سورن

بروزرسانی در: شنبه 14 بهمن 02 ساعت 01:42
سورن

بررسی سورن

در سال ۱۳۸۵ و چند سال پس از عرضه سمند معمولی، آبی پوشان جاده مخصوص تصمیم گرفتند تا مدل بروزتر و پرآپشن‌تر سمند را با نام سورن روانه بازار کنند. نمای ظاهری سورن از تفاوت‌های چشمگیری با سمند معمولی برخوردار است، اما از لحاظ طراحی داخلی و پیشرانه کاملا با سمند مطابقت دارد. در سال ۱۳۸۸ ایران خودرو سمند سورن ELX با پیشرانه جدید EF7 و کابین جدید جایگزین سورن معمولی نمود. سورن به دلیل آپشن‌های مناسب و راحتی در رانندگی بسیار مورد توجه قرار گرفت و می‌توان آن را در زمره پروژه‌های فیس لیفت بسیار موفق ایران خودرو به حساب آورد. هم اکنون سمند سورن در دو مدل ELX و ELX توربو بر روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد.

سورن به لحاظ طراحی دارای جذابیت‌های بیشتری نسبت به سمند معمولی است و ایران خودرو نیز با ارائه فیس لیفت‌های مختلف سعی در افزایش جذابیت‌های آن داشته است. سورن قرار است خودرویی خانوادگی باشد و به همین دلیل طراحی آن محافظه کارانه است، اما می‌توان به عنوان یک خودرو ایرانی طراحی آن را قابل قبول دانست. سورن‌هایی که بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ روانه بازار شدند همگی از همان کابین سمند معمولی بهره می‌برند. در طراحی این کابین از متریالی نه چندان با کیفیتی استفاده شده که ممکن است در بلند مدت کیفیت و حتی رنگ اولیه خود را از دست بدهد.
سمند سورن در ابتدا با پیشرانه‌ای موسوم به XU7 روانه بازار شد و چند سال بعد پیشرانه EF7 با استهلاک کمتر و تکنولوژی ساخت جدیدتر جایگزین آن گردید. این پیشرانه ۴ سیلندر با حجم دقیق ۱۷۶۱ سی سی می‌تواند ۱۰۰ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور در ۳۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند. نیرو تولید شده توسط پیشرانه سمند سورن از طریق یک گیربکس ۵ دنده دستی (BE3) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا این سدان ۱۲۲۰ کیلوگرمی بتواند طی ۱۱.۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد که برای یک خودرو خانوادگی تا حدودی مناسب به نظر می‌رسد، اما مصرف ترکیبی ۹.۱ لیتری در هر صد کیلومتر باعث می‌شود تا نام سورن را از لیست خودروهایی با مصرف سوخت بهینه خط بزنیم.
آپشن‌های بیشتر سورن در مقایسه با سمند معمولی یکی از نکات مثبت این خودرو در زمان عرضه بود و بعدها با عرضه مدل ELX حتی آپشن‌های بیشتری نیز به آن اضافه گردید. آپشن‌هایی همچون تنظیم برقی آینه‌ها با گرمکن، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، تنظیم برقی پشتی صندلی جلو، قابلیت تنظیم ارتفاع، تنظیم گودی کمر، رادیو CD و چند آپشن دیگر را می‌توانیم در مدل‌های اولیه سورن مشاهده کنیم.
سورن انتخابی مناسب برای کسانی است که قصد خرید یک خودرو برای استفاده‌های خانوادگی را دارند و در عین حال هم آپشن‌های بیشتر را می‌پسندند. تولید این مدل از سورن که در حال خواندن نقد آن هستید در سال ۱۳۸۹ متوقف شد و مدل ELX جایگزین آن گردید و هم اکنون قطعا خرید سورن ELX به دلیل آپشن‌های بیشتر و تولید روز منطقی‌تر به نظر می‌رسد. در پایان باید گفت که این خودرو از مزایایی همچون سواری نرم و راحت، دسترسی ساده به قطعات یدکی و آپشن‌های مناسب برخوردار است. از سوی دیگر نباید معایبی مانند مصرف سوخت بالا، طراحی قدیمی، ترمزهای ضعیف و بازار دست دوم نه چندان پررونق را فراموش کنید.

امنيت سورن

ایران خودرو ادعا می‌کند که سمند سورن توانسته تست‌های ایمنی موسسه IDIADA اسپانیا را با موفقیت پشت سر بگذارد، اما فارغ از راست یا دروغ بودن این ادعا، سورن به تجهیزات ایمنی مانند یک کیسه هوا برای راننده، ترمز ABS و ترمزهای جلو دیسکی خنک شونده و عقب کاسه‌ای به همراه سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز (EBD) مجهز است.

ارزش خريد سورن

مدل‌های 1385 تا 89 سمند سورن هم اکنون بسته به کارکرد و وضعیت سلامتی با قیمتی بین 40 تا 50 میلیون تومان در بازار معامله می‌شوند. با توجه به از رده خارج شدن این مدل و عرضه مدل ELX باید یک ارزش خرید پایین را برای سورن معمولی در نظر بگیریم. در رنج قیمتی نمونه‌های کارکرده این خودرو می‌توان به سراغ نمونه دست دوم پژو 206 تیپ 2 نیز رفت.

10
0 3.8

رقبای سورن

مدل‌های مختلف پراید مانند 131 و 132 در کنار تیبا تنها رقبای صفر کیلومتری هستند که در رنج قیمتی سورن قرار می‌گیرند. سورن از لحاظ کیفیت رانندگی و سطح آپشن‌ها قطعا بالاتر از رقبای خود قرار می‌گیرد، اما امکان خرید در نمونه‌های صفر کیلومتر، بازار خرید و فروش پررونق و دسترسی ساده به قطعات یدکی مزایایی هستند که پراید و تیبا از آن‌ها برخوردار‌اند. چنانچه در این رنج قیمتی بخواهید به سراغ نمونه‌های دست دوم بازار بروید، می‌توان پژو 405 متعلق به سال‌های 92 یا 93 را نیز خریداری کرد که نسبت به سورن از کارکرد کمتر و بازار خرید و فروش پررونق‌تری برخوردار است. بنابراین چنانچه در این رنج قیمتی خودرویی صفر کیلومتر و کم استهلاک می‌خواهید تیبا بهترین انتخاب برای شما خواهد بود، در صورتی هم که به دنبال یک سدان بزرگتر و قدرتمندتر (نسبت به تیبا) هستید، پژو 405 می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد.


مشخصات فنی سورن

نام لاتین خودرو SAMAND SOREN
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی D- سدان خانوادگی
کشور سازنده ایران
سال طراحی 1384
تعداد سرنشین 5
حجم موتور 1761 سی سی
نوع موتور XU7
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 5 دنده دستی
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 8
قدرت 100 اسب بخار در 6000 دور بر دقيقه
گشتاور 153 نيوتن متر در 3000 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 185 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 11.9 ثانيه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی انژکتور (پاشش چند نقطه اي)
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب فنر پیچشی
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4534 میلیمتر
عرض 1720 میلیمتر
ارتفاع 1460 میلیمتر
وزن 1220 کیلوگرم
رینگ و لاستیک جلو 185/65R 15
رینگ و لاستیک عقب 185/65R 15
مصرف سوخت ترکیبی 9.1 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 66 لیتر
پیمایش 725 کيلومتر
استاندارد آلایندگی يورو 3
ستاره ایمنی بررسي نشده
سیستم تهویه مطبوع کنترل دستی
سیستم صندلی های جلو تنظیم برقی پشتی صندلی جلو/ قابلیت تنظیم ارتفاع/ تنظیم گودی کمر
سیستم روشنایی جلو هالوژن / مجهز به مه شکن
سیستم آینه ها تنظیم برقی
سیستم شیشه ها شیشه بالابر جلو و عقب برقی
کیسه های هوا 1 عدد (راننده)
سیستم های امنیتی و حفاظتی قفل مرکزی با کنترل از راه دور/ هشدار دهنده باز بودن درب/ ایموبلایزر/ کامپیوتر مرکزی برای تعیین رمز ورود
ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده
ترمزهای عقب کاسه‌ای
سیستم های ترمز و پایداری ABS-EBD

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "سورن"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
حسین بیگلری
مهمان

خیلی گرونه ولی خب چون کاریش نمیشه کرد. بعدمسورن ماشین قشنگیه پول داشتم از ماشینای ایرانی سورن نقره ای میخریدم