سوزوکی ویتارا ۲ لیتری

بروزرسانی در: جمعه 13 بهمن 02 ساعت 06:42
سوزوکی ویتارا 2 لیتری

بررسی سوزوکی ویتارا ۲ لیتری

گرند ویتارا یکی از شاسی بلندهای جمع و جور کمپانی سوزوکی است که اولین نسل آن در سال ۱۹۸۸ به بازار عرضه شد. از میان چهار نسل سوزوکی ویتارا که تاکنون وارد بازارهای جهانی شده است، نسل سوم این خودرو در سال ۱۳۸۶ توسط ایران خودرو در بازار کشور آغاز گردید. گرند ویتارا در ابتدای عرضه خود به بازار به لطف نمای ظاهری جذاب، آپشن‌های فراوان و همچنین نبود رقیب جدی۲. در این رده قیمتی، توانست فروش بسیار خوبی در بازار ایران تجربه کند. تولید مدل مجهز به پیشرانه دو لیتری که از دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک بهره می‌برد، تنها تا سال ۱۳۸۹ ادامه داشت و هم اکنون فقط مدل ۲.۴ لیتری اتوماتیک سوزوکی ویتارا بر روی خط مونتاژ ایران خودرو قرار دارد.

تقریبا همزمان با عرضه نسل سوم گرند ویتارا در بازارهای جهانی، مونتاژ آن در ایران نیز آغاز شد و خریداران ایرانی در آن زمان می‌توانستند خودرویی بروز را خریداری کنند. در حال حاضر عرضه نسل چهارم سوزوکی گرند ویتارا در بازارهای جهانی، باعث شده تا نسل سوم این خودرو که هم اکنون در کشور مونتاژ می‌شود، به خودرویی از دور خارج شده و قدیمی بدل شود. طراحی ظاهری گرند ویتارا متعلق به سال ۲۰۰۵ میلادی است و به همین دلیل بیش از حد ساده به نظر می‌رسد، اما با این وجود نمی‌توان ایرادی چندانی به آن وارد کرد و تقریبا تمامی اجزا از هماهنگی بسیار خوبی با هم برخوردار هستند.
در داخل کابین فضای مناسبی برای سرنشینان در نظر گرفته شده است و اجزای به کار رفته در این فضا نیز اغلب از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند که در مقایسه با سایر خودروهای همرده چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. طراحی داشبورد ویتارا نیز شاید برای خودرویی که در سال ۲۰۰۵ طراحی و تولید شده است مناسب به نظر برسد، اما همچون نمای ظاهری خودرو هیچ نکته خاصی در آن به چشم نمی‌خورد و از طراحی ساده‌ای برخوردار است.
موتور ۲ لیتری سوزوکی گرند ویتارا می‌تواند قدرتی معادل ۱۴۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۸۳ نیوتن متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. گرند ویتارا چهار چرخ محرک (۴WD) است و این مسئله باعث شده تا این خودرو به راحتی بتواند از مسیرهای ناهموار و کوهستانی گذر کند. نیرو پیشرانه ۴ سیلندر گرند ویتارا به وسیله یک گیربکس ۵ دنده دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک به تمامی چرخ‌ها منتقل می‌شود. شتاب ۰ تا ۱۰۰ و مصرف ترکیبی مدل اتوماتیک این خودرو به ترتیب ۱۳.۶ ثانیه و ۹.۴ لیتر اعلام شده است. مدل دنده دستی نیز می‌تواند طی ۱۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و مصرف ترکیبی آن نیز ۹.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است. با نگاهی به اعداد و ارقام نوشته شده در بالا می‌توان گفت که نباید از سوزوکی ویتارا مجهز به پیشرانه ۲ لیتری انتظار چالاکی بالایی داشت؛ البته از نظر چالاکی نمونه مجهز به پیشرانه دنده دستی تا حدودی می‌تواند راضی کننده باشد.
یکی از دلایل موفقیت گرند ویتارا در بازار ایران را می‌توان آپشن‌های متنوع این خودرو دانست. تنظیم برقی آینه‌ها با گرمکن، سیستم تهویه مطبوع با کنترل اتوماتیک و صفحه دیجیتال، سیستم مسیریاب، مانیتور ۷ اینچی و چند مورد دیگر از جمله آپشن‌هایی هستند که در گرند ویتارا ۲ لیتری وجود دارد. شاید در حال حاضر تمامی این آپشن‌ها در خودرویی همچون برلیانس H320 یا دنا پلاس نیز یافت شود، اما در زمانی که گرند ویتارا به بازار عرضه می‌شد، چنین آپشن‌هایی بسیار فوق العاده به نظر می‌رسید!
سوزوکی گرند ویتارا را می‌توانیم یکی از بهترین انتخاب‌های ایران خودرو برای مونتاژ در کشور بدانیم. یک شاسی بلند ژاپنی باکیفیت همراه با آپشن‌های متنوع و قابلیت‌های آفرود دقیقا همان چیزی بود که بازار ایران در آن زمان انتظارش را می‌کشید. گرند ویتارا در آن زمان توانست در مدت زمان کوتاهی نام خود را به عنوان یک رقیب جدی برای محصولاتی مانند سانگ یانگ موسو مطرح کند. هرچند که به دلیل ضعف پیشرانه، در سال ۱۳۸۹ تولید مدل مجهز به موتور ۲ لیتری متوقف و مدل ۲.۴ لیتری جایگزین آن شد. سوزوکی گرند ویتارا در مدل ۲ لیتری دارای معایبی همچون طراحی قدیمی، پیشرانه ضعیف، گیربکس قدیمی و سواری نسبتا خشک است؛ از سوی دیگر کیفیت ساخت بالا، ایمنی قابل قبول، آپشن‌های متنوع و توانایی آفرود جز مزایایی هستند که برای گرند ویتارا قابل ذکر است.

امنيت سوزوکی ویتارا ۲ لیتری

در سال 2007 میلادی نسل سوم گرند ویتارا توانست 4 ستاره از 5 ستاره ایمنی سرنشینان و 3 ستاره از 4 ستاره ایمنی عابرین پیاده را از موسسه یورو انکپ دریافت کند؛ بنابراین می‌توانیم تا حد زیادی به ایمنی آن امیدواریم باشیم. به علاوه تجهیزاتی مانند 2 عددکیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ABS، سیستم EBD و ایموبلایزر نیز در گرند ویتارا یافت می‌شود.

ارزش خريد سوزوکی ویتارا ۲ لیتری

با وجود اینکه تولید مدل 2 لیتری سوزوکی گرند ویتارا در سال 1389 متوقف شد و این خودرو هم اکنون تنها در مدل‌های دست دوم قابل خریداری است، قیمت‌ نمونه‌های کارکرده ویتارا برای خودرویی که تولید آن سال‌های پیش متوقف شده و از پیشرانه نسبتا ضعیفی نیز برخوردار است، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. با توجه به تمامی توضیحات داده شده و در یک جمع بندی کلی می‌توان ارزش خرید متوسطی را برای سوزوکی گرند ویتارا در نظر گرفت.

10
0 5

رقبای سوزوکی ویتارا ۲ لیتری

در رده قیمتی گرند ویتارا 2 لیتری که توقف تولید شده است می‌توانید خودروهای صفر کیلومتری همچون چری تیگو 5 آپشنال، جک S5 اتوماتیک و بیسو T3 را خریداری کنید. تمامی این خودروها چینی‌های مونتاژ داخل هستند و طبعا از لحاظ کیفیت در رده پایین‌تر از گرند ویتارا قرار می‌گیرند، اما بروز بودن طراحی، آپشن‌های کامل‌تر و چالاکی بیشتر برگ برنده را به دست آن‌ها می‌دهد.
در این رنج قیمتی جک S5 اتوماتیک نسبت به سایر رقبا خودرو جا افتاده‌تری محسوب می‌شود و توانسته فروش بسیار موفقی در بازار ایران تجربه کند، همچنین به پیشرانه قوی‌تر و آپشن‌های بیشتری نیز مجهز است. بنابراین اگر در این رده قیمتی توانایی‌های آفرود جز اولویت‌های اصلی شما در خرید یک شاسی بلند محسوب نمی‌شود و برای رفت و آمدهای روزانه خود قصد خرید نمونه صفر کیلومتر یک شاسی بلند جمع و جور را دارید که از چالاکی بالا و امکانات مناسبی برخوردار باشد، می‌توانید جک S5 اتوماتیک را در اولویت خود قرار دهید.


مشخصات فنی سوزوکی ویتارا ۲ لیتری

نام لاتین خودرو Suzuki Vitara
کلاس بدنه کراس اوور
سگمنت جهانی J - شاسی بلند جمع و جور
کشور سازنده ژاپن
سال طراحی 2005
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده ایران خودرو
حجم موتور 2000 سی سی
محور محرک دو دیفرانسیل
گیربکس 4 سرعته اتوماتیک
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 140 اسب بخار در 6000 دور بر دقيقه
گشتاور 183 نيوتن متر در 4000 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 170 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 13.6 ثانيه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی انژکتور (پاشش چند نقطه‌ای)
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4500 میلیمتر
عرض 1810 میلیمتر
ارتفاع 1695 میلیمتر
فاصله محوری 2640 میلیمتر
وزن 1520 کیلوگرم
رینگ و لاستیک جلو 225/70R16
رینگ و لاستیک عقب 225/70R16
مصرف سوخت ترکیبی 9.4 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 66 لیتر
پیمایش 702 کيلومتر
استاندارد آلایندگی يورو 4
ستاره ایمنی 4 ستاره ایمنی از یورو انکپ
سیستم تهویه مطبوع کنترل اتوماتیک با صفحه دیجیتال
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا رادیو CD( بلوتوث-سیستم مسیر یاب-مانیتور 7 اینچی-DVD- سفارشی)
غربیلک فرمان دکمه‌های کنترل روی فرمان
سیستم صندلی های جلو تنظیم 6 حالته دستی/ با قابلیت تنظیم ارتفاع/گرمکن صندلی جلو سفارشی/ کمربندهای ایمنی پیش کشنده
سیستم صندلی های عقب تاشو دوتکه
سیستم روشنایی جلو هالوژن / تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل اتاق
سیستمهای کمکی راننده سنسور پارک عقب، کروز کنترل
سیستم آینه ها تنظیم برقی آینه ها با گرمکن
سیستم شیشه ها شیشه بالابر جلو و عقب برقی
کیسه های هوا 2 عدد (راننده/ سرنشین جلو)
سیستم های امنیتی و حفاظتی قفل مرکزی با کنترل از راه دور/ ایموبلایزر
ترمزهای جلو: دیسکی
ترمزهای عقب کاسه‌ای
سیستم های ترمز و پایداری ABS-EBD

عکس سوزوکی ویتارا ۲ لیتری

نمای جلو سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

نمای جلو سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

نمای جانبی سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

نمای جانبی سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

چراغ های سقفی سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

چراغ های سقفی سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

فضای ردیف عقب سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

فضای ردیف عقب سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

دکمه های فرمان سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

دکمه های فرمان سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

تنظیمات تهویه مطبوع سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

تنظیمات تهویه مطبوع سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

آپشنهای سوزوکی ویتارا 2.4 لیتری اتوماتیک

آپشنهای سوزوکی ویتارا 2.4 لیتری اتوماتیک

صندلی های جلو سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

صندلی های جلو سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

نمای داخلی سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

نمای داخلی سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

نمای عقب سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

نمای عقب سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

نمای عقب سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

نمای عقب سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

نمای جلو سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

نمای جلو سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

صفحه آمپر و کیلومترشمار سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

صفحه آمپر و کیلومترشمار سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

صفحه آمپر و کیلومترشمار سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

صفحه آمپر و کیلومترشمار سوزوکی ویتارا 2 لیتری اتوماتیک

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar