ساینا GX

بروزرسانی در: پنج شنبه 12 بهمن 02 ساعت 12:32
ساینا GX

بررسی ساینا GX

خودروی ساینا ، نسخه فیس لیفت‌شده تیبا صندوقدار می‌باشد که به واسطه چهره قابل قبول‌تر نسبت به تیبا و قیمت اقتصادی مورد اقبال مصرف کنندگان این رده قیمتی قرار گرفته است، البته احتمالا این اقبال از روی ناچاری است چرا که بازار خودرویی ایران بسته است و عملا عدم واردات خودروهای کارکرده با تعرفه های پایین هیچ گونه انگیزه ای برای بهترشدن خودروسازان داخلی ایجاد نمیکند و خودروسازان داخلی اگرچه خودروهای جدیدی معرفی میکنند اما نسبت به برندهای خارجی در حال درجا زدن هستند.

ساینا درسال ۹۵ با همان مشخصات فنی تیبا و با موتور M15 توسط گروه خودروسازی سایپا در دو تیپ SX و EX (فول) روانه بازار شد و در سال ۹۹  نیز سایپا نسخه فیس لیفت ساینا را با نام ساینا S به بازار معرفی کرد که تغییرات جزئی در ظاهر و فنی در آن اتفاق افتاده بود. از تغییرات ساینا S نسبت به ساینا معمولی میتوان به مواردی نظیر استفاده از دریچه گاز برقی به جای مکانیکی، کابین جدیدتر، چراغها، سپرها و جلوپنجره جدید اشاره کرد. ساینا S در تیپهای دنده‌ای، اتوماتیک و دوگانه‌سوز عرضه شده است

ساینا GX

در این بررسی میخواهیم در رابطه با ساینا GX صحبت کنیم، ساینا GX از نظر ظاهری همان ساینا S می باشد که در بخش فنی موتور آن ارتقاء یافته است و آپشنهای بیشتری نیز به آن اضافه شده است و به طور خلاصه ساینا GX نسخه فول آپشن ساینا S می‌باشد و احتمالا علاوه بر نسخه دنده ای ساینا GX، شاهد نسخه های اتوماتیک و دوگانه سوز آن نیز خواهیم بود! جالب است بدانید پیشرانه اطلس و سهند محصولات جدید پارس خودرو دقیقا مشابه با ساینا GX و کوییک GX است.  در ادامه با Z4Car همراه باشید به بررسی ساینا GX بپردازیم.

در بخش نمای ظاهری، همانطور که اشاره شد ساینا S و ساینا GX یکسان هستند و تفاوتی در آنها دیده نمی‌شود و دو تیپ ساینا S و GX صرفا یک فیس لیفت جزئی از ساینا معمولی می‌باشند که در بخش جلوپنجره و سپر جلو دستخوش تغییراتی شده اند، همچنین وقتی به داخل کابین وارد می‌شویم متوجه صفجه کیلومتر جدید و فرمان D کات میشویم.

ساینا GX در بخش امکانات و فنی چه تفاوتهایی با ساینا S دارد؟

از تغییرات فنی و آپشنهای بیشتری که ساینا GX نسبت به ساینا S دارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشرانه M15 GSI که دارای فناوری زمان بندی متغیر سوپاپ های ورودی (VVT-i) می باشد و هدرز بر روی آن نصب شده است
  • افزایش حدودا ۵ درصدی قدرت و گشتاور
  • رینگ ۱۴ اینچی آلومینیومی به جای فولادی
  • اضافه شدن دکمه‌های کنترلی روی فرمان
  • صندلی با روکش چرمی
  • سامانه مولتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچی
  • دوربین دید عقب
  • نویگیشن
  • اتولایت
  • سیستم نمایش کنترل باد تایرها(TPMS)

که البته دو مورد آخری یعنی اتولایت و TPMS در برخی از نسخه های ساینا S که استاندارهای ۸۵ گانه را پاس کرده‌اند موجود است و یکی از مواردی که توی ذوق می‌زند و کمی عجیب به نظر میرسد این است که همچنان خبری از کیلس استارتر حتی در نسخه فول ساینا یعنی ساینا GX نیست!

نمای داخلی ساینا GX

تمام خانواده تیبا، ساینا و کوییک از پیشرانه M15 بهره میبرند که از تکنولوژی یک شرکت کره‌ای در آن استفاده شده است اما پیشرانه ساینا GX همانند کوییک GX ارتقاء پیدا کرده است و به فناوری زمان بندی متغیر سوپاپ های ورودی (VVT-i) مجهز شده و هدرز بر روی آن نصب شده است و نام این پیشرانه M15 GSI نام دارد که قرار است در خودروهای آتی سایپا یعنی اطلس و سهند نیز به کار گرفته شود.

فناوری VVT-i که مخفف variable valve timing intelligence می باشد زمان بندی هوشمند متغیر سوپاپها نام دارد و باعث میشود وقتی دور موتور افزایش می یابد، سوپاپ هوا اندکی دیرتر باز می شود و اندکی دیرتر نیز بسته می شود و از این جهت راندمان پیشرانه بیشتر می‌ شود.

در موتور M15 GSI تغییرات زیادی از جمله منیفولد دود، پیستون‌ها، سایز یاتاقان‌ها و فرم محفظه احتراق همراه با افزودن VVT انجام شده است و از جمله بهبودهایی که با این تغییرات در عملکرد فنی خودرو بوجود آمده است میتوان به مواردی نظیر در دسترس قرار گرفتن حداکثر گشتاور در دور موتور پایین‌تر ، مصرف سوخت کمتر و عدم نیاز به فشردن بیشتر پدال گاز اشاره کرد.

این پیشرانه جدید با همه این تغییرات باعث شده است که قدرت ساینا GX از حدود ۸۷ اسب بخار به ۹۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز از ۱۲۸ به ۱۳۷ نیوتن متر افزایش یابد. به طور کلی در بخش فنی اگرچه بهبودهای جزئی صورت گرفته است اما در عمل این تغییرات در بازدهی پیشرانه موثر واقع شده اند.

طول، عرض و ارتفاع ساینا GX دنده‌ای ترتیب ۴۲۱۵ میلیمتر، ۱۶۶۳ میلیمتر و ۱۴۸۴ میلیمتر می‌باشد و فاصله محوری آن نیز حدود ۲.۴۱ متر است که علی‌رغم فاصله محوری کمتر نسبت به ۲۰۶ صندوقدار فضای کابین جادارتری خصوصا در ریف عقب نسبت به خودروهایی نظیر ۲۰۶ صندوقدار یا رانا دارد. باک ساینا GX دنده‌ای حدود ۴۱ لیتر است و مصرف ترکیبی تخمینی برای این خودرو چیزی در حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

در بخش امکانات رفاهی بررسی ساینا GX میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

دو ایربگ SRS، نمایشگر لمسی ۷ اینچی با قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه، آینه جانبی برقی، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، صندلی با روکش چرم، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، غربیلک فرمان چرمی، سنسور پارک دنده عقب، دوربین دنده عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور باد تایرها، رهیاب ماهواره ای، ترمز ABS و EBD، رادیوپخش بلوتوث به همراه USB  و AUX ، شیشه دودی درب پنجم و دربهای عقب، صندلی راننده ۶ حالت دستی و سرنشین جلو ۴ حالته دستی.

از نقاط قوت ساینا GX میتوان به آپشنهای قابل قبول دراین رنج قیمتی، گستردگی خدمات پس از فروش، استهلاک نسبتا پایین و بازدهی بهتر پیشرانه نسبت به نسخه معمولی اشاره کرد و از نفاط ضعفی نظیر امنیت و کیفیت ساخت و مونتاژ پایین آن نام برد.

ارزش خريد ساینا GX

اگر ساینا GX با قیمتی نزدیک به ساینا S به بازار بیاید با توجه به اصلاحات صورت گرفته و آپشنهای بیشتر میتوان ارزش خرید متوسطی برای این خودرو متصور بود و هر چقدر این اختلاف قیمتی نسبت به ساینا S بیشتر شود از ارزش خرید این خودرو کاسته خواهد شد.

10
0 5

رقبای ساینا GX

در این رده قیمتی به غیر از خودروهایی با پلت‌فرم مشترک با ساینا GX نظیر ساینا S، معمولی و تیبا صندوقدار خودروی دیگری دیده نمیشود؛ مگر اینکه به سراغ خودروهای کارکرده این رده قیمتی و سگمنت بروید که از جمله آنها میتوان به رانا، کیا ریو،هیوندای ورنا، تندر 90 و 206 صندوقدار اشاره کرد که در بین موارد ذکر شده با بودجه ساینا GX و چه بسا کمتر میتوانید ریو مونتاژ سایپا 1390 یا پژو 206 صندوقدار V20 مدل 92 را به صورت کم کارکرد خریداری نمایید که از نظر کیفیت ساخت و سواری برتری‌های زیادی نسبت به ساینا GX دارد و این تصمیم شماست که خودروی صفر را ترجیح بدهید یا کارکرده با بیش از یک دهه کارکرد!


مشخصات فنی ساینا GX

نام لاتین خودرو Saina GX
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی B
کشور سازنده ایران
سال طراحی 1399
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده سایپا
حجم موتور 1503 سی سی
نوع موتور تنفس طبیعی
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 5 دنده دستی
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 8
قدرت 90 اسب بخار در 5250 دور بر دقيقه
گشتاور 137 نيوتن متر در 4000 دور بر دقيقه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی تزریق غیرمستقیم
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب یکپارچه تیر پیچشی
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4209 میلیمتر
عرض 1667 میلیمتر
ارتفاع 1490 میلیمتر
فاصله محوری 2414 میلیمتر
وزن 1050 کیلوگرم
حجم صندوق 370 ليتر
رینگ و لاستیک جلو 185/60R14
رینگ و لاستیک عقب 185/60R14
مصرف سوخت ترکیبی 6.93 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 41 لیتر
استاندارد آلایندگی يورو 5
سیستم تهویه مطبوع نيمه اتوماتيک
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا مولتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچ-نمايش دمای هوای بیرون-نشانگر تعویض دنده GSI-سیستم محاسبه سفر-سیستم ناوبری GPS
غربیلک فرمان کنترل صدا از روی فرمان-غربیلک فرمان D-TYPE
سیستم صندلی های جلو صندلی راننده ۶ حالت دستی-سرنشین جلو ۴ حالت دستی-روکش چرم
سیستم صندلی های عقب صندلی کودک-روکش چرم
سیستم روشنایی جلو قابلیت تنظیم دستی ارتفاع چراغ‌های جلو-چراغ‌های جلو همراهی کننده-چراغ روشنایی روز-مه‌شکن-چراغ جلو اتوماتیک
سیستم روشنایی عقب مه‌شکن
سنسورهای پیش فعال نمایشگر سیستم کنترل فشار باد تایر
سیستمهای کمکی راننده سنسور پارک دنده عقب-دوربین عقب
سیستم آینه ها آینه جانبی تنظیم برقی و تاشو دستی
سیستم شیشه ها شیشه دودی درب پنجم و درب‌های عقب
سایر موارد بازکردن قفل درب صندوق عقب با ریموت
کیسه های هوا راننده و سرنشین جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتی سیستم ضد سرقت-سیستم هشداردهنده امنیتی
ترمزهای جلو: دیسکی
ترمزهای عقب كاسه ای
سیستم فرمان و هدایت پذیری هیدرولیک
سیستم های ترمز و پایداری سیستم ترمز ABS+EBD

عکس ساینا GX

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

4 دیدگاه ها برای "ساینا GX"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
عزت
مهمان

من ساینا دوگانه تحویل آذر هستم
امروز برام دعوتنامه اومده ساینا ساده
۱۱۴ دادم، سایپا بی ناموس میگه ۱۸۷ تومن دیگه باید بدی
یعنی قیمت تمام شده ۳۰۱ تومن
بی شرف عالم سایپا

پارسا
مهمان

قبول نکن تک سوز…. من قبول نکردم بعد یه ماه دوگانه سوز گرفتم

مهسیما
مهمان

قیمت نهایی این ماشین چقدر است؟ کسی خبر داره؟

عباس آدینه
مهمان

سلام ۲۸۳