پژو پارس دوگانه سوز

بروزرسانی در: جمعه 13 بهمن 02 ساعت 06:57
پژو پارس دوگانه سوز

بررسی پژو پارس دوگانه سوز

پژو پارس دوگانه سوز یکی دیگر از سدان‌های ایرانیزه شرکت ایران خودرو است که از سال ۱۳۸۷ در سبد محصولات این شرکت جای گرفت و تا به امروز نیز عرضه آن در بازار کشور ادامه دارد. این خودرو که با توجه به ابعادش در کلاس‌ سدان‌های خانوادگی جای می‌گیرد، همچون سایر برادران خود روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است. پژو پارس دوگانه سوز در ابتدای عرضه به بازار کشور، توانست نظر خریداران فراوانی را به خود جلب کند، اما با گذشت زمان و آشنایی عموم مردم با مشکلات فنی خودروهای دوگانه سوز، از محبوبیت این خودرو کاسته شد و در حال حاضر پارس دوگانه سوز از بازار خرید و فروش ضعیف‌تری نسبت به سایر مدل‌های پژو پارس برخوردار است.

علی رغم این که از سال ۱۳۷۸ تا به امروز شاهد عرضه نمونه‌های مختلفی از پژو پارس به بازار هستیم، طراحی این خودرو چندان دستخوش تغییر نشده و هنوز هم می‌توان همان طراحی محافظه کارانه و قدیمی را در چهره این شیر فرانسوی مشاهده کرد. برخلاف نمای ظاهری، طراحی کابین پژو پارس در سال ۱۳۹۳ دستخوش تغییرات شد؛ تغییرات بوجود آمده باعث شد تا کابین پژو پارس دوگانه سوز کمی زیباتر از قبل به نظر برسد، اما کیفیت ساخت اجزای کابین به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و چندان رضایت بخش نیست.
پژو پارس دوگانه سوز به یک پیشرانه ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر موسوم به XU7JP/L3 مجهز است که می‌تواند در حالت استفاده از بنزین ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند، اما در حالت استفاده از گاز CNG مقدار قدرت تولیدی این موتور به ۸۳ اسب بخار و گشتاور آن نیز به ۱۳۵ نیوتن‌متر کاهش می‌یابد. بر اساس ادعای ایران خودرو، پژو پارس دوگانه سوز می‌تواند طی زمان ۱۳.۸ ثانیه سرعت خود را از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند که در این صورت بسیار کندتر از سایر مدل‌های پارس خواهد بود؛ همچنین مصرف ترکیبی این مدل ۹.۱ لیتر بنزین و ۳۱.۳ لیتر گاز در هر صد کیلومتر اعلام شده است. فقر آپشن و امکانات رفاهی در مدل‌های مختلف پژو پارس به شدت خودنمایی می‌کند و پژو پارس دوگانه سوز نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله آپشن‌های محدود این خودرو می‌توان به کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، چراغ نقشه خوان، تهویه اتوماتیک، سنسور دنده عقب و تنظیم دستی صندلی جلو اشاره کرد!
در مجموع باید گفت که پژو پارس دوگانه سوز بیشتر برای کسانی مناسب خواهد بود که نمی‌خواهند هزینه زیادی بابت بنزین متقبل شوند و شاید بخواهند از این خودرو برای مسافربری استفاده نمایند، اما در نظر داشته باشید که قرار گرفتن مخزن CNG درون صندوق عقب باعث کاهش قابل توجه فضای بار شده است که مطمئنا در سفرهای خانوادگی می‌تواند مشکلات زیادی را برای سرنشینان خودرو به همراه داشته باشد. اگر بخواهیم نکات مثبت این خودرو را بگوییم باید فقط به مواردی همچون مقرون‌ به صرفه‌تر بودن استفاده از CNG نسبت به بنزین و دسترسی آسان به قطعات یدکی اکتفا کنیم. در مقابل طراحی ساده، پلتفرم قدیمی، کیفیت بد متریال کابین، نبود آپشن، ایمنی پایین و عدم هماهنگی پیشرانه با سوخت CNG تنها بخشی از معایب پژو پارس دوگانه سوز محسوب می‌شوند.

امنيت پژو پارس دوگانه سوز

ایمنی پژو پارس دوگانه سوز همچون سایر مدل‌های این خودرو، تاکنون توسط هیچ مرکزی مورد بررسی قرار نگرفته است و حتی در طی تمامی این سال‌ها تجهیزات امنیتی این خودرو تحت هیچ گونه بروزرسانی قرار نگرفته است، به طوری که ترمزهای عقب پارس دوگانه همچنان از نوع کاسه‌ای هستند! دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS، سیستم EBD و ايموبيلايزر تنها امکانات ایمنی پژو پارس دوگانه سوز هستند.

ارزش خريد پژو پارس دوگانه سوز

هم اکنون اختلاف قیمت کارخانه و بازار پژو پارس دوگانه سوز بسیار قابل توجه است و این برچسب قیمتی برای چنین خودرویی با چنین معایب و امکاناتی محدودی به هیچ وجه منطقی به نظر نمی‌رسد. با این تفاسیر باید ارزش خرید پایینی را برای این شیر خسته فرانسوی در نظر بگیریم. در این رده قیمتی اگر به خودروهای هاچبک علاقه دارد می‌توانید به خرید پژو 206 تیپ 5 هم فکر کنید که یک هاچبک دوست داشتنی و قابل اطمینان است.

10
0 4

رقبای پژو پارس دوگانه سوز

محصولاتی همچون سمند سورن، دنا تیپ 1 و پژو 206 صندوقدار رقبایی هستند که در رده قیمتی پژو پارس دوگانه سوز جای می‌گیرند. تمامی این خودروها از مزایایی مانند دسترسی آسان به قطعات یدکی و بازار خرید و فروش پررونق برخوردار هستند و از این حیث مالکان خود را به دردسر نخواهند انداخت، اما اگر در نهایت بخواهیم از میان این گزینه‌ها تنها یک انتخاب داشته باشیم، دنا تیپ 1 به دلیل مزایایی همچون طراحی بروز، فضای بار کافی و آپشن‌های متنوع گزینه بسیار خوبی برای استفاده‌های خانوادگی و روزمره خواهد بود.


مشخصات فنی پژو پارس دوگانه سوز

نام لاتین خودرو Peugeot PARS
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی D - سدان خانوادگی
کشور سازنده ایران
سال طراحی 1378
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده ایران خودرو
حجم موتور 1761 سی سی
نوع موتور XU7JP/L3
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 5 دنده دستي (BE3)
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 8
قدرت 100 (بنزين), 83 (گاز) اسب بخار در 6000 دور بر دقيقه
گشتاور 153 (بنزين), 135(گاز) نيوتن متر در 3000 (بنزين), 4500(گاز) دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 190 (بنزين), 180 (گاز) کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 13.8 ثانيه
ضريب تراکم 9.3
نوع سوخت دوگانه سوز
سیستم سوخت رسانی انژکتور (پاشش چند نقطه اي)
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب فنر پیچشی
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4498 میلیمتر
عرض 1704 میلیمتر
ارتفاع 1410 میلیمتر
فاصله محوری 2669 میلیمتر
وزن 1248 کیلوگرم
حجم صندوق 395 ليتر
مصرف سوخت شهری 13.8 (بنزين) ، 43.6 (گاز) لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 9.1 (بنزين)، 31.3 (گاز) لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت جاده ای 8 (بنزين)، 27.8 (گاز) لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 66 (بنزين)-75 (گاز) لیتر
پیمایش 725 کيلومتر
استاندارد آلایندگی يورو 4
ستاره ایمنی بررسي نشده
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا سيستم صوتي پيشرفته مجهز به موبايل هندزفري, بلندگوي عقب
غربیلک فرمان كليدهاي كنترل روي فرمان (MFC )
سیستم صندلی های جلو تنظيم دستي صندلي جلو
سنسورهای پیش فعال سنسور دنده عقب
سیستم آینه ها آينه هاي جانبي برقي راهنمادار
سیستم شیشه ها شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب
سایر موارد رینگ فولادي 14 اينچ/ دماسنج روي داشبورد / بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق / مالتي پلكس
کیسه های هوا 2 عدد (راننده و سرنشین جلو)
سیستم های امنیتی و حفاظتی قفل ميکروسوييچي درها، قفل مركزي با ريموت, ايموبيلايزر
ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده
ترمزهای عقب کاسه‌ای
سیستم های ترمز و پایداری ABS و EBD (چهاركاناله)

عکس پژو پارس دوگانه سوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar