پژو ۲۰۷ تیپ ۵

بروزرسانی در: سه شنبه 24 بهمن 02 ساعت 15:14
پژو 207 تیپ 5

بررسی پژو ۲۰۷ تیپ ۵

پژو ۲۰۷ تیپ ۵؛ خودرویی که کمتر کسی انتظار عرضه آن را داشت!

یکی از عجیب‌ترین و البته جدیدترین محصولات برند ایران‌خودرو، پژو ۲۰۷ تیپ ۵ است. شاید بدانید که ۲۰۶های تیپ ۵ از نظر امکانات و فنی مشخصات یکسانی با ۲۰۷ داشتند و تفاوت‌هایشان در بخش ظاهری داخلی و خارجی خلاصه می‌شد! اما باید بگوییم که پژ‌و ۲۰۷ تیپ‌ ۵، در بخش داخلی هم همان خودرو پژو ۲۰۶ است. به این معنی که با کلاستر و داشبورد نسخه قدیمی روبه‌رو هستیم و گویی ۲۰۷ ترقی معکوس داشته است! این خودرو دارای ویژگی‌های فنی، سیستم برق عجیب و امکانات نسبتا جالبی است که در این مطلب قصد داریم به آن‌ها بپردازیم.

پژو 207 تیپ 5

سال ۱۳۸۸ بود که ایران‌خودرو تصمیم گرفت تا فیس لیفت پژو ۲۰۶  را که در بازار جهانی به نام ۲۰۶+ شناخته می‌شد با نام ۲۰۷ عرضه کند. بعد از عرضه رسمی این خودرو، در سال ۱۳۹۰ تحریم‌ها علیه ایران چند برابر شد و ایران‌خودرو دیگر امکان واردات قطعات باکیفیت از برندهای معتبر و تحت لیسانس پژو را نداشت. به همین خاطر، نهایتا، پژو ۲۰۷ در سال ۱۳۹۲ از سبد محصولات ایران‌خودرو حذف شد. اما در سال ۱۳۹۵، نسل جدید این خودرو معرفی شد که با کمک مهندسین داخلی طراحی و تولید می‌شد.

در حال حاضر انواع مدل‌های ۲۰۷ در بازار وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ۲۰۷ دنده‌ای معمولی، ۲۰۷ اتوماتیک، ۲۰۷ سقف شیشه‌ای، ۲۰۷ MC، ۲۰۷ تیپ ۲ و ۲۰۷ تیپ ۵ اشاره کرد. از نظر رقبای موجود، باید بگوییم که ۲۰۷ تیپ ۵ به دلیل برخورداری از سیستم برق فرانسوی، امکان نصب آپشن‌های بیشتری را دارد. به همین خاطر، ارزش خرید آن را می‌توان مقداری بیشتر از ۲۰۷ معمولی دانست.

برای بررسی پژو ۲۰۷ تیپ ۵، باید از زوایای مختلفی این خودرو را بررسی کرد. از جمله این زوایا، طراحی بیرونی و داخلی، آپشن‌ها و امکانات رفاهی، مشخصات فنی، ابعاد خودرو و کیفیت رانندگی با آن هستند که در ادامه بررسی می‌شوند.

طراحی بیرونی و کابین ۲۰۷

از نظر طراحی بیرون، پژو ۲۰۷ تیپ ۵ هیچ تفاوتی با ۲۰۷های معمولی ندارد. به این معنی که هنوز شاهد چراغ‌های عقب نئونی و چراغ‌های جلوی کشیده به همراه دی لایت هستیم. اما در بخش داخلی، داشبورد این خودرو ۲۰۷ نیست و از داشبورد ۲۰۶ در آن استفاده شده است. همین موضوع باعث شده است تا ابهاماتی در رابطه با خرید این خودرو ایجاد شود.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

به طور کلی، می‌توان گفت که خودروی پژو ۲۰۷ تیپ ۵ از نظر آپشن‌ها و امکانات رفاهی دقیقا خودروی ۲۰۶ تیپ ۵ است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که در اقدامی جالب، ایران‌خودرو از سیستم برق فرانسوی در این ماشین استفاده کرده است که از آن در ۲۰۶های مدل پایین‌تر از ۹۱ استفاده می‌شد. به این معنی که دیگر خبری از MFD ایران خودرویی نیست و دیسپلی تایپ A و تک خط در این ماشین استفاده شده است. همچنین صفحه کیلومتر این خودرو نیز از نوع کف مشکی می‌باشد که در ۲۰۶های با مدل کمتر از ۸۶ آن را می‌دیدیم!

از جمله آپشن‌ها و امکانات پژو ۲۰۷ تیپ ۵ می‌توان به آینه‌های تنظیم برقی، ۶ اسپیکر، پخش بلوتوثی، سیستم تهویه دیجیتال و اتوماتیک، شیشه‌های عقب برقی و امکانات رایج دیگر ۲۰۶ اشاره کرد. نکته مهم در رابطه با این خودرو این است که به دلیل برخورداری از سیستم برق فرانسوی، می‌توانید آپشن‌های اورجینال ۲۰۶های اصلی را روی این خودرو نصب کنید. از جمله برخی از این آپشن‌ها می‌توان به آینه تاشو، دیسپلی تایپ B و C، سنسور نور و باران و حتی سیستم کنترل پایداری ESP اشاره کرد.

مشخصات فنی پژو ۲۰۷ تیپ ۵

در بخش فنی، ۲۰۷ تیپ ۵ هیچ فرقی با ۲۰۷های معمولی و ۲۰۶ تیپ ۵ ندارد. به این معنی که هنوز از گیربکس رایج پنج سرعته و انجین TU5 در این خودرو استفاده شده است. با این تفاوت که ایسیو یا همان کامپیوتر مورد استفاده در این ماشین، دیگر ساخت برندهای متفرقه‌ای مانند کروز، غرب استیل یا برندهای این‌چنینی نیست. بلکه سیم‌کشی و کامپیوتر این خودرو از نوع بوش ۷.۴.۵ است که به عنوان یکی از بهترین کامپیوترها و سیم‌کشی‌های TU5 شناخته می‌شود. با برخورداری از این نوع کامپیوتر و سیم‌کشی، تاخیر دریچه گاز برقی بسیار کمی را نسبت به مدل‌های مشابه شاهد هستیم.

نمای داخلی پژو 207 تیپ 5

ابعاد کابین و راحتی سرنشینان به همراه فضای صندوق عقب

از نظر ابعاد کابین، پژ‌و ۲۰۷ تیپ‌ ۵ هیچ تفاوتی با مدل‌های دیگر ۲۰۷ و حتی ۲۰۶ ندارد. هنوز فضای پای جلو بسیار راحت و فضای عقب بسیار تنگی را شاهد هستیم. از نظر فضای صندوق عقب نیز باید بگوییم که این خودرو تعریفی ندارد. اما با خواباندن صندلی‌های عقب یا برداشتن طاقچه می‌توانید این فضا را تا حدی افزایش دهید.

کیفیت رانندگی و بررسی سیستم تعلیق خودرو

از نظر کیفیت رانندگی، باید بگوییم که تفاوت کامپیوتر و سیم‌کشی فرانسوی در ۲۰۷ به خوبی خود را نشان می‌دهد. تاخیر دریچه گاز بسیار کم است و شتاب‌گیری مناسبی را در این خودرو شاهد هستیم. از نظر فناوری موتور و گیربکس هم که هیچ تغییری در این ماشین ایجاد نشده است. از نظر سیستم تعلیق، این ماشین دقیقا ۲۰۷ و ۲۰۶ معمولی است و مقداری خشکی سواری را دارد. در بخش هماهنگی موتور و گیربکس نیز باید بگوییم که این ماشین عملکرد نسبتا مناسبی دارد. اما با ریمپ دقیق (بعد از اتمام گارانتی) می‌توانید عملکرد ماشین را بهتر کنید.

مزایا و معایب پژ‌و ۲۰۷ تیپ‌ ۵ به صورت خلاصه

به طور کلی می‌توان گفت که خودروی پژو ۲۰۷ تیپ ۵ به لطف ایسیو بوش و سیستم برق فرانسوی عملکرد فنی مناسبی دارد. همچنین قیمت این ماشین به مراتب از ۲۰۷های معمولی کمتر است که ارزش خرید آن را بیشتر می‌کند. در مقابل، استفاده از داشبورد ۲۰۶ برای این خودرو نوعی پسرفت محسوب می‌شود که البته ایران‌خودرو اعلام کرده بود به دلیل سیستم BSI امکان استفاده از داشبورد ۲۰۷ وجود ندارد. کیفیت پایین نیز مشکل بعدی این ماشین است که البته به دلیل وارداتی بودن برخی قطعات آن، می‌توان امتیاز قابل قبولی را به پژو ۲۰۷ تیپ ۵ داد.

پژو ۲۰۷ تیپ ۵ با ارزش خرید بالاتر نسبت به رقبای هم‌قیمتی

بزرگ‌ترین تفاوت پژ‌و ۲۰۷ تیپ‌ ۵ نسبت به تیپ‌های دیگر ۲۰۷ و مخصوصا مدل معمولی، داشبورد و سیستم برق این خودرو می‌باشد. داشبورد این ماشین همان داشبورد ۲۰۶ است و در آن از سیستم برق BSI پژوهای فرانسوی استفاده شده است. در بخش سیم‌کشی موتور نیز ایسیو این ماشین تغییر کرده و به بوش تبدیل شده است که سیم‌کشی آن از نوع ۷.۴.۵ می‌باشد. به طور کلی و نسبت به ۲۰۷ معمولی، می‌توان گفت که این ماشین ارزش خرید به نسبت بالاتری دارد.

امنيت پژو ۲۰۷ تیپ ۵

از نظر امنیت، باید بگوییم که ایران‌خودرو هیچ تغییراتی در پژو 207 تیپ 5 نسبت به مدل‌های دیگر 207 نداده است و هنوز شاهد استفاده از دو کیسه هوا در کنار ترمزهای ABS و EBD هستیم. اما به لطف برق فرانسوی، می‌توانید سیستم کنترل پایداری ESP را به صورت جداگانه روی این خودرو نصب کنید.

ارزش خريد پژو ۲۰۷ تیپ ۵

با توجه به قیمت پایین‌تر نسبت به 207 معمولی، برخورداری از سیستم برق اصولی و باکیفیت فرانسوی BSI، سیم‌کشی موتور 7.4.5 و استفاده از ایسیو بوش در کنار وارداتی بودن برخی از قطعات، می‌توان گفت که پژ‌و 207 تیپ‌ 5 نسبت به رقبای صفرکیلومتر خود ارزش خرید بالاتری دارد. در بین خودروهای کارکرده نیز برلیانس H320 دنده ای و رنو ساندرو دنده ای نیز نزدیک‌ترین گزینه به این خودرو است که عملکرد مناسبی در نسخه دنده‌ای دارند و از نظر کیفی کمی بهتر از 207 تیپ 5 می‌باشند.

10
0 5.5

رقبای پژو ۲۰۷ تیپ ۵

در بازه قیمتی پژو 207 تیپ 5، رقبای هم‌سگمنت زیادی وجود ندارد و بیشتر آن‌ها محدود به تیپ‌های دیگر 207 نظیر پژو 207 TU3 و یا 206 تیپ 3 سقف شیشه ای می‌شوند. در بین خودروهای صفرکیلومتر اگر پیشرانه قوی تر مد نظر دارید و همینطور به دنبال نصب آپشن‌های جذابی مانند سنسور نور و باران علاقه دارید و به دنبال اصالت فنی ماشین هستید، پژو 207 تیپ 5 بهترین گزینه صفرکیلومتر برایتان خواهد بود. 


مشخصات فنی پژو ۲۰۷ تیپ ۵

نام لاتین خودرو Peuogeot 207 type 5
کلاس بدنه هاچ بک
سگمنت جهانی B
کشور سازنده ایران
سال طراحی 1389
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده ایران خودرو
حجم موتور 1587 سی سی
نوع موتور تنفس طبیعی
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 5 دنده دستی
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 105 اسب بخار در 5800 دور بر دقيقه
گشتاور 142 نيوتن متر در 4000 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 190 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 11.6 ثانيه
ضريب تراکم 10.5
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی تزریق غیر مستقیم
سیستم تعلیق جلو مک فرسون با فنر پیچشی و میله
سیستم تعلیق عقب نیمه مستقل
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 3872 میلیمتر
عرض 1669 میلیمتر
ارتفاع 1441 میلیمتر
فاصله محوری 2443 میلیمتر
وزن 1087 کیلوگرم
حجم صندوق 245 ليتر
رینگ و لاستیک جلو 185/65R14
رینگ و لاستیک عقب 185/65R14
مصرف سوخت شهری 8.8 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 6.6 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت جاده ای 5.4 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 50 لیتر
استاندارد آلایندگی يورو 4
سیستم تهویه مطبوع اتوماتيك
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا راديو پخش
غربیلک فرمان كليدهاي كنترلي زير غربيلك فرمان
سیستم صندلی های جلو روكش پارچه-صندلي راننده و سرنشين با قابليت تنظيم 4جهت بصورت دستي-پشت سري قابل تنظيم
سیستم صندلی های عقب روكش پارچه-پشت سري قابل تنظيم
سیستم روشنایی جلو مه شكن-قابليت تنظيم ارتفاع نور-چراغ روز
سیستم روشنایی عقب مه شكن-روشن شدن چراغ هاي عقب همزمان با چراغ روز
سیستم آینه ها آينه هاي جانبي برقي راهنما دار هم رنگ بدنه
سیستم شیشه ها بالابر برقي درهاي جلو و عقب
سایر موارد داشبورد و دكوراتيو داخلي مانند خودروي پژو 206
کیسه های هوا راننده و سرنشين جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتی ايموبيلايزر-قفل مركزي با ريموت-كمربندهاي ايمني سرنشينان جلو و عقب 3 نقطه اي با قابليت تنظيم ارتفاع
ترمزهای جلو: ديسكی
ترمزهای عقب كاسه ای
سیستم فرمان و هدایت پذیری هيدروليكي
سیستم های ترمز و پایداری ترمز ضد قفل (ABS ‌و EBA)

عکس پژو ۲۰۷ تیپ ۵

نمای داخلی پژو 207 تیپ 5

نمای داخلی پژو 207 تیپ 5

پژو 207 تیپ 5

پژو 207 تیپ 5

نمای جانبی پژو 207 تیپ 5

نمای جانبی پژو 207 تیپ 5

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

11 دیدگاه ها برای "پژو ۲۰۷ تیپ ۵"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
رجبی
مهمان

سلام. چطوری میتونم بلوتوثشو فعال کنم؟

سعید
مهمان

دوستان من این مدل رو خریدم. خدایی خوبه. شتاب عالی. صدای داخل کابین کم. در کل لذت میبرم از رانندگی باهاش. فقط درجه آمپر خیلی بالاتر از وسط وایمیسته. نمیدونم چرا. شما نظری دارید؟

تیپ 5
مهمان

به طور کلی، موتور تی یو فایو در دمای بالا کار میکند و این گرما طبیعی است. بر عکس موتورسایپا نظیر ساینا و…که همان وسط می ایستد. اگر خیلی عادت به آمپر بالا ندارید، میتوانید ترموستات و… عوض کنید و بیرون از این کارها انجام میدهند که خب توصیه نمیشود تنظیمات را بهم زد.

ali
مهمان

دمای اب تا چه اندازه ای باشه اوکی هست؟
اطلاع دارید؟

تیپ 5
مهمان

موتور تی یو فایو در دمای بالا کار میکند ۸۰ درجه. پس آمپر بالا نشان دهنده ی جوش آوردن نیست. البته زمستون بواسطه هوای سرد بیرون توسط رادیاتور پایین تر هم می ایستد.

Moham.ad
مهمان

ایران خودرو و شورای رقابت باید پول های اضافه گرفته شده بابت خرید پژو ۲۰۷تیپ۵ را به مصرف کنندگان پس بدهد دزدی آشکار ***

reza
مهمان

۲۰۶ سقف شیشه بهتر از این بنجله

تیپ 5
مهمان

خب سلیقه بین موتور ضعیف تر و قوی تر است.

milad
مهمان

دوستان اینکه میگن سیستم برق فرانوسوی داره و از انبار ایران خودرو روی ۲۰۷ تیپ ۵ کارگذاشتن واقعیت داره ؟

تیپ 5
مهمان

اگر هم از انبار باشد، دلیلی بر ضعف نیست. ظاهرا قطعات بجا مانده از همان سال ۹۰ هستند. من هم سوار شدم، و هم در فضای مجازی دیدم که گویا قطعات همان قبلی ها هستند و با کیفیت قبل از تحریم ها. ماشین این چنین “ته انباری” هم نیست.

مرتضی
مهمان

آره عزیز تو انبار ایران خودرو بوده
ولی کلا این ماشین سر هم بندی از هر چی تو انبار ایران خودرو بوده هست
فکر نکنم انتخاب مناسبی باشه