پراید ۱۳۱

بروزرسانی در: شنبه 14 بهمن 02 ساعت 02:43
پراید 131

بررسی پراید ۱۳۱

پراید نام یکی از محصولات شرکت کیا موتورز کره جنوبی است که ریشه‌های آن به شرکت مزدا ژاپن باز می‌گردد. این خودرو که برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ میلادی به سفارش شرکت فورد و توسط کمپانی مزدا به تولید رسید، با نام‌هایی همچون «مزدا ۱۲۱» و «فورد فستیوا» در بازارهای مختلف عرضه گردید.
در سال ۱۳۷۲ شرکت سایپا کیا پراید را با عنوان‌های صبا و نسیم روانه بازار داخلی کرد و تا به امروز نیز نسخه‌های مختلفی از این خودرو به بازار عرضه شده است. پراید ۱۳۱ یکی از مدل‌های کیا پراید کره‌ای است که ابتدا در پنج تیپ ST، LX، SL، SX و EX به تولید می‌رسید، اما بعد از اجباری شدن استانداردهایی مانند ترمز ABS و کیسه هوا برای خودروسازان، برخی از تیپ‌های این خودرو حذف شدند و هم‌اکنون تنها تیپ‌های SE و TL روانه بازار می‌شود.

تمامی محصولاتی که عنوان پراید را یدک می‌کشند، روی پلتفرمی موسوم به X100 ساخته می‌شوند. محصولات ساخته شده روی این پلتفرم تنها در برخی جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند، ولی ماهیت کلی آن‌ها یکسان است. در نمای جلو پراید ۱۳۱ چراغ‌هایی کشیده را می‌بینیم که در مقایسه با پراید صبا، حالتی شبه کریستالی به خود گرفته‌اند. همچنین سپر جلو نیز تغییر کرده است و چراغ‌های راهنما از روی سپر به داخل چراغ‌های جلو منتقل شده‌اند. داخل کابین پراید ۱۳۱ با همان یک طراحی ساده و بی‌روح مواجه هستیم که در ساخت آن از پلاستیک خشک و بی کیفیت به وفور استفاده شده است؛ البته در مقایسه با پراید صبا، تغییراتی در کابین پراید ۱۳۱ ایجاد شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تغییر نمای کلی داشبورد و دریچه‌های سیستم تهویه، نصب غربیلک فرمان جدید و تعویض رودری‌ها اشاره کرد.
محصولات پراید علاوه بر استفاده از یک پلتفرم مشترک، از پیشرانه‌های مشترک نیز استفاده می‌کنند. پراید ۱۳۱ همانند برادران خود به یک موتور ۴ سیلندر با حجم ۱۳۲۳ سی‌سی مجهز شده است. این پیشرانه می‌تواند ۷۱ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و ۱۰۸ نیوتن متر گشتاور را در ۲۸۰۰ دور بر دقیقه تولید کرده و نیروی تولید شده را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل کند.
وزن پراید ۹۱۵ کیلوگرم است و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن چیزی در حدود ۱۵ ثانیه اعلام شده است که شاید به هیچ وجه راضی‌کننده نباشد، اما از ارزان‌ترین سدان بازار کشور بیشتر از این هم نمی‌توان انتظار داشت. بر اساس اعلام شرکت سایپا، مصرف سیکل ترکیبی پراید ۱۳۱ حدود ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که البته در شرایط واقعی این میزان ممکن است تا حدود ۸ لیتر افزایش یابد. حداکثر سرعت پراید ۱۳۱ هم ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است که البته راندن پراید با چنین سرعتی ممکن است عواقب جبران ناپذیری را بریتان به همراه داشته باشد.
ذکر کردن کلمه آپشن برای تجهیزات خودرو پراید شاید تا حدودی عجیب به نظر برسد، اما اگر مواردی همچون درب بازکن باک و صندوق عقب از داخل، گرمکن شیشه عقب، سیستم تهویه مطبوع دستی، رادیو CD با قابلیت پخش MP3 + پورت USB و آینه‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل جز آپشن‌های پراید ۱۳۱ محسوب می‌شوند.
پراید ۱۳۱ یک خودروی اقتصادی است که به واسطه قیمت مقرون به صرفه خود، همیشه مورد توجه اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه بوده است. مجموعا می‌توان این‌طور نتیجه گیری کرد که پراید ۱۳۱ یک سدان ناامن، قدیمی و از دور خارج شده است که متاسفانه در شرایط خاص بازار ایران همچنان در گود رقابت باقی مانده است. مزیت‌هایی مانند بازار خرید و فروش پر رونق، قیمت اقتصادی، مصرف سوخت کم، استهلاک پایین و دسترسی آسان به قطعات یدکی برای پراید ۱۳۱ قابل ذکر هستند، اما از سوی دیگر ایمنی ضعیف، کیفیت پایین ساخت، نفوذ صدا به داخل کابین، پیشرانه کم توان، طراحی قدیمی تنها بخشی از ایراداتی هستند که پراید ۱۳۱ از آن‌ها برخوردار است.

ارزش خريد پراید ۱۳۱

نوسانات نرخ ارز، روی تولید یک خودرو به اصطلاح صد درصد داخلی‌سازی شده مانند پراید 131 نیز بی اثر نبوده و طی چند ماه گذشته قیمت کارخانه این خودرو افزایش یافته است. پراید 131 خودرویی نیست که بتوانیم ارزش خرید بالایی را برای آن در نظر بگیریم و در حقیقت باید آن را یک خودرو کاملا از رده خارج بدانیم، اما شرایط بازار کشور به این صورت ایجاب می‌کنند که مشتریان ایرانی اگر به دنبال یک سدان اقتصادی، کم خرج و کم مصرف برای استفاده‌های درون شهری و بعضا سفرهای برون شهری هستند، چاره‌ای جز خرید پراید 131 و امثالهم ندارند. در رنج قیمتی پراید 131 اگر به خودروهای هاچبک علاقه دارید می‌توانید به سراغ نمونه‌های کم کارکرد پراید 111 یا تیبا 2 برودید.

10
0 2.9

رقبای پراید ۱۳۱

در رده قیمتی پراید 131 تنها خودرو صفر کیلومتری که می‌تواند با آن رقابت کند، نسخه‌ فیس لیفت خودش یعنی پراید 132 است. پراید 132 نسبت به 131 طراحی بیرونی جدیدتر و شاید جذاب‌تری دارد، اما از لحاظ پیشرانه و امکانات رفاهی تفاوت چندانی میان این دو برادر دیده نمی‌شود و اگر فقط صرفا بحث طراحی بیرونی برایتان مهم است می‌توانید پراید 132 را خریداری کنید. البته در نسخه‌های غیر صفر کیلومتر، گزینه‌ای مانند تیبا صندوقدار نیز پیش روی شما قرار دارد که طراحی آن به نسبت جدیدتر بوده و موتور آن نیز قدرتمندتر است.


مشخصات فنی پراید ۱۳۱

نام لاتین خودرو SAIPA 131
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی C- سدان خانوادگ جمع و جور
کشور سازنده ایران
سال طراحی 1390
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده سایپا
حجم موتور 1323 سی سی
نوع موتور M13
محور محرک دیفرانسیل جلو
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 8
قدرت 71 اسب بخار در 5500 دور بر دقيقه
گشتاور 108 نيوتن متر در 2800 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 160 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 15 ثانيه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی انژکتور با پاشش نقطه ای
سیستم تعلیق جلو مک فرسون فنر لول
سیستم تعلیق عقب نیمه مستقل
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 3935 میلیمتر
عرض 1605 میلیمتر
ارتفاع 1455 میلیمتر
فاصله محوری 2345 میلیمتر
وزن 915 کیلوگرم
رینگ و لاستیک جلو 165/65R13
رینگ و لاستیک عقب 165/65R13
مصرف سوخت ترکیبی 6.44 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 40 لیتر
پیمایش 621 کيلومتر
استاندارد آلایندگی يورو 4
ستاره ایمنی بررسي نشده
سیستم تهویه مطبوع دستی
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا راديو CDبا قابليت پخش MP3+ پورت USB
غربیلک فرمان پلاستیک خشک ساده، فرمان با قابليت تنظيم ارتفاع
سیستم صندلی های جلو صندلي هاي ارگونوميك جديد با روکش پارچه ای
سیستم صندلی های عقب صندلی های پارچه ای
سیستم روشنایی جلو چراغ جلو با قابليت تنظيم زاويه نور(levelling switch)
سیستم روشنایی عقب چراغ عقب مجهز به مه شكن
سیستم آینه ها آينه هاي جانبي تاشو با قابليت تنظيم از داخل
سیستم شیشه ها شيشه بالابر برقي دربهاي جلو
سایر موارد درب بازكن باك و صندوق عقب از داخل، گرمكن شيشه عقب
کیسه های هوا كيسه هواي راننده و سرنشين جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتی قفل مركزي، Immobilizer
ترمزهای جلو: دیسکی
ترمزهای عقب کاسه ای
سیستم های ترمز و پایداری ترمز ABS
سایر موارد چراغ هشدار دهنده عيب موتور، كمربند ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع

عکس پراید ۱۳۱

نمای جانبی پراید 131

نمای جانبی پراید 131

نمای جلو پراید 131

نمای جلو پراید 131

نمای جلو پراید 131

نمای جلو پراید 131

صندلی های جلو پراید 131

صندلی های جلو پراید 131

فضای ردیف عقب پراید 131

فضای ردیف عقب پراید 131

نمای داخلی درب عقب پراید 131

نمای داخلی درب عقب پراید 131

آپشنهای روی دستگیره پراید 131

آپشنهای روی دستگیره پراید 131

نمای داخلی درب جلو پراید 131

نمای داخلی درب جلو پراید 131

آپشنهای پراید 131

آپشنهای پراید 131

دریچه تهویه مطبوع پراید 131

دریچه تهویه مطبوع پراید 131

آپشنهای پراید 131

آپشنهای پراید 131

صفحه آمپر و کیلومترشمار پراید 131

صفحه آمپر و کیلومترشمار پراید 131

دسته دنده پراید 131

دسته دنده پراید 131

نمای داخلی پراید 131

نمای داخلی پراید 131

پیشرانه پراید 131

پیشرانه پراید 131

نمای عقب پراید 131

نمای عقب پراید 131

نمای جانبی پراید 131

نمای جانبی پراید 131

نمای عقب پراید 131

نمای عقب پراید 131

نمای جانبی پراید 131

نمای جانبی پراید 131

نمای جلو پراید 131

نمای جلو پراید 131

pride-131

pride-131

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

65 دیدگاه ها برای "پراید ۱۳۱"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
عباس
مهمان

یا سلام پراید بهترین ارزانترین ماشین جهان من خودم طرف پرایدم هر کس میگه پراید خوب نیست خراب میشه نمیدونم فلان اصلا اینجور فکر نکنید پراید هم ماشین هم خرجیه هم خیلی ماشین خوبیه به من یه ماشین خارجی بدین با پراید عوض نمی کنم

علی
مهمان

دست از سر این ارابه بهشت وردارید…

علی زنجیران
مهمان

تنها ماشینی که تو شهر راحت میشه تو کوچه های باریک هم تخته گاز رفت (در کنار ام وی ام ۱۱۰ که پراید صندوق داره و عامه پسنده)
بیرون شهر افتضاح بالای سرعت ۱۰۰ البته
در ضمن تصادفم نکنید…

علی
مهمان

خدا وکیلی پراید ۵۰۰ هزار تا کار رو با ماشینای ۵ برابر قیمت و ۱۰ هزار تا کار مقایسه نکنید
پراید ۱۰ هزار کار با هر ماشین ۱۰ هزار کار دیگه
که در این صورت تیبا بهتره… ولی ایراداتی داره گفتم نظر قبلی

علی
مهمان

تیبا از پراید خیلی بهتره ولی دو تا ایراد داره نمیشه سوار شد :
۱. سرت عقب بشینی میخوره سقف … یه وجب تا دو وجب از پراید پایین تره خخخ حتما سوار شید بعد بخرید خیلی پایینه گردنم رو کج نگه داشته بودم با قد ۱۷۵
۲. کولرش صدای فن حلزونی یا همون فن جارو برقی میده ولی پراید فقط صدای باده

ولی تیبا اتاقش صد درصد بیصدا … موتورشم قویتره صداشم زیاد نیست الکی میگن … زیاد نباید پر گاز بری… همه ماشینا صدا دارن الکیه همش

علی
مهمان
هر جور میزنم ماشین حساب دلم نمیاد پراید صفرم رو رد کنم بره بهترش رو بخرم دست دوم البته مثلا ام وی ام ۳۱۵ لا مصب سوار میشی انگار هیچی سوار نشدی… هیچ فکر و خالی نداری… سپر خط بیوفته دیده نمیشه … خرج ماشین صفر… کلاس ملاس صفر … دغدغه روحی روانی نداری تو خیابون کسی نگات نمیکنه خخخ فامیل کسی حسودی نمیکنه دشمن نمیسازی برای خودت همسایه همچنین همه خیابون دست تکون میدن بهت فکر میکنن مسافر کشی ولی سوار نمیکنی انگار اربابی خخخ کولر رو روشن ول میکنی نه مصرف سوخت داره نه ماشین داغ میکنه صدای… بیشتر
آرمین
مهمان

از پراید آشغال تر نبود؟خخخخخ

farzad
مهمان

من آزمون شهریمو قبول شدم می‌خوام بخرم برای ۳ سال تنها ماشین مناسب داخل شهر

farzad
مهمان

خیلی ماشین خوبیه برای داخل شهر

farzad
مهمان

خیلی ماشین خوبیه

مهدی
مهمان

علی نکشیمون با این ماشین اکسلنت توربو پلاس اسپورت فول آپشن بی همتات

علی
مهمان
اتفاقا دیروز با داداشم رفتیم ام وی ام ۵۳۰ ترو تمیز سوار شدیم برای خرید برای داداشم با پراید صفرمون رفتیم گفت خداوکیلی پراید از همه ماشینا بهتره گفت به خاطر امنیت تصادف مجبورم ام وی ام بگیرم وگرنه پراید صفر ماشین کاملیه : نرم و بی صدا … کولر عالی … تمیز و مرتب… دید محیط عالی … خرج صفر … تیبا از پراید خیلی بهتره ولی دو تا ایراد داره نمیشه سوار شد : ۱. سرت عقب بشینی میخوره سقف … یه وجب تا دو وجب از پراید پایین تره خخخ ۲. کولرش صدای فن حلزونی یا همون… بیشتر