نیسان وانت زامیاد دوگانه سوز

بروزرسانی در: سه شنبه 24 بهمن 02 ساعت 15:29
نیسان وانت زامیاد دوگانه سوز

بررسی نیسان وانت زامیاد دوگانه سوز

نیسان وانت زامیاد یکی از محصولات پر حاشیه و البته خاطره انگیز شرکت سایپا است که با نام زامیاد Z24 نیز شناخته می‌شود. سابقه تولید این وانت در ایران به سال ۱۳۴۹ بازمی‌گردد و تا به امروز تحت عنوان‌ نام‌های مختلفی مانند سایپا ۲۴ و زامیاد ۲۴ روانه بازار کشور شده است، البته شاید نیسان آبی رایج‌ترین و مشهوترین نامی باشد که برای این خودرو می‌شناسیم. وانت زامیاد در واقع نسل سوم وانت جونیور شرکت نیسان ژاپن است که بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۲ در این کشور تولید می‌گردید.
نیسان وانت زامیاد یکی از قدیمی‌ترین وانت‌های بازار ایران نیز محسوب می‌شود که بدون ایجاد تغییرات عمده بیش از چند دهه است که روی خط تولید قرار دارد. شرکت سایپا تاکنون نمونه‌های مختلفی از نیسان زامیاد را روانه بازار کشور کرده است؛ در سال ۱۳۸۸ وانت زامیاد دوگانه سوز نیز توسط این شرکت به بازار کشور عرضه شد که به دلیل ارزان‌تر بودن گاز CNG نسبت به بنزین، توانست نظر خریداران فراوانی را به سوی خود جلب نماید.

از سال ۱۳۴۹ که تولید این وانت در ایران آغاز شده است، تا به امروز هیچ تغییر چشمگیری روی طراحی این خودرو اعمال نشده و این خود یک رکوردی جهانی محسوب می‌شود! طراحی وانت زامیاد متعلق به دهه ۷۰ میلادی است و قطعا نمی‌تواند با استانداردهای فعلی دنیای خودرو همخوانی داشته باشد؛ همچنین طراحی داخلی نیز با وانت‌هایی که در چندین دهه پیش تولید می‌شدند تفاوت چندانی ندارد. در کابین این خودرو علاوه‌بر آهن خالص، شاهد استفاده از پلاستیک خشک و بی کیفیت در سرتاسر فضای داخلی هستیم، که به هیچ وجه نمی‌تواند رضایت بخش باشد.
وانت زامیاد دوگانه سوز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری مجهز است که می‌تواند در حالت استفاده از گاز ۹۰ اسب بخار قدرت در ۴۸۰۰ دور در دقیقه و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور در ۲۴۰۰ دور بر دقیقه را تولید کند. همچنین مقدار قدرت تولیدی این پیشرانه در حالت استفاده از بنزین برابر با ۱۰۰ اسب بخار و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور است. نیرو تولید شده توسط پیشرانه این خودرو از طریق یک گیربکس ۴ سرعته دستی (F4W81A) به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود که در سرعت‌های بیشتر از صد کیلومتر بر ساعت جای خالی یک دنده دیگر به شدت در آن حس می‌شود. تاکنون اطلاعاتی در مورد شتاب ۰ تا ۱۰۰ این وانت ۱۷۴۰ کیلوگرمی منتشر نشده است، اما براساس بررسی‌های میدانی به نظر می‌رسد که برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت با وانت زامیاد به حدود ۲۰ ثانیه زمان نیاز داشته باشید. براساس اعلام رسمی سایت سایپا مصرف سوخت ترکیبی (بنزین) این خودرو برابر با ۱۳ لیتر در هر صد کیلومتر است. وقتی در مورد نیسان آبی صحبت می‌کنید، صحبت به میان آوردن از آپشن و امکانات رفاهی تا حد زیادی خنده‌دار به نظر می‌رسد! تجهیزاتی مانند جلو آمپر با طراحی جدید، فرمان دوتکه و بهره‌مندی از تاخوگراف تنها مواردی هستند که از دید شرکت سایپا، آپشن محسوب می‌شوند و روی نیسان وانت زامیاد نصب شده‌اند.
وانت زامیاد برای حدود پنج دهه است که روی خط تولید خودروسازان داخلی قرار دارد؛ چنین عرضه طولانی مدتی نشان می‌دهد که نه تنها وانت زامیاد توانسته در جلب رضایت مشتریان ایرانی تا حد زیادی موفق عمل کند، بلکه در طی این سال‌ها هیچ وانتی نتوانسته تمام و کمال جایگزین این پیرمرد آبی‌پوش شود. نکات منفی مانند کاهش کیفیت در سال‌های اخیر، طراحی و پلتفرم کاملا قدیمی، مصرف سوخت بالا، عدم بهره‌مندی از امکانات رفاهی نکات منفی هستند که در وانت زامیاد دوگانه سوز به چشم می‌خورد، اما از سوی دیگر استفاده از سوخت CNG به جای بنزین، دسترسی ساده به قطعات یدکی، بازار خرید و فروش نسبتا پر رونق و توانایی حمل ۲۸۰۰ کیلوگرم بار هم نکات مثبتی هستند که در مورد این خودرو باید به آن‌ها اشاره کنیم.

ارزش خريد نیسان وانت زامیاد دوگانه سوز

نیسان آبی نیز از نوسانات بازار خودرو بی‌بهره نبوده و اگر هم اکنون قصد نمونه صفر کیلومتر آن را جستجو کنید، با قیمت‌هایی نجومی مواجه خواهید شد. در نهایت باید گفت که هرچند گزینه‌های زیادی برای خرید وانت پیش روی مشتریان ایرانی قرار ندارد، اما برای کسانی که به دنبال خرید یک خودرو باربری هستند و در عین حال هم نمی‌خواهند هزینه زیادی بابت مصرف بنزین متحمل شوند، وانت زامیاد دوگانه سوز مناسب‌ترین گزینه ممکن است. با توجه به تمامی این تفاسیر، باید ارزش خرید متوسطی را برای وانت زامیاد در نظر داشته باشیم.

10
0 5

رقبای نیسان وانت زامیاد دوگانه سوز

همان‌طور که گفتیم، مشتریان ایرانی برای خرید وانت گزینه‌های انگشت شماری را در پیش روی خود دارند؛ همچنین خودروسازان داخلی نیز در زمینه تولید خودرو برای این سگمنت کاملا ضعیف عمل کرده‌اند و همین ضعف باعث شده است تا وانت زامیاد به نوعی در این رنج قیمتی بی رقیب باقی بماند. وانت کارا دوکابین از لحاظ قیمتی نزدیک‌ترین رقیب به وانت زامیاد است، اما از لحاظ مواردی همچون قدرت حمل بار به هیچ عنوان نمی‌تواند با نیسان آبی رقابت کند. بنابراین اگر یک خودرو باربر و جان سخت می‌خواهید که هزینه زیادی بابت سوخت به شما تحمیل نکند، وانت زامیاد دوگانه سوز برایتان بهترین گزینه خواهد بود.


مشخصات فنی نیسان وانت زامیاد دوگانه سوز

نام لاتین خودرو Nissan Junior
کلاس بدنه وانت/پیکاپ
سگمنت جهانی P - وانت متوسط
کشور سازنده ایران
سال طراحی 1970
تعداد سرنشین 2
شرکت عرضه کننده سایپا
حجم موتور 2400 سی سی
محور محرک دیفرانسیل عقب
گیربکس 4 سرعته دستی (F۴W۸۱A)
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
قدرت 100 (بنزين) 90 (گاز) اسب بخار در 4800 دور بر دقيقه
گشتاور 190 (بنزين) 180 (گاز) نيوتن متر در 2400 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 140 کيلومتر بر ساعت
نوع سوخت دوگانه سوز
سیستم سوخت رسانی انژکتور
سیستم تعلیق جلو فنر پيچي، كمك فنر هيدروليك تلسكوپي دو كاره
سیستم تعلیق عقب فنر شمش + كمك فنر هيدروليك تلسكوپي دو كاره
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4690 میلیمتر
عرض 1660 میلیمتر
ارتفاع 1650 میلیمتر
فاصله محوری 2865 میلیمتر
وزن 1740 کیلوگرم
رینگ و لاستیک جلو 7.00R16
رینگ و لاستیک عقب 7.50R16
مصرف سوخت ترکیبی 13 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 45 (بنزين) / 30 مترمکعب (گاز) لیتر
استاندارد آلایندگی يورو 4
ستاره ایمنی بررسي نشده
سیستم تهویه مطبوع دستی ، کولر (سفارشی)
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا 2 عدد بلندگو
سیستم روشنایی جلو هالوژن
سیستم شیشه ها شیشه بالابر دستی
کیسه های هوا ندارد
ترمزهای جلو: دیسکی
ترمزهای عقب کاسه‌ای
سیستم های ترمز و پایداری ABS+EBD

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "نیسان وانت زامیاد دوگانه سوز"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مسعود لطفی
مهمان

حواله پیش فروش سایپا برای ماشین نیسان دوگانه سوز آپشنال.تحویل مهر و آبان ۱۴۰۰
امتیاز فروشی
ممنون

۰۹۳۷۴۴۷۹۸۵۳مسعود لطفی

,محمد ی
مهمان

سلام نیسان دوگانه رادیال خشک مدل۹۸
سند آزاد بیمه ۱۲ماهه
۰۹۱۸۶۵۰۹۹۲۵

حسنعلی زرجام
مهمان

خوب