشن‌های بسیار زیاد، دو دیفرانسیل بودن، گیربکس دو کلاچه تر، پیشرانه قوی با گشتاور بالا و امکانات ایمنی مناسب از جمله ویژگی‌های مثبت تیگو‌ ۸ پرو‌مکس هستند. در مقابل، به دلیل توربو GDI بودن انجین، همیشه باید به دنبال بنزین سوپر یا اکتان باکیفیت باشید. همچنین برچسب قیمتی بسیار بالا نیز باعث شده است تا حاشیه‌های زیادی برای این کراس‌اوور ایجاد شود.

تیگو ۸ پرومکس؛ محصولی با حاشیه‌های بی‌شمار

تیگو ۸ پرومکس یکی از گران‌ترین و پرحاشیه‌ترین چینی‌های حاضر در بازار است که امکانات عالی و مشخصات فنی مناسبی دارد. این خودرو برای استفاده خانگی بسیار مناسب است و به لطف صفر کیلومتر بودن و خدمات پس از فروش مناسب، حداقل تا چند سال خیالتان از بابت هزینه‌های مصرفی این کراس‌اوور راحت خواهد بود.

 

امنيت فونیکس تیگو ۸ پرومکس

از نظر امنیت، چری تقریبا از هیچ امکانی برای لوکس‌ترین کراس‌اوور خود یعنی تیگو‌ 8 پرو‌مکس دریغ نکرده است. از جمله امکانات امنیتی این ماشین می‌توان به 6 کیسه هوای جانبی، پرده‌ای و جلو، ABS، EBD، HDC، HAC، EBA، TCS، ESP و BOS اشاره کرد. همچنین در این ماشین رادارهای خروج از خطوط، نقطه کور و سیستم‌های این‌چنینی زیادی وجود دارند که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد.

ارزش خريد فونیکس تیگو ۸ پرومکس

تیگو 8 پرومکس در بازار امارات قیمتی در حدود 30هزار دلاری دارد و با توجه به برچسب قیمتی آن در ایران در شهریور 1402 که معادل 2.5 میلیارد تومان است می‌توان گفت ارزش خرید قابل قبولی دارد. در این رده قیمتی رقبای کره‌ای و حتی ژاپنی زیادی برای این خودرو وجود دارند اما اگر به دنبال خرید یک ماشین با امکانات بسیار زیاد، طراحی به‌روز و مهم‌تر از همه صفر کیلومتر هستید، این ماشین در رده قیمتی خودروهای صفرکیلومتر مناسب ارزیابی میشود.

10
0 5.8

رقبای فونیکس تیگو ۸ پرومکس

تیگو 8 پرومکس رقیب صفرکیلومتر مستقیمی در رنج قیمتی خود ندارد و از رقبای کارکرده 2 دیفرانسیل این رده قیمتی میتوان به خودروهایی نظیر سانتافه 2015، سورنتو 2013، راوفور مدل 2014 و ... اشاره کرد که همگی از نظر سال ساخت تقریبا یک دهه با تیگو 8 پرومکس فاصله دارند و از نظر هزینه نگهداری قطعا دردسرهای بیشتری نسبت به تیگو 8 پرومکس صفرکیلومتر دارند البته که برند هستند و کیفیت ساخت به مراتب بالاتری نسبت به تیگو 8 پرومکس چینی دارند.


مشخصات فنی فونیکس تیگو ۸ پرومکس

نام لاتین خودرو Fownix Tiggo 8 ProMax
کلاس بدنه کراس اوور
سگمنت جهانی J
کشور سازنده چین-مونتاژ ایران
سال طراحی 2020
تعداد سرنشین 7
شرکت عرضه کننده مدیران خودرو
حجم موتور 1998 سی سی
نوع موتور توربو
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دو دیفرانسیل
گیربکس 7 سرعته اتوماتیک 2کلاچه تَر
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 254 اسب بخار در 5500 دور بر دقيقه
گشتاور 390 نيوتن متر در 2000-4000 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 220 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 7.8 ثانيه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی تزریق مستقیم
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب مستقل مولتی لینک
نوع فرمان برقی/ حساس به سرعت
طول 4722 میلیمتر
عرض 1860 میلیمتر
ارتفاع 1745 میلیمتر
فاصله محوری 2710 میلیمتر
وزن 1712 کیلوگرم
فاصله زیر خودرو تا زمین 20 میلیمتر
حجم صندوق 1179 ليتر
رینگ و لاستیک جلو 235/55R18
رینگ و لاستیک عقب 235/55R18
مصرف سوخت شهری 8.4 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 7.2 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت جاده ای 5.6 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 51 لیتر
استاندارد آلایندگی يورو 6
ستاره ایمنی 5 ستاره ایمنی از CNCAP
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک 3 منطقه ای با قابلیت تنظیم دمای جداگانه برای راننده-سرنشین و سرنشینان ردیف 2 و 3
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا صفحه نمایش دوگانه 12.3 اینچی برای مولتی مدیا و صفحه کیلومتر-رادیو-AUX و USB - Bluetooth-دارای 8 عدد بلندگو برند Sony
غربیلک فرمان غربیلک فرمان سه شاخه دی کات با تنظیم ارتفاع-کلید های کنترلی سیستم صوتی و تنظیمات کامپیوتر سفری-روکش چرمی
سیستم صندلی های جلو روکش چرمی-دارای آلارم کمربند سرنشین و رانده و تنظیم برقی صندلی ها(راننده 6 و سرنشین جلو 4 جهت)-مموری صندلی راننده و قابلیت تنظیم صندلی شاگرد توسط سرنشین عقب-سردکن صندلی های جلو و سیستم خوش آمد گویی راننده
سیستم صندلی های عقب روکش چرمی-صندلی های ردیف سوم به صورت کاملا تاشو-صندلی های ردیف دوم با قابلیت تا شدن و تنظیم پشتی-سیستم اتصال آسان صندلی کودک ISOFIX
سیستم روشنایی جلو کنترل هوشمند نوربالا-چراغ روشنایی روز-گردش چراغ در پیچ ها AFS-روشن و خاموش شدن خودکار چراغ ها-چراغ های جلو فول LED به همراه سیستم هوشمند کنترل نور بالا
سیستم روشنایی عقب Full LED
سنسورهای پیش فعال سیستم هشدار دهنده فشار باد لاستیک ها(TPMS)
سیستمهای کمکی راننده ترمز اضطراری خودکار-سیستم کمکی حرکت در ترافیک یا TJA-کمکی کروز هوشمند یا ICA-رادار تصادف از جلو-دوربین 360 درجه-سنسور پارک دنده عقب و جلو-دستیار راننده سطح 3، 1-رادار نقطه کور یا BSD-هشدار و پیش بینی برخورد در اثر تغییر لاین یا LCA-رادار تصادف از عقب یا RCTA-هشدار خروج از لاین-سیستم کمکی ماندن در لاین یا LKA-کروز کنترل هوشمند تطبیقی
سیستم آینه ها تنظیم برقی آیینه های جانبی-آیینه تاشوی برقی-گرمکن-آیینه های الکتروکرومیک
سیستم شیشه ها شیشه های جلو و عقب برقی-گرمکن شیشه عقب
سیستهای سقف سقف شیشه ای پانوراما
سایر موارد کول باکس-شارژر بی سیم تلفن همراه
کیسه های هوا 6 عدد-راننده و سرنشین جلو-جانبی و پرده ای
سیستم های امنیتی و حفاظتی سیستم ضد سرقت ایموبلایزر-ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده
ترمزهای عقب دیسکی خنک شونده
سیستم فرمان و هدایت پذیری برقی
سیستم های ترمز و پایداری سیستم کنترل پایداری DSC-ترمزگیر ی در حالت اضطراریBAS-کنترل نیروی رانش TCS-سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

عکس فونیکس تیگو ۸ پرومکس

تیگو 8 پرومکس

تیگو 8 پرومکس

تیگو 8 پرومکس

تیگو 8 پرومکس

تیگو 8 پرومکس

تیگو 8 پرومکس

تیگو 8 پرومکس

تیگو 8 پرومکس

تیگو 8 پرومکس

تیگو 8 پرومکس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

11 دیدگاه ها برای "فونیکس تیگو ۸ پرومکس"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
ماهان
مهمان

من باهاش شیب زنی کردم خیلی افتضاحه

ميرزا زاده
مهمان

ماشین صفر یه چیز دیگه ست صفر بگیر تا چندسال راحت باش! چرا برم ماشین چندین ساله پیشو بگیرم؟؟؟ کی از چیزه نو بدش میاد اخه؟؟؟ دست دوم بگیرم معلوم نیست چه کارایی با ماشین نکردن

milad
مهمان

شما دوست داری با اصالت باشی یا بی هویت مثل چینی ها ؟!

سينا
مهمان

یبار اگه تویوتا سوار شی ، یه تار موشو به اینا نمیدی! ١٠٠٪؜ راوفور ! شک نکن

اميرحسين
مهمان

ایمن ترین و خفن ترین ماشین چینیه ایرانه ! وسلامم

متین
مهمان

هویت و شخصیت در دنیای خودروهای روزمره (صرف نظر از سوپراسپرت ها)فقط مال ۳ تا کشوره… آمریکا، ژاپن و آلمان
چین و کرهو بقیه دستشون گردن همه

متین
مهمان

همین که برای ماشین کره ای، شخصیت و هویت قائلی، باعث شد سوء تفاهماتم با شما از بین بره… ببخشید شما راحت باش

مرتضی
مهمان

داداش رکستون قطعا به ژاپنی نمیرسه ولی یک سرو گردن از چینی مثل تیگو ۸ پرومکس بالاتره

متین
مهمان

داداش سانتافه صفرشم به جز یاتاقان، هنر و هیجان و لذتی نداشت چه برسه الان با ۱۰ سال کار و کلی تعمیر شدن با لوازم فیک و چینی

علی
مهمان

هرچی باشه از چینی بی هویت حتی صفر بهتره
شما واقعا اینو به ماشین کره ای ترجیح میدی؟

علی
مهمان

با این پول یه سانتافه تر و تمیز بگیرید لذت ببرید