تیبا صندوقدار دوگانه سوز

بروزرسانی در: سه شنبه 24 بهمن 02 ساعت 12:13
تیبا صندوقدار دوگانه سوز

بررسی تیبا صندوقدار دوگانه سوز

تیبا یکی از محصولات خانواده سایپا است که در سگمنت سدان‌های کوچک شهری جای می‌گیرد. این خودرو در ابتدا مینیاتور نام داشت و پروژه ساخت آن از میانه‌های دهه ۷۰ آغاز گردید که پس از کش و قوس‌های فراوان، سرانجام در سال ۱۳۸۷ در معرض دید عموم قرار گرفت. تیبا همچون اکثر محصولات جدید سایپا روی پلتفرمی موسوم به X200 یا S81 ساخته شده است که به نوعی نمونه پیشرفته‌تر پلتفرم پراید محسوب می‌شود. تاکنون تیپ‌های مختلفی از خودرو تیبا به بازار عرضه شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به SX، LX، SL و EX اشاره کرد؛ تمامی تیپ‌های نام برده شده از مشخصات فنی یکسانی برخوردا بوده و تنها از نظر امکاناتی همچون تعداد ایربگ یا بهره‌مندی از شیشه بالابر برقی و تهویه اتوماتیک با هم تفاوت دارند. تیبا دوگانه سوز یکی از مدل‌های این خودرو کوچک است و می‌تواند برای کسانی که به دنبال سدانی ارزان قیمت و کم مصرف هستند گزینه ایده آلی محسوب شود. ناگفته نماند تیبا دوگانه سوز از زمان عرضه خود تاکنون در زمینه فروش نتوانسته است پا به پای نمونه بنزینی خود پیش برود.

محصولاتی مانند تیبا، ساینا و کوییک همگی روی پلتفرم مشترکی ساخته شده‌اند، به همین دلیل شباهت‌های میان آن‌ها غیرقابل انکار است. علی رغم ادعای سایپا مبنی بر استفاده از تجربیات طراحان ایتالیایی در طراحی تیبا، در نمای ظاهری و کابین این خودرو هیچ نشانی از یک سدان جذاب به چشم نمی‌خورد. تیبا دوگانه سوز نیز از لحاظ طراحی هیچ تفاوتی با نمونه‌های بنزینی خود ندارد و همان طراحی ناموزون سایر تیپ‌های تیبا صندوقدار، در این خودرو نیز به چشم می‌خورد. کیفیت کابین این خودرو اصلا نمی‌تواند رضایت بخش باشد و پلاستیک خشک و بی کیفیت به کار رفته در آن در بلند مدت برای سرنشینان آزاردهنده خواهد بود، البته با توجه به رنج قیمتی که تیبا دوگانه سوز در آن قرار دارد جز این هم نمی‌توان از محصولات شرکت سایپا انتظار داشت!
متاسفانه در سایت رسمی شرکت سایپا هیچ اطلاعات دقیقی از میزان مصرف گاز CNG یا توان خروجی این خودرو هنگام استفاده از این گاز درج نشده است بنابراین در اینجا به ناچار تنها مشخصات فنی این خودرو هنگام استفاده از بنزین را برایتان درج نمودیم. تیبا دوگانه سوز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری مجهز شده است که می‌تواند ۸۷ اسب بخار قدرت در ۵۳۰۰ دور در دقیقه و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. نیرو این پیشرانه از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. قرار گرفتن مخزن CNG در صندوق عقب تیبا باعث کاهش چالاکی این خودرو نسبت به انواع بنزینی شده است، بنابراین نباید انتظار شتاب بالایی را از این خودرو داشت. طبق اعلام شرکت سایپا مصرف ترکیبی (بنزین) این خودرو برابر با ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است، که مصرف مناسبی برای یک سدان کوچک شهری محسوب می‌شود.
از خودرویی در این رده قیمتی قطعا نباید انتظار آپشن‌های متنوعی داشت؛ تیبا به حداقل رفاهی معدودی همچون تهویه مطبوع دستی، آیینه‌های جانبی تاشونده با قابلیت تنظیم از داخل، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور، مه شکن جلو و چراغ هشدار دهنده عیب یاب موتور و چند آپشن جزئی دیگر مجهز است که چندان راضی کننده به نظر نمی‌رسند.
این رسم میان دو خودروساز بزرگ کشور وجود دارد که پس از عرضه یک خودرو جدید، چندی بعد مدل دوگانه سوز آن را نیز روانه بازار می‌کنند. با توجه به ارزان‌تر بودن گاز CNG نسبت به بنزین در ایران، استفاده‌ از خودروهای دوگانه سوزی همچون تیبا بیشتر برای کسانی توصیه می‌شود که نمی‌خواهند هزینه بالایی بابت سوخت بپردازند و شاید بخواهند از خودرو خود برای مسافربری استفاده نمایند. اگر برای استفاده‎‌های خانوادگی قصد خرید تیبا دوگانه‌سوز را دارید، باید بدانید که قرار گرفتن کپسول CNG در صندوق عقب باعث کاهش قابل توجه فضای بار این خودرو شده است. بهینه‌تر بودن استفاده از CNG نسبت به بنزین و قیمت نسبتا مقرون به صرفه شاید تنها نکات مثبت تیبا دوگانه سوز باشد، اما کیفیت پایین ساخت، ایمنی ضعیف، طراحی نه چندان مطلوب و سطح پایین امکانات رفاهی هم معایب شاخص این خودرو محسوب می‌شوند.

ارزش خريد تیبا صندوقدار دوگانه سوز

تیبا دوگانه سوز از جمله ارزان قیمت‌ترین خودروهای دوگانه بازار ایران است و همان‌طور که گفته شد بیشتر برای کسانی مناسب است که نمی‌خواهند هزینه بالایی بابت سوخت بپردازند. ابعاد تیبا و میزان مصرف سوخت آن، این سدان ایرانی را به گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده‌های روزمره و درون شهری تبدیل کرده است، اما وقتی ضعف‌های این خودرو را در کنار قیمت آن بسنجید، به نظر می‌رسد که می‌توان ارزش خرید متوسطی را برای این خودرو در نظر گرفت. در این رنج قیمتی اگر به خودروهای هاچبک علاقه مند هستید می‌توانید سایپا 111 را خریداری نمایید.

10
0 3.8

رقبای تیبا صندوقدار دوگانه سوز

خانواده پراید (131 و 132 ) و تیبا صندوقدار معمولی محصولاتی هستند که می‌توانند در این رده قیمتی به عنوان رقبای تیبا دوگانه سوز مطرح شوند. دسترسی ساده به قطعات یدکی و بازار خرید و فروش مناسب تنها مزیت این خودروها هستند و کیفیت پایین و ایمنی ضعیف آن‌ها در کنار فقر امکانات رفاهی، بارزترین نکات منفی محصولات این رده قیمتی محسوب می‌شوند. اگر برای استفاده‌های درون شهری در پی خودرویی ارزان قیمت و کم مصرف هستید، تیبا دوگانه سوز می‌تواند در این رنج قیمتی بهترین گزینه برایتان باشد، اما برای استفاده‌های خانوادگی بهتر است به سراغ نمونه بنزین سوز تیبا بروید تا علاوه‌بر فضای بار بیشتر از مصرف سوخت‌ اقتصادی این خودرو هم بهره شوید.


مشخصات فنی تیبا صندوقدار دوگانه سوز

نام لاتین خودرو Tiba
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی B- سدان کوچک شهری
کشور سازنده ایران
سال طراحی 1387
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده سایپا
حجم موتور 1503 سی سی
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 5 دنده دستی
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 8
قدرت 87 اسب بخار در 5300 دور بر دقيقه
گشتاور 128 نيوتن متر در 4000 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 170 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 13 ثانيه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی انژکتور
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب Torsion beam
طول 4105 میلیمتر
عرض 1641 میلیمتر
ارتفاع 1484 میلیمتر
فاصله محوری 2410 میلیمتر
وزن 1000 کیلوگرم
رینگ و لاستیک جلو 175/70R13
رینگ و لاستیک عقب 175/70R13
مصرف سوخت ترکیبی 6.95 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 41 لیتر
پیمایش 590 کيلومتر
استاندارد آلایندگی يورو 4
ستاره ایمنی بررسي نشده
سیستم تهویه مطبوع دستی - تهويه مطبوع اتوماتيك (سفارشی)
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا اسپیکرهای جلو و عقب - USB - CD - MP3
سیستم صندلی های جلو صندلي راننده با قابليت تنظيم ارتفاع
سیستم روشنایی جلو هالوژن - چراغ جلو با قابليت تنظيم زاويه نور (Levelling Switch) - چراغ مه شكن جلو
سیستم آینه ها آينه هاي جانبي تاشو با قابليت تنظيم از داخل - آينه هاي جانبي برقي (سفارشی)
سیستم شیشه ها شيشه بالابر برقي جلو - شيشه بالابر برقي عقب (سفارشی)
سایر موارد جاليواني روي كنسول جلو و ساعت ديجيتال - رينگ آلومينيومي (سفارشی)
کیسه های هوا 2 عدد (راننده و سرنشین جلو)
سیستم های امنیتی و حفاظتی سيستم ضد سرقت با كد متغير(Immobilizer) - قفل مركزي - ريموت كنترل
ترمزهای جلو: دیسکی
ترمزهای عقب کاسه‌ای
سیستم های ترمز و پایداری ترمز ABS
سایر موارد چراغ هشدار دهنده عيب ياب موتور

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "تیبا صندوقدار دوگانه سوز"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
ميلاد
مهمان

دوستان یک روغن موتور خوب برای تیبا دوگانه معرفی کنند

امیرحسین پورکند
مهمان

تیبا در حالت گازسوز:
قدرت ۸۰ اسب بخار در ۵۳۰۰دور در دقیقه
گشتاور ۱۲۶ نیوتون متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
مصرف ترکیبی بنزین: ۷/۶ لیتر درصد کیلومتر